Smousjes op Marktplaats...
-
Jajo
Re: Smousjes op Marktplaats...
Bij de nieuwe certificering hoef je geen lid te zijn van een rasvereniging. Je moet alleen voldoen aan de regels die staan in het honden en kattenbesluit.
Las in een schrijven in de krant, dat de uitvoering te moeilijk is en ze te weinig mogelijkheden hebben voor contrôle, dus dat het voorlopig allemaal onduidelijk is op welke termijn het in werking treedt.
Jozé
Las in een schrijven in de krant, dat de uitvoering te moeilijk is en ze te weinig mogelijkheden hebben voor contrôle, dus dat het voorlopig allemaal onduidelijk is op welke termijn het in werking treedt.
Jozé
Dan stelt het nog minder voor dan ik gehoopt had.
Zal voor de massa trouwens niets uitmaken.
Het snel willen hebben blijft de normaalste zaak van de wereld.
Zal voor de massa trouwens niets uitmaken.
Het snel willen hebben blijft de normaalste zaak van de wereld.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
[quote="Jajo"]Bij de nieuwe certificering hoef je geen lid te zijn van een rasvereniging.
Dat moet eigenlijk niets uitmaken. Voorwaarden en/of regels horen bij de
hond. Ik ben ook geen lid van de club, maar dat betekent niet dat Pim uit
zicht is, of ik kan doen wat ik zelf bedenk.
Dat moet eigenlijk niets uitmaken. Voorwaarden en/of regels horen bij de
hond. Ik ben ook geen lid van de club, maar dat betekent niet dat Pim uit
zicht is, of ik kan doen wat ik zelf bedenk.
De HSC (vereniging) en Stichting Terugfokprogramma zijn dan ook niet hetzelfde. De bewering van de bewuste fokker: ik ben geen lid meer van de club (wat hij overigens dit jaar nog wel was) m.a.w. ik kan mijn eigen plan trekken, snijdt dan ook geen hout. Maar als het zo uitkomt, kan iedereen zich onnozel/onwetend voordoen, toch?
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
En nu hij aan alle kanten aan zijn jas is getrokken hoop ik dat hij de honden niet via Marktplaats verkoopt. Maar dat zal wel te veel gevraagd zijn.
Laatst gewijzigd door Erna op 18 dec 2008, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Dit teefje (Tara) kreeg geen groen licht voor een tweede nest.
Toen werd het een herhaling van het eerste nest, wat binnen de smouzen
niet schijnt te mogen. Wat ik begreep uit een eerder bericht van Loes zou
in de nieuwe regeling voor het verkrijgen van een stamboom een accoord
van de rasvereniging aanwezig moeten zijn. Dat zou er in dit geval nooit
komen.
Toen werd het een herhaling van het eerste nest, wat binnen de smouzen
niet schijnt te mogen. Wat ik begreep uit een eerder bericht van Loes zou
in de nieuwe regeling voor het verkrijgen van een stamboom een accoord
van de rasvereniging aanwezig moeten zijn. Dat zou er in dit geval nooit
komen.
Ik knipper een keer met mijn ogen ...
weg bericht
gewist Jose?
weg bericht
gewist Jose?
Dit is toch te erg voor woorden hoor je volwassen hond zo afdanken hoe halen ze het in hun kop en dan nog maar niet te spreken over die pup 
Groetjes, Andrea
Bickel-Gijs van Nerdinck geboren op 26/11/ 2009 Blufpoker's O'Quinta - Toby Hannes.
Labrador Wiskie 16-12-'98 overleden 29/10/2012
Bickel-Gijs van Nerdinck geboren op 26/11/ 2009 Blufpoker's O'Quinta - Toby Hannes.Labrador Wiskie 16-12-'98 overleden 29/10/2012
Jozé, ben je je bericht aan het wijzigen?
Argumenten en feiten, regels en fokkers... Iedereen natuurlijk z'n/haar eigen mening. Dit is de mijne:
Ik hoop dat gevoelens en emoties wel een plaats zullen hebben bij het fokken van honden. En in ons geval van bij het fokken van smousjes.
Misschien is het bij sommige rassen bijv. 'normaal en niets mis mee' om de moederhond na een keer of twee, drie weg te doen... Dat vind ik persoonlijk wel een hartverscheurend feit. Ik hoop dat we zover niet komen in de smouzenwereld. Op een enkele fokker na, helaas, die zich niet aan de afspraken houdt.
Argumenten en feiten, regels en fokkers... Iedereen natuurlijk z'n/haar eigen mening. Dit is de mijne:
Ik hoop dat gevoelens en emoties wel een plaats zullen hebben bij het fokken van honden. En in ons geval van bij het fokken van smousjes.
Misschien is het bij sommige rassen bijv. 'normaal en niets mis mee' om de moederhond na een keer of twee, drie weg te doen... Dat vind ik persoonlijk wel een hartverscheurend feit. Ik hoop dat we zover niet komen in de smouzenwereld. Op een enkele fokker na, helaas, die zich niet aan de afspraken houdt.

Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
-
Jajo
Ja, ik was echt bang dat het tot een misvertand zou leiden. Voor wat ik schreef is het forum niet zo geschikt. Dat kan beter in een normaal gesprek. Sommige zaken kunnen op een forum zo verwarrend werken.Mary schreef:Ik knipper een keer met mijn ogen ...
weg bericht![]()
gewist Jose?
Sorry,
Jozé
Jammer, Jozé!
Het is prima om de feiten op een rijtje te hebben, ook al kun je er op verschillende manieren tegenaan kijken. Ik heb in ieder geval respect voor je mening!
Daarnaast heb ik er blijkbaar geen flauw idee van, van wat er zich allemaal afspeelt in 'fokkersland'.
Het is prima om de feiten op een rijtje te hebben, ook al kun je er op verschillende manieren tegenaan kijken. Ik heb in ieder geval respect voor je mening!
Daarnaast heb ik er blijkbaar geen flauw idee van, van wat er zich allemaal afspeelt in 'fokkersland'.

Wat je schreef herken ik wel, maar toch echt niet bij de smouzen.
Dat moeten we ook niet willen. De fokker van Tara had niet veel verkeerd
gedaan, maar bedenk dan wel dat er bij de smouzen helemaal niet aan veel
eisen voldaan moet worden. Nergens je iets van aantrekken is dan toch echt
wel treurig. Bovendien zijn er ook op de wachtlijst genoeg mensen die graag
een teefje willen, zonder fokverplichting.
Dat moeten we ook niet willen. De fokker van Tara had niet veel verkeerd
gedaan, maar bedenk dan wel dat er bij de smouzen helemaal niet aan veel
eisen voldaan moet worden. Nergens je iets van aantrekken is dan toch echt
wel treurig. Bovendien zijn er ook op de wachtlijst genoeg mensen die graag
een teefje willen, zonder fokverplichting.
Er was niks mis mee hoor Jozé.
Ik ken verhalen van fokkers die erg hard voor hun ras werken en vaak zelf met eigen lijnen bezig zijn. Als je dan een groot kennel hebt en je wil telkens een eigen gefokt teefje houden, loopt dat uit de hand natuurlijk!!
Dan zijn er mensen genoeg die kiezen voor een volwassen gezonde mooie hond, waar ze zelfs misschien nog mee willen showen. Dan wordt zo'n oudere teef doorverkocht.
Maar logisch dat dat ver van de smouzenfokkerij ligt. Dat is een klein clubje van gelegenheidsfokkers.
Persoonlijk zou ik het niet over mijn hart verkrijgen om een oudere hond weg te doen en ik denk dat niet één smouzenmens dat zou doen. Vandaar dat deze meneer helemaal buiten de 'gedragscode' valt van de HSC.
Ik ken verhalen van fokkers die erg hard voor hun ras werken en vaak zelf met eigen lijnen bezig zijn. Als je dan een groot kennel hebt en je wil telkens een eigen gefokt teefje houden, loopt dat uit de hand natuurlijk!!
Dan zijn er mensen genoeg die kiezen voor een volwassen gezonde mooie hond, waar ze zelfs misschien nog mee willen showen. Dan wordt zo'n oudere teef doorverkocht.
Maar logisch dat dat ver van de smouzenfokkerij ligt. Dat is een klein clubje van gelegenheidsfokkers.
Persoonlijk zou ik het niet over mijn hart verkrijgen om een oudere hond weg te doen en ik denk dat niet één smouzenmens dat zou doen. Vandaar dat deze meneer helemaal buiten de 'gedragscode' valt van de HSC.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
-
inge
Ik heb weer mail teruggehad, over de moederhond wordt niet meer
gesproken, waarschijnlijk is ze verkocht.
De pup werd mij te koop aangeboden, heb vriendelijk bedankt en
gezegd dat ik al geruime tijd op de wachtlijst sta
, heb
ze door verwezen naar de smoushondenclub, en hen erop gewezen
dat er zoiets als pupbemiddeling bestaat, aangezien ze er dan geen
400 euro voor vangen zullen ze dit wel niet doen.
waarschijnlijk komt er nu ergens in Heesch iemand stoom uit de oren,
ach een keer wat anders dan vuurwerk, ik hoop alleen dat ze het
niet op het hondje afreageren.
gesproken, waarschijnlijk is ze verkocht.
De pup werd mij te koop aangeboden, heb vriendelijk bedankt en
gezegd dat ik al geruime tijd op de wachtlijst sta
ze door verwezen naar de smoushondenclub, en hen erop gewezen
dat er zoiets als pupbemiddeling bestaat, aangezien ze er dan geen
400 euro voor vangen zullen ze dit wel niet doen.
waarschijnlijk komt er nu ergens in Heesch iemand stoom uit de oren,
ach een keer wat anders dan vuurwerk, ik hoop alleen dat ze het
niet op het hondje afreageren.
Als ze het daar nu nog niet weten..!
Maar blijkbaar staan de gegadigden niet in de rij.
Hopelijk komen ze uiteindelijk goed terecht.

-
Jajo
Jeanette raakt de kern van datgene wat ik over de plaatsing van de teef schreef. Als je zelfstandig moet fokken, lijnteelt zowel als outcrossing, kom je op een punt waarop je teefjes niet meer mogen meedoen in het fokprogramma. Je kunt ze aanhouden, maar dan heb je de kans dat er grote onenigheid in de roedel komt.
Ergens op dit forum wordt beschreven, dat een oudere of hoger geplaatste teef een pup uit een ander nest dood. Om dat te voorkomen moet je uitplaatsing overwegen.
Een andere mogelijkheid is, teven bij anderen van meet af aan onder te brengen en eigenaar/fokker te blijven( of gedeelde eigenaar), dan kan je ze, na er mee gefokt te hebben, gewoon bij de eigenaar laten. Maar vaak komen daar ruzies van, omdat je een hond in bruikleen hebt. Gevoelsmatig is dat niet fijn.
Als een fokker een reu niet vaker dan 3 of 4 maal wil gebruiken in verband met de vererving en versmalling van de stamboom zou hij na 15 jaar een groot aantal reuen in zijn bezit hebben, terwijl er genoeg mensen zijn die zo'n reu een heerlijk leven zouden kunnen bieden.
Deze fokkers, ik heb het over de goede fokkers, hebben hart voor het ras en zijn bezig met de in stand houding en verbetering. Hun honden zijn onderdeel van een groot plan. Eigenlijk doen zij in hun eentje wat jullie met z'n allen doen.
Een ras dat al bestaat, daarvoor moet gewaakt worden dat het zijn kwaliteiten behoudt. Dat doe je niet met emotie, maar met verstand van zaken. Daar komt emotie om de hoek kijken als er een nest ligt dat beantwoord aan de raskenmerken en de afzonderlijke pups gezond en levenslustig zijn.
Deze fokkers moeten alle kennis zelf in huis hebben, de karakters van de individuele honden kennen, maar ook de fouten. Een lief dier alleen brengt geen goede pups voort, daar zijn meer eigenschappen voor nodig.
Ik had natuurlijk nog veel meer geschreven, maar het lijkt me beter om het hierbij te laten, anders wordt het weer een boekwerk.
Dit verhaal gaat dus niet over de man die de smousjes op MP aanbiedt, maar over de fokkers die rasgebonden fokken voor andere rassen dan de smous of het markiesje.
Groetjes, Jozé
Ergens op dit forum wordt beschreven, dat een oudere of hoger geplaatste teef een pup uit een ander nest dood. Om dat te voorkomen moet je uitplaatsing overwegen.
Een andere mogelijkheid is, teven bij anderen van meet af aan onder te brengen en eigenaar/fokker te blijven( of gedeelde eigenaar), dan kan je ze, na er mee gefokt te hebben, gewoon bij de eigenaar laten. Maar vaak komen daar ruzies van, omdat je een hond in bruikleen hebt. Gevoelsmatig is dat niet fijn.
Als een fokker een reu niet vaker dan 3 of 4 maal wil gebruiken in verband met de vererving en versmalling van de stamboom zou hij na 15 jaar een groot aantal reuen in zijn bezit hebben, terwijl er genoeg mensen zijn die zo'n reu een heerlijk leven zouden kunnen bieden.
Deze fokkers, ik heb het over de goede fokkers, hebben hart voor het ras en zijn bezig met de in stand houding en verbetering. Hun honden zijn onderdeel van een groot plan. Eigenlijk doen zij in hun eentje wat jullie met z'n allen doen.
Een ras dat al bestaat, daarvoor moet gewaakt worden dat het zijn kwaliteiten behoudt. Dat doe je niet met emotie, maar met verstand van zaken. Daar komt emotie om de hoek kijken als er een nest ligt dat beantwoord aan de raskenmerken en de afzonderlijke pups gezond en levenslustig zijn.
Deze fokkers moeten alle kennis zelf in huis hebben, de karakters van de individuele honden kennen, maar ook de fouten. Een lief dier alleen brengt geen goede pups voort, daar zijn meer eigenschappen voor nodig.
Ik had natuurlijk nog veel meer geschreven, maar het lijkt me beter om het hierbij te laten, anders wordt het weer een boekwerk.
Dit verhaal gaat dus niet over de man die de smousjes op MP aanbiedt, maar over de fokkers die rasgebonden fokken voor andere rassen dan de smous of het markiesje.
Groetjes, Jozé
Laatst gewijzigd door Jajo op 18 dec 2008, 20:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Stom toch, als ik zo zou zitten pikte ik gewoon mensen uit de gastenboeken.Ariënne schreef: Maar blijkbaar staan de gegadigden niet in de rij.
.