Koud zonder jas!

Forum voor vragen, tips & trucs betreffende de plukvacht van een Smoushond.
loes

Re: Koud zonder jas!

Bericht door loes »

Ariënne schreef: Voor mijn gevoel doet het de vacht goed om echt geplukt te worden en niet gestript! :peace: Zeker de eerste keren, lijkt me dat goed. :thumbsup:
Dat zijn de experts met je eens. Betty heeft haar smousjes altijd helemaal geplukt. Ik had ze vrijwel nog nooit met haar gezien (zal wel toeval geweest zijn ;) ) maar sinds een jaar wordt Noordje gestript ( :schrik: ) en ik heb haar van de week nog gezien en gevoeld, maar het is nu echt stug en mooi, terwijl ze in het begin zo'n zelfde vacht als Fija had = een mooie ondervacht en redelijk haar op de rug, maar vlassige borst en beentjes, dat heel gauw klit
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Begrijp ik je goed, dat je denkt dat het Noordje goed heeft gedaan haar steeds te plukken, waardoor ze nu dan ook gestript kan worden?
Mooi dat zo'n vacht toch steeds beter kan worden!

Roosje is zo braaf! Eerst wilde ze maar niet gaan liggen tijdens het gepluk. Uiteindelijk leg ik haar op haar zij en ze valt in slaap. Als ik dan bezig ben met de binnenkant van haar achterpoot en gevoelige buikje, doet ze gewoon haar pootje wat opzij, zodat ik erbij kan! :hihi:
Afbeelding

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Wonderhondje... :kus:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Martine

Bericht door Martine »

Ariënne schreef:
Roosje is zo braaf! Eerst wilde ze maar niet gaan liggen tijdens het gepluk. Uiteindelijk leg ik haar op haar zij en ze valt in slaap. Als ik dan bezig ben met de binnenkant van haar achterpoot en gevoelige buikje, doet ze gewoon haar pootje wat opzij, zodat ik erbij kan! :hihi:

Cognac door haar drinkwater gedaan? ;) :fluit: ;) :fluit: :hihi:

groet, Martine
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

loes

Bericht door loes »

Ariënne schreef:Begrijp ik je goed, dat je denkt dat het Noordje goed heeft gedaan haar steeds te plukken, waardoor ze nu dan ook gestript kan worden?
Mooi dat zo'n vacht toch steeds beter kan worden!
Volgens Betty, die me altijd bezworen heeft te plukken, was haar vacht inmiddels zo verbeterd dat ze gestript kon worden. Ik wist ook niet wat ik hoorde, maar het voelde echt heel erg stug en zag er prachtig uit. Je weet dat ik die kale kippen nix vind en ik had die 2 van haar vrijwel nog nooit met haar gezien en in de winter kregen ze dan ook nog een gebreid jasje, wat uiteraard als je stript ook niet nodig is.
Laatst gewijzigd door loes op 10 okt 2009, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Martine

Bericht door Martine »

Ik zou ook wel willen leren strippen.
Bobbie heb ik afgelopen juni geplukt en nog vind ik hem kort. Hij heeft wel heel veel haar, maar het groeit gewoon erg langzaam. Voordeel is wel dat ik hem maar eens in de 9 à 10 maanden hoef te plukken. Juist bij hem lijkt mij strippen dus ideaal! Misschien kan een professionele plukster hem een keer strippen, zodat ik het vanaf dan zelf kan bijhouden? De eerste keer lijkt mij namelijk het moeilijkst; wat haal je weg, en wat juist niet?

groet, Martine

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Hadden we daar niet een apart topic over? In ieder geval een deel ( 1/3 ?) van het langste haar weghalen. :scratch:
Roosje kan ik om het half jaar plukken. Bij Vera wacht ik zeker 7 maanden.

Aha Loes, op die fiets! Heerlijk hoor, als er dan toch zoveel verbetering inzit! :thumbsup:

Cognac, Martine? Nee, mijn adem doet zeker wonderen. :hihi:
Morgen nog een paar uurtjes en dan zijn we klaar. Dan maar gauw een jasje breien. ;)

De oren van Roos zijn wel een stuk moeilijker te doen dan die van Vera. Morgen dus maar met frisse moed.
Afbeelding

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Een apart topic over strippen dus niet, wel het e.e.a bij "Plukken" en onder:
http://www.smoushondenforum.nl/archief/ ... pen#p12186
Afbeelding

Erna

Bericht door Erna »

Model hondje die Roosje, tilt zelfs haar pootje op zodat je er beter bij kan.
Morgen al weer klaar, heerlijk.

Bij Lisa zat er 7 maanden tussen. Er zijn mensen die haar nu veel leuker vinden, en lekker zacht.
:hihi:
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Lekker zacht, Erna! ;)

Het werden er vandaag nog wel een uurtje of vijf, maar we zijn, op de nagels en bakkebaarden na, klaar. Oren en poten gingen moeizaam en Roosje heeft maar weinig ondervacht op borst en buik. Ik hoop dat dat nog wat zal verbeteren in de loop der tijd.
:dekking: Roosje had er helemaal geen zin meer in en ligt nu lekker te snurken in haar bench.
Poeh, poeh!
Afbeelding

Desi

Bericht door Desi »

Desi wordt 2x per jaar gepukt. De voorlaatste keer was dat begin januari. Direct na de wintervakantie in Oostenrijk. Want dat was altijd de koudste periode in Oostenrijk. Afgelopen winter hebben we een echte hollandse winter gehad. Ebn we zijn in februari , 5 weken nadat ze geplukt wars weer naar Oostenrijk gegaan met haar. Desi vond echt geen verschil qua temperatuur. Ze dook in februari, terwijl het toen kouder was, heftiger de sneeuwbulten in. En maar graven.

Honden mag je niet met kinderen vergelijken , maar als ze het na de zin hebben buiten, dan hebben ze het niet koud! En een jas aan, als ze buiten spelen dat vinden gezonde kinderen en gezonde honden gemekker van opvoeders! Als ze het koud krijgen gaan ze wel naar binnen :scratch:

En kiezen tussen strippen en plukken: ik blijf bij plukken. Desi heeft een heerlijke stugge vacht :wave:

Desi is begin juli nogmaals geplukt. Ik hoop dat de volgende keer begin maart is, na de februari-vakantie. Maar als het ervoor is denk ik dat Desi dat ook geen probleem vindt. (als ze maar mee kan naar de sneeuw) En korthaar is handiger als langhaar in de winter: Geen ijs-klitten :yes2:

Mary

Bericht door Mary »

Ik zou werkelijk niet weten waarom strippen of plukken iets zou veranderen
aan de stugheid van de vacht. Het enige verschil is het niet kaal zijn.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Martine

Bericht door Martine »

Desi schreef: Honden mag je niet met kinderen vergelijken , maar als ze het na de zin hebben buiten, dan hebben ze het niet koud! En een jas aan, als ze buiten spelen dat vinden gezonde kinderen en gezonde honden gemekker van opvoeders! Als ze het koud krijgen gaan ze wel naar binnen :scratch:

Als ik niet heel goed oplet, zijn mijn kinderen in staat om midden in de winter zonder jas aan naar school te gaan... Op het schoolplein wordt de jas ook meestal uitgedaan en gebruikt als doelpaal bij het voetballen. Ze zijn nooit ziek, dus het zal wel weerstandverhogend werken, zo zonder jas; zelf moet ik er niet aan denken...

Ariënne, gefeliciteerd met het kaalhalen van Roosje! :thumbsup: Ging je Vera nou ook plukken?

groet, Martine

Erna

Bericht door Erna »

Weer geklaard, die klus. :thumbsup: Wat een werk hé Ariënne.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Nou, zeker! M'n rug mag nu weer bijkomen. Ik snap nog steeds niet hoe een trimster kan zeggen dat het een handigheidje is en dat bijv. het in een ochtend moet kunnen.
Vera heb ik net een maand geleden gedaan, Martine. (Besproken onder Trimbenodigdheden.) Nu lijken de dames weer op elkaar. Hoewel Roosje een stuk kleiner is.

Ik vraag mij dat ook wel af, Mary, of het nou echt uitmaakt strippen of trimmen. Wel haal ik zoveel mogelijk weg, bijv ook op Roosjes borst en buik. Ik denk dat zo (bijna) alle lange haren een beurt krijgen, die anders bij strippen misschien wel niet of nauwelijks weggehaald worden. De vraag blijft of ik daardoor de groei stimuleer.
Haar rug is wel echt een stuk beter uitgevallen dan de vorige keer!
Afbeelding

Mary

Bericht door Mary »

Ook bij strippen komt echt de hele vacht aan de beurt.
Lang en oud haar (vaak anders van kleur) zie je echt wel zitten.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Aha! Wie weet komt het er nog eens van. Je moet :sortof: alles toch eens meemaken.
Afbeelding

Mary

Bericht door Mary »

Welnee joh. Om dit te gaan doen met een hond die niet eerder geplukt is,
is (bij mij) behoorlijk eenvoudig. Eenmaal helemaal geplukt zal een trimster
het voor je moeten regelen. Dan zal het toch vast wel een jaar duren voor
het door jezelf verder gedaan kan worden.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Ja, ik herinner me dat je dat eerder aan mij uit probeerde te leggen.
Afbeelding

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Zo te horen is het misschien nogniet zo gek om haar nog een paar keer goed te plukken.
Want er is dus verbetering in de vacht??
En van Loes begreep ik nu, dat je nog het beste met strippen kunt beginnen als de vacht, na een aantal keren plukken, lekker hard is.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Gesloten