Mag het een kilootje of wat minder?

Voor alle vragen en tips rond voeding voor de hond.
Constance

Bericht door Constance »

Ariënne schreef:Om nog even terug te komen op afvallen en los in je jas komen te zitten: met afvallen dmv aangepast eten, verlies je spiermassa. Daarom is (extra) bewegen erg belangrijk. Wel verbranding èn goed voor de spieren.
Dacht ik opgepikt te hebben. :scratch:

Nu moeten Vera en ik het nog in praktijk brengen! :oops:
Neem maar van mij aan dat onze Kita nu zéker genoeg beweging krijgt met zo'n pup erbij! Ze stoeien er regelmatig flink op los! :wink: :lol:
Plus dat ik haar ook nog regelmatig alleen meeneem met de fiets..

't is net als bij mensen denk ik, toch kun je er niet omheen als je hond wat ouder is ...er wat losse velletjes komen denk ik? Is bij mensen die de 40 gepasseerd zijn ook toch? :?

Succes Arienne :wink:
Afbeelding

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Ja, ik wil zelf ook een vachtje om me heen... :oops: :wink: :mrgreen:
Van namaak-vacht dan of plukhaar... :shock:

Nee, ik geloof best dat Kita genoeg beweging krijgt!
En dank je wel Constance! :wink:
Afbeelding

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Ben ik een bericht aan het typen, klikt onze poes het weg door over het toetsenbord te wandelen. En het is toch al zo pijnlijk....
Veertje, nou ja Vera, weegt namelijk 13,8 kilo... :schrik: :oops: :oops: :oops:
Ze is in korte tijd nogal wat aangekomen. Sterilisatie en elk pondje gaat door het mondje, ben ik bang.
Dat wordt rantsoeneren met als aanvulling sperziebonen...
:stupid: Ik had het niet zo ver moeten laten komen.
Afbeelding

loes

Bericht door loes »

:schrik: :shock2: :crazy: :hamer: :cry:

Dat wordt :fiets: :steppen: :trekhond: :springertje: :rennen:
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Erna

Bericht door Erna »

Wat jammer Ariënne, het is toch lastig om het er weer af te krijgen. maar er is hoop, bij Kita van Constance gaat het afvallen als een speer.
Wat zou het ideale gewicht van Vera moeten zijn?

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Tja en als je ziet wat we de laatste tijd afgewandeld hebben....
Ik heb haar vlees door haar brokken gegeven, wat ze heerlijk vindt, maar waar ze ook weer gevoelig op reageert. (Dus daar stoppen we toch maar mee.) Haar brokkenhoeveelheid had ik gehalveerd, maar blijkbaar was het toch echt te veel allemaal... :cry:
Maar goed, we houden de weegschalen paraat: voor de brokken en onszelf. :? :oops:

Het gewicht zou iets als 12 kilo of minder nog moeten zijn, Erna.
Afbeelding

Erna

Bericht door Erna »

Het lijkt niet veel wat er af moet, maar het is toch zo'n beetje 15%.
Succes met de afvalstrijd.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Jajo

Bericht door Jajo »

Ariënne,

Het meest effectief is de volgende methode: De hoeveelheid brokjes die je normaal gaf weeg je af of in het maatbekertje. Daar neem je vandaag 5 brokjes af, morgen tien en zo verder tot je een nog akseptabele hoeveelheid voer overhoudt.
Omdat het geleidelijk gaat zal de maag geen leeg gevoel krijgen. Bij aanvullen met sperciebonen houdt je de maag groot en zal het moeilijker zijn ze later te laten vervallen.

Een beetje honger moet een hond altijd houden. Dan zijn ze ook gehoorzamer. Geen tussendoortjes. Ga niet uit van de hoeveelheid voer die hoort bij een hond van 13.5 kg, maar van het gewicht dat ze hoort te hebben: 11 kg.

Als je het er moeilijk mee hebt, moet je bedenken dat je Vera onrecht doet door haar te laten uitdijen. Het geeft poot-problemen, vacht-problemen, ze gaat uit haar bek ruiken en wordt steeds vadsiger. Dit klinkt niet leuk, maar dat moet je in gedachten houden als je haar smachtende ogen wil weerstaan. :cry:

Sterkte, :wink:
Jozé

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Dat afvallen moet zo kunnen lukken, Jozé. Die tussendoortjes vind ik nog het moeilijkst.
Er zijn van die gewoontes ingeslopen, die we er weer uit moeten krijgen. :|
Afbeelding

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Roosje is nog in carnavalsstemming en zingt een variatie op een oude kraker: Mijn tante is een olifant, tètètèrettettet :!: :!: Ondeugende meid :mrgreen: Ik heb haar streng toegesproken, wacht maar tot jij de puberteit voorbij bent!!!
Maar ze lijkt zich nergens iets van aan te trekken.................

Flauw hè,
dat van dat langzaam minderen lijkt me wel logisch.
Maar je zou toch een beetje kunnen vervangen door sperciebonen misschien???
Zolang haar maagje maar niet zo vol blijft. Hongerig blijft Vera toch wel.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Potverdorie, dat is wel heel brutaal van ons kleine nichtje! :oops: :wink:

Als Vera vol zit, doet ze nog hongerig. Daar zullen we inderdaad maar geen rekening mee houden. Ik geef haar trouwens altijd wel gekookte groente bij haar brokjes.
Afbeelding

Constance

Bericht door Constance »

Ariënne schreef:Ben ik een bericht aan het typen, klikt onze poes het weg door over het toetsenbord te wandelen. En het is toch al zo pijnlijk....
Veertje, nou ja Vera, weegt namelijk 13,8 kilo... :schrik: :oops: :oops: :oops:
Ze is in korte tijd nogal wat aangekomen. Sterilisatie en elk pondje gaat door het mondje, ben ik bang.
Dat wordt rantsoeneren met als aanvulling sperziebonen...
:stupid: Ik had het niet zo ver moeten laten komen.
Hoi Arienne !
Er is altijd een moment waarop je kunt beginnen met de afvalrace ! :wink:
Nou ja...race , ik bedoel natuurlijk verantwoord afvallen.
Ik heb Kita niet meer gegeven als twee keer per dag 50 gram ( !) brokjes . Soms aangevuld met sperciebonen maar na korte tijd was dat naar mijn idee niet meer nodig. Ik moest gewoon doorzetten want de gevaren van overgewicht lagen op de loer. Ze krijgt Carocroq brokjes nu, lam en rijst.
Ze zat inmiddels op de 11 kg. en dat leek me een mooi gewicht voor haar. Ze zag er in ieder geval een stuk slanker uit.
Heláás is ze nu weer een paar ons aangekomen doordat ze de brokjes van Faya stiekum pakt, lekker van die calorierijke brokjes met véél bouwstoffen :wink:
Het is zó opletten geblazen, ze eten elkaars brokken op dus weet ik soms niet wie er nu wat op heeft, dan denk ik...Goh Faya heeft zojuist vast Kita's brokken op , is ook zielig..maar weer wat in het bakje.
Ook deelt Kita natuurlijk rijkelijk mee in de beloningsbrokjes en snoepjes die ik geef aan Faya. Kita doet dan zó haar best om te laten zien dat zíj het allemaal al kan , dan geef ik haar ook wat...
Tja, logisch dat het er dan weer wat aan komt. :?

Het gewicht van Vera lijkt me inderdaad echt wat aan de hoge kant, ik zou het toch echt proberen vol te houden zodat veertje haar naam weer eer aan doet.. :) Succes :zon:
Afbeelding

Jajo

Bericht door Jajo »

Jeanette, nou ga ik jou bestraffend toespreken. :wink:

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden en dikke honden!
Niks toch maar een beetje vervangen..... juist dat : toch maar een beetje van dit en van dat...Oh Oh.
Straks komt Ariënne weer in de verleiding.

:wink: :wink: :wink:

Jajo

Bericht door Jajo »

Constance, als je Faya in de Bench voert of op een aparte plaats, kan Kita er niet bij. Ze mogen toch maar een kwartier de kans hebben om te eten anders moet je het weghalen.
Als ik een logé-hond heb laat ik ze ook elk in een ander hoekje eten en blijf erbij staan tot het op is of tot het weggaat. Dan krijgt geen hond te veel of te weinig.

Groetjes, Jozé

Erna

Bericht door Erna »

Apart voeren lijkt mij ook het besste. Sarie krijgt haar voer ook niet op een plek waar Lisa bij kan, dan kan ik er op wachten dat Lisa het opeet. Poes laat het gewoon gebeuren, gaat zitten wachten tot Lisa klaar is. Ja, dan is wel het bakje leeg. :o
Als we bij Corrie zijn krijgen de honden allemaal tegelijk te eten. Corrie vertelt altijd een heel kort verhaaltje tegen de smousjes. Zij moeten dan rustig bij hun bak blijven zitten.
Pas als het verhaaltje uit is mogen de honden gaan eten. Ze blijven altijd heel rustig zitten wachten.
Gisteren waren het vijf honden, alle vijf even geduldig. Ik heb het gefilmd, helaas is de film te groot om te versturen. Zal een foto dat ze aan het eten zijn plaatsen. Jutte is niet te zien op de foto, zij staat te eten tussen de tafel en de kast in.

Groetjes, Erna.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Eigenlijk was ik van de straffe aanpak. Langzaam afbouwen en dan ook nog iets van het voer vervangen door sperciebonen. Maar misschien is dat wel te snel. Ik vraag me af of je bij honden ook het jojo effect kan krijgen. Dat haar lichaam dus veel zuiniger met het voer om zal gaan.
Hoe zit dat met de wolf ????
Die hebben soms dagen niets en dan in een keer een hele buik vol. Ik zou denken dat het lichaam van de hond dus altijd al alles uit het voer moet halen. Of zou dat tijdens de domesticatie veranderd zijn???
Als het nog gaat zoals bij de wolf, heb je geen jojo effect en kun je dus gemakkelijker de helft van de caloriën vervangen door niets (n.l. sperciebonen)
Dus vijf brokjes minder, maar ook 10 brokjes vervangen door een paar bonen :o
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Constance

Bericht door Constance »

Jajo schreef:Constance, als je Faya in de Bench voert of op een aparte plaats, kan Kita er niet bij. Ze mogen toch maar een kwartier de kans hebben om te eten anders moet je het weghalen.
Als ik een logé-hond heb laat ik ze ook elk in een ander hoekje eten en blijf erbij staan tot het op is of tot het weggaat. Dan krijgt geen hond te veel of te weinig.

Groetjes, Jozé
Ze krijgen ook apart eten, ieder aan één kant van de keuken. Als ik bezig ben om m'n drie kinderen naar school te werken wil het nog wel eens voorkomen dat ik even niet goed oplet ! Ik zet het vervolgens wél omhoog als ik uit de keuken ga. Ze doen het héél stiekum, ieder op z'n eigen manier. Faya gaat vliegensvlug naar Kita's bak en neemt heel snel een hap brokken en ze weet al terwijl ze die brokken in haar bek heeft dat ze "pootjes" moet maken omdat ik er anders iets van zeg.., ik hoor het dus aan de snelheid van het eten dat het Faya is. Kita gaat daarintegen héél nonchalant in de buurt van Faya's bak staan en houdt ons heél goed in de gaten, als we dan even niet goed opletten pakt ze op een hele rustige, geruisloze manier wat brokjes uit de bak en eet die vervolgens op haar matje op.
Ik denk dat ik de honden maar voortaan eten ga geven als de kinderen naar school zijn, dan heb ik meer tijd om ze goed in de gaten te houden.
Een bench hebben wij trouwens niet in gebruik....
Afbeelding

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Twee honden voeren op een goede manier lijkt me best lastig.
Onze poes heeft haar bakje staan op de wasmachine, waar ze zo op kan springen en Vera dus niet.

En verder... wat willen we liever het JOJO-effect of het JAJO-effect?! :mrgreen:
Ik zal het eens aan Vera vragen. :wink:
Afbeelding

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Constance schreef: Ook deelt Kita natuurlijk rijkelijk mee in de beloningsbrokjes en snoepjes die ik geef aan Faya. Kita doet dan zó haar best om te laten zien dat zíj het allemaal al kan , dan geef ik haar ook wat....
Ik knip van die platte staafjes in reepjes, die ik als beloning kan geven.
Meestal breek ik die dan ook nog eens door, zodat Finny en Guusje ieder maar een klein stukje krijgen.
Voor een de echte training gebruik ik kleine pensbotjes, kun je ook doorbreken als dat nodig is. Zo probeer ik te voorkomen dat de honden te veel krijgen.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Jajo

Bericht door Jajo »

Het jojo effect is natuurlijk iets wat de mens zelf veroorzaakt. Na verloop van tijd niet meer de nieuwe regels toepassen en in de oude fout vervallen. Dus als je een slanke hond hebt (uiteindelijk) moet je volharden in het voeren op "oog en weegschaal".

Het verteringsproces is niet meer dat van de wolf. Toevallig laatst een hele discussie bij het Vizsla-forum. Daar wordt heel veel gevoerd met gewoon rauw vlees, kippennekken en jacht-overschotten en nog meer van dat ruigs. Je moet honden daar echt weer aan wennen en 8 kg ineens eten voor de komende tijd, is er echt niet meer bij!

Smakelijk eten!
Jozé

Gesloten