Fokken buiten de wachtlijst om!?
Tuurlijk
Vast wel, maar dan moeten de kleintjes volgens mij ook later buiten het officiele terugfokprogramma blijven. En dan het volgende..... weet je dan wel zeker dat alle kleintjes van het nest goed terecht komen?? En waar haal je paps vandaan??? Toch een beetje lenen uit het smouzenbestand ????? Dat vind ik dan toch een probleem. Er zijn genoeg erg leuke vuilnisbakjes en helaas zijn die z.g. Boomerhondjes (wat smousjes dan vaak zijn) in handen van die vunzige broodfokkers alleen maar fokmateriaal. Als je je pups niet echt goed kan plaatsen komen ze misschien wel in handen van zulke smeerlappen???
Toch niet zo'n strak plan, een tak leuke, maar niet goedgekeurde smouzen, op de wereld zetten. Ik ben erg blij met de pupbemiddeling.
Toch niet zo'n strak plan, een tak leuke, maar niet goedgekeurde smouzen, op de wereld zetten. Ik ben erg blij met de pupbemiddeling.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
-
Wendy
Re: Tuurlijk
Ik kan me helemaal hierin vinden Jeanette..!!Jeanette schreef:.........Toch niet zo'n strak plan, een tak leuke, maar niet goedgekeurde smouzen, op de wereld zetten. Ik ben erg blij met de pupbemiddeling.
Ik persoonlijk ben van mening dat je het ras Hollandse smous te kort doet door buiten de club om te gaan fokken.
Je maakt dan het ras kapot, voordat het écht goed bestaat !!
-
Louise
Wanneer wordt een smous op uiterlijk dan afgekeurd?
Krulstaart, verkeerd gedragen oren, ondervoorbeet, weinig garnituur, iets kortharig? Volgens mij niet, wel probeert men bij de partnerkeuze die fouten niet te combineren.
Te zachte vacht? Met echte doesjes (die er nauwelijks nog zijn) wordt tegenwoordig inderdaad niet meer gefokt.
Te groot, te klein? Ook daar probeert men een gulden middenweg te vinden.
Verkeerde kleur? Er zijn bijv. honden met wildzwijnfactor, leverpigment, chinchillafactor, bij geboorte effen(licht)geel met lichte nagels, waarbij later meestal pigmentverlies van de neus optreedt en gele hondjes, die met zwart in de vacht geboren worden en zwarte nagels, oogranden etc hebben, de ideale startkleur.
Als er inderdaad op uiterlijk werd gefokt, was er allang de ideale smous, maar wel met allerlei rasgebonden ziektes, zoals bij de meeste, zeker modieuze, rassen.
Bovendien is de inbreng van de reu net zo belangrijk en dat wordt nog wel eens vergeten.
Krulstaart, verkeerd gedragen oren, ondervoorbeet, weinig garnituur, iets kortharig? Volgens mij niet, wel probeert men bij de partnerkeuze die fouten niet te combineren.
Te zachte vacht? Met echte doesjes (die er nauwelijks nog zijn) wordt tegenwoordig inderdaad niet meer gefokt.
Te groot, te klein? Ook daar probeert men een gulden middenweg te vinden.
Verkeerde kleur? Er zijn bijv. honden met wildzwijnfactor, leverpigment, chinchillafactor, bij geboorte effen(licht)geel met lichte nagels, waarbij later meestal pigmentverlies van de neus optreedt en gele hondjes, die met zwart in de vacht geboren worden en zwarte nagels, oogranden etc hebben, de ideale startkleur.
Als er inderdaad op uiterlijk werd gefokt, was er allang de ideale smous, maar wel met allerlei rasgebonden ziektes, zoals bij de meeste, zeker modieuze, rassen.
Bovendien is de inbreng van de reu net zo belangrijk en dat wordt nog wel eens vergeten.
-
Margaret
Ik vind, gelukkig de meesten van jullie ook dat je niet buiten de club om moet fokken.
Eigenaren van teefjes die zijn afgekeurd moeten niet willen fokken met zo'n hondje. En als reueneigenaar moet je hier niet aan mee willen werken.
Groetjes, Erna.
Eigenaren van teefjes die zijn afgekeurd moeten niet willen fokken met zo'n hondje. En als reueneigenaar moet je hier niet aan mee willen werken.
Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
-
rita
Jessy is goed gekeurt met de vermelding: dat de dames het niet erg zouden vinden als ik mocht besluiten om niet met haar te fokken.
Zelf vind ik Jessy niet rastypisch genoeg:te klein, draagt haar oren niet goed, ondervoorbijten.
wel goed : haar vacht, bouw(wel tenger maar dit past bij haar grootte) en natuurlijk haar karakter.
Op dit moment heb ik absoluut nog geen idee of en wanneer ik een nestje met haar ga fokken.
Zelf vind ik Jessy niet rastypisch genoeg:te klein, draagt haar oren niet goed, ondervoorbijten.
wel goed : haar vacht, bouw(wel tenger maar dit past bij haar grootte) en natuurlijk haar karakter.
Op dit moment heb ik absoluut nog geen idee of en wanneer ik een nestje met haar ga fokken.
Gefeliciteerd, ondanks je gemengde gevoelens hierover.
Je hebt in ieder geval ruimschoots de tijd om hierover je eigen beslissing
te nemen en dat is toch prettiger dan gewoon afgekeurd te worden.
Ik wens je veel wijsheid.
Je hebt in ieder geval ruimschoots de tijd om hierover je eigen beslissing
te nemen en dat is toch prettiger dan gewoon afgekeurd te worden.
Ik wens je veel wijsheid.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
Rita je noemt nu drie nadelen en drie voordelen van Jessy op. Het goede karakter van haar mag je wel dubbel tellen. Je wilde heel graag fokken met haar. Ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat besluiten.
Groetjes, Erna.
Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Na enig denkwerk ben ik het hier toch niet mee eens.Louise schreef: Als er inderdaad op uiterlijk werd gefokt, was er allang de ideale smous, maar wel met allerlei rasgebonden ziektes, zoals bij de meeste, zeker modieuze, rassen.
Wanneer smousjes, na goedkeuring van de club op de ritzdag, eerst zouden
moeten verschijnen op een show en daar met minstens een ZG of U vandaan
moeten komen om mee te doen aan het fokprogramma, zou dat betekenen
dat er heel veel smousjes afvallen. Maar dat betekent nog niet dat er gelijk
allerlei ziekten worden veroorzaakt. Dat komt bij de populaire rassen meer door
de mensen die buiten de rasvereniging om snel willen profiteren.
-
Louise
Ik was misschien een beetje summier. Uiteraard gaat het hier om verzwegen of gebagatelliseerde gebreken in de hond of de lijn. Maar als het Terugfokprogramma zich toegespitst had op het uiterlijk, dus mooi A X mooi B zonder zich druk te maken of bijv. bij broertje van A zich inmiddels een ziekte of gebrek had geopenbaard, dan had je veel meer smousjes naar de rasstandaard, maar ook met veel meer kans op een ziekte of gebrek, zich verspreidend in de diverse lijnen.
Dat maakt het fokken buiten de wachtlijst om een groot gevaar. Hond A lijkt geen gebrek te hebben, maar inderdaad dat broertje..... Je weet er niets van, of je denkt, dat is niet zo erg, of erger nog, wat kan mij het schelen IK wil een nest.... Ook het zonder overleg fokken met een reu, die al eens voor een bepaalde lijn is gebruikt, kan achteraf verkeerd uitpakken, want er kan in de tussentijd iets opgedoken zijn , waardoor hij niet meer gebruikt mag worden.
Dat maakt het fokken buiten de wachtlijst om een groot gevaar. Hond A lijkt geen gebrek te hebben, maar inderdaad dat broertje..... Je weet er niets van, of je denkt, dat is niet zo erg, of erger nog, wat kan mij het schelen IK wil een nest.... Ook het zonder overleg fokken met een reu, die al eens voor een bepaalde lijn is gebruikt, kan achteraf verkeerd uitpakken, want er kan in de tussentijd iets opgedoken zijn , waardoor hij niet meer gebruikt mag worden.
Dank je Louise, ik begrijp wel wat je bedoelt, maar ik heb het over een extraLouise schreef:Ik was misschien een beetje summier. Uiteraard gaat het hier om verzwegen of gebagatelliseerde gebreken in de hond of de lijn. Maar als het Terugfokprogramma zich toegespitst had op het uiterlijk, dus mooi A X mooi B zonder zich druk te maken of bijv. bij broertje van A zich inmiddels een ziekte of gebrek had geopenbaard, dan had je veel meer smousjes naar de rasstandaard, maar ook met veel meer kans op een ziekte of gebrek, zich verspreidend in de diverse lijnen.
keuring, na de goedkeuring van de rasvereniging. Dat zou de fokhondjes doen
verminderen, maar zou echt niet ten koste gaan van de gezondheid. Bij vrijwel
alle andere rashonden is dit heel gewoon (binnen de club, met fokadvies)
-
Louise
Hoeveel fokdieren zou je dan overhouden? Zonder meer een minimaal aantal per jaar of misschien zelfs 0,0. Als er al zijn, heb je ook nog kans allemaal uit dezelfde lijn of te nauw verwant. Het bestand is tenslotte in feite nog heel klein.
Wie zouden die Smouzen dan op uiterlijk moeten keuren? Binnen de commissie van het Terugfokprogramma bevindt zich in ieder geval een keurmeester.
Nee, voor mij voorlopig maar wat minder ideale smousjes qua uiterlijk, een wachtlijst, die niet nog langer wordt, maar wel zo gezond mogelijke dieren. De aanleg van het karakter is gelukkig over het algemeen ook goed en daar is opvoeding ook bepalend. Van sommige wat minder leuke dingetjes van mijn eigen smousje ben ik me bewust, dat we er zelf schuld aan zijn.
Wie zouden die Smouzen dan op uiterlijk moeten keuren? Binnen de commissie van het Terugfokprogramma bevindt zich in ieder geval een keurmeester.
Nee, voor mij voorlopig maar wat minder ideale smousjes qua uiterlijk, een wachtlijst, die niet nog langer wordt, maar wel zo gezond mogelijke dieren. De aanleg van het karakter is gelukkig over het algemeen ook goed en daar is opvoeding ook bepalend. Van sommige wat minder leuke dingetjes van mijn eigen smousje ben ik me bewust, dat we er zelf schuld aan zijn.
Volgens mij heeft de club eens geprobeert een speciale lijn te fokken. Maar daar zijn ze mee gestopt. Te weinig materiaal???? Ik zal het Fredie volgende week eens vragen.
In ieder geval was het geen succes.
In ieder geval was het geen succes.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
-
Louise
Ja, dat was geloof ik bedoeld als een soort lijnteeltlijntje, maar was geen echt succes (
) en later veranderden de richtlijnen en mocht het niet meer of zoiets. Ik weet niet meer precies hoe het zat. Maar Stapper heeft daar in feite ook nog een beetje mee te maken, want Nina van Maria was deelneemster, maar ik denk dat dat speciale nest dus haar 3e nest was. De lijn Nina- Pluk- Jip -Stapper is van het 2e nest.
Dit nestje ging niet met instemming van de club.Monique schreef: Ik vind het wel belangrijk dat het nest via het terugfokprogramma gefokt is en ik zal de pup zelf ook laten keuren. Het is overigens een reu, dus ik kan zelf geen nestje fokken.
Het lijkt mij dat je niet wordt uitgenodigd voor de ritzdag.
-
Monique
Dat weet ik niet, ik wacht wel af. Het probleem was dat het eerste nest van Frouckje met de keizersnee moest bevallen. Bij een tweede nest weet je dat niet vantevoren. Ik vind het persoonlijk een onzin-regel. Heb zelf ook twee keizersnee bevallingen gehad
maar verder van een ijzersterk ras
Grapje, ik snap het wel hoor, maar het is al laat, wat roseetjes op.....
-
Wendy
Dat is dan ook het voordeel van mens zijn,Monique schreef:Dat weet ik niet, ik wacht wel af. Het probleem was dat het eerste nest van Frouckje met de keizersnee moest bevallen. Bij een tweede nest weet je dat niet vantevoren. Ik vind het persoonlijk een onzin-regel. Heb zelf ook twee keizersnee bevallingen gehadmaar verder van een ijzersterk ras
![]()
wij hoeven niet eerst langs een fokadvies.
(zouden de zorgverzekeringen misschien wel willen)
Nee, bij mij geen rose maar bier.
-
Monique