Roosje is weer aan de beurt. Ze hoeft haar bontjas niet langer aan te houden nu er toch nog even geen pups komen.
Vanmiddag bijna 5 uur bezig geweest. Morgen nog een paar uur en we hebben het weer gehad.
Ze ligt nu flink te dromen met een hoop geluid erbij.
Het lijkt wel of ze lichter van kleur wordt.
Ze is soms lekker eigenwijs of een beetje O.-I.-doof, maar heeft zeker een 'will to please' zoals ze dat zeggen in hondenland.
Ik geef af en toe wel iets lekkers natuurlijk. En hebben eerst even een flink stuk gefietst.
Arieenne we gaan wel gelijk op.
Vera en Hieke liepen verleden week allebei half geplukt rond. Jij bent nu met Roosje begonnen en ik met ons rampenfonds Jutte.
Hieke is altijd snel klaar. In minder dan 3 uur was haar winterjas helemaal uit.
Jutte plukken is een ramp.Ze protesteerd , probeert in mijn nek te klimmen,wiebelt en draait constant.
Vandaag was mijn moeder hier , zij heeft Jutte vast gehouden en gekalmeerd. Na een uur ben ik gestopt. Drie pootjes zijn keurig , de rest moet nog.
Morgen wil ik haar laaste pootje en rug doen.
Elke dag een stukje. Eerst moe maken helpt weinig bij haar.
ze heeft een heel mooie en donkere ondervacht.
Hieke Frouckje van de Liefelijke 15-11-2002
Frouckje Babbe-Bo van de Liefelijke x Sam
Jutte van Hieke 26-4-2005
Hieke Frouckje van de Liefelijke x Abe Mozes van het Hollands Koetsiertje
Dat is wel toevallig. Ja, de ene of de andere smous scheelt veel. In 3 uur tijd...dat zal ik wel nooit voor elkaar krijgen. Roosje heeft eerder het gedrag als dat van Jutte ook wel vertoond. Gelukkig valt dat dus nu wel mee bij ons.
Wat een geworstel wordt het dan, hè. Ideaal als je er dan even hulp bij hebt.
Nou, Roosje is ongeveer klaar. Ik vond het toch weer een enorme klus. Wat kan dat een energie kosten.
Ze heeft nu nog kniekousen aan en te veel haar op haar hoofd. Wat ik nou met die oren aanmoet?
Ik heb in elk geval dat blad van Groomers Europe aangevraagd. Kan ik nog nieuwe ideeën opdoen.
Nieuwe ideeen. Pfff.... Zoveel modellen zijn er niet hoor voor smous.
Dat haar op die oren zet je rechtop met een kam en dan pluk je de
buitenste cm eraf. Dan ben je al een heel eind. Dan de langste plukken
langs de buitenrand. Dan blijft er toch nog wat over langs de rand, dat
staat stukken beter.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
Jij bent verder!
Jutte heeft nog een rok op haar achterste en een kraag om haar hals. Haar borst is half geplukt. Kop en oren moeten bij haar ook. Ze heeft nu bijna geen zicht meer.
Bij Hieke pluk ik nooit veel weg van het garnituur , bij dit harige monster wel.
In het najaar heb ik de vachten na het plukken gewogen. Hieke ,s jas woog 76 gram. Die van Jutte 179!
Ik heb nu in totaal bijna 4 uur geplukt. Ze is er nu een beetje aan gewend , heeft door dat alle protesten niet helpen.
Morgen ga ik vol goede moed verder!
Hieke Frouckje van de Liefelijke 15-11-2002
Frouckje Babbe-Bo van de Liefelijke x Sam
Jutte van Hieke 26-4-2005
Hieke Frouckje van de Liefelijke x Abe Mozes van het Hollands Koetsiertje
Jeanette schreef:Vroeger ontdeden we toch de oren ook van het haar?
Met zwaar behaarde oren is zo'n smousje helemaal topzwaar.:
Nou, ik niet hoor, gewoon zoals Mary zegt, bovenop een beetje uitdunnen en wat eronderuithangt wegplukken, zodat het oorspronkelijke oormodel weer zichtbaar is. Garnituur ook alleen boven de ogen, een beetje op de kop (wordt het wat stugger van) en als ze aan de kaken van die zware bossen hebben (zoals bijv. Lisa, ook Norma had dat heel erg) dan dat flink uitdunnen. Trimsters doen naar mijn zin veel te veel aan de kop, soms zijn de wangen helemaal glad geplukt.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995 Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Het is weer pluktijd en lijkt het wel of we kortharige honden hebben zoveel haar ligt er overal.
En deze zijn allemaal van Boy .Nu wil ik eigenlijk geen kale hond en weet niet hoe te strippen dus ben ik maar aan het borstelen geslagen hoort niet natuurlijk maar het scheelt wel.
Met borstelen zal je er niet komen bij een smous, Rini. De vachten zijn dus blijkbaar goed rijp. Te laat om te strippen, geloof ik.
corrie schreef:Wij hebben inmiddels een mini blaffende leeuw
De hals vind ik ook een beste klus. Onze Roosje heeft (inderdaad) van die enorm behaarde wangen. Ik pluk haar wangen dus, maar kom in de knoop met haar zwarte voelsprieten, waardoor ze er nu nog bijloopt als Catweazle: echt een snor en een sik.
De wangen hoeven niet kaal, maar wel wat daaronder/achter zit, dus eigenlijk de kraag
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995 Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004