Jachtgedrag

Plaats om boeken over honden te bespreken.
Jajo

Jachtgedrag

Bericht door Jajo »

Omdat honden honden zijn en er ook onder de smousjes blijkbaar jagers zitten, is het misschien leuk eens een humoristisch, maar toch ter zake kundig boekje te lezen over jachtopleiding.
Wanneer je een hond het jagen in opdracht kan leren, kan je hem ook bijbrengen wanneer hij NIET mag jagen. Het kunnen beheersen van een hond, al dan niet aangelijnd, in jachtgebied, is een van de opgaven, waar je als eigenaar van een jagende hond voor staat.
Als mensen tegen mij zeggen, dat ik mijn hond in het bos moet vast houden OMDAT het een jachthond is, vermoed ik dat ze niet weten dat ook een jachthond naar zijn baas luistert als hij dat geleerd heeft. Misschien kunnen sommige smouzen-bezitters hier iets mee:
Johan Kraay: Apporteren:samenspel 118 pag.

Ten overvloede het volgende: een beetje bibliotheek heeft het.

Groeten, Jozé

Erna

Bericht door Erna »

Lisa wil altijd achter de konijnen aan. Dat doet ze nu zo'n beetje een half jaar, voorheen taalde ze er niet naar. Ze pakt ze niet gelukkig, voor haar is het er achter aan rennen voldoende (tot nog toe)
Ze blijft ook niet heel erg lang weg, maar als ik roep of fluit en ze komt niet, vind ik dat minder prettig.
Zo langzamerhand weet ik ook in welk stuk bos het meeste konijnen zitten. Als ik Lisa dichter bij me hou in zo'n stuk bos valt het wel mee. Gisteren was ik op tijd omdat ik zag dat ze over een greppel wilde springen op weg naar "haar" konijnen. Op zo'n moment luistert ze goed als ik haar roep. Maar een stukje verder kon ze om de greppel heen :oops: en ja, dat had ik te laat in de gaten. Na twee keer fluiten kwam ze vrolijk aangerend, als het jagen niet erger wordt valt het nog wel mee.
Jozé bedankt voor de tip van het boek. Ga het nog niet lezen, maar prettig om te weten dat het er is als ik iets meer over dit onderwerp wil weten.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

loes

Bericht door loes »

Leuk Jozé, een boekenfreak op het forum. Ben ik ook, maar ik vind het zo moeilijk oordelen of iets nu goed is of puur onzin :wink:
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Jajo

Bericht door Jajo »

Erna,
Wij leerden als eerste, dat je een hond binnen de twintig meter moet houden, daarbuiten trekken ze hun eigen plan. Dus wel of geen konijnen, je moet je hond niet verder bij je vandaan laten gaan dan die 15-20 meter.

Te pakken krijgen ze konijnen niet, tenzij ze ziek zijn, tenzij het een zogende voedster is of een jong onervaren konijntje. Alleen honden voor de lange jacht zijn in staat een konijn te pakken, maar die mogen in Nederland zelfs nergens loslopen, ook niet in losloopgebieden. Hazewindhonden, Podengo's en dergelijke honden bedoel ik.

Het achter het konijn aanrennen is al zo veel beloning voor ze, dat, eenmaal aan deze sport begonnen, er nauwelijks nog een remedie tegen is. Het wordt alleen maar erger. Ze krijgen steeds meer de gein erin, om het maar even populair te zeggen.

In dit geval zou ik een parforce methode toepassen. Dat is 3 of 6 keer vervelend, maar dan hoeven ze niet meer aangelijnd het bos in, want niets is vervelender dan met een aangelijnde hond lopen waar het niet nodig is.

Oh jeh...ik zit weer op mijn praatstoel.

Loes,
Ik ben dol op boeken, maar uiteindelijk pak je er altijd zelf uit wat je aanspreekt, want ook met het opvoeden van honden kan je alleen dat hanteren, waar je zelf de zin van inziet, anders werkt het niet. Als je veel leest kan je best de zin van de onzin onderscheiden toch????

Groetjes, Jozé

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Hoi Jozé,
Ik heb wel wat gegoogeld op parforce, maareh....ikke nie snappuh... :oops:
Hoe moet ik dat zien? Is dat dan een volledige jachttraining?
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Mary

Bericht door Mary »

Ik houd het op een prik- of stroomband.
Past echt bij smouzenmensen. :?: :?:
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Hmm...ja, oké, dat had ik er nog niet uitgevist.
Ik heb wel begrepen dat dat heel goede training vooraf vereist, omdat je anders je relatie met je hond goed kan schaden :shock:

Jajo

Bericht door Jajo »

Par force betekend alleen: door een snelle actie iets duidelijk maken. Heeft helemaal niets met stroomstoten te maken. Bij voorbeeld: je doet de hond aan een lijn van 10 meter. Dan ga je het bos in en hoopt dat je snel een ree, of konijn tegenkomt. Je hond breekt uit. Jij zegt niets en wacht tot hij aan het eind van de lijn een duikeling maakt omdat hij geremd wordt.
De hond nu zal die duikeling wijten aan dat konijn en "denken" dat doe ik niet meer, dat is niet leuk. Deze actie herhaal je nog twee keer. Grote kans dat die derde keer niet meer hoeft. Hij vindt die konijnen maar niks en blijft voortaan bij je inplaats van er achteraan te gaan. Je moet dan wel oppassen dat hij de komende wandelingen bij je blijft, anders krijg je interval beloningen als hij weer eens succes zou hebben.

Ik vind het zieliger voor de hond als hij voortaan aan de riem zou moeten inplaats van een paar keer zo'n rem aan het eind van een touw. Mijn hond heeft heerlijk 12 jaar in het bos los kunnen lopen omdat ik deze truck met 8 weken heb toegepast. Ze heeft er echt niet aan geleden. Ze gaat nu achter de konijnen aan als ik toestemming geef en ik kan haar ook halverwege terugfluiten.

Mary, als je dit ook zielig vind kan ik het niet helpen. Ieder heeft zijn eigen gevoel in deze.
Meer is par force dus niet.

De oude jagers, vroeger, bonden een jachthond die achter de kippen aanging een dode kip om de hals en lieten hem daar een dag mee lopen. Dan was de hond ook genezen. Of je moest zo'n hond voortaan in een hok stoppen. Kies zelf maar. Dat was vroeger, maar toen werden de kinderen ook harder aangepakt.

Weltrusten allemaal. Tot gauw. Jozé

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Die lange lijn ken ik van een eigenaar van een Doberman hier en haar vriendin die traint met haar Golden. Die hebben het heel lang moeten toepassen. De Dober heeft er wel een klein jaar mee rond moeten lopen. Misschien is dat het moeilijke van deze training in het echie. Je komt zelden iets tegen als je het wilt tegenkomen. Ik had met Stapper moeten trainen op een kinderboerderij met reën denk ik. Negeren leren, zoals hij nu ook trimmers en paarden enzo o.k. vind.
Ik denk niet dat ik een reén houder zo gek krijg dat ik met Stapper aan een lange lijn mag oefenen tussen zijn schatjes :shock:
Is er schade als je het een paar keer probeerd hebt en het lukt niet goed ?????
De Golden heeft een lange longeer lijn achter zich aan. Ik vind het toch eng. Stel dat hij het bos in raced en ergens ver weg vast komt te zitten ???
In welk boek kun je iets lezen over deze training????

Erna

Bericht door Erna »

Vroeger heb ik een lange lijn gebruikt bij Tirza omdat zij nooit wilde komen als ik haar riep. Heeft gedeeltelijk geholpen, zij is altijd redelijk eigenwijs geweest.
Trainde met haar op open stukken omdat ik bang was dat ze zich met de lijn in de struiken zou verstrikken.
Jozé als je het jagen wil afleren met een lange lijn van 10 meter, moet je de smous een tuig omdoen. Een smous is zeer snel, en kan in 10 meter al een behoorlijke snelheid ontwikkelen. Als die snelheid abrupt wordt afgeremd zou hij-zij zich behoorlijk kunnen blesseren, of nog erger zijn-haar nek breken.
Lisa is in het bos altijd los hoor, ik heb haar redelijk onder controle al is het niet perfect.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Mary

Bericht door Mary »

Erna, jij snapt er echt niks van. Dat bezeren zou nou net de reden moeten zijn
om er niet nogmaals vandoor te gaan. En dat nekbreken? Ach...

Erna

Bericht door Erna »

Mary schreef:Erna, jij snapt er echt niks van. Dat bezeren zou nou net de reden moeten zijn
om er niet nogmaals vandoor te gaan. En dat nekbreken? Ach...
Dat bezeren zal dan wel de bedoeling zijn, maar is niet mijn methode.
Beetje pijn, schrikreactie, is op zich niet verkeerd maar het moet wel veilig zijn.
Mary ik begreep al dat jij er ook geen voorstander van bent.

Groetjes, Erna.

Mary

Bericht door Mary »

Ja, lastig hoor. Ik ben en blijf van mening dat je het meeste uit je hond kunt
halen als hij of zij zich goed voelt bij je en je volledig vertrouwt. En dat hangt
helemaal af van de tijd die je daar insteekt. Dan nog is iedere hond anders.
Het blijft een uitdaging om zelf oplossingen te bedenken voor gedragingen die
anders zijn dan verwacht. Na 35 jaar bazin te zijn van een hond vertrouw ik
toch maar op mijn eigen softe aanpak, nieuwe methodes bij lessen, zoals niet
aankijken, zijn aan mij niet besteed.

Jajo

Lange lijn.

Bericht door Jajo »

Jeanette,
Die lijn moet je wel vasthouden natuurlijk. Bij grotere honden van 30kg en meer moet je hem zelfs om je eigen middel winden, anders blijf je zelf niet eens op je benen staan.
Het alleen vasthouden aan een lange lijn levert natuurlijk niets anders op dan voorkomen dat hij er van door gaat. De lange lijn als correctiemiddel gebruiken is iets anders en van tijdelijke aard.

Mary,
Het is van deze manier dus het bijkomend effect, dat je hond jou veel leuker vindt dan dat hele ree of konijn. Na deze actie komt hij naar je toe en raar genoeg is dit een van de weinige keren dat je zijn schrik mag bevestigen door hem te troosten, maar misschien snappen jullie het nu helemaal niet meer. Die schrik is zinvol en moet er dus inblijven zitten. En jij bent zijn steun en toeverlaat.
Dat niet aankijken kunnen ze niet zo ongenuanceerd zeggen, er zijn situaties waarbij het niet nodig is om je hond aan te kijken. Je gaat rechtsaf en omdat je weet dat je hond altijd op jou let en niet andersom, zal hij je volgen en hoef je niet naar hem te kijken. Schuin uit een ooghoek hou je hem wel in de gaten natuurlijk om te zien of hij deze woordeloze opdracht uitvoert. Honden letten op bazen en niet andersom. Maar als hij aankomt met een apport en je bedankt hem vriendelijk, moet er wel oogcontact zijn. Zie je, het is niet zo simpel en je moet ook het waarom begrijpen anders kan je er niets mee en pas je het verkeerd toe.

Groetjes, Jozé

loes

Bericht door loes »

Uiteraard is het niet zo, dat je geen contact moet zoeken met je hond, maar in standaardsituaties zijn wij toch te gauw geneigd om de hond te "helpen" het correcte gedrag te vertonen en dan reageert 'ie al gauw zo van : nu even niet en wacht tot je je met 'm gaat bemoeien. Uiteraard ook mede afhankelijk van het karakter van de betreffende hond. Maar het is zoals Jozé zegt, tijdens een gewone wandeling o.d. moet de hond op de baas letten . Adah doet dat (meestal) wel, ook als ze los loopt. Komt ze op een bepaald punt dan kijkt ze even naar me en als ik dan zeg: ga maar links en doe daar een armgebaar bij, loopt ze door.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Jajo

Bericht door Jajo »

Loes,
Wat ook leuk is, om het probleemoplossend vermogen te activeren. Ze loopt met een stok in de bek en we komen bij een hek. Stok is te breed voor de doorgang. De eerste keer heeft het zeker 5 minuten geduurd voor ze er achter kwam dat ze door haar hoofd te draaien de stok in de lengte richting kreeg. Toen ging de stok wel door de opening. Een beetje intelligentie en na twee keer weten ze dat voortaan.
Het zelfde met de riem die om een poot zit. Wachten en het zelf laten oplossen. Je zult zien dat ze er uit komen, maar het kost even tijd.
Mijn hond kan zelfs berekenen wat meer tijd kost: een in het water gegooide dummy van links of via een bruggetje benaderen om hem eerder te pakken te krijgen. Ze blijft stil staan, schat de handel in en kiest haar pad. Mooi, daar geniet ik van. Zo worden ze steeds slimmer.

Jozé

Erna

Bericht door Erna »

Tirza was vroeger niet zo makkelijk, daar heb ik eerder over geschreven. Als pup smeerde ze hem al, om pas terug te komen wanneer zij daar zin in had, heb vaak op haar staan wachten.
Ik was dat niet gewend want bij onze eerste hond Pasja ging alles eigenlijk vanzelf.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee, dus toen Lisa haar intrede bij ons deed heb ik het anders aangepakt.
Ik heb me regelmatig voor haar verstopt tijdens een wandeling, zij moest mij daardoor goed in de gaten houden. Doe dat nog af en toe. Bij een ander pad inslaan in het bos zal ik Lisa nooit roepen, ik merk dat zij mij zelf wel in de gaten houdt. Als zij te ver weg gaat komt ze op de fluit terug. Eén keer fluiten is vaak voldoende. Het is niet zo dat ze de hele wandeling achter de konijnen aan zit, soms zelfs helemaal niet. Maar ook al is het maar één keer per wandeling, ik heb gewoon geen zin om op haar te moeten wachten.
Ander wild loopt niet in het stuk bos waar wij lopen, ik weet dus niet of Lisa ook achter groter wild zou aangaan.
Almere heeft veel natuur in de omgeving, maar heel weinig stukken losloopgebied voor honden.

Groetjes, Erna.

Jajo

Bericht door Jajo »

Erna,
Wees maar blij dat er weinig Rood of Zwart wild zit. Haarwild (konijnen) duikt altijd na enkele meters onder de grond, zodat, wat vaak bij reeën gebeurt, de hond geen weg oversteekt bij de achtervolging en zo zijn dood vindt.

Een Smous zal ook niet zo gauw een hol in duiken, ze zijn daar te groot voor. Kleinere honden zoals Jack's en Borders moet je in het bos altijd de halsband afdoen, anders blijven ze onder de grond achter de wortels hangen en kunnen niet meer boven komen.

Waar ik altijd een beetje boos over word (maar dit echt ter zijde) dat altijd de jachthonden van de achtervolging worden beschuldigd, terwijl er veel meer kleine honden achter wild aangaan,want" ze krijgen het wild toch niet te pakken". De onrust die het teweeg brengt en de kans dat een ree zich verwondt is reden genoeg om ze er van te weerhouden.

Dit laatste stukje is in het algemeen bedoeld en tegen niemand persoonlijk hoor!
Jozé

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Dat vind ik nou ook precies het punt. Stel dat Stapper een ree de weg over jaagt en er gebeurt een ongeluk. Of hij raced onderweg langs ruiters en die slaan op hol (is hier ooit gebeurt met Goldens, heel erg). Stapper komt wel thuis, dat is het punt niet. Het probleem van jagende honden is.....wat gebeurt er allemaal als hij uit zicht is. :cry:

Nog even over zo'n lange lijn. Die van de Golden en Doberman hangen los achter ze aan (????) Als je hem vast houdt, wat is dan het verschil met een uitloop riem. Die kun je ook los laten gaan en dan.......kloink...verder kan je niet , nare ervaring!

Dat verstoppen deden we ook altijd met de honden in hun puppytijd. Erg leuk.
Maar Erna, een gewaarschuwd mens telt inderdaad voor twee. Volgende keer pakken we het anders aan :wink:

Overigens was giga smous Winja, van Margo, een verwoed konijnen jager en groef zichzelf gewoon een hol in :x

Jajo

Bericht door Jajo »

Nog even voor de duidelijkheid Jeanette.
Geval 1: hond zit aan lange riem die je los achter hem aan laat slepen. Hij kan dan niet hetzen (wild opjagen) maar doet hij dat wel en raakt hij daardoor buiten jouw gezichtsveld verstrikt, dan moet je hem nog maar terug zien te vinden als het geen blaffer is. Niet aan te bevelen dus

Geval 2: Hond zit aan lange riem om meer loopruimte te hebben, maar verder doe je niet anders dan vasthouden of je zegt :"Nee, hier"als hij uit wil breken voor de lijn strak staat. Dan komt de correctie van jou, is aan jou gekoppeld zo als dat heet. Jij corrigeert hem, dus als hij niet vast zit de volgende keer, gaat hij gewoon zijn gang. Zo zal je dus altijd je hond aan de lijn moeten houden, want het levert geen echte gedragsverandering op.

Geval 3: hond zit aan lange lijn. Jij zwijgt, houd alleen de lijn vast. Geen oogkontakt, geen stemkontakt. Hond breekt uit achter konijn of ree. Jij zet je schrap maar zegt niets. Ook geen schrikgeluiden. Hond slaat over de kop. Dan ontstaat het volgende:
Hond "denkt" dat het ree/konijn zijn buiteling heeft veroorzaakt en komt terug naar de baas omdat dat veilig is. Als je dan je hond troost, beklijft de schrik en dat is in dit geval de bedoeling. Als je niet troost maar doet of je er geen deel aan hebt, is het ook o.k. Hij heeft een les geleerd.

Je ziet, dit zijn drie totaal verschillende manieren om een lijn aan te wenden.

Groetjes, Jozé

Gesloten