Brrr...........ik weet precies wat je meemaakt dan....
en maar hopen dat ze de weg niet overgaan !!!!
Stapper komt ook altijd terug naar de plaats vanwaar hij de sokken erin heeft gezet, alleen iets later dan Phoebe vrees ik
Ik hoop dat je het haar kunt afleren. Vast wel, want ze is een zoete meid.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011 Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Wat een schrik, gelukkig kwam Phoebe snel weer terug. De ree zal zijn groep zijn kwijtgeraakt, ook gevaarlijk voor de ree zo vlak bij de weg.
Waar ik loop met Lisa zitten geen reeën, heb dan ook geen idee of ze er achter aan zal gaan. Wij waren in de vakantie in een openluchtmuseum waar op een omheind stuk grond ook een aantal reeën stonden. Lisa keek ernaar, verder niets bijzonders aan haar te zien. Maar twee van de reeën deden een aanval naar Lisa tegen het hek wat er gelukkig tussen zat. We zijn snel doorgelopen, was er wel verbaasd over want ik had dat niet verwacht. Er liepen wel een paar jonge dieren tussen, misschien is een aanval de beste verdediging op zo'n moment.
Weten jullie of reeën in het wild ook honden aanvallen, dat is nog een extra reden om alert te zijn.
Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Jazeker, ik heb ooit een verhaal gehoord van een hinde met jongen die in de aanval ging. Die hond heeft nooit meer achter reëen aangezeten. Ik hoop dat Stapper ooit nog eens oog in oog komt te staan met een woeste moeder, hij kan hard rennen
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011 Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Ik vertelde de trimster, die ook hier in de wijk woont, over ons ree-avontuur en volgens haar staat deze ree wel vaker in het park. De anderen wagen zich niet zover, maar dit is een brutaaltje.
Best een eng idee. Op zich is een ree geen dier om bang voor te zijn, maar ik vond het toch een hele confrontatie. Ik heb haar ook zien springen, maar van die poten moet je toch geen trap krijgen.
Ik ga morgen met Phoebe naar het hertenkamp om haar (hopelijk) de reeënjacht af te leren. Dat lijkt me een goede manier. Konijnen-jagen was makkelijker af te leren, omdat je die gewoon meer ziet. Ik ben benieuwd hoe Phoebe morgen in het hertenkamp reageert.
Misschien ook goed voor Stapper om een hertenkamp (kinderboerderij met alleen hertjes) te bezoeken. Wellicht verliest hij zijn interesse.
Jammer. Ik ben benieuwd hoe Phoebe morgen reageert in het hertenkampje. Hier mag je ín het hertenkampje. Ook met de hond, mits je hem aangelijnd houdt en hij niet blaft.
Ik ga het verder net zo aanpakken als bij de konijnen.
Gek genoeg had ik verwacht dat mijn konijnen-en-vogels-jaag-verbod voor alle dieren (eekhoorns, eenden, katten en reeën) zou werken, maar blijkbaar moet ik Phoebe per diersoort aanleren dat ze er niet zijn om op te jagen. Dom blondje? Of een kwestie van eigenwijs is ook wijs.
Met pim loop ik weleens langs een weg waar blijkbaar niet veel langskomt.
De koeien zijn altijd heel nieuwsgierig en lopen mee. Pim kijkt de andere kant op.
Tot hij er genoeg van heeft. Dan neemt hij een sprong en blaft keihard tegen
die koeien. Die stuiven dan gelijk een heel eind achteruit. Dat lijkt hij geweldig
te vinden. Dan rapen ze hun moed bij elkaar en komen met z'n allen op hem af.
Dat vindt hij een stuk minder. Gaat dan eerst achter mijn benen staan om dan
weer springend en blaffend er op af te gaan. Koeien weer achteruit.
Geinig spelletje, kan de hele weg duren.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
Ik ben van plan een aantal keren naar het hertenkampje te fietsen. Je mag hier binnen het hek, mits de hond aangelijnd is en niet blaft naar de herten.
De eerste keer/keren neem ik Phoebe aan de korte riem mee om kennis te maken met de herten. Ik laat haar kennis maken, uitgebreid snuffelen en eis na een tijdje haar aandacht op door tegen haar te praten en haar te prijzen voor haar gedrag. Ik beloon haar ook regelmatig met een lekker brokje.
Na een paar bezoekjes gaat ze mee aan de lange lijn en neem ik een speeltje mee. Ik ga met haar spelen bij de herten. Ik zorg ervoor dat ik 'interessanter' ben dan de herten. Als dat goed gaat, ga ik minder mijn best doen. Zodra ze aandacht krijgt voor de herten gebruik ik een commando waardoor ik de aandacht weer krijg. Ik beloon haar daarvoor met een brokje.
Ik heb geen idee of dit pedagogisch verantwoord is, maar tegen het jagen op konijnen heeft het erg goed gewerkt. Nadat Phoebe een (ziek?) konijn heeft gevangen, had ze de smaak te pakken. Ik had steeds het nakijken en ik ging daar behoorlijk van balen. De konijnenjacht heb ik Phoebe ook op deze manier afgeleerd beginnend op de kinderboerderij.
Het verschil met konijnen is dat we herten maar af en toe tegen komen, terwijl we 'struikelen' over de konijnen. Dit was onze eerste confrontatie met een hert. Voorheen zag ik ze altijd ver weg in een weiland staan en dan luisterde Phoebe goed naar het commando om op het pad te blijven. Het stikt hier van de konijnen, dus elke dag wordt er geoefend in het niet jagen op konijnen. Voor eenden geldt dat ook. Phoebe vond het heerlijk om ze op te jagen, maar nu kan ze er netjes langs lopen.
Om hetzelfde bij de herten te bereiken zal ik regelmatig met Phoebe naar het hertenkampje moeten blijven gaan, denk ik. En dan is het nog maar de vraag of het werkt als we er 1 in het wild tegenkomen.
Ik denk wel dat de niet-jagen-op-konijnen-training ervoor gezorgd heeft dat ze zo snel bij me terug was. Ze weet, denk ik, best dat het niet de bedoeling is.
Het klinkt heel erg goed.
Had ik het ook maar zo aan kunnen pakken in het begin.
Maar we hebben hier helaas geen hertenkampje waar je doorheen kunt lopen.
Op redelijke afstand wel iets met een hek eromheen, dus fiets ik daar maar eens naar toe. Weet je zeker dat je niet iets wilt gaan doen met hondentraining i.p.v. kindertraining
Tja het kost veel tijd en is best veel werk, maar ik ben blij dat ik Phoebe de konijnenjacht af heb kunnen leren. Ik was blij verrast dat het resultaat zo goed was.
De andere bezoekers van de kinderboerderij en het hertenkamp zullen me wel voor halve zool verslijten (Martijn iig wel), maar dat heb ik wel over voor een gehoorzame hond. Ik kreeg echt een hekel aan die konijnenjacht van Phoebe. Buiten het gevaar voor het verkeer stond ik elke keer op madam te wachten tot zij klaar was met jagen. Soms wel tot 3 kwartier. Dat was ik al snel zat.
Ik zal eerst de 'kindertraining' afmaken en daarna zien we wel weer verder, Jeanette. Bovendien meldde Loes al heel terecht dat Phoebe een braaf hondje is. Ondanks dat ze een tikkeltje eigenzinnig is en een beetje jachtdrift heeft, kan ik haar makkelijk iets aanleren en haar gedrag in deze corrigeren.
Nou, ik ben het met Jeanette eens. Belangstelling voor AKK, uit jezelf (en dat voor je eerste hond) een prima opvoedingsmethode, je wordt nog wel eens een echte kynologe
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995 Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Wat goed Renate hoe jij dit gaat aanpakken, ik ben heel benieuwd hoe het uit gaat pakken.
Dat je het jagen op konijnen hebt af kunnen leren vind ik ook heel knap.
Lisa jaagt wel op konijnen, pakt ze niet tot op heden. Zij is nooit langer dan twee minuten uit beeld. Er zitten zoveel konijnen dat ze de hele wandeling konijn in haar neus heeft en maakt al rennend op deze manier haar "wandeling"
Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.