zwemmen

Van hersengymnastiek tot.....
Martine

zwemmen

Bericht door Martine »

Gisteren heeft Bobbie bijna een uur in de achtertuin gezwommen en hij (en ik) heeft genoten! In het kader van: "extra beweging voor Bobbie" en omdat het lekker warm was, heb ik samen met hem gezwommen en gespeeld met de bal. Hij genoot er echt van en toonde totaal geen angst; hij klampte zich niet aan me vast zoals Diesel wel deed vorig jaar. Als ik hem bij me hield om even op adem te komen, wurmde hij zich na een tijdje gewoon van me los om verder te zwemmen. Aangezien hij niet zelfstandig uit het bad kan klimmen, heb ik hem wel geleerd dat hij op een tree van de trap kan gaan liggen. Volgens mij kan hij niet uit zichzelf erin komen, en ben ik er altijd bij als ze in de tuin zijn; maar je weet het maar nooit; de voordeurbel kan zomaar gaan...
Met Diesel doe ik dit (nu nog) niet; hij houdt wel van water, maar wil wel ten alle tijden grond onder zijn voeten houden; daarvoor is het bad te diep.
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

Charlotte

Re: zwemmen

Bericht door Charlotte »

:thumbsup: :nat:
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Renate

Bericht door Renate »

Wat leuk, Martine!

Erna

Bericht door Erna »

Leuk Martine. :thumbsup:
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Renate

Bericht door Renate »

Wat is de temperatuur van jouw zwemwater nu, Martine?

Martine

Bericht door Martine »

I.v.m. de wat mindere weersvoorspelling voor de komende tijd heb ik de verwarming zondag uitgezet. Het water was een zalige 29 graden. (ik heb van vrijdag t/m zondag tussen 11 en 2 (alleen dan is het bad uit de schaduw van de buurbomen) heerlijk liggen dobberen; heb zelfs al een lekker kleurtje) De temp daalt zo'n 3 graden per etmaal als de verwarming uitstaat; dus ik vermoed nu zo'n 23 graden. (Het bad is nu goed afgedekt; ik kan nu niet bij de thermometer)
De temp zal Bobbie waarschijnlijk geen donder kunnen schelen; hij zwemt zelfs in de winter in zee; geheel vrijwillig...

Renate

Bericht door Renate »

Wat voor verwarming heb jij? En kost je dat veel extra energie?

Ik vind ons zwemwater vaak te koud. Door de zon wordt het max opgewarmd tot 24 graden en dat is prima, maar het daalt net zo makkelijk weer onder de 19 en dat vind ik dus echt niet lekker.

Martine

Bericht door Martine »

Renate, ik moest het even opzoeken, maar hier komt ie:
Ik heb nu een heater van Intex van 3kw. Deze heeft helaas geen regelbare thermostaat, en moet ik dus niet vergeten aan of uit te zetten, maar is tot nu toe de langst-levende hier. (3e-jaar) Ik heb dag- en nachtstroom, dus hier brandt hij 's-nachts. En de kosten? 3000kw per uur; net zo veel als 2 stofzuigers non-stop aan...
Deze verwarmt ons bad met zo'n 5 graden per etmaal. Hier moet hij 7000 liter verwarmen; heb je minder water, dan gaat het natuurlijk een stuk sneller.
Hiervoor hadden we andere thermostaten (2 x dezelfde), die je wel op een bepaalde temp kon instellen, maar die zijn beiden nog geen jaar meegegaan; dan wordt het een wel heel duur grapje. (ong 125 euro ps) Ik denk dat die stuk zijn gegaan omdat we toen nog geen zandfilter hadden, maar een gewone filterpomp. Deze haalde lang niet al het vuil uit het water. Maar het kan ook gewoon pech zijn geweest.
Als de boom eindelijk weg zou gaan, wil ik middels zonnewarmte de boel gaan verwarmen door het water door 100 meter zwarte slang te leiden wat ik op mijn schuurdak wil leggen. Maar zover is het hier helaas nog niet.
Deze site verkoopt heel veel zwembadspul: http://www.johan-laurens.nl/zomer.htm
Hier vind ik altijd uit wat we nodig hebben, en dan ga ik op MP op zoek naar dat artikel. Alleen de 2 nu kapotte verwarmingen heb ik nieuw gekocht...

Ons bad staat trouwens uit de wind en wordt afgedekt door een isolatiedeken.

Ik hoop dat je hier wat aan heb en dat jullie er net zo veel lol van zullen hebben als wij!

groet, Martine

Renate

Bericht door Renate »

Dank je wel, Martine!

Mij lijken die nieuwe solarbollen ook wel wat, maar ja. Die dames hier zwemmen ook als het niet zonnig is en dan verwarmt dat ding natuurlijk nauwelijks.

Martine

Bericht door Martine »

Renate schreef:Dank je wel, Martine!

Mij lijken die nieuwe solarbollen ook wel wat, maar ja. Die dames hier zwemmen ook als het niet zonnig is en dan verwarmt dat ding natuurlijk nauwelijks.
http://www.zwembad.eu/zonnecollectoren- ... p-424.html
Daar heb ik toen ook naar gekeken, maar ik vind ze best wel klein en ontzettend kostbaar; daarvan zou ik er wel 10 achter elkaar (3400 euro!) moeten monteren om hetzelfde effect te bereiken als die 100 meter slang waar ik een acrylplaat overheen leg tegen bladafval.
http://www.majakoi.nl/a-8983483/vijvers ... ndig-32-mm
Uiteindelijk gaat het bij mij altijd lekken op de aansluitingen en daar zou ik met 1 lange slang geen last van hebben. Volgens mij kan m'n slangconstructie nooit veel meer kosten dan 300 Euro...
Maar ja; misschien hebben we daarvoor wel helemaal het verkeerde klimaat (of buren)...

Renate

Bericht door Renate »

Zo die zijn duur. Ik had ze van een andere prijsklasse. Ons zwembad zou er maar eentje nodig hebben, maar ik zou er wel twee tegenaan gooien voor extra warmte.

http://www.heuts.nl/shop/vrije-tijd/zwe ... DgodqFFD4g

Is dit niks voor jouw zwembad: http://www.heuts.nl/shop/zwembadverwarm ... lar-heater

Martine

Bericht door Martine »

Die zou ik dolgraag willen hebben, maar ik heb geen ruimte die groot genoeg is hiervoor. (6 x 1 m) Mijn schuurdak is 3 x 4,5 m. Op de grond is geen optie want daar is al helemaal geen zon, ook al geen ruimte hiervoor en gaat hij zo stuk vanwege spelende kinderen en hondjes.

Renate

Bericht door Renate »

Het is ook een onhandige maat hè? Waarom nu geen 3x2?
Vast een vent die dat verzonnen heeft. :wink2:

Martine

Bericht door Martine »

hahaha :thumbsup: :ja: :jeah2:

Renate

Bericht door Renate »

Heb je trouwens een sterkere pomp nodig als je de verwarming op de schuur legt? Dan moet het water immers omhoog gepompt worden.

Martine

Bericht door Martine »

Goh, daar vraag je me wat...
Ik denk dat een filterpompje het niet redt; gelukkig heb ik een heel sterke zandfilter. Normaal heb ik een veiligheidsroostertje voor het aanzuiggat, maar die was ik dit jaar vergeten aan te brengen. Zegt de dochter van mijn vriendin zondag ineens: hé, waar is mijn bikinihesje? Die had ze uitgedaan om steeds op te kunnen duiken. Die zat dus in de pomp. Kon ik hem toch mooi helemaal uit elkaar halen...
Het roostertje zit inmiddels op zijn plek... :grijns:

Martine

Bericht door Martine »

Nu ik er wat langer over na heb gedacht denk ik dat het ook gewoon met een filterpompje moet kunnen. Hij zal wel moeite hebben om het eerste water omhoog te pompen, maar het stroomt natuurlijk ook weer naar beneden en het is een gesloten systeem wat dus net zo zal werken als een hevel. Aan het eind van het seizoen hevel ik het zwembad altijd leeg met een gewone tuinslang; daarin moet het water ook eerst omhoog en dan zit er niet eens een pomp tussen, maar gebruiken we gewoon de zwaartekracht. Ik kan het ook wel leegpompen, maar dan staat de poort blank :grijns: en nu sijpelt het gewoon tussen de plantjes weg.

Renate

Bericht door Renate »

Heb jij er geen stop in zitten dan? Ik trek gewoon de stop eruit.

Martine

Bericht door Martine »

Nee; een stop zat wel in de vorige (een ronde) maar hier niet in.
Het is de bedoeling dat hij leeggepompt wordt, maar dat wordt hier een waterballet. En sinds ik de tuin heb betegeld, heb ik ervoor gezorgd dat niet mijn tuin (zoals eerst) maar de poort het laagste punt is... Zo maak ik natuurlijk geen vrienden... :grijns:

Renate

Bericht door Renate »

Haha, wel lachen. ineens 10.000 liter water bij de buren.

Gesloten