Senna

Hoe vergaat het de hond op de (nieuwe) woonplek.
Erna

Re: Senna

Bericht door Erna »

Ben benieuwd Yvonne, hoop dat je er wijzer van wordt.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

yvonne

Bericht door yvonne »

Ja, ben ook heel benieuwd :smile:
Afbeelding

sammydesmous

Bericht door sammydesmous »

Goed dat je gaat. Voor zo ver ik Senna ken vind ik het toch echt geen dominante hond misschien dan toch angst? Ben ook benieuwd wat er uit komt. Misschien hebben zij tips en trucs.

José, Sammy & Lieveke :dog: :dog:
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)

yvonne

Bericht door yvonne »

Voor mij is het heel belangrijk dat ik haar begrijp. Een pittig karaktertje is prima, maar ze moet zich wel prettig voelen. Ze is me veel te waardevol om haar niet het beste te kunnen geven. :smile:
Afbeelding

Charlotte

Bericht door Charlotte »

6 April is al lekker snel.
Leuk en goed dat je gaat, Yvonne.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Ariënne

Bericht door Ariënne »

yvonne schreef:Voor mij is het heel belangrijk dat ik haar begrijp. Een pittig karaktertje is prima, maar ze moet zich wel prettig voelen. Ze is me veel te waardevol om haar niet het beste te kunnen geven. :smile:
:friends:
Afbeelding

Maureen

Bericht door Maureen »

Strak plan Yvonne! Je wordt er vast wijzer van en dat kan jou en Senna alleen maar ten goede komen :) :thumbsup:
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )

yvonne

Bericht door yvonne »

Vandaag bij de DA geweest voor de inenting tegen Weil. Eerst maar even op de weegschaal. 8,3 kilo! :shock: Het heeft alles te maken met alle poep (granen?)die ze eet, want aan 2 x 80 gram vlees kan het niet liggen. Dat vond ze zelfs weinig. Dinsdag ga ik weer naar H'sum om een hoeveelheid karkasjes te halen. Hopelijk is die manier van eten voor haar weer voldoende.
Ze verkeert in een blakende gezondheid en heeft een uitstekend gebit. Fijn om te horen.
Een loopsheid zit er nog niet direct aan te komen, volgens haar. We hebben het over een titerbepaling gehad ( ivm de inentingen) en zij is bereidt dat bij Senna te doen over twee jaar. Ze zou nog eens informeren hoe dat precies zit, als blijkt dat ze na 3 jaar nog genoeg antistoffen zou hebben. Want hoe snel zet een evt. daling dan verder in. Hoe vaak moet je dan daarna testen.
Het was een leuk gesprek.
Afbeelding

loes

Bericht door loes »

Gelukkig positief Yvonne, Er zullen er zat zijn die in starheid volharden.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Erna

Bericht door Erna »

Mooi een gezonde Senna, dat wil je tenslotte.:thumbsup:
Is 8.3 te zwaar voor Senna? Is toch een mooi gewicht. Hoe groot is Senna?
Nog even wachten op haar loopsheid, ach, ze moet nog twee worden.
Wel prettig dat je een fijn gesprek met de DA had.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

sammydesmous

Bericht door sammydesmous »

8,3 is toch een mooi gewicht of is het volgens de DA te zwaar voor haar grootte. Fijn dat de DA niet afwijzend staat tegenover titerbepaling. Zo zijn ze miet allemaal. Ach die loopsheid komt er wel, nog even geduld ;)

José, Sammy & Lieveke :dog: :dog:
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)

Maureen

Bericht door Maureen »

Onze DA gaf ons een trucje om te voelen of de hond goed op gewicht is: maak met je ene hand een ontspannen vuist en voel met je andere hand langs de bovenkant daarvan (rug van de hand). Als je zo over de flank van je hond voelt, moet het ongeveer hetzelfde aanvoelen. Dan zijn ze precies goed. Voel je meer rib, dan zijn ze mager, voel je minder ribben, dan zou je wat minder tussendoortjes of bescheidener maaltijden mogen geven. Of meer bewegen natuurlijk. Er zijn nog wel wat punten om op te letten uiteraard, maar dit is een makkelijk "houvastje".
Baukje heeft met 7,65 kilo ietsje meer spek op de ribben dan Stijnke met 8,85 kilo.
Stijnke krijgt ruim twee keer zoveel voer als Baukje om op gewicht te blijven. Het is toch iets heel individueels. Met 8,3 kilo zou Baukje te zwaar zijn en Stijnke te licht.
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )

yvonne

Bericht door yvonne »

Het is maar een klein smousje, maar ze heeft een stevige bouw. 8,3 kilo is niet heel erg te zwaar, maar het zou beter zijn om er wat af te krijgen ivm een evt. dracht.
Dinsdag wordt ze geplukt (had het graag zelf gedaan, maar heb een trigger duim) en dan toont ze i.i.g. wat smaller :)

Ha! Handig trucje Maureen :thumbsup:
Afbeelding

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Prima gezond, dat hoor je toch graag.
Fijn dat je jouw DA meekrijgt voor een titerbepaling.
Vond de DA ook dat Senna wat minder mocht wegen?
Geplukt scheelt ook wat onsjes....
Het blijft spannend wanneer Senna loops gaat worden.
Charlotte

Ariënne

Bericht door Ariënne »

:thumbsup: Fijn, zo'n DA. :ja:

Zal de vuistproef ook eens doen, maar ik weet het wel, ze moeten gaan logeren bij Erna. :oops:
Afbeelding

Erna

Bericht door Erna »

Ha, ha. Het gewicht is voor een smous natuurlijk heel verschillend. Ze schelen soms nogal in grootte. En de een is zwaarder gebouwd dan de ander.
Ik denk dat Lisa fijn gebouwd is, ze heeft ook dunne voeten. Ze is 40 cm.
Saar is kleiner, heeft dikkere voeten dan Lisa. Lisa heeft een langer lijf en poten dan Saar.
Als ik mijn middelvingertoppen tegen elkaar leg onder Lisa haar buik net voor haar achterpoten, en de duimen op haar rug tegen elkaar. Dan overlappen de duimen elkaar zo'n 5 cm. Bij Saar is dat nog geen cm.

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Was sowieso van plan om Stien te wegen bij de DA, dus Guusje mocht deze keer ook op de schaal; zij weegt nu 8.8kg (38 cm). Ik ben dik tevreden! :)
Zij was tijdens de clubmatch net op het randje van TE.
Mooi één kilo minder dan in oktober.

Omdat Stien zo'n sjmaale derm is (dun), lijkt Guusje dik.
Maar ook over Stien was de DA (en ik) tevreden, zij doet het nu met 4.6kg.
Charlotte

yvonne

Bericht door yvonne »

Ik den dat Senna een stevig gebouwd hondje is. Maar toch probeer ik er een paar onsjes af te krijgen. Weet niet of het lukt natuurlijk, want ze vreet van alles buiten :? Minder eten geven doe ik niet, want dan mist ze ook de goede voedingstoffen. Als ze loops is krijgt ze wel minder kans om van de grond te eten, want dan hou ik haar meer aan de lijn. Wie weet scheelt dat.

Mooie gewichten hoor, Charlotte! :thumbsup:
Afbeelding

yvonne

Bericht door yvonne »

Vanmorgen zou Senna gestript worden, maar Rita vond haar nog niet plukrijp genoeg. Ik denk dat ik Senna de vorige keer iets te enthousiast onder handen heb genomen, want op sommige plekken had ik geplukt i.p.v. gestript :?
Nu is het maar haar en dat groeit weer aan, dus gaan we volgende maand nog een keer. Dan gaat het ook een stuk makkelijker, want nu zou ze het niet fijn hebben gevonden. En dat willen we natuurlijk niet!

Van verschillende kanten heb ik gehoord dat Senna een stevig hondje is, waar wel wat onsjes vanaf mogen. Ik zat me suf te piekeren hoe ik dat ga doen. 's Morgens wandel ik minstens een uur met haar (en speelt ze vaak ook nog met andere honden) en tussen de middag ben ik zeker 1 1/2 uur weg. De 2 avondwandelingen bestaan uit rondjes van 20 min. door de wijk. We gaan regelmatig naar de Soesterduinen, het bos of het Erkemederstrand.
Ik zou nog kunnen gaan fietsen met haar, nu het weer beter wordt.

Vanaf morgen gaat ze i.i.g. een paar avondjes met Lisa mee joggen.
Verder heb ik besloten dat ik ga "barfen". Ik denk dat het vele poep vreten wat ze momenteel doet een reden heeft. Ze krijgt nu 2x daags 80 gram Darf. Dat zijn kleine blokjes die ze in no-time weg heeft. Dat geeft haar geen voldoening.
Vanmiddag ben ik naar Prooidier in H'sum geweest en heb samen met de eigenaresse een schema opgesteld. Ik heb het boekje van Tannetje Koning "voer voor carnivoren" aangeschaft en ga met die richtlijnen aan de gang. Een hele andere manier van eten dus.
Daarnaast heb ik info meegekregen over veendrenkstof en Bio-bokashi. Beide zijn inzetbaar bij modder en poep eten.
Bio-bokashi had ik nog nooit van gehoord. Maar voor de vleeseters wel een interessant iets. http://www.bio-ron.com

Ik verwacht morgen of overmorgen de uitslag van het mestonderzoek. Op de valreep (de dag voordat ik het opstuurde) vrat mevrouw nog een paar happen paardenpoep in de Soesterduinen, dus het had een vreemd kleurtje :hihi:
Ik ben benieuwd!
Afbeelding

Martine

Bericht door Martine »

Wat goed van je Yvonne!
Darf bevat idd vast veel caloriën; ook hier wordt 2x 80 gram in-no-time opgegeten en ik vind het best wel sneu dat het voor hem zo snel weer op is. Als ik hem meer geef, wordt hij dikker en het is heel moeilijk hem weer te laten afvallen...
Regelmatig doe ik er wat sperziebonen door en soms vervang ik een maaltijd door een halve lamsrug of een kippekarkasje. Die kip is ook zo op, maar van z'n lammetje geniet hij toch wel een uurtje.
Ook Bobbie eet het liefst het halve bos op (vandaar de vergiftiging laatst), maar dat deed hij ook al voor de Darf-tijd dus daar ligt het mijns inziens niet aan...
Ik ben heel benieuwd naar Senna's reactie op het barfen!
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

Gesloten