Wij zijn gebeld!

Hoe kom je aan een pup en hoe is het op die wachtlijst?
loes

Re: Wij zijn gebeld!

Bericht door loes »

Stella schreef:We vonden haar in het nest ook erg leuk en stonden op de nominatie haar te krijgen, Maar Sjors blijft ook een leuk ding :)
Meen je dat? Zelf houd ik helemaal niet van die duidelijke levertjes, niet alleen in smouzen waar hun aantrekkelijkheid voor mij zit in het zwarte pigment tegen de tarwe tot roodbruine kleur, maar ook in andere rassen waar het wel hoort.
En dan gaat mijn voorkeur bovendien naar een stevige flinke smous uit ....
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Irenechateleux

Bericht door Irenechateleux »

Wat maakt het uit. Groot, klein, stevig of niet. Zwart bruin rood paars. Het gaat om het karakter.
Irene
Gijsje/Neeltje (Stijnke/Bikkel x Lou/Jaap) 31-8-'14

loes

Bericht door loes »

Karakter heeft niks met het uiterlijk te maken toch? Daar is gelukkig bij ons ras meestal niks mis mee.
En uiteraard zal je als je eenmaal een hondje hebt met een wat minder gewenst uiterlijk beslist wel van hem houden.
Maar daarom kun je wel een voorkeur hebben voor een bepaald type smous/hond.
Ik ben blij dat al onze smouzen aan de maximale maat zijn/waren en goed behaard. Twee van de vier hadden wat minder pigment, o.a. een wisselneus, maar een hondje met leverpigment toont toch heel anders.
H K Jelle 13-5-2004

Maureen

Bericht door Maureen »

Ik geef ook de voorkeur aan het zwarte in neus, oogomranding etc., maar haar pittige uitstraling sprak toch aan. En Lies viel wel voor het kleine ding. Het formaat vind ik niet belangrijk. Hoewel Stijnke en ook Dorus niet bepaald bescheiden Smousjes zijn :grijns:

En ja, Gijsje heeft kleinere familieleden, waaronder haar tante, een halfbroertje, een halfzusje (van een grote vader, Douwe, dus daar komt het echt ook via Stijnke). Maar haar vader is natuurlijk ook niet groot.
De broers en zussen die we tot nu toe gezien hebben zijn allemaal kleiner dan Stijnke en meer in de buurt van Jaap z'n formaat. Alleen Dorus is groter dan zij, maar ik denk dat hij qua karakter wel wat van z'n vader heeft. Hij is minder fel tot nu toe en heeft minder jachtdrift dan Stijnke. Hopelijk blijft dat zo.
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )

Maureen

Bericht door Maureen »

loes schreef:Karakter heeft niks met het uiterlijk te maken toch? Daar is gelukkig bij ons ras meestal niks mis mee.
En uiteraard zal je als je eenmaal een hondje hebt met een wat minder gewenst uiterlijk beslist wel van hem houden.
Maar daarom kun je wel een voorkeur hebben voor een bepaald type smous/hond.
Ik ben blij dat al onze smouzen aan de maximale maat zijn/waren en goed behaard. Twee van de vier hadden wat minder pigment, o.a. een wisselneus, maar een hondje met leverpigment toont toch heel anders.
Klopt helemaal Loes. En Irene. Karakter staat voorop. En wij hebben al onze monstertjes altijd de leukste gevonden. Ook de eerste, die een veel te korte vacht had en in haar leven maar één keer tegen iemand gegromd heeft. (Maar dat was net mevr. Barkman, dus mocht met haar niet gefokt worden). Ze jaagde ook enorm en heeft enige mollen en muizen vermoord in haar tijd. Maar ze paste perfect bij onze Beagle én bij ons. En onze tweede, met haar iets te zachte vacht, maar prachtige ogen en diepzwart pigment, jaagde juist niet en heeft twee nestjes afgeleverd.
Baukje met haar bruine neus hebben we gehouden omdat haar karakter haar ongeschikt maakte voor de combi met kleine kinderen. Maar bijzonder is ze toch!
En ik zou met iedere dochter van Kiep blij geweest zijn, ongeacht het pigment. Want Kiep heeft een heel fijn temperament. Maar ik ben blij dat het Stijnke is geworden :ja:
Maureen
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )

rini

Bericht door rini »

Qua karakter hadden/hebben we prima smouzen maar ze zijn allemaal afwijkend en voldoen niet helemaal aan de rasstandaard (lange neus,lange voeten en veel te groot)maar ze zijn ons allemaal evenlief :ja:
Afbeelding

Erna

Bericht door Erna »

Tirza, onze eerste smous had wat trekjes die ik liever niet had gezien.
Ze was een angsthapper, vloog elke hond die ze niet kende en haar te dicht naderde naar de strot. Ook nog eens zeer eigenwijs en een tikketje dominant. Dus best lastig op zijn tijd. Voor ons was het een lieve hond. Ze is ruim 12 jaar geworden en er veel verdriet van gehad toen ze onverwacht overleed. (gescheurde tumor)
Dan sta je weer op de wachtlijst en ben je na ruim twee jaar aan de beurt. Dan gaat het karaklter van Tirza toch weer door je hoofd, liever een iets makkelijker hondje.
We zijn dan ook op verzoek bij Corrie en Cock op bezoek geweest om kennis te maken met een drachtige Hieke. Hun naar haar karakter gevraagd en naar het karakter van Moos, de partner van Hieke.
Nou, niets dan lof. En inmiddels was ik zo weg van Hieke dat ik haar wel wilde hebben inplaats van een pupje. Gekheid, dat ging natuurlijk niet.
Dus wachtte ik tot Hieke geworpen had in de hoop dat er een teefje voor ons bij zou zitten. Snachts ging de teleloon, hoera, Mex, Lisa, Bobbie en Jutte waren geboren.
En Lisa, wat een gouden hond is zij, prachtig karakter.
Ik vond het uiterlijk niet belangrijk, maar Lisa is ook nog eens een mooie smous.
Mex, Lies haar broer is erg groot, net als haar vader Moos. Jutte is een stuk kleiner dan Lisa.
Lisa had in haar eigen nest ook een heel kleintje zitten. Pien-Elza, klein, zachte vacht, scheve tanden, maar o zo leuk. Haar had ik graag willen houden als Pim gezwicht zou zijn voor een tweede hond.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Martina

Bericht door Martina »

Als ik over Tirza lees, denk ik over mijn Zottel te lezen (foto avatar). Zij was precies hetzelfde - en angsthapper!! Maar voor ons was ze heel lief, luisterde goed (nooit cursus gehad, dat was vroeger ook niet zo gebruikelijk) maar had veel moeite om vertrouwen naar nieuwe mensen toe op te bouwen. Waarschijnlijk slechte ervaringen als pup, wij hadden ze onder een kast in de dierenwinkel naar voren moeten trekken, zo bang was ze toen al. Maar schattig beestje :ja: Tja dierenwinkel - zou ik never nooit meer doen :nee: , ze was ook geen ras (toch wel, heel veel rassen zelfs :roll2: ).
Maar dat is ook een van de reden, waarom ik geen hond uit het asiel wilde - gewoon te bang om weer een moeilijk hondje te krijgen waar je niets van het verleden weet. Ik wilde een hond die alles leuk vind en vooral van iedereen - met name ook van kinderen - geaaid mag/wil worden.
Zou het in de toekomst toch wel anders uitpakken - dan zei het zo. Maar de kans is denk ik groter, dat wij een vrolijk klein hondenmeisje zullen krijgen :)
Oona Ltje van Abtswoude (Amber X Frey) * 27.08.2015 :poot:
Balou-Stitch-Smartie-Mozart 06.04.2018 :poot: :poot: :poot: :poot:

Maureen

Bericht door Maureen »

Dat denk ik ook :)
Maureen

loes

Bericht door loes »

De kans op smousjes zoals Tirza wordt ook steeds kleiner. In die tijd was er nog niets zoals de RITS en een Gedragstest, maar in een nest kan er natuurlijk altijd een wat minder goed in de maatschappij passend hondje bij zitten.
Zelf heb ik altijd wel de basiscursussen gedaan, dus puppy en EG, waar elk van de honden op haar manier profijt van heeft gehad.
H K Jelle 13-5-2004

Erna

Bericht door Erna »

Tirza was van mei 1990, dus al weer 25 jaar geleden.
Geen RITS of gedrachtstest, maar wel een beschrijving vanuit het nest. En in die periode kwam als voorloper op de RITS mevr. Barkman bij je thuis om de jonge hond te bekijken-beschrijven.
Toen mevr. Barkman mij belde dat ze een pup voor me had vertelde ze er bij dat ik eigenlijk nog niet aan de beurt was, maar dat deze pup naar een oudere dame zou gaan. Ze vond de pup dominant en vroeg aan mij of ik haar wilde. Ja, je wil heel graag en tenslotte was Tirza niet onze eerste hond. Dus gingen we het avontuur met haar aan.
Naast het dominante gedrag, wat ik niet het ergste vond, was Tirza ook een angsthapper wat dan samen een hele vervelende conbinatie was.
Je went eraan, wel altijd goed opletten. Met mensen had Tirza geen problemen hoor.
Kinderen en Tirza was iets lastiger.
Wij zijn met Tirza altijd naar les geweest, heb zelfs behendigheid met haar gedaan tot ik tot twee maal toe door een hernia werd geveld.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Maureen

Bericht door Maureen »

Nee inderdaad nog geen RITS, maar wel huisbezoek. Dat is gebleven......
Zo kon onze Mijntje ook tegen mevr. Barkman grommen. Ze stond bij ons in de gang en wilde Mijntje aaien. Het gekke was, dat Mijntje nooit tegen mensen gromde en het daarna ook nooit meer gedaan heeft. Ze had genoeg andere hebbelijkheden, maar dat deed ze nooit. Desondanks zijn we altijd Smousmensen gebleven. Ze had nog een voorlopige registratie. En onze Lienke was er ook nog eentje uit de bijlage evenals Baukje.
Stijnke is onze eerste die in het "echte" stamboek is ingeschreven.
Zo jong is de Smous als ras nog. En met de look-alikes komen er weer nieuwe VR-etjes........... :jeah2: vers bloed. :)
Maureen

Sylvia & Bob

Bericht door Sylvia & Bob »

Wij zijn net gebeld........... teefje in twello!
Wij stonden sinds 3 juni 2014 op de wachtlijst. Ons meisje is op 3 juni 2015 geboren.
Wij noemen haar Sarah, wat in het Hebreeuws princes betekent

http://www.facebook.com/Bobby6912.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

:klappen: ....dat is fijn!
Gefeliciteerd!!!
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

ireneABS

Bericht door ireneABS »

Sylvia & Bob schreef:Wij zijn net gebeld........... teefje in twello!
Gefeliciteerd!! Het aftellen kan beginnen ..... Wij doen met jullie mee
Bij ons woont Polo/Bo - 03-06-2015 (Babs x Brennie)

loes

Bericht door loes »

Dus jullie waren de gelukkigen van de geslachtsverwisseling!
Hoop dat jullie snel een afspraak kunnen maken, zodat er geknuffeld kan worden.
H K Jelle 13-5-2004

karin73

Bericht door karin73 »

Super!!
groetjes, Karin

Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)

Sylvia & Bob

Bericht door Sylvia & Bob »

loes schreef:Dus jullie waren de gelukkigen van de geslachtsverwisseling!.
Jip!!

Erg blij maar ook een beetje onzeker! Ben een beetje bang dat Bob zich achter gesteld gaat voelen....... en het opvoeden van onze baby Ara vergt ook behoorlijk wat inzet....... gaat vast wel goed komen maar toch......... (ligt helemaal aan mij...... ik ben erg onzeker van aard)

Heb inmiddels geprobeerd contact op te nemen met de fokster en de voicemail ingesproken.

En ja Irene...... broertje en zusje...... :dog:
Wij stonden sinds 3 juni 2014 op de wachtlijst. Ons meisje is op 3 juni 2015 geboren.
Wij noemen haar Sarah, wat in het Hebreeuws princes betekent

http://www.facebook.com/Bobby6912.

Erna

Bericht door Erna »

Wat leuk, gefeliciteerd.
Even rustig op je in laten werken, dan gaat de onzekerheid wel naar de achtergrond.
Hoe moet je een ara opvoeden, gaat dat een beetje of zijn het eigenwijze beesten.
En leren praten denk ik.
Mijn oom had vroeger een ara, prachtig beest maar niet aardig.
Als je hem iets lekkers voor hield beet hij eerst hard in je hand om daarna het lekkers weg te grissen.

Maureen

Bericht door Maureen »

Gefeliciteerd! Een teefje voor jullie nu al. Dat is inderdaad snel na het vorige belletje. Fijn hoor :jeah2: :jeah2:
Die onzekerheid zakt vast een eind als je haar eenmaal in het echt gezien hebt. En Bob..tja, dat is even afwachten. Maar zolang hij zijn vaste momenten nog krijgt, gaat dat vast ook lukken.
Maureen

Gesloten