Jessy heeft nu kale, donkere vlekken op haar oren en daar groeit ook geen haar meer op, het is verder heel rustig om te zien, geen bloed e.d . heeft iemand een idee wat dit kan zijn??
Plukken?
-
rita
Rita kunnen die kale plekken niet alleen in de ondervacht van Jessy zitten? Tirza had nadat ze geplukt was ook altijd kale plekken, je kon waar wel de ondervacht zat gewoon haar rug er doorheen zien, Zo weinig ondervacht had zij.
Lisa zit na de pluk toch nog goed in haar vacht. Is wel erg zacht.
Sarie onze poes is spierwit. De dierenarts heeft daardoor bij haar gewaarschuwd dat ze verhoogde kans op kanker aan haar oren kan krijgen. Ben ik wel alert op. Ondanks dat heb ik nooit bedacht dat Lisa daar ook last van kon krijgen.
Mijn broer en schoonzusje hebben twee Weimaraners, zij hebben een hele korte vacht. Korter dan Lisa na de pluk. En grote zachte oren. Ik heb hun nog nooit over verbranding van hun oren gehoord. Zij wonen op Curacao, daar is het veel warmer dan hier.
Ze hebben overigens ook nog twee Duitse herders. Zij produceren met zijn vieren een hoop geluid, en houden op deze manier onuitgenodigde gasten op afstand.
Groetjes, Erna.
Lisa zit na de pluk toch nog goed in haar vacht. Is wel erg zacht.
Sarie onze poes is spierwit. De dierenarts heeft daardoor bij haar gewaarschuwd dat ze verhoogde kans op kanker aan haar oren kan krijgen. Ben ik wel alert op. Ondanks dat heb ik nooit bedacht dat Lisa daar ook last van kon krijgen.
Mijn broer en schoonzusje hebben twee Weimaraners, zij hebben een hele korte vacht. Korter dan Lisa na de pluk. En grote zachte oren. Ik heb hun nog nooit over verbranding van hun oren gehoord. Zij wonen op Curacao, daar is het veel warmer dan hier.
Ze hebben overigens ook nog twee Duitse herders. Zij produceren met zijn vieren een hoop geluid, en houden op deze manier onuitgenodigde gasten op afstand.
Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
-
annemarieke/Ria
Veel mensen zitten met vragen over het plukken van de Smous!
Je wil een hond geen pijn doen. Dus wil je graag weten wanneer de vacht bijv. nu echt rijp is.
Ook wil je graag dat het hondje 'smousachtig' blijft.
En je komt erachter dat veel trimmers/trimsters nooit een Smous onder handen gehad hebben. Dus hoe pak je dat dan aan?
Dus het vebaast mij niet dat er veel vragen over zijn!
Natuurlijk kunnen ze ook terecht op een forum, maar dat weet niet elke smouzenbezitter!
Je wil een hond geen pijn doen. Dus wil je graag weten wanneer de vacht bijv. nu echt rijp is.
Ook wil je graag dat het hondje 'smousachtig' blijft.
En je komt erachter dat veel trimmers/trimsters nooit een Smous onder handen gehad hebben. Dus hoe pak je dat dan aan?
Dus het vebaast mij niet dat er veel vragen over zijn!
Natuurlijk kunnen ze ook terecht op een forum, maar dat weet niet elke smouzenbezitter!

-
Louise
Ik dacht toch, dat Phoebe heel mooi geplukt is door een trimster, die nog nooit een smous onder handen had gehad en dus het plukadvies van de club als leidraad gebruikt heeft.
Trouwens met ons jonge ras zijn alle trimmers eens als nieuweling begonnen
en het is toch eigenlijk een beetje vreemd, dat je een trimmer, die voor andere rassen goed bekend staat (zeker als er ook cairns e.d. gertimd worden, want dat werkt vrijwel hetzelfde) niet op de echt niet zo ingewikkelde smouzenpluk wil loslaten 
Trouwens met ons jonge ras zijn alle trimmers eens als nieuweling begonnen
Zeker zijn er prima trimsters en is het resultaat ook dik in orde. Die ervaring heb ik gelukkig ook met de trimster die Vera (met advies van de club) de eerste keer plukte!
Zelf heb ik ook negatieve ervaringen opgedaan met een trimmer van onze vorige hond. Dat maakt ook dat ik wat op mijn hoede ben.
Verder vond ik trouwens het plukken van Vera (toen ik het zelf de afgelopen 2 x deed) nogal moeizaam gaan. En twijfel erover of ik toch nog langer had moeten wachten.
Zelf heb ik ook negatieve ervaringen opgedaan met een trimmer van onze vorige hond. Dat maakt ook dat ik wat op mijn hoede ben.
Verder vond ik trouwens het plukken van Vera (toen ik het zelf de afgelopen 2 x deed) nogal moeizaam gaan. En twijfel erover of ik toch nog langer had moeten wachten.

Getsie getsie,
Een vervelend berichtje in het gastenboek van de smouzensite.
Nou ja, ik ben niet zo dol op ruzieachtige toon zal ik maar zeggen
Ik heb gereageerd, maar wil jullie mening graag over mijn voorstel daar.
Kunnen we geen landelijke lijst van goede smoustrimmers samenstellen met zijn allen. Een lijst die b.v. bij de club is op te vragen?
Zoiets kun je niet publiceren natuurlijk, reclame maken is niet o.k. vind ik.
Maar bekend bij de club en daar op te vragen kan toch?
Een oproep plaatsen in het blad lijkt me een aardige manier. E-mail adresje erbij en laat maar komen.
Ook leden die willen helpen met plukken zouden zichzelf kunnen opgeven.
Een vervelend berichtje in het gastenboek van de smouzensite.
Nou ja, ik ben niet zo dol op ruzieachtige toon zal ik maar zeggen
Ik heb gereageerd, maar wil jullie mening graag over mijn voorstel daar.
Kunnen we geen landelijke lijst van goede smoustrimmers samenstellen met zijn allen. Een lijst die b.v. bij de club is op te vragen?
Zoiets kun je niet publiceren natuurlijk, reclame maken is niet o.k. vind ik.
Maar bekend bij de club en daar op te vragen kan toch?
Een oproep plaatsen in het blad lijkt me een aardige manier. E-mail adresje erbij en laat maar komen.
Ook leden die willen helpen met plukken zouden zichzelf kunnen opgeven.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
-
Renate
Lijkt me niks mis mee met zo'n lijst. Prima idee zelfs!
Nu snap ik pas de reactie van Louise op mijn bericht! Ik had die hele discussie niet meegekregen. Alleen maar een stukje ervan. En wilde Annemarieke alleen uitleggen dat het helemaal niet gek is om vragen te hebben over het plukken.
Het lijkt me ook over het algemeen dat je heel goed zelf een Smousje kunt plukken. En zo'n plukschema is dan heel handig.
(Alleen heb ik bij Vera het gevoel dat het moeizaam gaat. Dus zit ik met m'n eigen vragen, die ik bij de trimster neer ga leggen om uit te sluiten dat ik het verkeerd/te vroeg doe.)
Jammer die toon in het gastenboek. Lijkt me helemaal niet nodig.
Nu snap ik pas de reactie van Louise op mijn bericht! Ik had die hele discussie niet meegekregen. Alleen maar een stukje ervan. En wilde Annemarieke alleen uitleggen dat het helemaal niet gek is om vragen te hebben over het plukken.
Het lijkt me ook over het algemeen dat je heel goed zelf een Smousje kunt plukken. En zo'n plukschema is dan heel handig.
(Alleen heb ik bij Vera het gevoel dat het moeizaam gaat. Dus zit ik met m'n eigen vragen, die ik bij de trimster neer ga leggen om uit te sluiten dat ik het verkeerd/te vroeg doe.)
Jammer die toon in het gastenboek. Lijkt me helemaal niet nodig.

Hoewel er niets mis is met het idee, geef ik het weinig kans van slagen.
Het verzamelen van goede trimsters zal moeizaam verlopen omdat er
zeer selectief wordt gelezen en matig gereageerd. Daarnaast geef ik
Louise gelijk, dat een onervaren trimster met een plukschema ook goed
werk kan neerzetten. Vervolgens zullen mensen met een dergelijke vraag
zich melden bij de club en ik kan mij niet voorstellen dat een dergelijke lijst
door hen wordt opgestuurd. Dat zou nog een stap verder zijn dan een link
plaatsen naar een site van een lid of een forum, wat ze ook niet doen.
Wij mij betreft een hoop gedoe op niks af.
Ja, ik weet het, ik ben weer dwars.

Het verzamelen van goede trimsters zal moeizaam verlopen omdat er
zeer selectief wordt gelezen en matig gereageerd. Daarnaast geef ik
Louise gelijk, dat een onervaren trimster met een plukschema ook goed
werk kan neerzetten. Vervolgens zullen mensen met een dergelijke vraag
zich melden bij de club en ik kan mij niet voorstellen dat een dergelijke lijst
door hen wordt opgestuurd. Dat zou nog een stap verder zijn dan een link
plaatsen naar een site van een lid of een forum, wat ze ook niet doen.
Wij mij betreft een hoop gedoe op niks af.
Ja, ik weet het, ik ben weer dwars.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
Hoi Mary,
Je zult wel gelijk hebben. De club wil zich, zeer terecht niet verbinden met enig commerciëel belang of hun fiat geven aan initiatieven waar ze verder geen zeggenschap over hebben. Ik snap dat helmaal.
Maar dit zou geen advies, maar informatie op verzoek zijn. Ik zou het zelf ook belangrijk vinden als er dan een keuze mogelijkheid is. Niet 1 trimmer, maar een keuze tussen een paar.
Ik zou het geen punt vinden om een stukje in het smouzenblad te zetten en de adressen te verzamelen en op verzoek door te geven.
Ze hebben al werk zat, dus ik vind ook niet dat je daar de smouzenblad makers mee op zou moeten zadelen.
Als er niet genoeg reactie zou komen, zou ik zelf ook niet maar een hand vol trimmers naar voren willen schuiven. Er moet echt keuze zijn. Zo niet, dan zou het wat mij betreft bij gebrek aan belangstelling afgeblazen worden.
Je zult wel gelijk hebben. De club wil zich, zeer terecht niet verbinden met enig commerciëel belang of hun fiat geven aan initiatieven waar ze verder geen zeggenschap over hebben. Ik snap dat helmaal.
Maar dit zou geen advies, maar informatie op verzoek zijn. Ik zou het zelf ook belangrijk vinden als er dan een keuze mogelijkheid is. Niet 1 trimmer, maar een keuze tussen een paar.
Ik zou het geen punt vinden om een stukje in het smouzenblad te zetten en de adressen te verzamelen en op verzoek door te geven.
Ze hebben al werk zat, dus ik vind ook niet dat je daar de smouzenblad makers mee op zou moeten zadelen.
Als er niet genoeg reactie zou komen, zou ik zelf ook niet maar een hand vol trimmers naar voren willen schuiven. Er moet echt keuze zijn. Zo niet, dan zou het wat mij betreft bij gebrek aan belangstelling afgeblazen worden.
Jeanette, geef je goede idee een kans en laat je door mij niet van de wijs brengen.
Ik hoop ook echt dat het zal lopen zoals jij zult willen. Na een oproep via het clubblad
weet je al heel wat meer. Succes en probeer het maar.

Ik hoop ook echt dat het zal lopen zoals jij zult willen. Na een oproep via het clubblad
weet je al heel wat meer. Succes en probeer het maar.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
-
Louise
Ik weet van iemand, die zijn smous altijd prachtig geplukt vindt, maar die trimmer/trimster knipt de hele kop en ik vind het er niet uitzien. Zo'n adres komt op de lijst, je komt vol vertrouwen je smousje ophalen.....
En wat doe je t.o.v. de club? Melden, dat dat adres van de lijst moet? Nou, ik weet niet wie die lijst moet beheren, maar daar zitten wel haken en ogen aan.
Blijft moeilijk, hoor. En eigenlijk ook niet erg eerlijk, want als alle rasverenigingen zo'n lijst zouden hanteren, kom je als beginnende trimmer nooit aan de bak.
Erg overdreven natuurlijk, maar toch.
Misschien toch het handigst tijdig (dus niet de week voor je aan plukken denkt) contact proberen te zoeken met smouzeneigenaren in de buurt. Over het algemeen gaat het toch alleen om de 1e keer. Ben je tevreden, dan heb je je trimmer gevonden
Blijft moeilijk, hoor. En eigenlijk ook niet erg eerlijk, want als alle rasverenigingen zo'n lijst zouden hanteren, kom je als beginnende trimmer nooit aan de bak.
Misschien toch het handigst tijdig (dus niet de week voor je aan plukken denkt) contact proberen te zoeken met smouzeneigenaren in de buurt. Over het algemeen gaat het toch alleen om de 1e keer. Ben je tevreden, dan heb je je trimmer gevonden
-
Louise
-
Renate
Waarom geven ze de echte reden niet op?
Een beetje kinderachtig als je het mij vraagt. Er was niks aan de hand. Waarom mag de een niet van mening zijn dat je je smous zelf kan plukken, terwijl een ander het liever aan een trimster overlaat?
Nou mij zien ze daar voorlopig niet meer terug.
Ik kom liever hier
Groetjes, Renate
Laatst gewijzigd door Renate op 30 mei 2007, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Renate
Maar even iets anders. We hebben Phoebe net laten plukken, dus net voor de winter is ze waarschijnlijk weer aan een plukbeurt toe. Ik vind haar geplukt minder mooi en het lijkt me koud in de winter. Zou ik haar ook kunnen laten strippen (evt 2x: nov en feb ofzo) voor de winter en in het voorjaar plukken? Dat lijkt me ideaal.
Groetjes, Renate
Groetjes, Renate
Hoi Renate,
Dat strippen, daar kan Louise je misschien meer van vertellen, want ik geloof dat ze altijd stript. Louise houdt niet van kale smousjes
Ik stripte alleen onze Ayla, dus niet veel ervaring.
Dat strippen, daar kan Louise je misschien meer van vertellen, want ik geloof dat ze altijd stript. Louise houdt niet van kale smousjes
Ik stripte alleen onze Ayla, dus niet veel ervaring.
-
Renate
Toevallig kwam ik net op het schoolplein de trimster tegen die Phoebe geplukt heeft. Ze zei dat het goed mogelijk is om in het voorjaar te plukken en dan in de winter 2x te strippen. Voor Phoebe zou het dan uitkomen op het plukken in mei en strippen in november en februari.
Ik ben het met Louise eens. Ik vind Phoebe ook mooier als ze vol in haar vacht zit, dus 1x plukken en 2x strippen vind ik een prima oplossing. Dan heb ik maar 1x per jaar een 'kale' hond. Daar gaan we voor.
Groetjes, Renate
Ik ben het met Louise eens. Ik vind Phoebe ook mooier als ze vol in haar vacht zit, dus 1x plukken en 2x strippen vind ik een prima oplossing. Dan heb ik maar 1x per jaar een 'kale' hond. Daar gaan we voor.
Groetjes, Renate