Gijs > 7 weken

Hoe vergaat het de hond op de (nieuwe) woonplek.
Charlotte

Re: Gijs > 7 weken

Bericht door Charlotte »

KarinB schreef:
Charlotte schreef:Heb je hem ook al eens gemeten?
Ik heb het net geprobeerd maar het meetlint vindt hij maar een eng ding als ie naast zijn schouders komt. Hij is bijna gelijk met de bankdus ik schat 37 cm. :crazy:

Hij heeft nog 5 cm. om binnen de maat te blijven.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

KarinB

Bericht door KarinB »

Gijs is inmiddels 19 wk en niet meer weg te denken uit mijn leven. Nu weet ik zeker dat de smous voor mij het ras wel zal blijven.

Ik ben blij dst ik wat hondenervaring heb want het is regelmatig een hele kluif. Ik wist natuurlijk dat hij pietje bel uit het nest is en mijn standvasstigheid en kalmte getest zouden worden maar soms.....

Begrijp me niet verkeerd hoor hij is vaak ook heel lief en heel leergierig. Maar Gijs doet alles maar dan ook echt alles x 10.

Hij is zo onstuimig en bij elk enthousiast moment zit ie aan het plafond. Bij de traing (na puppy doe ik nu de basis. We hebben donderdag de 13e examen) kan ik dat redelijk regulerem maar met bezoek is dat echt heel lastig. Hij gaat keurig zitten hoor, incaseert een snoepje en hup daar gaat ie weer. Racen door de kamer over de bank. En dat mag ie toch echt niet van me. Niet rustig te krijgen. Hij gaat voor de rust zijn bench in en dat werkt maar kan hem niet altijd in bench zetten als er bezoek is toch. Met katten gaat best goed maar die kijken ook zo van pfff dit is veel te druk. Niet te doen. Met mijn neefjes en nichtjes ook. Hij blijft maar springen en das niet handig. Zde jongste zijn 1, 3 en 4.

En hij ksn het wel eventjes hoor. Keurig zitten aan de lijn en dan pas aaien ze hem maar dan gaat ie weer. Als ik hem daarna weer aanlijn dan gaat ie te keer. Piepen, jankrn en blaffen. Echt een woede uitbarsting als hijiets niet mag.

En tuurlijk er zit vasthoudend terriër bloed in maar herkend iemand dit In het extreme?
Hij is niet gevoelig voor straf. Ten minste zo lijk het. De kattenemeppen hem door de kamer en hij denkt cool spelen. Ik kan ook met poten slaan. Met andere honden net zo. Ik ben er nog maar 3 tegengkomen waar hij respect voor had en niet zo omstuimig deed. Heel onderdanig. Rest is ie niet gevoelig of onder de indruk van. Na correctie even pas op plaatst en hup daar gaan we weer.

Het zal vast goed komen want ik stop er heel veel tijd in. En ondanks alles ook echte de moeite waard als ie naar me kijkt met de bruine oogjes of lief op schoot kruipt met botje als ik op grond zit.

Maar elke tip is zeker meegenomen.

Maureen

Bericht door Maureen »

Oef, dat klinkt als een ongeleid projectiel....
Hoe vaak en hoe lang loop je met hem per dag? Kun je daar spelletjes in inbouwen?
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Wat voor adviezen geven ze je op de hondenschool voor zijn gedrag?
Charlotte

KarinB

Bericht door KarinB »

Stella schreef:Oef, dat klinkt als een ongeleid projectiel....
Hoe vaak en hoe lang loop je met hem per dag? Kun je daar spelletjes in inbouwen?
Ja mijn eigen stuiterbal :crazy:

Ik neem vandaag een doorsnee dag als voorbeeld:
gijs wordt nu nog 6 x per dag uitgelaten.
Hiervan zijn 3 korte rondjes (10 min) voor de P&P om ongeveer 06:30, 15:30 en 22:00 uur. Hij is zindelijk. Daartussen heeft ie 3 keer een ronde van rond half uur waarvan de middagwandeling half uur tot drie kwartier duurt. Waarbij hij bij 2 rondes veel losloopt. Lijn hem soms wel aan om hem beetje rust te geven en moet ook nog aan zijn spieren etc denken. Al zit hij al sinds 12 weken boven gemiddelde. DA zei ook als hij nodig heeft gewoon doen. Tijdens al deze wandelingen mag ie lekker snuffelen maar doen we zeker ook minimaal kwartiertje spelletjes, hij vindt apporteren leuk om te doen maar ook hier en ik me verstoppen achter een boom. Hij speelt met honden en we oefenen, zit, af, blijf.

Als ik hem minder uit zou laten/spelen wordt ie erg vervelend. Heeft dit dus echt nodig.

Er zit ook geen lijn in wanneer die doorslaat. Het zijn geen vast momenten. En ik heb het niet over de gekke 5 min puppygekte. Hij heeft die elke dag paar uur als de opwinding te groot is geworden. Ik zie gewoon de omslag bij spelen of andere opwinding. Dan is ie over de rand en dan heeft ie bananen in oren en wordt niet meer rustig. Muffin zet ik ook wel eens in bijkeuken want die vindt het geweldig als die hem zo ver heeft. Hij daagt hem dan ook echt uit, zoekt hem op.

Volgens mij krijgt hij genoeg beweging, Tussendoor ook veel in Bench voor de rust want die kan hij zelf niet vinden. Zal niet snel ergens gaan liggen of in mandje gaan slapen anders. Kan gewoon zelf rust niet vinden dus die bied ik hem dan verplicht. We spelen ook in huis en zoekspelletjes. sinds een week heeft ie een puzzel. Erg cool. Mooi is dat hij dan heel geconcentreerd bezig is.

loes

Bericht door loes »

Ai, adhd dus (om maar een etiketje op te plakken ;) )
Ik geloof niet dat ik ooit zulke drukke honden heb gehad. De cairn (was onze 1e hond) en smous2, Adahs moeder, waren wel drukker dan ons huidige stel. Nu worden die de laatste jaren natuurlijk wel heel veel en heel lang uitgelaten, maar van spelletjes/oefeningen of apporteren houdt mijn man niet en in huis hebben ze er geen behoefte aan.
Ik hoop voor jou dat hij toch wel wat meer maat gaat houden als hij wat ouder is.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

KarinB

Bericht door KarinB »

Charlotte schreef:Wat voor adviezen geven ze je op de hondenschool voor zijn gedrag?
Hmm laten we daar maar niet te veel over zeggen. Ze zeggen hormonaal en (chemische) castratie. :dekking:

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Nou ja zeg... :shock02:

Ik denk dat je het heel goed doet.
Maar je hebt er wel je handen aan vol.
Als hij ouder wordt zal hij zeker rustiger worden. :(:)

Laat je niet lekker maken, castratie helpt natuurlijk helemaal niet tegen dit soort gedrag.
De meeste castratie adviezen worden in de puberteit gegeven...en die gaat ook gewóón over.
Een gecastreerd vriendje van Bloem suist nog steeds vrolijk als een ree over elk obstakel en staat net zo makkelijk op tafel als hij de kans krijgt.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

KarinB

Bericht door KarinB »

Charlotte schreef:Wat voor adviezen geven ze je op de hondenschool voor zijn gedrag?
:scratch: niet gelijk allemaal gaan stuiteren svp. Maar die zeggen dat het hormonaal lijkt. Ze zien het ook gebeuren op cursus en omdat het aan blijft houden adviseren ze te overleggen met dierenarts om wellicht een chip tegen hormonen te geven (iets nieuws?) zodat hij rustiger door de pubertijd komt en eventueel later castratie.

Sins zijn 12 weken rijdt ie ook erg veel als die de kans krijgt met hele ding er helemaal uit :shock:) Ik verbied het en pak de knuffels af. Ook omdat hij last krijgt van ontstoken voorhuid. Daarnaast is het dominant gedrag dat je best kunt indammen.

Maar eerst maar eens kijken of het niet gedragsmatig is om te turnen met training. Ben los van het TFP niet voor En ik hoop dat hij in aanmerking komt voor nazaten na de rits. Lijkt me geweldig kindjes van hem. Wie weet wil ik er dan ook graag eentje. daarnaast is het ook wel heel makkelijk om het gelijk daar op te gooien. Dan maar adhd noemen. Is er rook ritalin, of hoe dat ook maar heet voor hondjes :hmm:

Het klinkt nu wel heel dramatisch maar Gijs is echt een heel lief, leuk en leergierig hondje. Ik ben echt weg van hem. Hij ligt nu ook lekker op een juniorboontje te kauwen aan mijn voeten. Hij is zindelijk en sloopt eigenlijk niets. Het is alleen dat als er sprake van een vorm van grote opwinding hij helemaal doorslaat. Is gewoon sneu dat ie dan de controle over zichzelf kwijt raakt.

Inmiddels hier weer feest want de katten komen binnen en dagen hem uit. Ik lees graag jullie ervaringen en adviezen zodat we Gijs het beste kunnen geven. Zal ook nog eens met Fredie overleggen als het aan blijft houden.

KarinB

Bericht door KarinB »

Jeanette schreef:Nou ja zeg... :shock02:

Ik denk dat je het heel goed doet.
Maar je hebt er wel je handen aan vol.
Als hij ouder wordt zal hij zeker rustiger worden. :(:)

Laat je niet lekker maken, castratie helpt natuurlijk helemaal niet tegen dit soort gedrag.
De meeste castratie adviezen worden in de puberteit gegeven...en die gaat ook gewóón over.
Een gecastreerd vriendje van Bloem suist nog steeds vrolijk als een ree over elk obstakel en staat net zo makkelijk op tafel als hij de kans krijgt.
Dank je. Zo sta ik er zelf ook in :ja:

loes

Bericht door loes »

Op zich vind ik een drukkere hond leuker dan een doetje. Onze Adah vond ik vroeger vaak eerder saai, ik had veel meer met haar moeder (die we heel vroeg verloren aan acute leukemie) en eigenlijk net zo met de ondeugende cairn en haar zoete smouzenmaatje.
Maar ik den geen reuen gewend met hun hormoniale driften.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Jiske87
Contacteer:

Bericht door Jiske87 »

Moos is ook een adhd-hondje hoor! Per dag krijg ik minimaal twee keer de vraag of ze de hele dag 'zo' is. Het is erg vermoeiend en je hebt er je handen vol aan, maar het wordt steeds iets minder!

Maureen

Bericht door Maureen »

Klinkt alsof je supergoed bezig bent Karin.
Hij krijgt genoeg beweging en uitdaging over de hele dag en je biedt hem ook de rust die hij zelf nog niet kan vinden.
Het is zeer de vraag of het hormonaal is en je hebt groot gelijk dat dat zomaar geen optie is wat jou betreft.
Wat je schrijft doet me denken aan de hond van een vriendin. Geen Smous, maar een Chodsky Pes (Tsjechische herder). Enorm leuke, slimme hond. Werkt graag en krijgt daar ook de gelegenheid voor. Maar na ieder werkmoment moet hij ook echt tijd krijgen om het te verwerken. Anders raakt hij helemaal het spoor bijster en weet van gekkigheid niet meer wat hij aan het doen is. Hij is snel overprikkeld en moet dan even genegeerd worden om weer tot zichzelf te komen.
Tegelijk moeten ze wel zorgen dat hij ook niet onderprikkeld wordt, want dan gaat hij zelf gekkigheid bedenken en daar word je dan ook weer niet vrolijk van.
Die balans is best moeilijk te vinden, maar goed blijven observeren en voorzichtig proberen wat werkt heeft bij hem veel verbetering gegeven. En na de puberteit wordt het echt ook minder. (hij is nog niet helemaal zover :grijns: )
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )

Erna

Bericht door Erna »

Je pakt het prima aan Karin :thumbsup:
Nu heb je je handen er aan vol, als hij volwassen is heb je een leuke enthousiaste hond. Hij moet nog een hoop leren en kan nu nog niet doseren. Zelf heb ik geen ervaring met reuen. Dus rijgedrag van een reu kan ik niet over oordelen. Wel dat Lisa dat aLs teef ook doet op zijn tijd. Mag ze niet en stopt als ik er wat van zeg.
Lisa is ook een drukke hond, al merk je daar nu veel minder van. Ze is inmiddels ruim acht jaar.
Als pup en jonge hond liep ze de kleinkinderen onderste boven. In het bos sprong ze tegen iedereen op. (nog wel als ik haar niet op tijd terug roep) Ging achter fietsers aan. Ze vond alles en iedereen leuk, en dat vindt ze nog steeds.
Ja Lisa is druk, ik noem het enthousiastme.
Vroeger noemde ik haar een springveer, stond weinig met twee poten op de grond.
Ik ben toen ze daar de leeftijd voor had met haar gaan flyballen, dat doet ze nog steeds met heel veel plezier. Een hondensport, welke je ook kiest, zal goed voor hem zijn in de toekomst. Kan hij zijn energie in kwijt.
Succes.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Charlotte

Bericht door Charlotte »

En wat dacht je van Stien?
Als ik denk aan een jaar geleden....
Het was er echt eentje waar ze vergeten waren de bijsluiter bij te voegen. :hihi:
Het is een actief hondje, kan heel grappig zijn in haar doen.
Rijden op Guusje doet ze ook, maar andersom gebeurt ook.

Het is hard werken om een pup op te voeden.
Heb ze alle drie (Finny, Guusje, Stien) best eens achter het behang willen plakken, waarvan Stien het meeste.
Ik zou ook haar voor geen goud meer willen missen, want onze vlegel is de meeste tijd ontzettend lief.

Zoek, als je er niet uitkomt, op tijd een deskundige erbij die bij jouw thuis evt. goede tips kan geven.
Charlotte

Martine

Bericht door Martine »

Het klinkt me toch wel bekend in de oren; Bobbie (en Diesel) leken ook wel ongeleide, maar superlieve projectielen.
Dat rijen (op andere honden - niet op mensen gelukkig) heb ik altijd direct afgestraft en duurde niet zo lang, maar dat ADHD... Nu hij ruim 7 is, kan ik zeggen dat hij eindelijk iets kalmer is geworden, maar heel vaak is het nog steeds een drukke pup. Als ik mensen zijn leeftijd vertel, zijn ze altijd erg verbaasd.
Gelukkig hou ik wel van een hondje met pit...!
Uit wat ik zo lees, vind ik dat je goed bezig bent hoor! :thumbsup:
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

Alida

Bericht door Alida »

Karin je pakt het :thumbsup: aan, ook hier een adhd pup van inmiddels 8 maanden en volop in de pubertijd.op dit moment blaft hij veel als we hem corigeren, meneer dult geen nee.dit negeren wij en lopen even de kamer uit, en geven hem dan ook geen aandacht en ook niet aankijken.maar Kasper is net als Gijs een volhouder en heeft ook bananen in zijn oren zitten :hihi: castreren lost idd dit gedrag niet op, en gelukkig denken de dierenartsen uit onze praktijk daar ook zo over.Kasper probeert ook te rijen,dat doet hij overigens alleen bij mij, dit word onmiddelijk door mij afgestraft, dan houd hij ook op.dat dan weer wel :hihi: kortom wat de anderen ook al zeggen het houd vanzelf op.we komen er wel door heen Karin. Groetjes Alida :smile:
Afbeelding

KarinB

Bericht door KarinB »

Bedankt voor alle lieve en opbeurende reacties. fijn m te lezen dat ik blijkbaar op de goede weg ben.

Ja het is best pittig, ik woon alleen dat zal ook meespelen. Maar een opsteker is dat ik niet alleen staan en hoor dat ik het blijkbaar best goed doe.
En stiekem vind ik het ook leuk dat het geen doetje is. :tong2: Laat hem het maar niet horen haha/

Bananen in de oren, ja heeft hij behoorlijk de afgelopen dagen. Zelf de zit en af wil hij even niet altijd doen. Wat ben ik blij met een beetje ervaring want ik neem wel tijd. Ik zeg het echt maar 1x. Komt het ook wel ff goed uit dat het weekend is al kneep ik hem wel even of ik op tijd thuis zou zijn voor de 3 kilometer met Wust. :bibbers: Na 13 minuten kwam de zit toch. Toen maar snel naar huis. Vanavond maar even paar x herhalen.

Nu is hij ook mijn grote spiegel want ik sta ff niet zo stabiel. Ik kan net bevatten dat mijn pa er niet meer is en nu wordt mijn zus morgen geopereerd. Ze heeft ook kanker (borst) en heeft morgen haar tweede borst amputatie. Hakt er ook weer flink in voor ons allemaal.

Gijs heeft donderdag examen van de basiscursus en zaterdag gelijk door naar de vervolgcurs. Als we het redden na de hondetrainig. komen we ff buurten op de ritsdag

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Tjonge Karin, jullie krijgen heel wat voor je kiezen. :(:)
Gelukkig geeft Gijs behoorlijk wat afleiding.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

sammydesmous

Bericht door sammydesmous »

Tjee Karin heftig hoor. Inderdaad je beseft het nog niet dat je pa er niet meer is of er is weer die vreselijke ziekte. Heel veel sterkte voor jullie allen en in het bijzonder voor je zus. :(:) Geniet wel van Gijs en met de opvoeding komt het echt wel goed hoor.

José Sammy & Lieveke :dog: :dog:
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)

Gesloten