Aan de beurt of toch (nog) niet?

Voor vragen en meldingen betreffende loopsheid, dekken en nesten.
Anja

Re: Aan de beurt of toch (nog) niet?

Bericht door Anja »

Ik vergelijk ze ook niet hoor....maar als fokker heeft zo iedereen zijn regels...dat bedoelde ik maar.

Trouwens dat borstelen valt wel mee hoor als je het bijhoud maar als ze een heel seizoen mee zijn naar de camping dan schieten de klitten erin met al die modder, water en zand. :)

sammydesmous

Bericht door sammydesmous »

loes schreef: José, confronteerde jij de mensen al bij het 1e telefoontje met de lijst?
Nee toen had ik de lijst nog niet maar wist al wel wat we van de gegadigden wilden weten. Eerst waren we van plan om de lijst zelf achteraf in te vullen na het bezoek maar het leek ons toch beter het bij het eerste bezoek zelf te laten doen. Niemand vond het vreemd zo'n lijst. We hebben wel bij het eerste telefoontje als voorwaarde gesteld minimaal 3 x op bezoek te komen en zich te houden aan de fokverplichting, zo nee dan geen pup van ons.
Bij een eventueel volgend nestje zullen we de lijst weer gebruiken.

José, Sammy & Lieveke :dog: :dog:
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)

sammydesmous

[quote="Desi"]Sammy steld: ik vraag om mensen zonder kinderen bv of mensen binnen een straal van bv 50km

Zelf kan ik mij bij deze steltegel niet vinden. Ondanks dat we zelf geen jonge kinderen hebbn, zijn Desi en Leentje super lief voor alle kinderen van alle leeftijden!
Ook onze vorige honden waren dat. Toen onze zoon geboren werd hadden we een Airdale Terrier van 8 jaar. Wel zat er binnen een week een haakje op de baby-kamer, want de hond wilde de hele nacht en dag aan het bedje liggen te waken! En kinderen kun je met een hond leren omgaan. En waarom binnen 50 km?
![/quote

Anja, dit zijn voorbeelden. Meer niet.

Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne

Desi

Bericht door Desi »

José, hoe bedoel je voorbeelden? Zijn dit geen wensen van jou?

sammydesmous

Gewoon stel dat je eigenaren wil zonder kinderen en stel dat je de mensen niet al te ver weg wilt hebben dan zou het fijn zijn als die mensen dan ook niet benaderd zouden worden voor je nestje. Het zijn gewoon voorbeelden niet meer dan dat Anja.

Yolanda

Bericht door Yolanda »

Ik heb zelf 2x een nestje gehad met dwergschnauzers en had ook de instelling dat mensen wel wat vaker langs moesten komen om te kijken hoe het ging (dat ging bij 1 echtpaar me ook wel een beetje ver want die wilde 2x per week komen..), ook ben ik degene geweest die heeft gezegd welke pup bij wie paste. En ik heb oudere en jonge gezinnen hier gehad die met een pup naar huis gingen en uiteindelijk denk ik dat de juiste combinaties gemaakt zijn. Voor onze Emi ben ik van Rotterdam naar Almelo gegaan een paar keer om te kijken, vond ik heel normaal en voor die mensen was het hun 1e nest en waren toch ook blij dat ik soms met wat suggesties kwam.

loes

Bericht door loes »

Kijk, dat is nu precies waarom elke fokker zijn eigen wensen heeft.
José zegt overigens niet dat ze die regels van 50 km en kinderen stelt, maar dat ze wel verwacht dat als ze zegt dat ze iets wel of niet wil ze niet juist mensen krijgt toegewezen die totaal niet in dat plaatje passen.
Zo heb ik ook de lijst opgesteld. De één wil dit de ander dat, dus kan het best dat je als a.s. eigenaar bij de één in de smaak valt en een ander je helemaal niet ziet zitten.
Dit overigens naar aanleiding van een vraag van Marcel. Maar ook anderen hebben er misschien nooit aan gedacht dat als je aan de beurt bent voor een bepaald nest dat niet automatisch betekent dat het zeker is dat 1 van de pups voor jou is.
Overigens begrijp ik niet wat het er toe doet of je naamgenote het over haar ras de Schapendoes heeft of dat het een smous betreft. Het gaat hier om de grootst mogelijke zekerheid dat pups een goed tehuis krijgen.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Martine

Bericht door Martine »

Desi schreef:
en er bovendien door de vereniging een fokverplichting gesteld is. Deze punten stuiten volgen mij voor vele ouderen toch op problemen!
Gewoon even heel nieuwsgierig; ik bedoel er niets mee, :peace: maar je opmerking bracht mijn volgende vraag met zich mee...:

Leentje is nu ruim 2; weet je al of -en wanneer- je Leentje eventueel laat dekken?
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

yvonne

Bericht door yvonne »

sammydesmous schreef:
loes schreef: José, confronteerde jij de mensen al bij het 1e telefoontje met de lijst?
Nee toen had ik de lijst nog niet maar wist al wel wat we van de gegadigden wilden weten. Eerst waren we van plan om de lijst zelf achteraf in te vullen na het bezoek maar het leek ons toch beter het bij het eerste bezoek zelf te laten doen. Niemand vond het vreemd zo'n lijst. We hebben wel bij het eerste telefoontje als voorwaarde gesteld minimaal 3 x op bezoek te komen en zich te houden aan de fokverplichting, zo nee dan geen pup van ons.
Bij een eventueel volgend nestje zullen we de lijst weer gebruiken.

Niks mis mee hoor zo´n vragenlijst. Ik kan me voorstellen dat je als fokker een zo´n compleet mogelijk plaatje wil hebben van de evt. a.s. eigenaren.
Een vragenlijst laten invullen kan een goed hulpmiddel zijn.
Het allerbelangrijkste is dat de pups goed terechtkomen toch?
Afbeelding

yvonne

Bericht door yvonne »

Desi schreef:Anja, een smous en een schapendoes zijn 2 heel verschillende honden. Die kun je niet met elkaar vergelijken!
Eij hebben 2 smousjes. Ik zou er niet aan moeten denken om een Schapendoes te hebben. M.i. blijf je daarmee aan het borstelen met die lange haren. Onze smousjes hebben die borstel nog nooit gezien!
Ruwharige rassen zijn qua vachtonderhoud wel makkelijker, dat is waar. En ik vind het een prettige bijkomstigheid.
Maar ik weet niet hoeveel Schapendoezen jij kent, want het zijn heerlijke honden.
En er zijn zoveel rassen die erg verharen en dat doen ze ook niet.
Afbeelding

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Ik mis nog een onderdeel aan de lijst; lid worden van de HSC.

Wij hebben één keer meegemaakt (nest van W-dreej), dat een eigenaar in spé afhaakte vanwege onze 'veeleisendheid'.
Zij waren al hier geweest en maakten een goede indruk en konden een pupje van ons krijgen.
Een poosje later belde ik met haar, omdat ik nog wat vragen had. Het was een heel prima gesprek. Nog geen half uur later belde zij mij heel boos terug; wat ik mij niet meende met al die verplichtingen, lid worden, minimaal 2x komen kijken, terugkomdag Op de Ruiver, etc.
Daar had ze geen trek in en bedankte voor een pup.
Daarvoor in de plaats is José (en Theo) gekomen, en vonden, net als de andere eigenaren onze eisen prima.

De afstand vonden wij ook belangrijk, maar bij het laatste nest meldde zich een kandidaat helemaal uit de Beemster (mag niet Purmerend zeggen :grijns: ).
Zij was door Fredie op de hoogte van onze wens van de afstand.
Zij wilde zelf minimaal 2 keer komen kijken, de afstand was voor haar geen probleem. Enfin ze kreeg het voordeel van de twijfel....
Een pup is naar Noord-Holland gegaan, nadat haar nieuwe bazin het er voor over had om zelfs 4x de hele afstand af te leggen. Enkele maanden later waren ze ook bij de terugkomdag.
Laatst gewijzigd door Charlotte op 08 feb 2012, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

loes

Bericht door loes »

Denk niet dat er veel fokkers zijn die het zelfs maar over het lidmaatschap hebben en zeker niet het wel of niet krijgen van een pup er van af laten hangen.
Zouden zelfs wij niet doen :oops: . Maar ze zijn wel allemaal lid geworden, waarvan er 1 van Fija's nest inmiddels heeft afgehaakt.
Maar ik ken wel een fokster die al flink wat nesten heeft gefokt die voor elke nieuwe eigenaar die nog niet lid is het lidmaatschap aanvraagt en het 1e jaar betaalt.
H K Jelle 13-5-2004

Charlotte

Bericht door Charlotte »

In ieder geval kan je als je pups hebt, jouw wensen van dat moment bij Fredie neerleggen.

José ik zou graag een kopie van jullie vragenlijst hebben.
Vond dat een super idee van jullie. :thumbsup:
Charlotte

sammydesmous

Ik heb de lijst naar je opgestuurd via mail.

gerrymoerkens

Bericht door gerrymoerkens »

Slim idee zo'n lijst. Ik hoop hem over een jaartje ook te moeten lenen. Gerry en Pebbles. :ja:

Mirjam1962

Bericht door Mirjam1962 »

Wij zijn met Elmer elke week van Alphen aan den Rijn naar Raalte gereden en elke week was het een feestje. Zo heeft Elmer ons uitgekozen en niet andersom.

corrie

Bericht door corrie »

Voor ons gold hetzelfde. Elke week naar Raalte vanuit Schiedam. Elke week weer een feest. Het is niet zomaar dat Hieke bij ons kwam. dat was het pupje waar ik de beste klik mee had. Ook Hieke heeft ons uitgekozen.
Hieke Frouckje van de Liefelijke 15-11-2002
Frouckje Babbe-Bo van de Liefelijke x Sam

Jutte van Hieke 26-4-2005
Hieke Frouckje van de Liefelijke x Abe Mozes van het Hollands Koetsiertje

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Helaas heb je ook 'fokkers' waar je pas v.a. 4 weken welkom bent. :niks:
De tweede keer mag je het kleine ding gelijk meenemen.
Charlotte

loes

Bericht door loes »

Veel fokkers zien pups echt als hun eigendom. Zijn ze naar de letter ook, maar de nieuwe eigenaren krijgen wel een maatje voor lange tijd en dan wil je toch dat de keus / het matchen weloverwogen is.
H K Jelle 13-5-2004

karin73

Bericht door karin73 »

Ik vrees dat de enige manier om deze handelswijze (pas bij 4 weken komen kijken) er uit te krijgen is, om er voor te zorgen dat mensen het niet als norm(aal) gaan beschouwen. Het goede voorbeeld geven dan maar... :ja:
Maar er zullen altijd mensen zijn, die het als een enorme verplichting beschouwen om een nestje te fokken en dan ook al die toekomstige eigenaren nog over de vloer....
groetjes, Karin

Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)

Gesloten