Welk voer???

Voor alle vragen en tips rond voeding voor de hond.
ireneABS

Re: Welk voer???

Bericht door ireneABS »

jetwolrich schreef:Er zijn zoveel meningen over hondenvoer, dat je bijna niet meer weet wat goed is en wat niet.
Ik ben zelf van de "Farmfoodschool", brokken en eens per week vuile pens voor de darmflora.
Maar dan voer je alleen rundvlees, schijnt allergieën te kunnen geven op termijn.
Dus zo nu en dan afwisselen met een ander soort vlees.
Gisteravond heb ik de honden een mengsel gegeven van paard, lam, zalm en kip, kant en klaar gemalen gekocht.
Maar ja, waar komt dat vlees vandaan? Een zielig Roemeens paard??? Geen fijn idee.

Ik denk dat je best brokken kunt geven, maar de darmen moeten zo nu en dan uitgedaagd worden om goed aan het werk te gaan. Gezondheid en goede darmflora gaan samen.

De vraag naar biologisch vlees is zo groot, daar moet wel mee gesjoemeld worden op een gegeven moment. Wat Jeanette zegt is waar. Wild is dan het veiligste en het meest betrouwbaar. Ik zie ons al crossen door de bossen! :bibbers:

Dankjewel. Ik denk er nu over om 4 dagen brokken en dan 3 dagen vlees te geven. Zal kijken of de pets place kant en klaar gemengd vlees verkoopt, dat zou fijn zijn ... En natuurlijk afwachten wat hij nu bij de fokker krijgt ...
Bij ons woont Polo/Bo - 03-06-2015 (Babs x Brennie)

Maureen

Bericht door Maureen »

Zelfs de Jumbo heeft (diepvries) vlees voor de hond in verschillende soorten. Dus Pet's Place heeft vast ook een en ander.....
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )

Martine

Bericht door Martine »

Bobbie krijgt nu al bijna 3 jaar KVV wat me erg goed bevalt.
Ik ben redelijk chaotisch en vreesde dat het mij nooit zou lukken het vlees op tijd uit de vriezer te halen, maar ik val mezelf reuze mee... :grijns:
Hij krijgt DARF; biologische KVV. Dit is compleet voer. Ik vind het redelijk betaalbaar, het ziet er fris uit en heeft een dermate grove structuur dat er nog iets te kauwen valt.
Dit is verkrijgbaar in vele smaken en koop je per 5 kilo in blokken diepgevroren in een doos. Bobbie doet hier 4 à 5 maaltijden met een blok, wat ik in de koelkast bewaar.
Ik ben verwend met mijn dierenwinkel; hij bezorgt het hier gratis aan huis, waardoor het tot de voordeur in een vriezer ligt. Als het ons niet uitkomt of als ik het te laat uit de vriezer heb gehaald, krijgt hij geperste brokken van Kjenn's. Deze brok past in een KVV dieet is mij verteld en Bobbie doet het er goed op.
Als snacks krijgt hij gedroogde stukken kip, vis of rund of een rauw kippenkarkasje of lamsnekje. Je moet hier wel tegen kunnen, al vind ik het erg meevallen. Bobbie doet het er in elk geval prima op en ik gloei van trots als de DA weer eens complimentjes geeft over zijn conditie en gebit! :)
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

ireneABS

Bericht door ireneABS »

Martine schreef:Bobbie krijgt nu al bijna 3 jaar KVV wat me erg goed bevalt.
Ik ben redelijk chaotisch en vreesde dat het mij nooit zou lukken het vlees op tijd uit de vriezer te halen, maar ik val mezelf reuze mee... :grijns:
Hij krijgt DARF; biologische KVV. Dit is compleet voer. Ik vind het redelijk betaalbaar, het ziet er fris uit en heeft een dermate grove structuur dat er nog iets te kauwen valt.
Dit is verkrijgbaar in vele smaken en koop je per 5 kilo in blokken diepgevroren in een doos. Bobbie doet hier 4 à 5 maaltijden met een blok, wat ik in de koelkast bewaar.
Ik ben verwend met mijn dierenwinkel; hij bezorgt het hier gratis aan huis, waardoor het tot de voordeur in een vriezer ligt. Als het ons niet uitkomt of als ik het te laat uit de vriezer heb gehaald, krijgt hij geperste brokken van Kjenn's. Deze brok past in een KVV dieet is mij verteld en Bobbie doet het er goed op.
Als snacks krijgt hij gedroogde stukken kip, vis of rund of een rauw kippenkarkasje of lamsnekje. Je moet hier wel tegen kunnen, al vind ik het erg meevallen. Bobbie doet het er in elk geval prima op en ik gloei van trots als de DA weer eens complimentjes geeft over zijn conditie en gebit! :)
Dankjewel voor jouw uitgebreide heldere ervaringen!! Kan ik zeker wat mee ...
Bij ons woont Polo/Bo - 03-06-2015 (Babs x Brennie)

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Moeilijk hoor, dat verse vlees voeren.
Wij hebben een tijdje Carnibest gegeven...de biologische variant.
Want...waar komen de kipkarkasjes vandaan?? En de lamsnekjes e.d.
Wij hebben hier geitenfokkerijen ... nou... de Q koorts ligt nog vers in het geheugen.
Vraag mensen uit het zuiden maar eens naar de veehouderij... :bibbers:
Konijnenfokkerijen...ze zijn echt niet allemaal leuk 'uit het wild geschoten' als je dat al leuk vind.
Als ik google kom ik wel vaak 'puur natuur' tegen...ja, dat het echt allemaal vlees is geloof ik best.

Wij geven nu Farmfood brok en af en toe vlees...nu gewoon uit de supermarkt, maar gelukkig ben ik er niet mee.
Wij gaan daarom over een poosje over op Orijen biologische brok.
Het percentage vlees is heel hoog en heeft daarom voor de darmwerking dezelfde voordelen als vers vlees voeren...zegt men.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Martine

Bericht door Martine »

Als je geen keus hebt door een plotseling opgekomen gluten-allergie vind ik het niet meer zo moeilijk hoor. Ik ga er maar van uit dat wat op de site staat, klopt. Ik wil het echt goed doen, maar het moet wel te trekken zijn voor mijn portemonnee. Volgens mij zijn honden voornamelijk carnivoor en doe ik ze het grootste plezier met voer dat -eten zoals in het wild- zoveel als voor mij mogelijk is, benadert...

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Die biologische brokken zijn inderdaad erg duur.
Maar het hoge percentage echt, biologisch,vlees staat me wel aan.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Jiske87
Contacteer:

Bericht door Jiske87 »

Voordat ik ga bestellen toch nog maar even hier checken...

Moos wil haar eigen brokken niet meer eten, ze heeft nog wel eetlust hoor. Ik wilde haar al op Orijen brokken gaan zetten, maar vraag me nu af of dat niet teveel vlees is (ivm eclampsie) tijdens de dracht. Ik weet dat de kans daarop groter wordt met vers vlees, maar geldt dit dan ook voor vleesrijke brokken?

Martine

Bericht door Martine »

Oef, da's een goede, maar moeilijke vraag. (Diesels echtgenote kreeg tijdens hun nest last van eclampsie: dat is geen feest geweest...)
Zelf zou ik de vraag geloof ik even voorleggen aan Tannetje Koning. (voor het geval je op FB zit:https://www.facebook.com/tannetje?fref=ts )

Ik heb m.b.t. hondenvoeding een hoge pet van haar op en ze is altijd bereid een vraag duidelijk te beantwoorden.

jetwolrich

Bericht door jetwolrich »

Best een ingewikkeld verhaal hoor, die eclampsie.

Ik zou niet gaan experimenteren met voer op dit moment.
Vanaf week 6 gaan de pups echt groeien en dan gaan ze calcium onttrekken aan Moos. Dat kan hard gaan.

Beer at ook slecht tijdens de eerste zwangerschap en ik ben ook in de val getrapt van extra vlees geven, zodat ze maar at. Dat was dus juist niet goed. Toen kreeg ze een pre-eclampsie.

Heeft je DA hier ook ideeën over? Er is zeker informatie over te vinden.
Alleen zijn de meningen zo verdeeld. Lastig, hoor.
Jet Wolrich

Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018

jetwolrich

Bericht door jetwolrich »

Ja Tannetje, zij weet er heel veel van!

Ik kon niet op de naam komen. Goeie!! :idee:
Jet Wolrich

Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018

Jiske87
Contacteer:

Bericht door Jiske87 »

Bedankt! Ik heb haar mijn vraag gestuurd! Het antwoord zal ik t.z.t. hier weer plaatsen.

De dierenarts stelt het voer voor wat hij zelf verkoopt (Royal canin). Dat eet ze nu al en blieft het dus niet meer. voor de pups wil ik ook Orijen gaan voorschotelen, dus het zou wel zo praktisch zijn als ik haar daarmee straks kan bijvoeren tijdens de laatste loodjes. We wachten Tannetje even af! :fluit:

Erna

Bericht door Erna »

Lastig Jiske, zeker niet te veel uitproberen nu. Goed dat je je vraag het voorgelegd aan Tannetje.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Trix

Bericht door Trix »

Ben benieuwd wat er geadviseerd is?
Jolanda en Trix

Bero vh Hooge Nest van Kaatje/BeerxRoef/Ozzy 25-03-2015
Billie vh Hooge Nest van Indy vh Hooge NestxBoef 04-05-2017

Jiske87
Contacteer:

Bericht door Jiske87 »

Nog niets, ze is op vakantie. Als ze niet op tijd kan reageren, speel ik op safe en haal ik de zoog- en puppybrokjes van Royal Canin. Daar doet ze het in principe ook goed op.

Maureen

Bericht door Maureen »

Die hebben wij ook gegeven, beide keren. Tot tevredenheid van Stijnke.
Normaal heeft die een hekel aan kleine brokjes, maar deze verslond ze :ja:
Maureen
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )

Erna

Bericht door Erna »

Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Erna

Bericht door Erna »

Verdorie, een stukje geschreven over voer. Stuur het weg krijg ik error.

Maureen

Bericht door Maureen »

Ik zie wel de link...maar die bedoelde je vast niet.
Maureen

Erna

Bericht door Erna »

Nogmaals proberen, had van de week geen zin meer om het nog een keer te schrijven.

Ik had al een keer geschreven dat Lisa is aangekomen, woog 9.35 nu 9.90.
Een paar maanden geleden is Lisa op ander voer overgegaan i.v.m. blaasgruis.
Dat voer voelt vetter aan en is het waarschijnlijker ook. Ik geef nooit de hoeveelheid die op de verpakking staat, en ze krijgt weinig tussendoor van mij.
Beloningsbrokjes krijgt ze van haar eigen voer, dan heeft ze iets minder in haar bak.
Dus vroeg ik me af of ik Lisa minder brokken moet geven, of toch naar een alternatief zoeken. Tsja, en dan zie ik van de week twee meelmotten tussen haar voer zitten. Heb ik in een ander topic over geschreven.
Die motjes moet ik niet, ze zijn nog best lastig heb ik ontdekt.
Dus heb ik besloten om de zak voer op te maken, Lisa kan nog even voort.
Maar daarna over te gaan op vlees.
Ben me nu aan het orienteren welk merk vlees ik haar wil geven.
Tijdens de zoektocht kwam ik de link tegen die in een stukje hierboven staat.

Gesloten