teken en vlooien

Hier kun je vragen stellen of je zorgen delen omtrent kleine gezondheidskwesties van je hond. Neem contact op met een dierenarts voor deskundig advies.
Jeanette

Bericht door Jeanette »

Hoi Mary,
We hebben er inderdaad een om gedaan. De Scalibor band moet je twee weken van te voren omdoen.
Het leek alsof Stapper er suffig van werd en hij plaste twee keer een heel klein beetje in zijn mand( ????).
Maar........geen teek gehad in Frankrijk en naar ik hoop dus ook geen enge zandvliegjes. We hebben hem dus niet binnengedaan, omdat hij de band om had.
Toch nog goed in de gaten houden en als de dierenarts het beter vindt, laten we misschien toch zijn bloed even testen op infecties.
Een van onze pups, Renner, is eens jaren geleden doodziek uit Frankrijk terug geraced, dus we nemen geen risico. We hoorden net van zijn bazen dat Renner ingeslapen is, vocht achter zijn longen, net als moeder Ayla. Zijn vrouwtje legde toch nog verband tussen die infectie en zijn einde, ook al is het zolang terug. Met de dierenarts besproken neem ik aan. Als ik terug haal hoe hij er aan toe was, denk ik aan Babesiosis. Maar hij werd al doodziek in Frankrijk, dus dat is misschien te snel. Hij is 14,5 jr. geworden.
Op de terugweg hebben we bij het passeren van de grens de band gelijk afgedaan. Hier gebruiken we Frontline spuitflacon, dik tevreden hierover.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Behalve teken, vlooien enz. ook..........wormen :x
Stapper heeft behalve een incidentele vlo, ondanks zijn Frontline :? ,ook af een toe een lintworm, gezien de vrolijk wriemelende witte dingetjes :crazy:
Dus hup, een wormenkuur. Maar nu heeft hij potjandorie na een maand alweer een wriemelend stukje lintworm. Tja, veel van die zooi wil ik hem toch ook niet geven. Dus, heeft iemand iets homeopatisch. Misschien nu weer een kuurtje en dan iets als onderhouds middeltje wat minder agressief is???

Mary

Bericht door Mary »

Misschien heb ik het mis, maar dit hoeft toch geen lintworm te zijn?
Ik denk eerder aan spoelwormen. Ik meen mij ook te herinneren dat
niet iedere worm is te bestrijden met hetzelfde middel.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Erna

Bericht door Erna »

Mary schreef:Misschien heb ik het mis, maar dit hoeft toch geen lintworm te zijn?
Ik denk eerder aan spoelwormen. Ik meen mij ook te herinneren dat
niet iedere worm is te bestrijden met hetzelfde middel.
Dat maakt het dan extra lastig, als je voor elke soort worm een ander middel moet hebben, ben je dan mooi klaar mee.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Gezien de vorm, denk ik aan lintworm.
Maar veel wormkuren zijn voor meerdere soorten besmetting.
Dat is het punt ook niet. Mijn probleem is, dat ik Stapper niet elke maand zo'n kuur wil geven!!! Dat is echt schadelijk. Dus het liefst 2x per jaar en dan tussendoor iets wat wormen op een natuurlijke manier wat buitenhoudt.
Knoflook ??? Fijne kruiden???? Ik kan niets vinden.

Mary

Bericht door Mary »

Over een meer vriendelijke manier zoals jij dat wilt heb ik ook nog nooit iets
gevonden. Ik vrees dat dat helemaal niet kan. Soms moet je een behandeling
ook herhalen binnen korte tijd om ze goed weg te krijgen. Daarna zal het toch
niet iedere maand nodig zijn? Ik blijf wel zoeken, wie weet ....

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Stapper snuffelt hier in het bos natuurlijk wel aan vanalles. Egeltjes, vossepoepjes. Je kunt niet alles in de gaten hebben en het hoort ook bij een hondenleven. Dus ik denk dat hij daardoor vaak besmet wordt. Onze Pieuw, kater, was ook om de haverklap besmet. Maar die at b.v. muizen. En van de redenen waarom ik absoluut niet wil dat Stapper ze opeet als hij er een te pakken heeft. Pieuw gaven we dan ook na een aantal dagen een herhaling, i.v.m. ernstige besmetting, zoals de bijsluiter dan zegt. Maar dan had hij ze net zo goed weer na een maand. Dus daarom alleen maar als we het constateerden, dat was al meer dan genoeg.

Renate

Bericht door Renate »

Compleet off-topic, maar wat een te gekke naam voor een kater: Pieuw! Ik ben heel nieuwsgierig hoe je daar nu toch bij komt, Jeanette?

Een neefje van Martijn, Kenny, heeft ooit een jong poesje meegenomen bij de komkommerboer waar hij wel eens met vriendjes mocht spelen/helpen. Zijn baas wilde het beestje verzuipen omdat moeder het verstoten had en hij het zelf niet wilde voeden. Kenny heeft het beestje meegenomen en met de hand gevoed. Hij heeft haar Skoepie genoemd. 'Skoepen' is Helmonds dialect voor stelen.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Hoi Renate,
Pieuw was in een ver verleden de eerste eigen kat van Lex. En zwarte kat. Hij vond als kind, dat een kat pieuw zei. Simpel maar het is niet anders. :lol:
Toen we eens met Margo naar een ponykarretje gingen kijken, liep daar een heel klein zwart katertje tussen de paarden, vrachtwagens, mensen.... Ze wisten niet van welk nest hij was, dus hoe oud. Hij was erg ziek geweest en had daarom als enige naast een van hun zoontjes mogen slapen en kwam dus in huis. Mazzel, want Pieuw is altijd een mensenkat geweest.
Maar ze wilden hem duidelijk kwijt. Wij wisten het gelijk, dat was Pieuw.
Helaas is hij in januari overleden. Ik zet een foto van hem in mijn album. Gelijk ook maar een waarin duidelijk is dat Stapper zijn tegenzin om op de bank te komen, overwonnen heeft :wink:

Erna

Bericht door Erna »

Piew leuke naam. Maar jullie hadden hem gewoon ook Mazzel kunnen noemen, dat had hij doordat hij bij jullie kwam wonen.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

:kus: Jow..Erna,
Nou wij waren ook de mazzelaars hoor. Pieuw was een enige kater. En erg leuk met de honden, inclusief Dieuwertje, die zo af en toe eens komt logeren.
Enig nadeel....ook erg gek op de nestkastjes, waar we een soort belegering van braamstruiken omheen gelegd hadden :oops:

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Jeanette nog even over wormen: tegen bepaalde middelen zijn ze resistent dacht ik.
Misschien ook eens een nieuw middel aan de Da vragen.
Lost het probleem niet op natuurlijk van steeds opnieuw besmet raken....
Een teentje knoflook per dag? Is dat niet wat? Is daar niks over te vinden?
Afbeelding

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Dat klopt. Voor de schaapjes wisselen we ook regelmatig van merk kuur. Dat geldt dus vast ook voor honden, al wordt dat niet geadviseerd. De EXil heeft hij nu voor het eerst. Er zit nog 1 dosering is en dan wisselen we weer. Voor vlooien kan dat ook gelden. Er is zoveel Frontline gebruik, dat de vlooien er blijkbaar immuun voor worden, hoorde ik ???? In ieder geval gaan wij als de Frontline op is, over op een ander merk.
De mopsen van de buren hebben een merk dat hier in de buurt nog niet zo gangbaar is, wordt besteld bij de DA. Die hebben geen vlo gehad dit jaar :roll:
Knoflook....als ik wist dat het hielp...als jij het nu even op Veertje uitprobeert :crazy: :schrik: In ieder geval zullen alle andere reuen dan gelijk plat voor Stapper gaan :P

loes

Bericht door loes »

Ik ben op Advantage voor de vlooien overgegaan, maar helaas is dit zo'n fors vlooienjaar, dat zowel de honden als de katten (die dius niet buiten komen en kennelijk door de honden zijn besmet) vlooien hebben. Veel kam- en handwerk dus ook nog :(
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Daar heb ik hier nog niks van gemerkt... :scratch: :scratch: :scratch: :wink:
Wel had Vera een vlo toen ze terugkwam van de trimster....
Ik gebruik nog die Promeris Duo tegen teken en vlooien. Het werkt wel goed, al hou ik beslist niet van al die troep. Maar ja. Voor Saartje had ik nog Frontline.

Maar onze DA geeft haar hond dus elke dag een teentje knoflook, die hij zo doorslikt. :P
Of dat nou tegen vlooien en/of wormen is, dat weet ik niet precies.
Afbeelding

Erna

Bericht door Erna »

Ik geef Lisa elke dag een knoflookpilletje tegen de vlooien. Volgens mij helpt dit goed.
Sinds kort krijgt ze ook een theelepeltje vloeibaar schapenvet met knoflook door haar eten, schijnt ook goed te helpen, Lisa eet net als anders met smaak haar bak leeg.
Ik heb haar en Sarie na de berichten van de dierenarts en jullie dat het zo'n vervelend vlooienjaar is vanavond ook nog behandeld met Frontline.

Groetjes, Erna.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Knoflook en vlooien, daar heb ik wel vaker van gehoord. Misschien dat ik het toch eens ga proberen. Vanavond weer zo'n snelle jongen gevangen :x . En wie weet, helpt het ook tegen wormbesmetting. Ik zal eens wat paardenmensen ernaar vragen.

Mary

Bericht door Mary »

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Aha! :thumbsup: Goed gevonden, Mary!
(Ik had daarnaast nog wel willen weten hoe Promeris er uitgekomen was bij zo'n vergelijking, want we blijven nu nog met de teken zitten.)
Afbeelding

Mary

Bericht door Mary »

http://www.knoflooksite.nl/nederlands/k ... cinaal.htm

Vergeet niet het onderste gedeelte te lezen. Het is niet alleen maar zonneschijn.
Een juiste hoeveelheid voor een smous, die niet allemaal hetzelfde gewicht hebben,
zal niet eenvoudig zijn. Voor mijzelf valt het ook al af. (bloedarmoede)

Gesloten