Eikenprocessierups

Forum voor vragen, tips & trucs betreffende de plukvacht van een Smoushond
Gebruikersavatar
loes
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 jul 2018 16:19

Eikenprocessierups

Bericht door loes »

Hier ook vrijwel geen teken, maar wel een hele toestand met de processierups.
Heb al heel akelige foto's van honden met grote blaren op de tong langs zien komen.
In het Kralingse Bos zijn ze ook gespot, Fija is er gelukkig nog vrij van maar Berts armen zitten vol met grote jeukende bulten die hij van de week opliep. Er schijnt weinig tegen te doen te zijn, één van zijn hondenmaten, een oude man met een Indische achtergrond, probeerde een hem aangeraden smeersel en moest midden in de nacht met spoed in het ziekenhuis opgenomen worden.
Puck van de Nic Eau Tine (Levi) 16-12-2018

Do (Fija) van Horst en Voorde 30-11-2006
Hollands Koetsiertje's Jelle 13-5-2004
Hollands Koetsiertje's Adah 6-6-1999
Norma van Abtswoude 10-10-1995
Catrijn (Trieneke) 19-12-1978

Online
Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2908
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Teken en vlooien

Bericht door Jeanette »

:paniek: ….brr... wat vreselijk Loes!!!
Hier veel eiken, maar nog geen rupsen gespot. In de omringende dorpen wel hoor.
Zelfs een lagere school even gesloten meen ik.

Gebruikersavatar
loes
Berichten: 922
Lid geworden op: 07 jul 2018 16:19

Re: Teken en vlooien

Bericht door loes »

Hier hoorde ik al iets over gesloten scholen.
Ze schijnen wel iets gevonden hebben ter bestrijding maar dat is nog niet goedgekeurd....
Ook de dennenprocessierups is in opmars vanuit België.
Puck van de Nic Eau Tine (Levi) 16-12-2018

Do (Fija) van Horst en Voorde 30-11-2006
Hollands Koetsiertje's Jelle 13-5-2004
Hollands Koetsiertje's Adah 6-6-1999
Norma van Abtswoude 10-10-1995
Catrijn (Trieneke) 19-12-1978

Gebruikersavatar
Maureen
Berichten: 2970
Lid geworden op: 07 jul 2018 12:46

Re: Teken en vlooien

Bericht door Maureen »

Zeist is nogal rijk aan eiken. Hele straten zijn aan weerszijden van de zomer/wintereiken voorzien. En nu dus ook van de eikenprocessierupsen. Leuk met de avondvierdaagse :paniek:
Ik zit onder de jeukende bulten, maar de honden zijn gelukkig nog niet getroffen. Lies houdt ze zorgvuldig bij de bomen vandaan tijdens de wandelingen en als ik met Dorus fiets hou ik hem er ook bij uit de buurt.
Gelukkig zitten de rupsen hoofdzakelijk op de bomen en word ik alleen getroffen door rondvliegende haartjes. Blijkbaar dringen die niet door de hondenvachten heen.

sammydesmous
Site Admin
Berichten: 1331
Lid geworden op: 06 jul 2018 22:23

Re: Teken en vlooien

Bericht door sammydesmous »

Hier ook al ontzettend veel overlast van die rupsen. 😡De bomen zitten er hier vol mee.
We kunnen niet meer ons dagelijkse rondje door het bos doen dan moeten we eerst een stuk onder en langs de nesten door lopen. Heel ons dorp staat vol met eikenbomen dus ontlopen kan haast niet of we moeten binnen blijven.
Wij zitten net als iedereen in onze buurt ook al onder de bulten en rode plekken, de meisjes gelukkig nog niet.
Gelukkig gaan we maandag op vakantie en hoop dat er daar geen eikenbomen zijn in ieder geval zonder die rupsen.

José Sammy & Lieveke 🐶🐶
Wieske-Sammy Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)

Gebruikersavatar
Alida
Berichten: 324
Lid geworden op: 07 jul 2018 14:07

Re: Teken en vlooien

Bericht door Alida »

Hier ook veel ellende door deze bomen😔 wij zitten ook onder deze vreselijk jeukende bultjes. Kasper gelukkig niet. We proberen zo min mogelijk in de buurt te lopen waar deze bomen staan. Ook veel kinderen bij ons in de buurt zitten er onder. Ze staan bij veel scholen🙁 de gemeente haalt de nesten dan ook als eerste daar weg.Hopelijk is iedereen snel van deze jeukende ellende verlost. Groetjes Alida😊
Eigenaar van Koen-Kasper van Katoen (30-05-2013 | Bloemetje X Pickwick)

Online
Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2908
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Teken en vlooien

Bericht door Jeanette »

Wat een ellende toch met die rupsenhaartjes! Ze zijn nu ook al gezien in een beuk. En jullie onder de bultjes Alida.... :paniek:
Bij de scholen is het wel erg link.

Vanmorgen weer teken natuurlijk. Bij Dieuw o.a. één op het zachte zwarte van haar mondhoek en twee vlak boven haar oog.
Ze blijft zo heerlijk liggen. Op haar rug strekt ze haar kopje, zodat ik de teken in haar hals en op haar kin makkelijk kan pakken.
Op zo'n moment zijn haar al haar kleine stoutigheden vergeven. Wat ben ik toch gek op die malle Dieuw.

Gebruikersavatar
Charlotte
Berichten: 1730
Lid geworden op: 09 jul 2018 08:47

Re: Teken en vlooien

Bericht door Charlotte »

Als er nu eens hele mooie vlinders van kwamen, maar dat is niet het geval.

Die Dieuw is blij met al die extra aandacht dankzij de teken. :biggrin:
Charlotte

Finny (25-7-1998 /*08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004/*19-02-2020)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Gebruikersavatar
Maureen
Berichten: 2970
Lid geworden op: 07 jul 2018 12:46

Re: Eikenprocessierups

Bericht door Maureen »

Dat is inderdaad erg jammer. Mooie vlinders, dan had ik het er wel voor over gehad, dat gejeuk. Vandaag weer een paar nieuwe bultjes gescoord, maar wel lekker met Dorus gefietst. Zijn vacht beschermt hem.

Ik vind het wel superknap van Dieuwertje dat ze zo mooi meewerkt aan het verwijderen van teken.
Dorus laat me weten waar ze zitten, zodat ik ze weg kan halen voor hem. En zit dan vervolgens lekker te draaien als ik bezig ben. :mogge: Stijnke wriemelt nog erger...
Maar we ruilen ze toch maar niet in. :zen:

Online
Gebruikersavatar
Jeanette
Berichten: 2908
Lid geworden op: 08 jul 2018 10:36

Re: Eikenprocessierups

Bericht door Jeanette »

Begin juli heeft Lex de gemeente gebeld om te vragen of hij 10 mezenkastjes op mag hangen hier aan de weg. Nou dat vond de buitendienst prima.
Enfin, door schade en schande wijs geworden wilde hij een bevestiging per mail. Dus even een mailtje met die vraag gestuurd.
Oeps... toen werd het een 'zaak' met een nummer. Uiterlijk 7 september zou er uitsluitsel gegeven zijn.
Nou ja, Lex timmeren, wij wachten.
Niks… dus bellen en bellen..en niet worden teruggebeld...
Bij het zevende, of achtste telefoontje kregen we de naam van een belangrijke ambtenaar die over de mezenkasten gaat.
Hij stond tenminste in de krant te glimmen met wat natuurbeheerders ivm een prachtige pilot in onze gemeente betreffende de bestrijding van de eikenprocessierups! Je raadt het al...met mezenkastjes.
Maar ja...dat is een pilot hè, geen simpel burger-initiatiefje.
De man maar gemaild, want bellen lukt niet.
Gevraagd of het besluit zonder commissievergadering genomen kan worden.
Flauw...maar we zijn er ook flauw van..
Misschien worden we wel weer een nieuwe 'zaak'.... :mogge:

Plaats reactie