Bij ons in de buurt ging het verhaal rond van een Amerikaanse Bulldog reu die na ontsnapt te zijn uit de tuin, een andere hond flink te pakken had genomen. De details zijn vaak minder bekend bij zo'n verhaal, dus de Bulldog was automatisch boosdoener. Ik had werkelijk geen idee over welke hond er gesproken werd, maar hoopte ook dat ik 'm nooit tegen zou komen.
Vanmorgen tijdens de wandeling zag ik in de verte een vrouw met kindje en hond aan komen lopen. Pas toen ze aan de overkant van de straat stonden zag ik dat het een joekel van een Amerikaanse Bulldog was.
Senna liep op dat moment met een lange lijn over het gras en ik haalde haar naar me toe. Ik had haar strak naast me en zat me net te bedenken of ik een andere kant op zou lopen, toen Senna ging liggen.
De vrouw liep met haar hond recht op ons af. Op dat moment ging Senna weer staan en ging de Bulldog liggen.
Voorzichtig naderden wij de Bulldog, die weer ging staan. Ze snuffelden even en Senna gaf haar (inmiddels) bekende gilletje. Wat inhoud dat ze het spannend, maar ook een beetje eng vindt.
De Bulldog deinste achteruit en ging weer liggen.
Ik raakte met de vrouw aan de praat en legde haar uit dat Senna aan het eind van de loopsheid zit en nog steeds iedere hond die haar teveel besnuffeld, afsnauwd.
Door het verschil in grootte en kracht, ben ik wel voorzichtig als Senna zoiets doet. Ze zou maar de verkeerde tegenover zich hebben.
Maar het liep allemaal heel anders. De Bulldog vond haar geweldig en stond met z'n kont omhoog, druk zwaaiend met z'n staart haar uit te nodigen om te spelen.
Inmiddels had ik begrepen dat niet alleen de Am.Bulldog fout zat, maar ook een groepje van 3 reuen, waarvan één de strijd was aangegaan.
Voor ons niet van toepassing want Senna had 'm helemaal in de spreekwoordelijke "greep". Ze pakte zelfs een stok uit zijn bek en hij bleef even vrolijk.
Echt spelen kon niet, vanwege het verschil, maar had anders wel goed gekund. De bazin vertelde ook nog dat haar hond als puppy een stuk van z'n oor kwijt was geraakt door een andere hond uit onze buurt. Deze hond (die ik ook ken) wordt bijna altijd door kinderen uitgelaten.
Ik vind deze hond minder te vertrouwen dan de Am. Bulldog. En ik ben blij dat ik dat nu weet.