Fokken buiten de wachtlijst om!?

Hoe kom je aan een pup en hoe is het op die wachtlijst?
wubke

fokken buiten de wachtlijst om

Bericht door wubke »

Ik ben er juist zo trots op dat je geen enkele smous kunt vinden op marktplaats.
Ga je een hond kopen voor veel geld, omdat je die ene perse wilt hebben NU, dan hou je al die misstanden waar alle hondenliefhebbers van gruwen toch in stand!!Er zijn altijd mensen die met de minste kosten en moeite veel geld willen verdienen. Voorbeelden genoeg toch!!
:( Als je echt een smous wilt, is het wachten meer dan de moeite waard.
Groet, Wubke,
Vigo Julius van Abtswoude 30 april 2006
(Jules) en
Siem-Simon 1 december 2007

Wendy

Bericht door Wendy »

Helemaal mee eens !!!!

Erna

Bericht door Erna »

Fokken buiten de club om zouden mensen niet moeten willen doen. Ben daar zelf erg op tegen. Maar er is wel verschil als iemand graag met zijn-haar smousje wilde fokken en ze keuren het af omdat het niet genoeg rastypische zou zijn. En je eigenlijk héél graag een pupje uit eigen fok wilde hebben.
Of je gaat met een smousje fokken om er financieel een slaatje uit te slaan. :cry:
En dan 800 euro? Het is nogal een bedrag, belachelijk gewoon.
Hoop dat die fokker minder mooie smousjes krijgt en met het hele nest blijft zitten.
Maar dat zal wel weer niet en of dat voor de pups zo goed zou zijn vraag ik me ook af.
Ik zou hier graag die op zijn kop krabbende smile willen zetten, maar kan hem niet vinden.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Erna

Bericht door Erna »

:scratch: Ik heb niet verder gekeken dan mijn neus lang is zie ik :scratch:
:oops: :oops:
Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Het lijkt erop dat iemand toch buiten de club om een nestje wil gaan fokken. De pupprijs zal er zeer waarschijnlijk niet om liegen. :(
Ik zou even willen roepen: DOE HET TOCH NIET!!!
Je weet niet wat je doet! Al dat geweldige werk om het Smoushondje op een goede manier terug te fokken, zet je op de helling. Je zorgt ervoor dat mensen zich afsplitsen en misschien (ook?) wel lekker willen gaan verdienen aan zo'n leuk Smousje. Broodfokkers staan te trappelen. En als mensen op eigen houtje, zonder kennis van zaken, de hondjes combineren, wat krijg je dan wel niet voor problemen?!!
Hopelijk blijft het bij het idee en zal het niet gebeuren.
Begin er alsjeblieft niet aan!!
:worship:
Afbeelding

Mary

Bericht door Mary »

Helemaal mee eens.
Zou trouwens ook geen enkele reden kunnen bedenken om aan de opgebouwde
kennis van een rasvereniging voorbij te gaan. Dat zal dan uitsluitend de prijs
zijn? In dat geval verwacht ik passende maatregelen van de club.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

wubke

Bericht door wubke »

:crazy: :crazy: :crazy: :crazy: :crazy: :crazy: :crazy: :crazy: :crazy: :crazy: :crazy: :
Groet, Wubke,
(Jules) en

Renate

Bericht door Renate »

Ik heb geen idee over wie of wat het gaat, maar ik vind het niet juist om buiten de club om te fokken. Zelf zou ik het iig nooit doen. Ik zal tzt wel zien of Phoebe goed- of afgekeurd wordt voor de fok. We wachten het gewoon af.
Zelf zou ik graag een pup van Phoebe houden (ben er nog niet uit of het reu of teef moet zijn), maar als Phoebe afgekeurd wordt, laat ik me gewoon op de wachtlijst zetten. Het is voor de bestwil van de smousjes moet je dan maar denken. Die regels zijn er niet voor niets.

Toen wij de eerste keer Phoebe bezochten, waren de fokkers ook heel erg bang dat wij (Wendy, Mirjam en ik) broodfokkers waren. Hier in Brabant schijnen er erg veel te zitten.
Ik moest thuis eerst op google op gaan zoeken wat nou toch broodfokkers waren :lol:. Ik had er nog nooit van gehoord.

loes

Bericht door loes »

Nee toch :schrik:
De genenpool is heel klein en hoe weet je als leek -wat Ariënne al aangeeft- welke combinaties wel en niet kunnen. En inderdaad waarom? De eigenaar van een teef heeft toch ook een lage prijs voor het hondje betaald, dus dan is er toch geen financiële noodzaak om aan een nest te willen verdienen. En ik kan me ook niet voorstellen, dat iemand zichzelf zoveel kennis toedicht, dat men verantwoorde fokcombinaties zonder achtergrondinfo kan vormen. Zelfs met alle info zijn er al (onaangename) verrassingen genoeg, omdat sommige fouten/gebreken vaak generaties ver verborgen zitten.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Renate

Bericht door Renate »

Geld brengt soms het slechtste in mensen naar boven. Jammer.............. :( Wij kunnen ook best een emmertje vol gebruiken, maar niet als het op zo'n manier verdiend moet worden.

Desi

Bericht door Desi »

Dat is toch absurt. Zullen er reuen eigenaren zijn die zich daar voor lenen? Of zijn het dan reuen die niet goedgekeurd zijn voor fok? Of een dekking door look-a-like? :evil:

En gaan ze de pups dan weer aanbieden op Marktplaats? :shock: Laat een ieder toch vestadig zijn.

Wij hebben met een vorige hond meegemaakt, een Airdale terrier, dat de moeder naar alle waarscheinlijkheid 2x gedekt was, 1x Airdale en 1x Duitse Staander. De laatste had succes. We hebben het bij de Raad van Beheer aangekaart en kregen toen een antwoord : Het was een echte Airdale, maar met schoonheidsfoutjes. :o

Monique

Bericht door Monique »

Het moest verboden worden :evil: :!: Kan de club niet ingrijpen :?: . Je verplicht je toch mee te werken aan het terugfokprogramma?

Mary

Bericht door Mary »

Mijn indruk is dat het hier gaat om iemand van dit forum.
Zou het niet beter zijn als diegene zich bekend maakt, zodat we
kunnen discussieren met iemand i.p.v. over iemand.
Misschien kunnen we dan ook horen (lezen) waarom dat nestje
op eigen houtje buiten de club om gefokt zou moeten worden.
Redenen om het niet te doen zijn er al genoeg, de andere kant
moet nu ook maar eens goed worden bekeken.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Renate

Bericht door Renate »

Je hebt gelijk, Mary. Ik ben het met je eens. Laten we er over praten.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Ja, dat zou goed zijn als we hierover kunnen praten met elkaar....
Afbeelding

Monique

Bericht door Monique »

Maar met wie dan?? :?

wubke

Bericht door wubke »

Ik zou ook wel eens willen weten wat de argumenten kunnen zijn om buiten de club om een nestje smouzen te willen fokken. Het zou de hele exclusiviteit van het ras om zeep helpen. En al het werk om een zo gezond en sterk mogelijk hondje te fokken is dan ook voor niets geweest. Ik vind het een verontrustende mededeling. :cry: :cry:
Groet, Wubke,
(Jules) en

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Eerst maar hopen dat van het hele idee afgezien wordt! En dat het naar ieders tevredenheid opgelost gaat worden!
Afbeelding

loes

Bericht door loes »

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden, dat iemand denkt, dat 30 jaar inventariseren helemaal niets voorstelt. Dat dus elke willekeurige liefhebber een verantwoorde combinatie kan maken.
Ook het waarom is mij een raadsel. Voor elke teef worden zo'n 4 dekadviezen gemaakt met info over de sterke en minder sterke punten van de kandidaten. Heeft men zelf een kandidaat op het oog, dan kan men die altijd voordragen, zodat er bekeken kan worden of de combinatie passend is.
Als men aan een smous begint, zijn de voorwaarden bekend. Wil men anders, dan zal men ook een ander ras moeten kiezen.
Opbouw van een ras gaat langzaam, zeker als de gezondheid- en karakteraspekten voorop staan. Dus wil men graag een uiterlijk perfekte (show) hond, helaas dan is een smous een zeer onzekere keus.
Wil men echter een leuke, vrolijke, gezonde mensvriendelijke rakker :thumbsup: bingo!!!
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Volgens mij is er gelukkig niemand op het forum die buiten de HSC om wil fokken. Pak van ons hart :worship:
En kritisch zijn, daar is niets op tegen. Ik merk b.v. dat als je elkaar en elkaars honden kent, je automatisch eens denkt.....als hij nou eens met haar :kus: :dog: :dog: , wat zou dat fijn zijn...........
Maar gelukkig zou niemand van ons het in zijn hoofd halen om een ongelukkige genen keus te maken of kleine afwijkingen maar met de mantel der liefde te bedekken. ook al is die mantel soms wel maatje 56 :wink:
Ik vind het zelf een goede ontwikkeling dat teef eigenaren b.v. de reu eerst eens willen zien en 'spreken' , want tenslotte is wel 50% van je nest van dat heerschap :shock:
Maar het fiat van de club, dat blijft gelukkig voor iedereen belangrijk :wave:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Gesloten