De avonturen van Abel
Re: De avonturen van Abeltje
Dit vond ik , misschien heb je hier iets aan.De juiste riem en halsband kiezen voor je hond
Een halsband en riem zijn niet alleen bedoeld om te voorkomen dat je hond er plotseling vandoor gaat. Het oog wil ook wat. Welk type halsband bij jou en je hond past is een kwestie van smaak en bepaal je natuurlijk helemaal zelf. Wel zijn er een paar zaken waar je rekening mee kunt houden.
Welke maat heb je nodig voor een halsband?
Een halsband dient vooral comfortabel te zitten. Nylon en leer zijn populaire materialen die bovendien erg comfortabel zitten om de hondennek. De halsband die je aanschaft moet voldoende speling hebben rondom de nek van je hond. Denk hierbij aan één tot anderhalve centimeter (of twee vingers naast elkaar).
Breedte van de halsband
Zorg er ook voor dat de halsband breed genoeg is om te voorkomen dat deze ‘snijdt’ in de nek van je hond.
Lange of korte hondenriem
De breedte van de lijn is minder belangrijk. Houd er rekening mee dat een gewone looplijn niet te lang, maar ook zeker niet te kort moet zijn. Een te lange lijn is onhandig, raakt verstrikt tussen de poten van de hond en rond lijnen van andere honden en nodigt bovendien uit tot trekken aan de riem.
Een te korte riem loopt niet fijn voor zowel de hond als voor de eigenaar. Daarnaast dan voortdurende spanning op de lijn en halsband ervoor zorgen dat de hond gevoeliger wordt voor prikkels uit de omgeving. Houd tussen de 130 en 150 centimeter lengte aan als je een lijn uitzoekt.
Materialen halsband en lijnen
Er zijn drie soorten veel voorkomende materialen:
· Leer; een natuurlijk materiaal dat lang meegaat. Een lederen halsband ziet er robuust en chique uit, maar is over het algemeen ook duurder. Regelmatig insmeren met ledervet houdt het materiaal soepel en verlengt de levensduur aanzienlijk.
· Nylon; lichtgewicht, stevig en goedkoop in aanschaf. Geen wonder dat de nylon halsband en lijn ontzettend populair zijn bij hondeneigenaren en bovendien zeer geschikt voor de training van je pup, puberende- of volwassen hond.
· Metaal; halsbanden en lijnen van metaal zijn duurzaam, maar ook wat minder comfortabel voor zowel hond als eigenaar. Door het gewicht en stugheid van het materiaal is dit type halsband en lijn minder geschikt om je pup of hond te trainen. Om je hond te trainen is een zachte lichtgewicht halsband en lijn geschikter dan een metalen halsband en lijn.
Halsband en lijn als trainingsmiddel
Wist je dat de halsband en looplijn een belangrijk hulpmiddel zijn bij het trainen van je hond? Een goede hantering van de riem stelt je in staat om te communiceren met je hond. De meest geschikte halsband voor een pup is een dunne (0,5 cm.) halsband en riem. Deze combinatie is licht van gewicht en zorgt ervoor dat je de pup zachtjes kunt sturen.
Om je pup te leren ‘hier’ te komen kun je gebruik maken van een 5 meter lange veldlijn of flexi rollijn om te voorkomen dat je pup er vandoor rent.
Tuigje of harnas
Sommige hondeneigenaren vinden een standaard halsband maar saai. Een tuigje of een harnas ‘kleedt’ de hond wat aan. Tuigjes zijn oorspronkelijk bedoeld voor speurwerk en andere vormen van hondensport. Maar toegegeven, ze misstaan niet op de gemiddelde huishond.
Koop geen tuigje of harnas voor een hond die trekt aan de riem, want hiermee kan de hond nog meer kracht zetten.
Door de enorme diversiteit onder honden is een goed passend tuigje niet gemakkelijk te vinden. Het loont dan ook de moeite om diverse modellen te passen in de winkel.
Honden die trekken aan de lijn
Trekken aan de lijn is aangeleerd gedrag. Doordat honden (meestal van jongs af aan) iedere keer al trekkend aan de lijn voorop (mogen) lopen en zichzelf het ‘haantje-de-voorste-gevoel’ geven, wordt dit heel snel een gewoonte.
Deze gewoonte is niet zomaar te doorbreken door een andere halsband of lijn aan te schaffen. De hond is immers op zoek naar de spanning in de nek welke veroorzaakt wordt doordat de hond krachtig naar voren loopt en de lijn en halsband strak getrokken worden.
Om trekken aan de lijn af te leren, zal er getraind moeten worden. Een Gentle Leader is in dat geval een handig (trainings)hulpmiddel. Gebruik dit neushalster niet zonder professionele hulp in te schakelen.
Bekijk alle halsbanden en riemen in onze webshop
Klik hier voor alle lijnen van Flexi!
Let op: het is belangrijk dat je de juiste maat halsband of tuig uitzoekt. In onze winkels kun je je hond halsbanden en tuigjes laten passen en krijg je persoonlijk advies van de Pets Place winkelier. Zoek een winkel bij je in de buurt.
Lees ook:
Hondentraining: trekken aan de riem
Een halsband en riem zijn niet alleen bedoeld om te voorkomen dat je hond er plotseling vandoor gaat. Het oog wil ook wat. Welk type halsband bij jou en je hond past is een kwestie van smaak en bepaal je natuurlijk helemaal zelf. Wel zijn er een paar zaken waar je rekening mee kunt houden.
Welke maat heb je nodig voor een halsband?
Een halsband dient vooral comfortabel te zitten. Nylon en leer zijn populaire materialen die bovendien erg comfortabel zitten om de hondennek. De halsband die je aanschaft moet voldoende speling hebben rondom de nek van je hond. Denk hierbij aan één tot anderhalve centimeter (of twee vingers naast elkaar).
Breedte van de halsband
Zorg er ook voor dat de halsband breed genoeg is om te voorkomen dat deze ‘snijdt’ in de nek van je hond.
Lange of korte hondenriem
De breedte van de lijn is minder belangrijk. Houd er rekening mee dat een gewone looplijn niet te lang, maar ook zeker niet te kort moet zijn. Een te lange lijn is onhandig, raakt verstrikt tussen de poten van de hond en rond lijnen van andere honden en nodigt bovendien uit tot trekken aan de riem.
Een te korte riem loopt niet fijn voor zowel de hond als voor de eigenaar. Daarnaast dan voortdurende spanning op de lijn en halsband ervoor zorgen dat de hond gevoeliger wordt voor prikkels uit de omgeving. Houd tussen de 130 en 150 centimeter lengte aan als je een lijn uitzoekt.
Materialen halsband en lijnen
Er zijn drie soorten veel voorkomende materialen:
· Leer; een natuurlijk materiaal dat lang meegaat. Een lederen halsband ziet er robuust en chique uit, maar is over het algemeen ook duurder. Regelmatig insmeren met ledervet houdt het materiaal soepel en verlengt de levensduur aanzienlijk.
· Nylon; lichtgewicht, stevig en goedkoop in aanschaf. Geen wonder dat de nylon halsband en lijn ontzettend populair zijn bij hondeneigenaren en bovendien zeer geschikt voor de training van je pup, puberende- of volwassen hond.
· Metaal; halsbanden en lijnen van metaal zijn duurzaam, maar ook wat minder comfortabel voor zowel hond als eigenaar. Door het gewicht en stugheid van het materiaal is dit type halsband en lijn minder geschikt om je pup of hond te trainen. Om je hond te trainen is een zachte lichtgewicht halsband en lijn geschikter dan een metalen halsband en lijn.
Halsband en lijn als trainingsmiddel
Wist je dat de halsband en looplijn een belangrijk hulpmiddel zijn bij het trainen van je hond? Een goede hantering van de riem stelt je in staat om te communiceren met je hond. De meest geschikte halsband voor een pup is een dunne (0,5 cm.) halsband en riem. Deze combinatie is licht van gewicht en zorgt ervoor dat je de pup zachtjes kunt sturen.
Om je pup te leren ‘hier’ te komen kun je gebruik maken van een 5 meter lange veldlijn of flexi rollijn om te voorkomen dat je pup er vandoor rent.
Tuigje of harnas
Sommige hondeneigenaren vinden een standaard halsband maar saai. Een tuigje of een harnas ‘kleedt’ de hond wat aan. Tuigjes zijn oorspronkelijk bedoeld voor speurwerk en andere vormen van hondensport. Maar toegegeven, ze misstaan niet op de gemiddelde huishond.
Koop geen tuigje of harnas voor een hond die trekt aan de riem, want hiermee kan de hond nog meer kracht zetten.
Door de enorme diversiteit onder honden is een goed passend tuigje niet gemakkelijk te vinden. Het loont dan ook de moeite om diverse modellen te passen in de winkel.
Honden die trekken aan de lijn
Trekken aan de lijn is aangeleerd gedrag. Doordat honden (meestal van jongs af aan) iedere keer al trekkend aan de lijn voorop (mogen) lopen en zichzelf het ‘haantje-de-voorste-gevoel’ geven, wordt dit heel snel een gewoonte.
Deze gewoonte is niet zomaar te doorbreken door een andere halsband of lijn aan te schaffen. De hond is immers op zoek naar de spanning in de nek welke veroorzaakt wordt doordat de hond krachtig naar voren loopt en de lijn en halsband strak getrokken worden.
Om trekken aan de lijn af te leren, zal er getraind moeten worden. Een Gentle Leader is in dat geval een handig (trainings)hulpmiddel. Gebruik dit neushalster niet zonder professionele hulp in te schakelen.
Bekijk alle halsbanden en riemen in onze webshop
Klik hier voor alle lijnen van Flexi!
Let op: het is belangrijk dat je de juiste maat halsband of tuig uitzoekt. In onze winkels kun je je hond halsbanden en tuigjes laten passen en krijg je persoonlijk advies van de Pets Place winkelier. Zoek een winkel bij je in de buurt.
Lees ook:
Hondentraining: trekken aan de riem
Jolanda en Trix
Bero vh Hooge Nest van Kaatje/BeerxRoef/Ozzy 25-03-2015
Billie vh Hooge Nest van Indy vh Hooge NestxBoef 04-05-2017
Wij hebben voor Stijnke twee tuigjes. Eentje voor als ze op de achterbank van de auto meegaat. Het gaat makkelijk aan: hoofd door het gat en band om de buik vastklikken. Er zijn veel varianten van. Zelfs met de mogelijkheid van naam erop of stoere tekst. Het nadeel als je ermee gaat lopen: er loopt een band voor om de borst.
Als je 'm alleen gebruikt voor de gewone wandelingen en met Abeltje blijft trainen om niet te trekken, is dat geen enkel probleem. Zeker niet als-ie goed past (tussen de band om de borst en de voorpoten moeten twee vingers passen, anders zit het te strak). Maar de band voor om de borst kán evt. schouderblessures geven als de hond veel en lang trekt.
Voor het speuren hebben we een ander tuigje, met een oogje op de borst van waaruit twee banden boven de schouders omhoog gaan en eentje recht naar beneden tussen de voorpoten door. De twee omhoog maken een lus voor de kop. Aan die lus gaat een band naar achteren, naar een band om de borst, waar ook de onderste band aan vast zit. Zowel de band om de borst, als de onderste band kun je op maat maken. Nadeel: je kunt'm niet met één hand vastmaken. Voordeel: de schouders en de hals zijn vrij. De hond kan er vol in hangen zonder zich te bezeren. Dit is Stijnkes speurtuigje. Bij het speuren moet ze juist flink in de lijn kunnen hangen zonder daar blessures van op te lopen.
Ook hier zijn varianten op.
Als je 'm alleen gebruikt voor de gewone wandelingen en met Abeltje blijft trainen om niet te trekken, is dat geen enkel probleem. Zeker niet als-ie goed past (tussen de band om de borst en de voorpoten moeten twee vingers passen, anders zit het te strak). Maar de band voor om de borst kán evt. schouderblessures geven als de hond veel en lang trekt.
Voor het speuren hebben we een ander tuigje, met een oogje op de borst van waaruit twee banden boven de schouders omhoog gaan en eentje recht naar beneden tussen de voorpoten door. De twee omhoog maken een lus voor de kop. Aan die lus gaat een band naar achteren, naar een band om de borst, waar ook de onderste band aan vast zit. Zowel de band om de borst, als de onderste band kun je op maat maken. Nadeel: je kunt'm niet met één hand vastmaken. Voordeel: de schouders en de hals zijn vrij. De hond kan er vol in hangen zonder zich te bezeren. Dit is Stijnkes speurtuigje. Bij het speuren moet ze juist flink in de lijn kunnen hangen zonder daar blessures van op te lopen.
Ook hier zijn varianten op.
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
http://www.allrounddog.com/a-25969408/h ... itverkoop/
Dit Hurtta tuigje hebben we voor dagelijks gebruik.
Is met één klik vast te maken.
Voor het speuren heeft Bloem een ander tuigje.
Dit tuigje hebben ze ook, het lijkt me ook comfortabel.
http://www.allrounddog.com/a-29771638/h ... -y-tuigje/
Bij elk tuigje is goed meten de kunst.
Nadeel is nu, dat Abeltje natuurlijk nog groeit, dus kun je naar iets soort gelijks zoeken, dat je af kunt stellen.
Dit Hurtta tuigje hebben we voor dagelijks gebruik.
Is met één klik vast te maken.
Voor het speuren heeft Bloem een ander tuigje.
Dit tuigje hebben ze ook, het lijkt me ook comfortabel.
http://www.allrounddog.com/a-29771638/h ... -y-tuigje/
Bij elk tuigje is goed meten de kunst.
Nadeel is nu, dat Abeltje natuurlijk nog groeit, dus kun je naar iets soort gelijks zoeken, dat je af kunt stellen.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Hurtta is een heel goed tuig, wordt veel in de hondensport gebruikt.
Zelf heb ik voor Lisa een Furkatuig, bevalt erg goed.
http://www.furkaworkingdog.nl/contents/nl/d40.html
Kan ook makkelijk via een speciaal verlengstukje aan de autogordel worden vastgemaakt.
Het tuig dat Lisa aan heeft op de foto van mijn avatar is een speciaal sporttuig, dat zou ik niet aanraden voor het doel waar jullie hem voor willen gebruiken.
Zelf heb ik voor Lisa een Furkatuig, bevalt erg goed.
http://www.furkaworkingdog.nl/contents/nl/d40.html
Kan ook makkelijk via een speciaal verlengstukje aan de autogordel worden vastgemaakt.
Het tuig dat Lisa aan heeft op de foto van mijn avatar is een speciaal sporttuig, dat zou ik niet aanraden voor het doel waar jullie hem voor willen gebruiken.
Laatst gewijzigd door Erna op 21 aug 2014, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Bobbie heeft een mooie stoere (en zeker niet goedkope) lederen halsband van "Sebastian" gekregen toen hij 4 maanden oud was, en heeft hem sindsdien nagenoeg altijd omgehad. Door het dragen vind ik hem eigenlijk alleen maar mooier worden.
Bobbie is nu bijna 8 en die halsband vertoont absoluut geen slijtageplekken; die kan zeker nog wel 10 jaar mee. Achteraf is hij dus eigenlijk helemaal niet zo duur...
Voor Diesel heb ik destijds dezelfde band -maar dan met rode stenen, die van Bobbie zijn turquoise- gekocht en ik hoop dat hij hem ook nog steeds om heeft.
Ik gebruik een dunne leren riem, die ik tijdens het wandelen vrij kort houd; dan trekt hij niet. Alleen tijdens m'n hockeywedstrijden gebruik ik een stalen riem; die kan hij niet doorbijten als hij naast het veld moet wachten tot we klaar zijn...
In de auto gebruikte ik vroeger altijd een tuigje, maar de laatste jaren zit hij "los" achterin achter het hondenrek. De afgelopen vakantie lag hij bij de voeten van de passagiersstoel; de meest veilige plek voor hem en de banken (en dus gordels) zaten vol met mens...
Bobbie is nu bijna 8 en die halsband vertoont absoluut geen slijtageplekken; die kan zeker nog wel 10 jaar mee. Achteraf is hij dus eigenlijk helemaal niet zo duur...
Voor Diesel heb ik destijds dezelfde band -maar dan met rode stenen, die van Bobbie zijn turquoise- gekocht en ik hoop dat hij hem ook nog steeds om heeft.
Ik gebruik een dunne leren riem, die ik tijdens het wandelen vrij kort houd; dan trekt hij niet. Alleen tijdens m'n hockeywedstrijden gebruik ik een stalen riem; die kan hij niet doorbijten als hij naast het veld moet wachten tot we klaar zijn...
In de auto gebruikte ik vroeger altijd een tuigje, maar de laatste jaren zit hij "los" achterin achter het hondenrek. De afgelopen vakantie lag hij bij de voeten van de passagiersstoel; de meest veilige plek voor hem en de banken (en dus gordels) zaten vol met mens...
Laatst gewijzigd door Martine op 20 aug 2014, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes
Die Hurtta Pro hebben we voor Stijnke in de auto. Tweede hands en precies haar maat. De Furka van Lisa lijkt op het speurtuigje..........
Maureen
-
Jan&Willem
Bedankt voor de uittekende tips allemaal! We hebben nu tenminste een geïnformeerde keus. Dit zal het een stuk makkelijker maken om Abel het trekken af te leren. Soms is hij al erg braaf en loopt keurig mee, maar zodra hij iets ziet is hij soms niet meer te houden. Dus dat wordt nog een hele klus...
Jan & Willem
Onze Smous Abel - 22-05-2014 = Mees x Bauke
Onze Bengaalse katers Midas en Felix - 19-02-2012 = Fay-Rose x Bengalivo
Pagina Beestenboel:
(foto's en video's van Abel en Midas & Felix)
Klik op: http://smu.gs/1wrv4bu
Pagina Beestenboel:
Dat trekken aan de riem heeft Kasper ook gedaan, wij hebben toen maar is even weer de les erbij gepakt die we op de puppycursus hebben gehad: je heel snel omdraaien en rustig verder lopen, trekt hij weer, weer heel snel omdraaien en rustig verder lopen, net zo lang tot hij snapt dat hij netjes naast moet lopen.nu loopt hij keurig naast en trekt alleen als er een andere hond in zicht is.wij gebruiken een nylon halsband met kliksluiting die ook op slot kan, en een nylonriem ( rond) in de kleur zwart. Voor lange wandelingen gebruiken we een flexilijn.deze zou ik niet gebruiken nu Abeltje nog pup is.In mijn buurt heb ik pupeigenaren gezien die de lijn niet onder controle hadden met als gevolg
ik zal de details besparen.een tuigje helpt niet tegen trekken. In de auto gaat Kasper altijd op de achterbank, wij gebruiken dan een speciaal riempje die aan de ene kant aan de halsband vast gaat en de andere kant in de gordel.Dit werkt ( voor ons) prima en gaat altijd goed. Groetjes Alida 
Voor Guusje en Stien hebben we een tuigje aangeschaft wat gedragen wordt als ze in de mand achter op de fiets zitten. Daarmee zetten we ze op 3 plaatsen vast in die mand; halsband en tuigje.
In het dagelijkse leven dragen de dames gewoon een leren halsband.
Trekken doet vooral Stien nog, wil nog steeds als een pijl uit de boog naar voren schieten. Guusje loopt zonder te trekken (meestal).
In het dagelijkse leven dragen de dames gewoon een leren halsband.
Trekken doet vooral Stien nog, wil nog steeds als een pijl uit de boog naar voren schieten. Guusje loopt zonder te trekken (meestal).
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Om het trekken af te leren kan je beter een halsband gebruiken, daarin heeft Alida gelijk.
Lisa zit in de auto aan een tuig vast aan de gordel, niet met haar halsband.
Bij onverwacht remmen is een halsband niet zo prettig voor de nek-hals van de hond.
Bij onverwacht remmen is een halsband niet zo prettig voor de nek-hals van de hond.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Netjes naast lopen en niet trekken kun je beter met een halsband leren, dan heb je meer controle.Erna schreef:Om het trekken af te leren kan je beter een halsband gebruiken, daarin heeft Alida gelijk.
Stapper heeft altijd een gewone halsband, maar, om de reden die Erna noemt, zit hij in de auto vast met een tuigje.
En als Abeltje dan netjes naast loopt, weer belonen met een snoepje.Het beste is om oogcontact te blijven houden met Abeltje als hij netjes naast loopt.tussendoor even stoppen,en weer verder lopen en loopt hij keurig naast dan weer belonen enz enz...ja ja de snoepjes daar zijn jullie voorlopig nog niet vanaf
succes groetjes Alida 
Gewoon onderweg constant praten met je hond, dus aandacht vragen/oogcontact, een oefeningetje tussendoor, beloninkje. Werkt prima. Dat de mensen denken dat je een beetje maf bent, moet je maar voor lief nemen. 
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
-
Jan&Willem
Ok, daar kijk ik van op! We waren bij de dierenarts voor de derde inenting. Die hoorde Abel erg hees hijgen bij het trekken aan de lijn (hij staat dan ook helemaal op zijn achterpoten in de lijn te hangen) en die stelde voor een tuigje in plaats van een halsband te gebruiken omdat hij anders wel eens chronisch last zou kunnen krijgen...
Nu heb ik de indruk dat Abel best een snelle leerling is. Hij heeft in elk geval al wel door wat ik van hem wil. Ik heb een vast rondje van een half uur met hem in de polder (volgens de formule één minuut per week leeftijd zou hij pas 13 minuten mogen, maar hij wordt er niet echt moe van dus lijkt me prima). Hij mag eerst een flink stuk lekker vrij over de dijk en door het veld rennen. Hij blijft dan keurig bij me in de buurt. Als we op het wandelpad komen (waar we vaak mensen tegenkomen) moet hij aan de lijn. De eerste keren was het niets dan trekken. Maar met een zak vol snoepjes en een lange adem heeft hij de laatste keren vrijwel de hele tijd keurig naast me gelopen met telkens een 'doe ik het zo goed?' blik omhoog. Alleen als er iemand aankomt trekt hij nog, dus we zijn op de goede weg!
Nu heb ik de indruk dat Abel best een snelle leerling is. Hij heeft in elk geval al wel door wat ik van hem wil. Ik heb een vast rondje van een half uur met hem in de polder (volgens de formule één minuut per week leeftijd zou hij pas 13 minuten mogen, maar hij wordt er niet echt moe van dus lijkt me prima). Hij mag eerst een flink stuk lekker vrij over de dijk en door het veld rennen. Hij blijft dan keurig bij me in de buurt. Als we op het wandelpad komen (waar we vaak mensen tegenkomen) moet hij aan de lijn. De eerste keren was het niets dan trekken. Maar met een zak vol snoepjes en een lange adem heeft hij de laatste keren vrijwel de hele tijd keurig naast me gelopen met telkens een 'doe ik het zo goed?' blik omhoog. Alleen als er iemand aankomt trekt hij nog, dus we zijn op de goede weg!
Jan & Willem
Pagina Beestenboel:
Pagina Beestenboel:
-
Jan&Willem
Fijne tips Alida en Loes! Het belonen hebben we al goed door. En oogcontact blijkt ook erg effectief.
Jan & Willem
Pagina Beestenboel:
Pagina Beestenboel:
Jan&Willem schreef:............. Als we op het wandelpad komen (waar we vaak mensen tegenkomen) moet hij aan de lijn. De eerste keren was het niets dan trekken. Maar met een zak vol snoepjes en een lange adem heeft hij de laatste keren vrijwel de hele tijd keurig naast me gelopen met telkens een 'doe ik het zo goed?' blik omhoog. Alleen als er iemand aankomt trekt hij nog, dus we zijn op de goede weg!
Even heel wat anders, hoe gaat het nu met de katten en Abeltje 
Jolanda en Trix
-
Jan&Willem
Dat was een goede puppycursus Alida! Tot nu toe hebben we steeds alleen gestopt als hij trok, om daarna weer door te lopen. Maar dat zette niet veel zoden aan de dijk. Omdraaien en de andere kant oplopen maakt veel meer indruk en Abel heeft het al snel door en trekt bijna niet meer. Hij is nu meestal volkomen op me gefocust. Vanochtend weer een voorbeeldige wandeling! Wat hebben we toch een slimme hond!!
Jan & Willem
Pagina Beestenboel:
Pagina Beestenboel:
-
Jan&Willem
Jolanda en Trix, het gaat zo zijn gangetje met de katten. We weten nog steeds niet goed hoe we het het beste aan kunnen pakken. We willen ook niet teveel ingrijpen en de levende have zélf soms de boel uit laten zoeken. Maar vaak vinden we dat we moeten ingrijpen en soms buldert er uit twee monden een streng 'Nee!' door het huis. Dan luistert Abel wel en laat ze even met rust.
Meestal gaat het prima. Als Abel relaxed is, is er niks aan de hand. De katten brengen wel meer tijd op hoger gelegen plekken door zodat ze kunnen zien wat dat rare beest allemaal uitvreet. Maar als Abel speels is probeert hij contact te zoeken met de poezen. Hij loopt ze aan hun achterste te likken en dat vinden ze prima. Maar dan wil hij met ze spelen en dat laten ze eerst wel over zich heen komen, maar meestal wordt het al snel te ruw voor ze en springen ze ergens bovenop of ze verkopen hem een lel (met dichte klauwen).
Felix zoekt het echter ook regelmatig zelf op. Hij gaat dan achter Abel aan en het ziet er allemaal best speels uit. Maar ik blijf de indruk houden dat het beste stressvol is voor de katten. Vooral voor Midas, die wat onzekerder is dan Felix en ook wat serieuzere tikken uitdeelt.
Ze zullen er heel langzaam aan gewend moeten raken denk ik. We geven ze ook extra veel aandacht zodat ze een beetje gerustgesteld worden, en om die aandacht vragen ze zelf ook regelmatig. Al met al is het wel een dagtaak en we zijn dan ook dolgelukkig met het feit dat Abel af en toe keurig zonder morren wat uurtjes is zijn bench doorbrengt.
Meestal gaat het prima. Als Abel relaxed is, is er niks aan de hand. De katten brengen wel meer tijd op hoger gelegen plekken door zodat ze kunnen zien wat dat rare beest allemaal uitvreet. Maar als Abel speels is probeert hij contact te zoeken met de poezen. Hij loopt ze aan hun achterste te likken en dat vinden ze prima. Maar dan wil hij met ze spelen en dat laten ze eerst wel over zich heen komen, maar meestal wordt het al snel te ruw voor ze en springen ze ergens bovenop of ze verkopen hem een lel (met dichte klauwen).
Felix zoekt het echter ook regelmatig zelf op. Hij gaat dan achter Abel aan en het ziet er allemaal best speels uit. Maar ik blijf de indruk houden dat het beste stressvol is voor de katten. Vooral voor Midas, die wat onzekerder is dan Felix en ook wat serieuzere tikken uitdeelt.
Ze zullen er heel langzaam aan gewend moeten raken denk ik. We geven ze ook extra veel aandacht zodat ze een beetje gerustgesteld worden, en om die aandacht vragen ze zelf ook regelmatig. Al met al is het wel een dagtaak en we zijn dan ook dolgelukkig met het feit dat Abel af en toe keurig zonder morren wat uurtjes is zijn bench doorbrengt.
Jan & Willem
Pagina Beestenboel:
Pagina Beestenboel:
-
Jan&Willem
Totdat Felix, zoals nu, uitdagend op de toetsen van de piano springt die tegenover de bench staat... Door die dreun is Abel meteen wakker en gaat hij zitten piepen. Afijn, dat lossen we ook wel op...
Jan & Willem
Pagina Beestenboel:
Pagina Beestenboel: