zonnebrand na pluk?

Hier kun je vragen stellen of je zorgen delen omtrent kleine gezondheidskwesties van je hond. Neem contact op met een dierenarts voor deskundig advies.
janneke lambers

zonnebrand na pluk?

Bericht door janneke lambers »

Na het plukken (2 weken terug) schudde Mila ze vaak met haar kop dat de puntjes van haar oren rood werden en uiteindelijk ontstonden er zelfs wondjes.
We hebben ons afgevraagd waardoor de irritatie ontstond. Was het een reactie op losse haartjes of iets anders. Ondertussen hebben we ons bedacht dat het misschien zonnebrand is geweest. Die week was erg zonnig en zelf ben ik de dagen na de pluk veel in de tuin bezig geweest. Heeft iemand dit wel eens eerder mee gemaakt?
De honingzalf die we van de dierenarts kregen (dermiel wondzalf) werkt trouwens prima, een echte aanrader. Alleen proberen te voorkomen dat Mila nat wordt want dan gaat ze weer schudden.
Janneke, Jan, Marjanne en Irene.
Malu op de Ruiver / Mila 08-05-2015 (Stien x Guus)

Maureen

Re: zonnebrand na pluk?

Bericht door Maureen »

Onze tweede Smous heb ik 1 keer zelf geplukt. Tot mijn grote schande had ze daarna kale plekken op haar rug. Die moesten we wel met zonnebrand insmeren, want het was hartje zomer. Daarna hebben we toch maar weer trimsters gezocht en kwam ze zonder kale plekken thuis. Na die ene keer is de vacht mooi hersteld gelukkig.
Intussen heb ik wel iets bijgeleerd en ben nog steeds van plan naar de workshop te gaan. (Onze eerste Smous is nooit geplukt. Zij had een korte vacht. Die we nu hebben zijn 3,4 en 5). Zonnebrand is niet ondenkbaar, maar volgende keer gewoon meteen met smeren beginnen kan echt geen kwaad.....
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )

loes

Bericht door loes »

Wat een ellende doen we onze (nou ja, niet echt die van ons) Smouzen toch aan met dat gepluk. Het lijkt wel steeds fanatieker te worden.
En waarom? :kweenie: Al mijn Smouzen hadden beslist niet de meest ideale Smouzenvacht, ik heb ze altijd gewoon 'gefatsoeneerd' zonder ze elke keer als een kale kip te laten rondlopen. Ik vind dat volkomen onnatuurlijk. Als ik een gladde hond had gewild had ik voor een ander ras gekozen.
De plukvacht van een cairn die hier mee te vergelijken is, was bedoeld om het dier te beschermen tegen struikgewas, doorns etc en als er geruid moest worden ging dat op een natuurlijke manier namelijk doordat de losse haren in het struikgewas achterblijven. En dat gaat beslist niet in 1x van top tot teen tot op de huid inclusief de kwetsbare oren.
Ik verzorg mijn Smouzen dan ook gewoon, niet door ze als kale neten te laten rondlopen waardoor de huid verbrandt, de oren kapotgeschud worden, ze het koud hebben als men een winterpluk zo nodig vindt en ze dus een belachelijk jasje wordt aangetrokken, maar gewoon door losse haren/plukjes te verwijderen, de boel bij de billen niet te lang te laten worden en dergelijke zaken.
Mijn Smouzen zagen/zien er dan ook altijd slordig uit (dat vonden we toch zo leuk aan een Smous? Ik wel tenminste) maar hebben nooit huidproblemen gehad.
Smouzen horen ook niet gewassen te worden, ze hebben een zelfreinigende vacht. Als ze door iets heel smerigs gerold hebben kun je het plaatselijk reinigen. Fija is inmiddels ruim 9 en pas onlangs voor het eerst gedoucht omdat ze van top tot teen in ganzenpoep had gerold terwijl ze vochtig was.
En ik hou altijd maar het Smousje in gedachten dat overleed nadat ze na het plukken ook nog gewassen werd......
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Martina

Bericht door Martina »

Zo Loes, nu ben ik ff verbaasd. Begrijp ik het goed, dat je niet plukt (laat plukken?) Ik dacht het m o e s t en dat er geen andere optie was behalve of plukken of strippen? Het was wel nieuw voor me toen ik met de smouzen in aanraking kwam, da je een hond überhaupt moet/kan plukken. Had ik vroeger nooooit van gehoord. Maar goed, dat zegt niets, maar wie nu allemaal een plukvacht heeft ..... Nu heb ik wel iets, om over na te denken ..... zeker, als jij dit schrijft :)
Oona Ltje van Abtswoude (Amber X Frey) * 27.08.2015 :poot:
Balou-Stitch-Smartie-Mozart 06.04.2018 :poot: :poot: :poot: :poot:

Maureen

Bericht door Maureen »

Buiken en poten b.v. pluk ik niet bij die van ons. Daar worden ze echt niet blij van en ik dus ook niet. De haren zijn daar heel anders van structuur dan op rug en flanken. Stijnkes kop is ook niet plukbaar volgens mij, dus daar wordt ook niet aan geplukt. De haren zitten daar gewoon vast en blijven lekker zitten. Zo ook op haar oren. Maar hier en daar, vooral in de liezen en oksels, vilt de vacht door vocht en wrijving en die viltjes moeten er wel uit, want daar heeft ze last van. Dorus heeft dat veel minder en Baukje helemaal niet. En als ze erg krabben en schurken hebben ze ook last. Ze hebben nou eenmaal niet zoveel struikgewas dat ze dat zelf kunnen oplossen. Ons vloerkleed is niet ruig genoeg en de braamstruiken in het bos zijn weer erg stekelig...en dan kan het geen kwaad als ik er nog wat meer over weet....
Voor blubber gaan ze echt niet onder de douche, maar als ze in de poep hebben liggen rollen komen ze er niet onderuit. Dan ga ik niet wachten tot de vacht zichzelf gereinigd heeft. Mijn neus heeft ook grenzen aan z'n verdraagzaamheid :yucky:
Maureen
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )

Jan&Willem

Bericht door Jan&Willem »

mmm... weer 'n hele andere kijk op plukken Loes. Ik ben ook niet dol op geplukte smouzen, daar niet van. Voor maandagochtend staat voor Abel 'n plukbeurt op het programma (is bijna 8 maanden geleden). Nou begin ik toch te twijfelen of ik dat wel moet doen...
Jan & Willem
Onze Smous Abel - 22-05-2014 = Mees x Bauke
Onze Bengaalse katers Midas en Felix - 19-02-2012 = Fay-Rose x Bengalivo

Pagina Beestenboel:
(foto's en video's van Abel en Midas & Felix)
Klik op: http://smu.gs/1wrv4bu

loes

Bericht door loes »

Als ze eenmaal in een plukschema zitten kun je daar ook niet zo maar mee stoppen, dus dat is niet stande pede de oplossing om geen kale Smous te hebben.
Vanaf de cairn (1977) waar ik wel meer haar moest afhalen want de cairnvacht kan erg zwaar worden tot Fija (die heeft een vacht in bosjes en gauw klitten) heb ik het altijd zelf gedaan, gewoon op het moment dat ik dacht dat het nodig was. Een soort strippen dus maar zonder een strak schema.
Maar ik lees inmiddels zo vaak dat oren stuk gaan, ze verbranden (we hebben nog niet eens echt lekker buiten kunnen zitten) en dan dat plukken in de winter waardoor ze een jas aankrijgen, dat het me ineens in het verkeerde keelgat schoot. En ik vind pups schattig maar word niet lyrisch van een kale Smous die dan net weer een puppy zou zijn. :hmm:
H K Jelle 13-5-2004

Jan&Willem

Bericht door Jan&Willem »

We hebben echt heel goede ervaringen met degene die Abel plukt. We kunnen ook precies aangeven hoe we het willen hebben.
Wat betreft dat getut en gefrut met smeerseltjes of dat arme beest zo'n belachelijk jasje aantrekken, daar moeten we ook helemaal niets van hebben. 't Is wel 'n hond natuurlijk en geen kind.
Jan & Willem
Onze Smous Abel - 22-05-2014 = Mees x Bauke
Onze Bengaalse katers Midas en Felix - 19-02-2012 = Fay-Rose x Bengalivo

Pagina Beestenboel:
(foto's en video's van Abel en Midas & Felix)
Klik op: http://smu.gs/1wrv4bu

Maureen

Bericht door Maureen »

Ik ben het in grote lijnen met je eens Loes. Maar zie ook dat Baukje heel graag bij onze trimster komt b.v.. En als ze van de plukkerij last had, dan liep ze daar niet kwispelend naar binnen. Ze wordt trouwens gestript en is dus nooit geheel glad.
De andere twee wil ik wel zelf ter hand gaan nemen voor het noodzakelijke onderhoud. Maar dan met iets meer kennis van zaken dan afgelopen keer.
Is trouwens ook heel leerzaam om zelf te doen. Niet alleen de vacht op buik en poten is anders, maar ook de huid. Als je goed kijkt kun je dat zien/voelen. Wil ik meer over weten....

En Baukje wordt niet getut of gesmeerd. Wat dat betreft is onze trimster ook op één lijn met ons. Maar ik heb wel een vest voor haar gebreid. Vooral voor na de accupunctuur behandeling 's winters. Dan mag ze niet in de koude auto meteen afkoelen, want dat kan juist meer spierpijn veroorzaken. Door haar beschadigde pootje en het lopen met de brace is ze extra kwetsbaar in dat opzicht.
Maureen

jetwolrich

Bericht door jetwolrich »

Elke Smous is anders, en elke vacht ook.
Een trimster die verstand van zaken heeft en ook luistert naar de wensen en ideeën van de eigenaar, en dan ook nog één waar je hond graag naartoe gaat.
Dat is ideaal.
En die bestaat gelukkig. :klappen:
Jet Wolrich

Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018

loes

Bericht door loes »

Ik heb het ook niet over honden die iets mankeren of oud zijn. Adah kreeg ook een jasje aan op haar oude dag.
Ik wil ook niet zeggen dat ik het zo goed doe, maar wel dat ik bijna 40 jaar met plukhonden met allemaal verschillende vachten ben doorgekomen zonder dat ze huidproblemen hebben gehad.
En ja, ze zullen er vrijwel altijd slordig uit zien.
Ik vind kapotte oren, verbrande huid tot zelfs de dood door plukken gewoon een brug te ver.
H K Jelle 13-5-2004

janneke lambers

Bericht door janneke lambers »

Dat Smouzen verschillende vachten hebben is zeker waar. Mila haar vacht is behoorlijk zacht en licht. Alleen op de rug is de vacht donkerder en steviger. Haar ondervacht is dun en erg zacht, nijgt tot klitten. Voordat ze geplukt werd waren we erg druk met het ontklitten van de vacht; vooral bij heupen en liezen.
De trimster heeft daarom ook al niet volledig "kaal" geplukt om de huid niet bloot te krijgen. Ik ben ook erg tevreden over hoe ze het verder heeft gedaan. En ook Mila was (en bleef) enthousiast tegen haar. In december zijn we al een keer wezen kennis maken en heeft ze de vacht beoordeeld.
Het is mijn eigen onervarenheid dat dit zo gebeurde. De eerste plukbeurt bij je eerste hond en dan in een ongekend zonnige week in maart.
Misschien iets om andere junior-smousbezitters voor te waarschuwen.
En Loes, het is net alsof ik mijn man hoor praten als ik jouw mening lees over het plukken. Ik heb als brugman moeten praten om hem duidelijk te maken dat pluk echt nodig is... :shy:
Geloof dat ik hier maar even censuur moet plegen :fluit:
;)
Janneke, Jan, Marjanne en Irene.
Malu op de Ruiver / Mila 08-05-2015 (Stien x Guus)

corrie

Bericht door corrie »

Ik pluk Hieke helemaal en Jutte gedeeltelijk. (Buik,liezen en binnenkant poten niet) Ik pluk ze als ze plukrijp zijn,dat is bij Jutte ongeveer om het jaar en bij Hieke om de 10 maanden. Onze smouzen hebben allebei een goede tot weelderige ondervacht en lopen nooit in hun blootje en hebben nooit kale plekken of vacht problemen. De kop van Jutte moet regelmatig geplukt worden omdat ze anders niets meer ziet. Ik vind ze allebei beeldschoon als ze geplukt zijn.
Hieke Frouckje van de Liefelijke 15-11-2002
Frouckje Babbe-Bo van de Liefelijke x Sam

Jutte van Hieke 26-4-2005
Hieke Frouckje van de Liefelijke x Abe Mozes van het Hollands Koetsiertje

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Zonnebrand....zou kunnen.
Guusje had er echter ook in de winterperiode last van na de pluk.
Nu staat de pot atrix o.i.d. binnen handbereik om gelijk te smeren als ik een oor gedaan heb. De laatste keren heeft ze geen last meer gehad.
corrie schreef:Ik vind ze allebei beeldschoon als ze geplukt zijn.
Ik die van mij ook. :ja:
De een zijn smaak is nu eenmaal niet die van een ander.
Vol in vacht...mooi, maar vers van de pluk vind ik ze ook mooi.
Dan ben ik trots op mij zelf dat ik het weer zelf geflikt heb.
De dames hebben een prima ondervachtje.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

loes

Bericht door loes »

En dat vind ik nu juist het punt. Dat je na zo'n totale pluk allerlei verzachtende smeersels e.d. nodig hebt. :peace:
Waarom zou je ze dan zo kaal plukken? Om een hardere vacht te krijgen? Nou, ik hoef ze niet als vloerborstel te gebruiken. :grijns:
H K Jelle 13-5-2004

MirandaSpetterSanna

Bericht door MirandaSpetterSanna »

Ook ik ben het in grote lijnen wel met Loes eens...(en dat als hondentrimster)

Maar het is een feit dat honden niet voor niks een ondervacht en een bovenvacht (dekhaar)hebben. Het is hun jas en bescherming.
Alle andere honden die geen plukvacht hebben laten nooit hun vacht in 1 x los

Bij plukvachten zijn de haarzakjes anders van vorm, zodat deze niet zo snel uitvalt, maar wel te plukken is.

Met plukken synchroniseer je de ruiperiode, zodat de hele bovenvacht in 1x te plukken is.

Of wat minder belastend is voor de hond een stripvacht, waar je de helft van de bovenvacht plukt, waardoor er toch nog een laag bovenvacht blijft staan zodat de hond beter beschermd is.

Maureen

Bericht door Maureen »

Ik leer alvast bij :) Zo'n fout als indertijd bij Lienke wil ik echt nooit meer maken....
En bij Stijnke en Dorus ging het ook al beter afgelopen najaar, gelukkig. Geen kale plekken en een mooie "jas" om de winter goed door te komen. Voor hen hoef ik nog lang niks te breien :hihi:
Maureen

e kuilboer

Bericht door e kuilboer »

loes schreef:En dat vind ik nu juist het punt. Dat je na zo'n totale pluk allerlei verzachtende smeersels e.d. nodig hebt. :peace:
Waarom zou je ze dan zo kaal plukken? Om een hardere vacht te krijgen? Nou, ik hoef ze niet als vloerborstel te gebruiken. :grijns:

Hihi Loes :hihi:

Ik hoop dat ik de 'PLUK'workshop haal met Teun... Pluizenbolletje begint ragebolletje te worden :hihi: Maar vind hem zo ook wel heel erg leuk hoor, echt zo' banjer hihi.
Groetjes Maarten en Ellen
Teun (van Suubseto - 02-01-2015)
(Sub op de Ruiver x Safari van de Heideakkers)

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Sam had een eersteklas plukvacht.
Maar de puntjes van zijn oren waren slecht behaard.
Om dat goed te plukken heb ik ook moeten leren.

Over de oren van Dieuwertje ben ik reuze te spreken.
Lekker stevig en een fijn vachtje.
Bij Bloemetje moet ik ze echt strippen, anders zou ze er ook last van krijgen. Veel te dun behaard.
Ik vind overdreven lang behaarde oren lelijk. Dan kun je het model niet meer zien
Bij geplukte honden het haar op de oren te laten vind ik helemaal drie keer niks.
Ik pluk de oortjes dus als ze er aan toe zijn. Desnoods op een ander tijdstip dan de rest.
Dus hoeft de trimster ze dan niet te doen.
Laatst gewijzigd door Jeanette op 08 apr 2016, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

loes

Bericht door loes »

Jeanette schreef: Bij geplukte honden het haar op de oren te laten vind ik helemaal drie keer niks.
Ik pluk de oortjes dus als ze er aan toe zijn. Desnoods op een ander tijdstip dan de rest.
Dus hoeft de trimster ze dan niet te doen.
Juist! Maar als je het wel aan de trimster overlaat en die wil het hondje keurig netjes afleveren gaat er bij sommige oorbeharingen teveel en te geforceerd vanaf met als gevolg mogelijke irritatie.
Toevallig heb ik zoeven ook wat aan Fija's oren gefrutseld, want ze raakten wat al te erg uit model.
H K Jelle 13-5-2004

Gesloten