Hondensport

Van hersengymnastiek tot.....
Erna

Hondensport

Bericht door Erna »

Er werd eerste Pinksterdag een fly-ball wedstrijd georganiseerd bij KC Pampus.
Lisa loopt nog geen wedstrijden, ik kon die dag dus helpen, vele handen maken ligt werk.
Maar tussendoor genoeg tijd om te genieten van de wedstrijden. Alleen vroeg in de ochtend wat regen, verder droog en in de middag zelfs een flauw zonnetje. Perfect weer voor de honden. Ik denk dat er zo'n 70 a 75 honden aanwezig waren. Wat mij dan toch wel verbaast is dat er nauwelijks smousen meedoen.
Eentje, om presies te zijn. En die loopt bij onze eigen vereniging. Ik zal een foto van haar plaatsen in mijn fotoalbum. Rita ik vind dat ze wel iets weg heeft van jullie Jessy.
KC Pampus heeft een A en B team lopen, het A team heeft het redelijk gedaan, het B team wat minder. Vlak voor de wedstrijd viel er een hond bij hen uit met een blessere, dat is minder natuurlijk. Eind juni start er ook een dagteam, dat is Lisa haar team.
Dus......wordt vervolgd.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

wubke

Bericht door wubke »

Fly-ball lijkt mij erg leuk om te doen met de hond, maar ik weet niet of Jules wel zo geschikt is. Soms als we iets gooien (brokje of bal) duikt hij weg om het niet op zijn kop te krijgen. Dat is toch niet de bedoeling bij fly-ball? Ik ben benieuwd hoe Lisa het gaat doen op haar eerste wedstrijd.
Groet, Wubke,
Vigo Julius van Abtswoude 30 april 2006
(Jules) en
Siem-Simon 1 december 2007

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Ha ha, lekker stel, die kindertjes van Jip. Bukken voor een balletje :lol:
Stapper wilde niet springen !!!! En ik wilde misschien wel behendigheid met hem doen. Jip is er een kei in tenslotte.
Maar hij is helemaal genezen van zijn springangst. Hij springt ook zonder enig probleem op de bank. :lol: Dus helemaal genezen van zijn bank angst.
Misschien is behendigheid iets voor Jules :?:
Het zou wel leuk zijn als er 's middags na de vergadering eens een kennismaking met fly bal en behendigheid zou zijn.
Ayla heeft eens op de sportdag in Epse een 'diploma' gehaald. Balletjes onder een pilon vandaan vissen meen ik. Een behendigheid-parcour nam ze ook zonder enig probleem. Sam dacht, doe het zelf maar.
Als je je aanmeld voor iets dergelijks en dan blijkt dat je hond het niks vindt :oops:
Dus een mogelijkheid om diverse hondensporten uit te proberen lijkt me echt leuk :lol:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Erna

Bericht door Erna »

Bij onze vereniging mag je altijd een proefles meemaken om te kijken of je hond iets leuk vindt. Ik denk alleen dat je van één proefles niet veel wijzer wordt. De laatste les van de puppiecursus, jongehondencursus en gehoorzame hond worden er altijd spelletjes gedaan. Daar zit ook altijd een korte slurf bij. Dat vinden de meeste honden maar een gek ding. Ik moest aan de ene kant van de slurf gaan kijken en Lisa roepen, aan de andere kant stond iemand om Lisa los te laten. Als Lisa er niet door heen zou gaan moest ik er door heen gaan. Het is maar goed dat Lisa wel ging want als ik had gemoeten was ik vast blijven steken halverwegen :oops: Ik heb er nog wel wat foto's van, zal ze plaatsen.

Ik heb al een keer geschreven dat Lisa niet zo graag wil ballen tijdens de wandeling. Dan is ze veel te veel afgeleid door allerlei andere dingen.
Maar als Lisa mag fly-ballen gaat ze er helemaal voor. Is dan opgewonden, en wil wel elke bal halen. Voor ik haar los laat pep ik haar ook nog op. Ik klets tegen haar, dat ze de bal mag halen, enz. Eenmaal los gaat ze als een speer. Het vangen zou nog beter moeten worden, en we trainen nu op scherpe wissels.

Jeanette leuk idee om 's middags na de vergadering eventueel kennis te maken met fly-ball en behendigheid. Misschien is zoiets te realiseren.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Erna

Bericht door Erna »

Ik schreef vorige week al over de konijnen bij ons op de velden. Niet dat ik ze altijd zie zitten, maar dat spook van ons wel natuurlijk.
Vandaag bij de training ging het eerst goed, de konijnen waren nog niet wakker denk ik.
Aan het eind van de training gaat Lisa als een speer over de baan, maakt aan het eind voor de bak een haakse bocht. Vliegt over het veld zo de dekking in. Hé verdorie, niet weer.
Ik loop richting de dekking zodat ik Lisa beter bij me kan roepen. Daar komt ze weer aangestoven, gaat naar de bak om de bal te lanceren en vangt hem op. Met bal over de hindernissen en na de finish wacht ze netjes op me tot ik weer bij haar ben.
Zo hoort het niet natuurlijk, maar ik heb van dat rondje net zo genoten als Lisa. Wat een humor om de baan te lopen met een uitstapje naar de konijnen. :lol:
We hebben heerlijk getraind en daar gaat het tenslotte om.

Groetjes, Erna.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Haha! Lisa maakt er een hele nieuwe sport van! Prachtig! :lol:
De andere honden vinden dit misschien ook wel een leuke aanvulling op het parcours. :wink:
Laatst gewijzigd door Ariënne op 10 sep 2007, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Fly-konijn :crazy:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Erna

Re: Hondensport

Bericht door Erna »

Gisteren weer de eerste wedstrijd na de zomerstop, we hadden er allemaal zin in.
Om 7.45 zijn we aanwezig bij de organiserende vereniging in Culemborg.
Tenten worden opgezet en we genieten van ons kopje koffie. Om 8.35 uur moesten onze honden inspringen. Moesten ja, want er gebeurde helemaal niets. De technische apparatuur liet de organisatie in de steek. De lampen werkte niet - niet goed. Elke hond in een run heeft een eigen kleur lamp, als je hond het goed doet blijft die lamp uit. Als hij gaat branden moet de betreffende hond overlopen wat natuurlijk veel extra tijd kost. b.v. bij een verkeerde wissel, of een of meer gemiste hindernissen, bal niet mee terug nemen.
Die lampen gingen bij de test steeds aan, ook als dat niet moest. Dan kan je natuurlijk niet beginnen met de wedstrijd, euvel moet eerst opgelost worden.
Dat kregen ze maar niet voor elkaar, en de tijd schreed voort.
Als laatste redmiddel een technische man opgeroepen die helemaal uit Rotterdam moest komen. Afijn, het lukte hem ook niet.
Nu zou je denken dat een grote organisatie als Cynophilia wel een tweede set lampen zou hebben. Ja, die hebben ze ook wel. Uitgeleend aan onze zuiderburen.
Wat ik niet begrijp is dat ze die lampen niet testen vóór de datum van de wedstrijd. Dan hadden ze er op hun gemak aan kunnen sleutelen.
Nou ja, het hele programma is in het water gevallen, niet letterlijk gelukkig.
We waren inmiddels niet meer zo vrolijk.
Uiteindelijk is er besloten om het ochtend programma, de competitie, te laten vallen en alleen het middag programma, voor de dagprijzen, te lopen. Handmatig gestart en geklokt. Handmatig wordt er in de competitie niet meer geklokt omdat het om honderste van een sec. gaat.
Het begon uiteindelijk om 13.00 uur. Dus vanaf 7.45 tot 13.00 uur hangen op een veld terwijl er niets gebeurde. Toen ik om 12.30 uur aan de leiding ging vragen of we naar huis konden gaan vonden ze dat een vervelende vraag, er werd heus nog wel gelopen hoor.
Tsja, en in de A klasse waar we dit jaar in lopen zijn we in de middag meestal snel uitgeschakeld. We hebben dan ook 5 runs kunnen lopen met een gemiddelde van 24 sec. per run.
En je moet niet denken dat je daarna naar huis mag, iedereen moet altijd blijven totdat het hele programma is afgelopen. Je krijgt gewoon de wedstrijdboekjes niet terug. Dit keer kregen alle deelnemende honden een leuk pluze uittrek hondje.
Was een baaldag waar je moe wordt van het niets doen.
Voor de club in Culemborg was het natuurlijk ook erg balen. Zij zijn een poos bezig met de organisatie, zoeken sponsers voor de prijzen, en dan laat Cynophilia de boel in de steek. Zo zie ik dat tenminste. Zo'n wedstrijd kost 70 a 75 euro per team, daarvan moet de organiserende vereniging het grootste deel aan Cynophilia afdragen. En dan kunnen zij niet zorgen voor deugdelijk materiaal. Twee sets is al niet zo veel, en dan verhuren ze ook nog een set uit aan België.
CYNOPHILIA :boos: :boos: :boos: :boos: :boos:

Mary

Bericht door Mary »

Ach, :(:) , neem maar een :toasten:
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

karin73

Bericht door karin73 »

Wat ontzettend frustrerend zeg. Zo lang wachten om maar zo weinig te kunnen doen. :|
groetjes, Karin

Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)

Erna

Bericht door Erna »

Mary schreef:Ach, :(:) , neem maar een :toasten:
Dat hebben we gisteravond dan ook gedaan. Onze coach werd 50 jaar.

Frustrerend was het zeker.

Erna

Bericht door Erna »

Vandaag de hondentriatlon.
Ik stond eerst bij het onderdeel zwemmen om de kaarten van de deelnemers af te tekenen.
Het bleek dat veel deelnemers achteraf het zwemmen het zwaarste hebben gevonden, het is tevens ook het leukste om te zien.
Het lijkt niet zo ver, 120 meter zwemmen. Maar dat kan vies tegenvallen als je hond terug wil en niet vooruit. Vlak voor, of om je heen gaat zwemmen, zodat je zelf geen kant op kan. Er waren ook honden die op de rug van de baas klommen, kwamen met een beschadigde rug het water uit. Iedereen was aangeraden om minstens ook een t-shirt aan te doen, daar was niet altijd gehoor aan gegeven.
En er waren ook honden die hun baas door het water sleurden, baas kon duidelijk hun tempo niet bijhouden.
Het was niet de brandweer, maar de reddingsbrigade die aanwezig was. Met negen man sterk. Twee boten met elk drie man er in.
Zij gingen steeds op en neer met tussen hen in de zwemmers met hun aangelijnde honden. Die gingen met twee of drie tegelijk het water in. Met hen mee zwom een duiker die aanwijzingen gaf of in moest grijpen indien nodig.
Wat een uithoudingsvermogen heeft die man. Hij heeft een paar uur in het water gelegen om alle zwemmers te begeleiden.
Op de kant stonden ook nog twee mensen van de reddingsbrigade, die eventueel de hond aanpakte van een deelnemer die niet zo makkelijk door vermoeidheid uit het water kon komen. Een uitgestoken hand pakten ze ook graag aan.
Er waren ook honden die hun baas op de kant trokken.
Daarna kwam het onderdeel fietsen.
Twee keer 6 kilometer met een verplichte rustperiode.
Bij vertrek, halverwege en bij terugkomst werden de voeten van de honden gecontroleerd. Bij een hond werd aangeraden om niet verder te lopen omdat de kussentjes van zijn poten erg dun werden. Gelukkig niet stukgelopen.
Eén deelnemer werd tijdens het fietsen aangevallen door een zwerm Hoornaars, een grote soort erge agressieve wespen. De man is tijdens de aanval gevallen met zijn fiets. Hij is wel op 10 a 12 plaatsen gestoken, ook dwars door zijn kleding heen. Ook de hond heeft twee steken opgelopen. Hij is verzorgd door de EHBO, en gelukkig was hij niet allergies.
Als laatste onderdeel 1200 meter hardlopen met de hond. Dat gebeurde op onze eigen velden, daar was een parcourtje uitgezet.
Elke deelnemer kreeg een oorkonde van deelname, de hond een roset voor op zijn halsband of tuig. En een zak brokken gesponsord door Dogatti.
Dogatti had ook een hele mooi step beschikbaar gesteld voor de mooiste foto van je hond in aktie.
Foto's moesten meegestuurd worden met het inschrijfformulier en zijn beoordeeld door de hondenbescherming.
Mij is het meest bijgebleven, Moppie, een grote Bordeaudog. Geen hond die normaal gesproken naast de fiets loopt. Dat deed hij dan ook nooit, maar er werd wel heel veel met de hond gelopen. Hij kwam als laatste binnen en heeft het fietsen in wandeltempo afgelegd.
Bij het laatste onderdeel haalde je de hardlopers er meteen uit, die hadden een behoorlijk hoog tempo. Degene die niet konden rennen mochten de afstand ook lopend afleggen. Het was tenslotte geen wedstrijd, het ging om het meedoen.
Lisa is er de hele dag bijgeweest.

Mary

Bericht door Mary »

Het klinkt toch een beetje ongeoefend.
:shock:

Erna

Bericht door Erna »

Mary schreef:Het klinkt toch een beetje ongeoefend.
:shock:
Dat was bij sommige ook zo. Zou dat zelf nooit doen als ik niet goed was voorbereid.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Wat balen van die fly-ball toestand, Erna! Ik was allang weggegaan, geloof ik. :niks:

En de triatlon lijkt me wel eens leuk om te zien, hoor! Zolang iedereen er maar lol in heeft tenminste. En die "Moppie"! Zo'n grote jongen, die als laatste binnenkomt. :hihi:
Afbeelding

loes

Bericht door loes »

Klinkt vreselijk leuk die triathlon, zou echt iets voor Bert zijn, al denk ik dat ook daar het hond-baaszwemmen niet echt een succes zou zijn.
Volgens mij heeft Ria toch wel eens meegedaan? Of was dat wat anders?

Dat gedoe met flyball is wel een sof, want het is tenslotte een sport en geen spelletje. Als je als deelnemer niet helemaal aan de voorschriften voldoet zijn ze superstrikt, maar zelf maken ze er een potje van.
Al die overkoepelende organisaties (FCI, RvB, Cynophilia) halen het geld binnen, hebben betaalde banen, laten vrijwilligers het werk doen en zorgen er zelf niet voor dat alles in orde is.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Mary

Bericht door Mary »

Maar dan niet wegmogen na dat eindeloze wachten had ik toch niet gepikt.
Als het een niet volgens de regels kan, dan de rest ook maar niet.

Alma

Bericht door Alma »

Wat jammer dat je zolang moest wachten!!! Daar word je helemaal kriegel van en de hondjes ook.

groetjes, Alma

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Wat balen dat door een paar lampen zowat de hele dag in de soep is gelopen :(:) .
Reserve spullen leen je toch niet uit??? Moet je eens doen met een reserveband, geeft beslist gedonder.
Maar daarintegen was de triatlon gelukkig wel een succes.
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Martine

Bericht door Martine »

Leuk om te lezen over jullie avonturen Erna, ik zag het helemaal voor me. Ik zou heel boos zijn geworden als ze ons een hele dag in gijzeling hadden gehouden, maar ik geloof dat jullie dat ook wel waren! Zonde van je dag, en daar al zo krankzinnig vroeg voor opgestaan ook... :boos: :boos:
Die triathlon klonk leuk en goed dat ze die hond met versleten kussens eruit hebben gehaald!

groet, Martine
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

Gesloten