kwaaltjes van de oudere hond

Hier kun je vragen stellen of je zorgen delen omtrent kleine gezondheidskwesties van je hond. Neem contact op met een dierenarts voor deskundig advies.
Ariënne

Re: kwaaltjes van de oudere hond

Bericht door Ariënne »

Aha, met de soeplepel er achteraan. ;-)

Ik vond Beppie met 10 eigenlijk nog niet oud. Dat zo'n 12 jarige smousje toch wel een opoetje is... (Ik heb er duidelijk geen ervaring mee. Helaas.) Wat gaat het toch hard. Nou ja, anders maar aan de Tena Lady... of zoiets. :scratch:
Adah is gelukkig wel flink en gezond verder. :thumbsup:
Afbeelding

rini

Bericht door rini »

Ja,ook bij onze smousjes komt ouderdom met gebreken :twisted: maar zolang je het zonder medicijnen onder controle kunt houden zou je inderdaad eerst de urine laten onderzoeken.

En anders is Tena Lady toch een optie :hihi:
Afbeelding

andrea21

Bericht door andrea21 »

Klinkt goed Loes en misschien is de rest op te lossen met extra uitlaten.
Groetjes, Andrea
Afbeelding Bickel-Gijs van Nerdinck geboren op 26/11/ 2009 Blufpoker's O'Quinta - Toby Hannes.

Labrador Wiskie 16-12-'98 overleden 29/10/2012

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Gelukkig niet iets vreemds aan de hand.
Hoop dat het met extra uitlaten gaat lukken voorlopig.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

corrie

Bericht door corrie »

Hieke is ook af en toe lek. Na haar sterilisatie ontstaan. Weken geen last en dan opeens natte plekken op de kleden. Zij heeft er vooral last van na heel drukkedagen waarop ze weinig rust heeft gehad. Omdat het maar sporadisch optreed krijgt ze van ons geen medicatie. Dat kan in de toekomst , als de lekkage erger wordt wel nodig zijn.
Hieke Frouckje van de Liefelijke 15-11-2002
Frouckje Babbe-Bo van de Liefelijke x Sam

Jutte van Hieke 26-4-2005
Hieke Frouckje van de Liefelijke x Abe Mozes van het Hollands Koetsiertje

Mirjam1962

Bericht door Mirjam1962 »

Elmer is nog redelijk fit. De strandwandeling in Kijkduin ging hem nog goed af.
Maar hij ligt soms zachtjes te janken.
We denken dat we hem verwend hebben met uitlaten.
Zodra hij een kik geeft gaat hij uit.
Diets laat hem elke morgen om 05.15 uur, ik ga om 07.30 uur en dat gaat zo de hele dag door.
Dus wel zo'n keer of 7 a 8 gaat hij uit.

Ook merken we dat hij heel erg op zijn pootjes staat te trillen en als hij slaapt.
Beetje doof en slechtziend maar met de armen zwaaien was ik al gewend van Jimmy.
Soms vinden we ondanks het vele uitlaten een plas in huis maar dat is meestal als hij even alleen is geweest.
Alleen laten in de avond is niet mogelijk want dan huilt hij echt hard.
Nu weet ik dat overal een pilletje voor te krijgen is maar om nou overal een pilletje voor te geven vind ik verre van gezond.
Hij is vrolijk, speelt nog met ballen en stokken, eet goed, oortjes staan vrolijk en is zoooo lief.

loes

Bericht door loes »

Huilde hij ook toen Jimmy er nog was ?
Onze Adah en Elmer zijn van hetzelfde jaar en we hopen nog lang van haar te mogen genieten. Behalve doof kan ze ook heel erg luidruchtig 'dromen' en net als Elmer bewegen in haar slaap. Dat was ook toen ze een plas heeft laten lopen. Ze is ook veel luidruchtiger dan vroeger, piepen en joelen als ze staat te wachten om uit te gaan, deed ze vroeger alleen als we in Kijkduin in een groep klaarstonden om te gaan wandelen. Verder is ze nog heel vief.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Hé...zou dat vele en luidruchtige dromen en plas laten lopen verband hebben?
Stapper kan enorm dromen...piepen en grommelen (niet echt grommen, maar een soort pruttelen)..heel soms joelt hij heel hard.
Niet dat hij dan zijn plas laat lopen, maar het kan wel in zo'n periode zijn van erg vast slapen.
Wat is jullie ervaring?
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

rini

Bericht door rini »

Missy is een drukke hond als ze wakker is :hihi: en net zo druk als ze
:zzz:

Volgens mij ze loopt grommend en blaffend de hele Veluwe over of zit een -^^- achterna :hihi:
Afbeelding

Mirjam1962

Dat janken doet hij niet in zijn slaap maar hij is net uitgeweest, koekje gehad en hij ligt dan weer zachtjes te huilen.
Nu hoor ik dat heel vaak van mensen met een oudere hond.
dat joelen doet hij als hij s'avonds alleen is. dat heb ik natuurlijk van de buren gehoord die er totaal geen problemen mee hebben maar vinden het zielig.
Nu nemen we hem overal mee naar toe en als dat niet kan gaat hij naar mijn moeder of mijn achterbuurvrouw.

Dat enthousiaste gejank/geklets doet hij als we de riem pakken en dat heeft hij altijd gedaan.
Ik zeg dan "genoeg" en steek mijn open vlakke hand plat uit.
NIET (!!) om te slaan :nee: :nee: maar het is een handgebaar om iets te stoppen.
Ik werk veel met handgebaren (de ADHD in mij :fluit: )

andrea21

Bericht door andrea21 »

Wiskie ligt ook wel eens als die niet slaapt zomaar een soort piepen of huilen om niks eigenlijk, en dat dromen doe die ook erg en dan liggen te trillen en te schokken en soms geluiden maken, hij kan ook zomaar liggen te blaffen om nix een geen waakse blaf.
Groetjes, Andrea
Afbeelding Bickel-Gijs van Nerdinck geboren op 26/11/ 2009 Blufpoker's O'Quinta - Toby Hannes.

Labrador Wiskie 16-12-'98 overleden 29/10/2012

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Honden pikken gebaren misschien nog sneller op dan taal.
Het ligt natuurlijk in de aard van een hond om goed op lichaamstaal te letten.
Er zijn cursussen die daar ook veel meer op gericht zijn (ben even vergeten welke).
Maar onze ervaring is, dat je je dan heel bewust moet zijn van je eigen onbewuste gebaren, anders kan er narigheid van komen.
Ons gebaar voor 'genoeg' is ook het tonen van een vlakke hand.

Ha, Stapper blaft ook wel eens in zijn slaap. :hihi:

Mirjam1962

Leuk om te lezen van jullie honden.
Jimmy kon dat ook zo doen en dan hoorden we opeens "woef, woef" zo'n droge vrolijke blaf (ja, een echte woef :hihi: )

Yolanda

Bericht door Yolanda »

Wij merken de laatste tijd dat Bowie naast zijn staar nu ook steeds minder reageert op roepen. We hebben het net uitgeprobeert, maar hij reageert enkel als Emi reageert, hij houd haar heel erg in de gaten. Aan zijn neus mankeert hij nog niets, pak maar een mandarijn of banaan van de fruitschaal en meneer staat naast je.. Wij hebben geen ervaring met een dove hond, kan iemand ons mss wat advies geven ( dit ook omdat hij 2 weken terug dus kwijt was)

Mary

Bericht door Mary »

Lichaamstaal. Werkt prima. Flink met de armen zwaaien.
Zelf ook beter opletten, zodat je het ziet als hij ineens totaal de verkeerde
kant op wil gaan.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Gerrie

Bericht door Gerrie »

Is heel goed mee te leven. Leer de hond gebaren taal/ Wij hebben er bij ons op de cursus ook een paar doven honden gehad. In ieder geval is het gebaar voor "let op", Als de hond naar je kijkt je wijsvinger en middelvinger in een V , van de hond naar je ogen. Die hond waar ik mee gewerkte had het na 2 of 3 keer door, zo zijn er nog een stel. Als hij voor moet komen, recht op staan je arme wijd en daarna je handen naar je buik brengen alsof je wat lekker hebt. Helpt natuurlijk als je wat lekker in je handen hebt. Gebaar voor zit is je wijsvinger recht op in de lucht. Af is als de hond zit je valkke hand richting de grond brengen als of je de grond aait.
Om de aandacht te vragen dik je zacht op zijnhoofd en als hij verder weg is kan je opp de vloer stampen, hij voelt de trilling. Je kan natuurlijk zelf ook gebaren bedenken wat je prettig vind. Het werkt heel goed en het is nog leuk ook om het aan te leren. Succes er mee
Volgens mij zijn er ook halsbanden die een seintje af geven maar geen idee waar je die kunt kopen. Wel handig als ze los lopen.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Als het zicht ook wat minder wordt, kun je het beste 'grote' gebaren aanleren.
Doet de buurvrouw ook bij haar oude spaniel. Werkt prima.

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Finny heeft al heel lang een wrat-achtig iets op haar borst.
Het dingetjes is in de loop der jaren groter geworden. Eerst zagen we het aan voor een tepel, :hmm: midden op haar borst :scratch: . Later leek het op een teek, zelfs proberen weg te halen :schrik: . Dat lukte uiteraard niet. :oops:
Enfin...er zat geronnen bloed op die plek. Toen ik het schoonmaakte zat er een wondje (gaatje) waar wat rommel uit kwam.
Toch maar even naar de dokter, want al ben ik niet zo schijterig aangelegd, je weet het maar nooit.
Het wondje was enigszins geïnfecteerd, maar verder weinig zorgelijks aan de hand.
Advies; schoonmaken met Badedas, of evt. honingzalf erop smeren.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

rini

Bericht door rini »

Gelukkig niks engs :thumbsup: maar bultjes of wratjes.............
Afbeelding

yvonne

Bericht door yvonne »

Vreemde bultjes die groeien, daar zou ik ook altijd even naar laten kijken. Gelukkig niets ergs. Ik kan me ook zo maar voorstellen dat een klein wondje over irritatie groter kan worden door gepeuter er aan. Zou het zoiets geweest zijn?
Ik hoop dat het zo snel weg trekt.
Afbeelding

Gesloten