teken en vlooien
Re: teken en vlooien
Vandaag gezien hoe goed eigenlijk tekenmiddelen werken. Eén van de meewandelende reuen krijgt van van alles en nog wat allergische reacties e.d., dus daar gebruiken ze helemaal geen middelen meer tegen teken, maar na de wandeling zaten er meerdere teken op zijn , gelukkig korte pas geplukte, vacht, terwijl ik op de 3 honden die wij bij ons hadden niets heb gevonden. Fija en Adah hebben dus een scaliborband en Flo was voor ze bij ons kwam met druppels (weet niet welke) behandeld.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Het heeft wel effect. Vera heeft de scalibor-band dus 30 uur omgehad. Ze heeft na die tijd nog niet iets anders gekregen tegen teken. (Op aanraden van de DA.) Dus is al ruim een week zonder. Maar de invloed van die band is nog steeds zo groot, dat ze nog maar één teekje heeft gehad. Heftig spul!

Finny en Guusje hadden ook geen enkele last van overwandelende teken, terwijl bij Desi er tijdens het koffie drinken een paar over haar heen liepen.
Ik heb de dames gisteravond nog eens goed nagekeken, maar toen ook niets gevonden.
Ik heb de dames gisteravond nog eens goed nagekeken, maar toen ook niets gevonden.
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
-
Renate
Bij Phoebe hebben we er gisteren onder het koffiedrinken 2 gevangen. Nog wandelend. Verder geen meer.
Phoebe moet woensdag haar druppels weer hebben. Misschien is daarom de werking wat minder goed geweest.
Phoebe moet woensdag haar druppels weer hebben. Misschien is daarom de werking wat minder goed geweest.
Bij Finny en Guusje waren de druppels nog vers.
Had het druppelen een paar dagen uitgesteld omdat Guusje geplukt moest worden.
Had het druppelen een paar dagen uitgesteld omdat Guusje geplukt moest worden.
Charlotte
Bij Lisa valt het ook reuze mee, gisteren een wandelende teek uit haar vacht gehaald.
Maandag gaan we naar Drenthe, vóór die tijd wil ik haar nog een keer behandelen. Vanochtend heeft ze haar entingen gehad, incl. de enting tegen hondsdolheid.
Wil dus even een weekje wachten met Frontline, niet alles tegelijk.
Groetjes, Erna.
Maandag gaan we naar Drenthe, vóór die tijd wil ik haar nog een keer behandelen. Vanochtend heeft ze haar entingen gehad, incl. de enting tegen hondsdolheid.
Wil dus even een weekje wachten met Frontline, niet alles tegelijk.
Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Er zijn zoveel teken hier! Bah!
Vera 's Scaliborband, die ze dus maar 30 uur om heeft gehad, is vandaag pas - na zo'n 3 weken uitgewerkt! Het is nu weer helemaal raak.
Bij Roosje haal ik 's avonds - ondanks de Practic - 20 teken van haar snoetje. Daar zit de helft al van vast.
De meeste teken gaan wel dood binnen 48 uur, als ik ze laat zitten, maar een enkeling wordt gewoon een dikkerd.
Vera 's Scaliborband, die ze dus maar 30 uur om heeft gehad, is vandaag pas - na zo'n 3 weken uitgewerkt! Het is nu weer helemaal raak.
Bij Roosje haal ik 's avonds - ondanks de Practic - 20 teken van haar snoetje. Daar zit de helft al van vast.
De meeste teken gaan wel dood binnen 48 uur, als ik ze laat zitten, maar een enkeling wordt gewoon een dikkerd.

Wat een contrast met hier zeg
, verschrikkelijk.
Het mooie zomerweer heeft in Drenthe toch ook zijn kwade kanten
.
Ik dacht dat die Scaliborband wel een half jaartje mee kon.
In het kruidvat krantje staat een spray tegen teken bij mensen (Picksan), maar wijzelf hebben er ook nooit last van (gehad).
Het mooie zomerweer heeft in Drenthe toch ook zijn kwade kanten
Ik dacht dat die Scaliborband wel een half jaartje mee kon.
In het kruidvat krantje staat een spray tegen teken bij mensen (Picksan), maar wijzelf hebben er ook nooit last van (gehad).
Charlotte
-
Monique
Maar die band werkt natuurlijk alleen als die om blijft zitten. Nu kan dat helaas niet bij Vera. Ik vraag mij af of het Vera zou helpen als je een soort hoesje van een pantykousje of zo, om die band zou kunnen doen. Dan kan de band waarschijnlijk wel zijn werking doen zonder dat haar huid geïrriteerd raakt. Zou knoflook of biergist pillen voeren ook helpen? Dat doen ze vaker bij paarden tegen de vliegen.Ariënne schreef:Er zijn zoveel teken hier! Bah!
Vera 's Scaliborband, die ze dus maar 30 uur om heeft gehad, is vandaag pas - na zo'n 3 weken uitgewerkt! Het is nu weer helemaal raak.![]()
Bij Roosje haal ik 's avonds - ondanks de Practic - 20 teken van haar snoetje. Daar zit de helft al van vast.![]()
Zoveel teken als bij jou, daar is geen lol meer aan! Ik heb er hier nauwelijks last van en spray de honden om de 6 weken in met Exil Tick off (is de helft goedkoper dan scalibor voor 2 honden en vond het dus het proberen waard).
Sterkte ermee!
Wat akelig Ariënne, zeker omdat Veertje die band niet kan verdragen en die dus kennelijk wel effectief is. Met recht STERK spul.
Hier zijn de honden nog volkomen teekvrij en ook op Flo, die dus een ander middel had, hebben we geen teek gevonden.
Geen idee of hier inderdaad bijna geen teken zijn op het moment of dat het aan de scalibor ligt.
Na de wandeling in Brabant hadden niet behandelde honden overigens wel (nog niet vastgezogen) teken, dus werken doen ze zeker.
En voor gevoelige honden is het ook een beetje dubieus om het ene soort gif na het andere uit te proberen natuurlijk.
Ik zou zeker nog eens in de natuurmiddelen zoeken.
Hier zijn de honden nog volkomen teekvrij en ook op Flo, die dus een ander middel had, hebben we geen teek gevonden.
Geen idee of hier inderdaad bijna geen teken zijn op het moment of dat het aan de scalibor ligt.
Na de wandeling in Brabant hadden niet behandelde honden overigens wel (nog niet vastgezogen) teken, dus werken doen ze zeker.
En voor gevoelige honden is het ook een beetje dubieus om het ene soort gif na het andere uit te proberen natuurlijk.
Ik zou zeker nog eens in de natuurmiddelen zoeken.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Het is zeker STERK spul als het gewoon 3 weken door blijft werken, nadat ik de band had afgedaan...
Ja, de band zelf werkt bijna een half jaar, maar nooit meer bij Vera en dus ook niet bij Roosje. Er was nl niet alleen een huidreactie, maar het werkte ook op Vera haar zenuwstelsel: ongecontroleerde bewegingen, geen rust kunnen vinden en raar kijken. Ik had hem dus na 30 uur afgedaan, maar het werkte opvallend genoeg toch nog zo lang door tegen teken.
Verder had ik weer Practic meegenomen voor Vera. Dat moet ik nog bij haar aanbrengen. Maar de ervaringen daarmee zijn ook niet perfect, gezien de teken bij Roosje.
Tja een natuurlijk middel... Een nat washandje met een paar druppels Teatree-olie gebruiken op de vacht van de dames? Zal ook niet alle teken tegenhouden, maar misschien wel een aantal.
Ik ga nog maar eens verder op onderzoek uit.
Bedankt voor de tips in elk geval!
(Ik durf nog geen ander gifmiddel te gebruiken. Wel Practic, omdat ze daar eerder - op zich goed - op reageerde. Knoflook is niet altijd oké, begreep ik. Biergist misschien?)
Ja, de band zelf werkt bijna een half jaar, maar nooit meer bij Vera en dus ook niet bij Roosje. Er was nl niet alleen een huidreactie, maar het werkte ook op Vera haar zenuwstelsel: ongecontroleerde bewegingen, geen rust kunnen vinden en raar kijken. Ik had hem dus na 30 uur afgedaan, maar het werkte opvallend genoeg toch nog zo lang door tegen teken.
Verder had ik weer Practic meegenomen voor Vera. Dat moet ik nog bij haar aanbrengen. Maar de ervaringen daarmee zijn ook niet perfect, gezien de teken bij Roosje.
Tja een natuurlijk middel... Een nat washandje met een paar druppels Teatree-olie gebruiken op de vacht van de dames? Zal ook niet alle teken tegenhouden, maar misschien wel een aantal.
Ik ga nog maar eens verder op onderzoek uit.
Bedankt voor de tips in elk geval!
(Ik durf nog geen ander gifmiddel te gebruiken. Wel Practic, omdat ze daar eerder - op zich goed - op reageerde. Knoflook is niet altijd oké, begreep ik. Biergist misschien?)

Na even googelen kwam ik dit tegen op het jachtforum:
"Ik citeer uit Dogma. Het artikel gaat over gevaarlijk voedsel.
>Ui, bieslook, prei en knoflook zijn rijk aan zwavelhoudende verbindingen. Deze verbindingen worden gemakkelijk opgenomen door het maagdarmstelsel. In het lichaam worden ze omgezet tot zeer snel reagerende vebindingen. Koken, bakken of andere keukenbewerkingen hebben geen invloed op het potentieel schadelijk effect van de verbindingen voor de hond. De zwavelhoudende verbindingen uit de uienfamilie en knoflook reageren in de hond (en de kat) met rode bloedlichaampjes. Deze raken beschadigd (vorming van zgn heinz lichaampjes) waardoor zuurstoftransport minder goed plaatsvindt en bloedarmoede ontstaat. Vanaf 15 gr. opname per kilo hond bestaat er risico, ook hier geldt dat er verschil is in individuele gevoeligheid tussen honden. Zowel een hoge dosis in een keer als langdurige verstrekking in kleine hoeveelheden zijn schadelijk. Gebruik knoflookpillen uitsluiten voor uzelf.<
Schrijver van het artikel is Tjalling Huisman verbonden aan het van Hall Larenstein instituut in Leeuwarden."
Ik ga weer even verder zoeken...
"Ik citeer uit Dogma. Het artikel gaat over gevaarlijk voedsel.
>Ui, bieslook, prei en knoflook zijn rijk aan zwavelhoudende verbindingen. Deze verbindingen worden gemakkelijk opgenomen door het maagdarmstelsel. In het lichaam worden ze omgezet tot zeer snel reagerende vebindingen. Koken, bakken of andere keukenbewerkingen hebben geen invloed op het potentieel schadelijk effect van de verbindingen voor de hond. De zwavelhoudende verbindingen uit de uienfamilie en knoflook reageren in de hond (en de kat) met rode bloedlichaampjes. Deze raken beschadigd (vorming van zgn heinz lichaampjes) waardoor zuurstoftransport minder goed plaatsvindt en bloedarmoede ontstaat. Vanaf 15 gr. opname per kilo hond bestaat er risico, ook hier geldt dat er verschil is in individuele gevoeligheid tussen honden. Zowel een hoge dosis in een keer als langdurige verstrekking in kleine hoeveelheden zijn schadelijk. Gebruik knoflookpillen uitsluiten voor uzelf.<
Schrijver van het artikel is Tjalling Huisman verbonden aan het van Hall Larenstein instituut in Leeuwarden."
Ik ga weer even verder zoeken...

Op een andere site http://hond.jouwsites.nl/forum/index.ph ... &#entry682
kwam ik het volgende middel tegen teken tegen:
1 citroen met schil (grof gehakt of gesneden)
1 eetlepel gedroogde rozemarijn
1/2 liter kokend water
Giet het kokende water over de citroen en rozemarijn. Laat een nacht staan om af te koelen. Zeven en voilá: de lotion is klaar.
Regelmatig de hond (of kat of wat dan ook) ermee insmeren (kan bijv. met een washandje of handschoen), bijvoorbeeld eens per dag of eens in de 2 dagen vóór de wandeling, afhankelijk van de ernst van de tekenplaag.
kwam ik het volgende middel tegen teken tegen:
1 citroen met schil (grof gehakt of gesneden)
1 eetlepel gedroogde rozemarijn
1/2 liter kokend water
Giet het kokende water over de citroen en rozemarijn. Laat een nacht staan om af te koelen. Zeven en voilá: de lotion is klaar.
Regelmatig de hond (of kat of wat dan ook) ermee insmeren (kan bijv. met een washandje of handschoen), bijvoorbeeld eens per dag of eens in de 2 dagen vóór de wandeling, afhankelijk van de ernst van de tekenplaag.

We gaan zo toch al aardig richting hondenkookboek
Ik weet niet hoor, het komt dan toch aardig in de buurt van
citronella. Wat zal dat aanrichten op de supergevoelige hondenneus
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
-
Margaret
Jeetje, toch heftig he, zo'n band?
Hier wordt het ook een uitdaging. Mozes komt dagelijks (3x) in het bos, en er schijnen veel teken te zijn. Nu heeft hij ook nog eens een donkere lange vacht. En ik heb er nog geen handigheid in om ze op te sporen. Heb er tot nu toe één gevonden, 1 cm boven z'n oog, weggehaald met een tekentang. Gisteren hebben we de scaliborband gekocht bij de DA. Hopen dat Mozes er goed op reageert.
Hier wordt het ook een uitdaging. Mozes komt dagelijks (3x) in het bos, en er schijnen veel teken te zijn. Nu heeft hij ook nog eens een donkere lange vacht. En ik heb er nog geen handigheid in om ze op te sporen. Heb er tot nu toe één gevonden, 1 cm boven z'n oog, weggehaald met een tekentang. Gisteren hebben we de scaliborband gekocht bij de DA. Hopen dat Mozes er goed op reageert.
O ja, ik zie dat ik het verkeerd gelezen heb bij Vera. Die draagt de band niet meer.
Charlotte
Lekker receptje.Mary schreef:We gaan zo toch al aardig richting hondenkookboek![]()
Citronella is, net als Teatree wel erg heftig.
Ik denk dat dit recept daarbij vergeleken wel mee zal vallen.
Ik kan het spulletje eerst eens even brouwen en dan even voorsnuffelen.

Margaret, je raakt vanzelf getraind om die beestjes op te sporen. Alleen al door te voelen, kom je ze wel tegen.Margaret schreef:Jeetje, toch heftig he, zo'n band?
Verschillende scalibor-gebruikers hangen de band eerst een week (of 2) uit, voor ze hem bij de hond omdoen.
Ik hoop ook dat Mozes er goed op reageert. De band werkt wel! (Trouwens wel pas na 2 weken.)

Het brouwseltje is klaar. Moet nog wel even trekken. Toevallig had ik de ingrediënten in huis. Ik denk dat het wel gaat, wat sterkte betreft.
Nu voel ik me toch wel een bosheks. Roosje was net al aan klooien met de heksenbezem. We gaan zo maar een rondje vliegen.
Nu voel ik me toch wel een bosheks. Roosje was net al aan klooien met de heksenbezem. We gaan zo maar een rondje vliegen.

Laat je puntneus niet verbranden 
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.