Belevenissen van Bero

Hoe vergaat het de hond op de (nieuwe) woonplek.
Nienke

Re: Belevenissen van Bero

Bericht door Nienke »

Wat een leuke dag bij het Schildmeer! Heerlijk lijkt me dat. Leuk verslag hoor!
Groet,
Nienke

Olli Timmie van Abtswoude - 27-08-2015
Amber Moos x Frey Abel

https://instagram.com/timmie_smoushond/

https://instagram.com/nienkej3/

Trix

Bericht door Trix »

Sinds vorige week maandag zijn wij begonnen met de vervolgcursus , eerst een half uur praktijk en dan ruim een uur theorie.
Deze cursus is met de klikker, ik was daar nooit zo voorstander van , maar moet eerlijk zeggen dat ik het een hele fijne methode vind.
Bero doet het goed, alle oefeningen loopt hij perfect door ,maar eerlijk gezegd niet alleen Bero, de hele groep gaat heel goed.

Er zijn alleen twee dingen die ik er heel graag uit wil hebben bij Bero als we naar de cursus gaan . Als eerste het trekken , hij vind het zo leuk daar dat hij mijn schouder zowat uit de kom trekt , wat ik ook doe , niets helpt .
Volgens de juf moet ik er geen probleem van maken en dat het vanzelf wel minder wordt , maar hij wordt morgen een half jaar en het gaat verder heel goed met volgen .nu ben ik toch bang dat ik weer opnieuw moet beginnen als ik dit toe laat.
Het tweede is het snuffelen, vooral op het pas gemaaide gras , Bero wil alleen maar de plukken gras verzamelen in zijn bek waardoor zijn aandacht voor mij niet altijd optimaal is. Kortom We hebben ondanks deze twee makken toch heerlijk genoten , Bero na de cursus hyper en ik dood moe.
Jolanda en Trix

Bero vh Hooge Nest van Kaatje/BeerxRoef/Ozzy 25-03-2015
Billie vh Hooge Nest van Indy vh Hooge NestxBoef 04-05-2017

Sylvia & Bob

Bericht door Sylvia & Bob »

Leuk dat Bero en de hele groep zo goed gaan..... Met Bob heb ik, vanwege het trekken aan de riem , dit toegepast : .... zodra hij begon te trekken stond ik stil of liep ik gelijk contra..... ook heb ik wat achteruit gelopen zeg! .... ik voelde me net een dorpsgek :ja: het heeft uiteindelijk geholpen, maar soms.........
Bob snuffelt ook heel veel maar er valt ook zoveel te snuffelen..... misschien touch aanleren?

Ik merk dat Sarah veel minder trekt en snuffelt..... misschien omdat het een teefje is?
Klikker training was ik ook niet zo'n voorstander van..... een seconde te vroeg of te laat klikkeren levert al een verkeerde gedraging op......... aan mij is het niet besteed :(
Wij stonden sinds 3 juni 2014 op de wachtlijst. Ons meisje is op 3 juni 2015 geboren.
Wij noemen haar Sarah, wat in het Hebreeuws princes betekent

http://www.facebook.com/Bobby6912.

jetwolrich

Bericht door jetwolrich »

Dat trekken aan de lijn is wel een crime hoor.
Beer heeft nog ouderwets les gehad, gewoon corrigeren als ze trok en volhouden.
Belonen als het goed gaat.
Indy leert het nu anders, dus ik sta ook elke 2 meter stil of ik draai om en loop de andere kant op. Ik ben ook al niet zo geduldig. Stiekem heb ik haar ook al wel gecorrigeerd, want ze kan het best. Vooral op de terugweg. :P
Toch maar volhouden, er zit niks anders op.

Dat snuffelen doen ze hier niet zo, maar wel bij elke stap een hap gras nemen.
Ook al zo irritant..... ik verbied het, want mijn instructeur noemt het machts-eten.
Ze doen het dus om mij uit te dagen. :niks:
Jet Wolrich

Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018

Alida

Bericht door Alida »

Kasper trekt ook, zowel aan de flexlijn als aan de korte lijn, ook het stilstaan, of omdraai methode toegepast, heeft even geholpen, maar helaas, ik krijg het er niet uit. kasper snuffelt ook erg veel, op het gras, maar Plukken gras verzamelen dat doet hij dan weer niet.Maar dat het trekken vanzelf minder word? Ik betwijfel het. Fijn dat Bero het goed doet op de cursus, maar het is dan ook een super Bero :grijns:
Afbeelding

Jan&Willem

Bericht door Jan&Willem »

Tsja, honden snuffelen nou eenmaal. We moeten nou ook weer niet proberen om er mensen van te maken...
Je hebt het over 'machts-eten' Jet. Jouw instructeur zal er ongetwijfeld voor doorgeleerd hebben, maar ik vind het echt volslagen onzin. Natuurlijk moet je hond naar je luisteren en je gehoorzamen, dat maakt het voor iedereen plezierig. Maar laat 'n hond ook gewoon 'n hond zijn. Sorry hoor, maar sommige adviezen van 'mensen die het kunnen weten' leg ik naast me neer.
We leren Abel heel veel aan maar ook heel veel niet af.
Als ik met hem in de polder loop springt ie in smerige moddersloten waar hij probeert kikkers te vangen, stinkt daarna 'n uur in de wind en ziet er niet uit. Hij zit achter reigers aan, staat tegen de koeien te blaffen, eet gras tot ie moet kotsen, loopt de dollen en te rennen met andere honden... Thuisgekomen nog even 'n fikse stoeipartij met en knuffels voor de katten waarna hij als 'n blok in slaap valt.
Daar word ik nou zò blij van, wat hebben we toch 'n heerlijke hond!
Laatst gewijzigd door Jan&Willem op 01 sep 2015, 22:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Jan & Willem
Onze Smous Abel - 22-05-2014 = Mees x Bauke
Onze Bengaalse katers Midas en Felix - 19-02-2012 = Fay-Rose x Bengalivo

Pagina Beestenboel:
(foto's en video's van Abel en Midas & Felix)
Klik op: http://smu.gs/1wrv4bu

loes

Bericht door loes »

:thumbsup:
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Martine

Bericht door Martine »

Bob mag hier ook lekker z'n gang gaan. Hij weet dat als hij aan het eind van een wandeling echt zwart is van de modder (en dan bedoel ik echt zwart, niet een paar veegjes) of stinkt als een bunzing na het rollen door iets heerlijks, hij hier even een pitstop krijgt aan de lantaarnpaal voor op de stoep. Dan gaat echt de tuinslang er even overheen voor hij naar binnen mag. Met lekker weer droogt hij op in de achtertuin en anders krijgt hij mand-arrest tot hij droog is voor hij weer "voetje van de vloer" mag doen in de kamer.
Lopen aan een slappe lijn kan hij prima, maar zodra we op weg zijn naar iets leuks (= elke heenweg ergens naartoe :grijns: ) wil hij sneller dan ik; dat heet trekken, toch?
Ik ben allang gestopt met dat heen-en weer-geloop. Dat was superonrustig, lachwekkend voor de rest van het dorp, schoot niet op en had echt geen zin want ik ben nou eenmaal de trotse bezitter van een enthousiaste Smous...! :)
Als hij "trekt" halveer ik de lengte van de lijn waardoor hij braaf naast me blijft lopen en merk ik er nauwelijks iets van. Gelukkig is het bos maar 250 meter verderop en daar mag hij los. Probeer dan maar eens niet te trekken als hond; je wil er toch z.s.m. naartoe?
Op de terugweg is hij moegerend en gespeeld en sjokt hij gezellig met me mee.
Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat we tegenwoordig bijna altijd met de fiets naar het bos gaan; dankzij de springer merk ik niet eens of hij trekt of niet...
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Trekken aan de riem vind ik ook een ellende.
Stapper kende de lengte van zijn uitloopriem goed, heel fijn als een hond niet los kan lopen.
Dieuwertje lijkt het ook door te hebben.
Maar Bloem loopt eigenlijk altijd onder spanning.
Aan de korte riem moet het gewoon goed gaan ...maar daar hapert ook wel iets aan. :?

In de stad overal snuffelen of tegen aan plassen is lastig en heeft m.i. zeker te maken met het feit dat de hond bepaald waar en hoe er stilgestaan wordt.
Gras eten kent m.i. verschillen. Het even grazen als ze trek hebben is anders dan nog ff snel een flinke hap als je je hond roept. Of vlak voor je voeten gewoon blokken en grazen. Dat lijkt me wel degelijk 'machtseten'. Dieuw doet het ook met haar en haar moeders poep. Snel even wegsnaaien als ze de kans krijgt.
Ik probeer ook juist daarom altijd te oefenen met loslaten van ongewenst spul. Een dopje van een tuinstoel en stukje glas... :bibbers: .. ik zie Dieuw iets in de bek hebben en ik kan het zo uit haar bekkie halen of ze legt het in mijn hand.
Dat machtseten zie je ook goed als er een paar honden bij elkaar staan te grazen.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

e kuilboer

Bericht door e kuilboer »

Hihi Jan Willem, ja een hond moet een hond zijn! Maar best handig als er een paar dingen aangeleerd kunnen worden die het 'ons' iets makkelijker maken. Onder andere het trekken, pfff dat is een ellende. Ik ben met Teun spelenderwijs steeds aan het oefenen geweest. Ja dat deed ik met beloninkjes. Sommigen zeggen: niet goed, anderen: prima. Ach, bij ons hielp het. Hij heeft het door zodra hij moet 'volgen', blijft dan keurig aan mn been (niet al te lang hoor) en helemaal zonder beloning een flinke knuffel vindt ie heerlijk. Aan de slipriem weet ie precies hoe ver hij kan. En dan is 5 meter toch een sprintje van 10 meter :hihi:
En Bero is best een 'mannetje' Trix, een lekker ding maar hij zal best nog wel het een en ander uit proberen.
Groetjes Maarten en Ellen
Teun (van Suubseto - 02-01-2015)
(Sub op de Ruiver x Safari van de Heideakkers)

Martine

Bericht door Martine »

Ik had nog nooit van machts-eten gehoord...
Buiten van de grond eten is het enige wat ik hem eigenlijk altijd verbied, behalve als het overduidelijk gras betreft. Dat gras vindt hij heerlijk en kan weinig kwaad. (Behalve als er grashalmen tussen staan... duur grapje om die operatief uit zijn neus te moeten laten verwijderen zoals hier 2 jaar geleden het geval was)
Hij vrat vroeger alles wat los en vast zat wat destijds resulteerde in een vergiftiging waardoor hij 4 dagen op het randje heeft gezweefd... Dat hoop ik nooit meer mee te maken! ...gelukkig laat hij wel altijd los als ik hem dat zeg; hij doet dus kennelijk niet aan machts-eten... :)
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

Jan&Willem

Bericht door Jan&Willem »

e kuilboer schreef:Hihi Jan Willem, ja een hond moet een hond zijn! Maar best handig als er een paar dingen aangeleerd kunnen worden die het 'ons' iets makkelijker maken. Onder andere het trekken, pfff dat is een ellende. Ik ben met Teun spelenderwijs steeds aan het oefenen geweest. Ja dat deed ik met beloninkjes. Sommigen zeggen: niet goed, anderen: prima. Ach, bij ons hielp het. Hij heeft het door zodra hij moet 'volgen', blijft dan keurig aan mn been (niet al te lang hoor) en helemaal zonder beloning een flinke knuffel vindt ie heerlijk. Aan de slipriem weet ie precies hoe ver hij kan. En dan is 5 meter toch een sprintje van 10 meter :hihi:
En Bero is best een 'mannetje' Trix, een lekker ding maar hij zal best nog wel het een en ander uit proberen.
Zoals ik al zei we leren Abel veel aan. Als hij niet losloopt, loopt hij keurig aan de slappe lijn. En zoals Martine zegt, er zijn natuurlijk af en toe situaties waar de lijn toch even strak zal staan.
Jan & Willem
Onze Smous Abel - 22-05-2014 = Mees x Bauke
Onze Bengaalse katers Midas en Felix - 19-02-2012 = Fay-Rose x Bengalivo

Pagina Beestenboel:
(foto's en video's van Abel en Midas & Felix)
Klik op: http://smu.gs/1wrv4bu

Alida

Bericht door Alida »

Ik heb ook nog nooit van machts-eten gehoord, Kasper heeft als pup wel van alles is zijn bekkie gehad, en het meeste er ook wel uit kunnen halen.Het enige wat hij nu nog wel eens doet, poep eten :( ben altijd net te laat, hij doet het vooral als ik even sta te kletsen, en af en toe snoeppapiertjes, maar die zie ik meestal eerder dan Kasper :grijns: maar blijft vervelend.Katten daar is hij als de kippen bij als hij ze in de gaten krijgt, ben 1 keer met mijn schouder tegen een lantaarnpaal aan geknald :bibbers: had ik de flexlijn niet meer onder controle.Het overal tegen aan plassen verbied ik,niet tegen muurtjes,hagen,en lantaarnpalen. Groetjes Alida :smile:
Afbeelding

Trix

Bericht door Trix »

Ik schreef duidelijk , het trekken naar de cursus toe.
Verder doet hij het goed wat betreft volgen , tuurlijk af en toe beetje strak lijntje is geen probleem . Maar het moet niet zo zijn dat hij mij uitlaat . En verder mag Bero op alle fronten hond zijn en dat is die ook . Ik ben geen meut die een modelhondje aan het kweken is . :nee:
Jolanda en Trix

jetwolrich

Bericht door jetwolrich »

Zelf vind ik het gewoon fijn om te lopen met de honden zonder dat ze trekken.
Verder worden ze niet "afgericht" hoor. Dan had ik wel een herder genomen. :hihi:

Zodra ze los zijn, zijn ze ook echt vrij.
Afgezien van jagen en vechten, mogen ze van alles.

Smouzen zijn ook best te doen aan de lijn, maar ik had tot 2 jaar geleden 2 Appenzellers. Als die trekken, dan lig je met je snufferd op straat.

Veiligheid gaat voor alles. Ik leer de honden dat ze bij me komen en blijven als er iets gebeurt wat gevaarlijk kan zijn.

En leiderschap zit in kleine dingen, die de honden haarfijn aanvoelen.
Ik ben nu aan het oefenen om ze te laten zitten voor ik een deur doorga.
Dan zitten ze te wachten en te kijken of het al mag.
Ik tel tot 5 op mijn vingers. Bij 5 mogen ze. Dat vinden ze spannend en leuk en ze worden er attent van.
Ach, het is een leukigheidje, geen dwang o.i.d. :peace:
Jet Wolrich

Beer (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Indy v.h.Hooge Nest ( Beer X Roef / Ozzy) geb. 25-03-2015 tot 25-06-2018

e kuilboer

Bericht door e kuilboer »

Waterstier schreef: Ik ben geen meut die een modelhondje aan het kweken is . :nee:
Hihi daar zie ik je ook niet voor aan hoor :hihi:
Groetjes Maarten en Ellen
Teun (van Suubseto - 02-01-2015)
(Sub op de Ruiver x Safari van de Heideakkers)

Trix

Bericht door Trix »

:grijns:
Jolanda en Trix

loes

Bericht door loes »

Alida schreef:Katten daar is hij als de kippen bij als hij ze in de gaten krijgt, ben 1 keer met mijn schouder tegen een lantaarnpaal aan geknald :bibbers: had ik de flexlijn niet meer onder controle. Groetjes Alida :smile:
Wij hebben onze honden nog nooit met een flexlijn uitgelaten. In de camper ligt er wel 1 voor nood.
Ze doen hun behoefte of aan de gewone lijn of waar het kan en mag loslopend.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Alida

Bericht door Alida »

Af en toe gebruik ik de korte lijn, maar omdat ze hier niet los mogen( alleen op de dijk, maar daar kom ik niet altijd) heb ik toch het gevoel dat hij wat meer vrijheid heeft, maar het blijven ondingen Loes daar heb je gelijk in.Groetjes Alida :smile:
Afbeelding

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Daarom gebruiken wij ze ook Alida.
Onze hondjes zijn jagers en we lopen dagelijks in het bos.
Ik wil dat ze ook kunnen snuffelen en hun snoet in de hei kunnen steken bij een muizenluchtje zonder dat ik de hei in getrokken wordt. Zolang ze maar kunnen omgaan met de lengte van de riem.

Net gehoord van de juf dat iets spanning op de lijn geen punt is, als het maar geen trekken of richting bepalen is.
Er zijn talloze hondensporten waarbij honden juist moeten trekken of druk op de lijn houden. B.v. bij het speuren wat we met Bloem deden.
Bloem heeft meer druk op de lijn dan Dieuw, maar ze 'vraagt' bij elke kruising waar ze naar toe mag. En dat is oké.

Dus als Bero wat druk op de lijn wil houden lijkt hij misschien op zijn tante. Als hij maar netjes daar naar toe gaat waar jullie hem willen hebben. :thumbsup:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Gesloten