Nou en of.Stella schreef:Ziet er wel comfortabel uit die badderende leguaan.........de zonnende exemplaren ook trouwens.
Fotoverhaaltjes.
Re: Fotoverhaaltjes.
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Er zit geen logische volgorde in het plaatsen van de stukjes, maar voor het verhaaltje maakt dat niet uit.
In onze laatste week dat we in Suriname waren zijn we naar een pottenbakker geweest.
We hadden het adres uit een boekje waarin stond dat ze dagelijks open waren, ook op zondag. Toch voor alle zekerheid maar even gebeld of dat echt zo was, ja hoor, kom maar.
Was een uur rijden en we kwamen is een bosachtig gedeelte met maar weinig huizen. We konden het niet vinden, kwamen er niet uit met de routebeschrijving die in het boekje stond. Gelukkig liep er een man langs de weg waar we aan vroegen of hij een pottenbakker wist. Heb geen foto van de man gemaakt, maar was beslist de moeite waard geweest, hij liep met een verroest kapmes van 50 cm in zijn hand. Ook zijn kleding mocht er wezen.
Afijn, na zijn uitleg snapte we dat we al verschillende keren langs de pottenbakker moesten zijn gereden, maar dat klopte niet met de uitleg in het boekje.
Daarna hadden we het snel gevonden en werden we allervriendelijkst onthaald.
Ze vertelden ons dat het rustdag was, er werd niet gewerkt. Maar mevr. wilde ons wel uitleggen hoe de potten gemaakt worden.
We kregen een gedegen uitleg en kregen de verschillende materialen te zien die gebruikt werden. De potten worden niet op een schijf gedraaid, maar met de hand opgewerkt. Laagje voor laagje de hoogte in, tussendoor telkens drogen in de openlucht om in elkaar storten te voorkomen.
Ze hadden niet zoveel potten staan, maar lieten ons een boek met foto's zien van hun werk.
Links op de foto is nog een stukje van het boek te zien.
Afijn we vonden de potten alle vier erg mooi, en mijn broer en schoonzus hebben twee potten besteld. Wij hadden ons oog allang op een pot laten vallen, maar een pot van 45 cm doorsnede en 60 cm hoog neem je niet zomaar mee naar huis, jammer.
Ooooh, dat is geen enkel probleem hoor zei mevr. Er waren al vaker van haar potten verstuurd en dat is altijd goed gegaan.
We hebben het maar gewaagd om ook een pot te bestellen. Broer en schoonzus sturen hem op.
Hier wordt door de schoondochter opgeschreven wat we besteld hebben.
Onderhand zaten we gezellig te kletsen met elkaar, en had in de gaten dat ze de hanger aan mijn fototas erg mooi vond. Een vrolijke hanger van gekleurde kraaltjes, had hem zelf gemaakt.
Ik heb haar de hanger gegeven, nog nooit iemand zo blij gezien, ze vloog me spontaan om de hals.
In onze laatste week dat we in Suriname waren zijn we naar een pottenbakker geweest.
We hadden het adres uit een boekje waarin stond dat ze dagelijks open waren, ook op zondag. Toch voor alle zekerheid maar even gebeld of dat echt zo was, ja hoor, kom maar.
Was een uur rijden en we kwamen is een bosachtig gedeelte met maar weinig huizen. We konden het niet vinden, kwamen er niet uit met de routebeschrijving die in het boekje stond. Gelukkig liep er een man langs de weg waar we aan vroegen of hij een pottenbakker wist. Heb geen foto van de man gemaakt, maar was beslist de moeite waard geweest, hij liep met een verroest kapmes van 50 cm in zijn hand. Ook zijn kleding mocht er wezen.
Afijn, na zijn uitleg snapte we dat we al verschillende keren langs de pottenbakker moesten zijn gereden, maar dat klopte niet met de uitleg in het boekje.
Daarna hadden we het snel gevonden en werden we allervriendelijkst onthaald.
Ze vertelden ons dat het rustdag was, er werd niet gewerkt. Maar mevr. wilde ons wel uitleggen hoe de potten gemaakt worden.
We kregen een gedegen uitleg en kregen de verschillende materialen te zien die gebruikt werden. De potten worden niet op een schijf gedraaid, maar met de hand opgewerkt. Laagje voor laagje de hoogte in, tussendoor telkens drogen in de openlucht om in elkaar storten te voorkomen.
Ze hadden niet zoveel potten staan, maar lieten ons een boek met foto's zien van hun werk.
Links op de foto is nog een stukje van het boek te zien.
Afijn we vonden de potten alle vier erg mooi, en mijn broer en schoonzus hebben twee potten besteld. Wij hadden ons oog allang op een pot laten vallen, maar een pot van 45 cm doorsnede en 60 cm hoog neem je niet zomaar mee naar huis, jammer.
Ooooh, dat is geen enkel probleem hoor zei mevr. Er waren al vaker van haar potten verstuurd en dat is altijd goed gegaan.
We hebben het maar gewaagd om ook een pot te bestellen. Broer en schoonzus sturen hem op.
Hier wordt door de schoondochter opgeschreven wat we besteld hebben.
Onderhand zaten we gezellig te kletsen met elkaar, en had in de gaten dat ze de hanger aan mijn fototas erg mooi vond. Een vrolijke hanger van gekleurde kraaltjes, had hem zelf gemaakt.
Ik heb haar de hanger gegeven, nog nooit iemand zo blij gezien, ze vloog me spontaan om de hals.
Laatst gewijzigd door Erna op 05 dec 2013, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Er zat ook een schoondochter met een babytje van een maand bij ons.
Verder liepen er honden, kippen en hagedissen rond.
We hebben beloofd dat ze de foto's die gemaakt zijn krijgen als de potten opgehaald kunnen worden.
En dat was vandaag. Broer en schoonzus hebben de potten opgehaald. Ze waren als een kind zo blij met de foto's. De potten zijn erg mooi geworden, en als dank voor de hanger heeft ze voor mij een klein potje gemaakt.
Ik kreeg deze foto vandaag van mijn broer. Morgen gaat de pot naar het verzend bedrijf.
We legden nog uit dat we ze zo moeilijk konden vinden, dat de beschrijving niet klopte wat in het boekje stond. En haar gebeld eerder op de dag, nee hoor.
Afijn, blijkt dat we niet bij de pottenbakker waren die we gebeld hadden, dat was haar zwager.
We hebben er met zijn allen erg om moeten lachen, de zwager hebben we niet meer met een bezoek vereerd.
Verder liepen er honden, kippen en hagedissen rond.
We hebben beloofd dat ze de foto's die gemaakt zijn krijgen als de potten opgehaald kunnen worden.
En dat was vandaag. Broer en schoonzus hebben de potten opgehaald. Ze waren als een kind zo blij met de foto's. De potten zijn erg mooi geworden, en als dank voor de hanger heeft ze voor mij een klein potje gemaakt.
Ik kreeg deze foto vandaag van mijn broer. Morgen gaat de pot naar het verzend bedrijf.
We legden nog uit dat we ze zo moeilijk konden vinden, dat de beschrijving niet klopte wat in het boekje stond. En haar gebeld eerder op de dag, nee hoor.
Afijn, blijkt dat we niet bij de pottenbakker waren die we gebeld hadden, dat was haar zwager.
We hebben er met zijn allen erg om moeten lachen, de zwager hebben we niet meer met een bezoek vereerd.
Laatst gewijzigd door Erna op 05 dec 2013, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Zo maak je nog eens wat mee, Erna.
Mooie pot heb je besteld.
Hoop dat die ongeschonden aankomt.
Mooie pot heb je besteld.
Hoop dat die ongeschonden aankomt.
Charlotte
Prachtige pot Erna. Ze zal wel blij geweest zijn dat je DE pottenbakker niet kon vinden.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Wat een geweldig verhaal Erna!
Soms moet het gewoon zo gaan als het gaat. Dit was een heel gezellig bezoek, wie weet hoe het bij de zwager geweest zou zijn
Mooie potten ook
Soms moet het gewoon zo gaan als het gaat. Dit was een heel gezellig bezoek, wie weet hoe het bij de zwager geweest zou zijn
Mooie potten ook
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Mooi verhaal Erna! Kan de foto niet meer zien, maar zal vast wel een prachtige pot zijn. Hoop dat ie goed aan komt!

Wat schrijf je toch heerlijk Erna!
Het lijkt net of ik er zelf bij ben geweest; ik zie het helemaal voor me!
Het lijkt net of ik er zelf bij ben geweest; ik zie het helemaal voor me!
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes
We vinden het een prachtige pot. Ik haal de foto's altijd na 'n dag of twee weg, anders wordt het te vol op het forum.yvonne schreef:Mooi verhaal Erna! Kan de foto niet meer zien, maar zal vast wel een prachtige pot zijn. Hoop dat ie goed aan komt!
Het verzenzen van de pot gaat niet zonder slag of stoot.
Het bedrijf dat was aangeraden om de pot te verzenden is inmiddels failliet.
Er wordt naar een ander shipping bedrijf gezocht dat redelijk van prijs is. Door de decemberdrukte was wel al te verstaan gegeven dat hij niet eerder dan maart, april hier kan zijn.
We wachten het af, hebben geen haast.
-
sammydesmous
Mooi verhaal Erna. Maar goed dat je bij de verkeerde pottenbakker terecht bent gekomen. Ik heb helaas ook de foto van de pot gemist maar ik geloof zo ook wel dat hij erg mooi is. Ik hoop dat de pot ongeschonden aan komt en misschien maak je dan wel weer een foto van de pot zodat ik hem toch nog kan zien.
José, Sammy & Lieveke

José, Sammy & Lieveke
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
Zal de foto van de pot nog even plaatsen.
Laatst gewijzigd door Erna op 11 dec 2013, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
In Suriname en ook op Curacao heb je veel kikkers, of zijn het padden?
Ze kwaken niet net als bij ons, maar ze fluiten. Heel gek en niet te vergelijken met onze kikkers.Ze zijn ook een paar maatjes groter.
In Suriname zaten ze ook veel in de tuin. Of soms zelfs binnen. De honden maakten er wel jacht op, maar durfde ze om de een of ander reden niet te pakken.
Hoor op een gegeven moment mijn schoonzusje hard gillen. Ze wilde haar schoenen aan doen en daar zat een klein jong exemplaar verstopt. Met je blote voeten tegen iets weeks aan komen terwijl je niet weet wat het is, zou er denk ik ook van schrikken.
Ben er niet bang van, heb er een paar in huis gevangen en die buiten de tuin weer losgelaten.
Op Curacao heb ik ze niet gezien, wel gehoord.
Deze van de foto was een cm of 15.
Ze kwaken niet net als bij ons, maar ze fluiten. Heel gek en niet te vergelijken met onze kikkers.Ze zijn ook een paar maatjes groter.
In Suriname zaten ze ook veel in de tuin. Of soms zelfs binnen. De honden maakten er wel jacht op, maar durfde ze om de een of ander reden niet te pakken.
Hoor op een gegeven moment mijn schoonzusje hard gillen. Ze wilde haar schoenen aan doen en daar zat een klein jong exemplaar verstopt. Met je blote voeten tegen iets weeks aan komen terwijl je niet weet wat het is, zou er denk ik ook van schrikken.
Ben er niet bang van, heb er een paar in huis gevangen en die buiten de tuin weer losgelaten.
Op Curacao heb ik ze niet gezien, wel gehoord.
Deze van de foto was een cm of 15.
Laatst gewijzigd door Erna op 11 dec 2013, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Suriname heeft ongeveer 480.000 inwoners waarvan er twee derde in Paramaribo wonen.
Paramaribo ligt 23 km van de zeemonding en 6 graden boven de evenaar.
Suriname heeft veel bevolkingsgroepen, de Indianen zijn de oorspronkelijke bevolking. Creolen afstammelingen van de slaven, Marrons afstammelingen van gevluchte slaven. Marrons betekend gevlucht vee.
Hindostanen, Javanen, Chinesen, deze zijn er als gastarbeiders gekomen.
Daarnaast wonen er Europeanen, Libanezen en Joden. Vrijwillig of onder dwang geëmigreerd naar Suriname.
Deze bevolkinggroepen leven redelijk goed naast elkaar.
35% Hindostanen.
32% Creolen.
15% Javanen.
10% Bosnegers of Marrons.
3% Indianen.
3% Chinezen.
2% Europeanen, Libanezen en ook wel Brazilianen. Deze laatste zijn goudzoekers.
In Paramaribo staan de Synagoge en de Moskee naast elkaar, heel bijzonder.
Boven de Moskee en een stukje van de Synagoge.
Onder de Synagoge nog een keer.
Er zijn veel moskeën in Suriname, voor verschillende bevolkingsgroepen. Dit is de mooiste die ik gezien heb.
Ook kerken, maar minder in aantal.
Aan de kust een groot tempelcomplex voor de Hindoes die daar hun doden verbranden.
Er zijn heel veel supermarkten in Suriname, allemaal gerund door Chinesen.
Paramaribo ligt 23 km van de zeemonding en 6 graden boven de evenaar.
Suriname heeft veel bevolkingsgroepen, de Indianen zijn de oorspronkelijke bevolking. Creolen afstammelingen van de slaven, Marrons afstammelingen van gevluchte slaven. Marrons betekend gevlucht vee.
Hindostanen, Javanen, Chinesen, deze zijn er als gastarbeiders gekomen.
Daarnaast wonen er Europeanen, Libanezen en Joden. Vrijwillig of onder dwang geëmigreerd naar Suriname.
Deze bevolkinggroepen leven redelijk goed naast elkaar.
35% Hindostanen.
32% Creolen.
15% Javanen.
10% Bosnegers of Marrons.
3% Indianen.
3% Chinezen.
2% Europeanen, Libanezen en ook wel Brazilianen. Deze laatste zijn goudzoekers.
In Paramaribo staan de Synagoge en de Moskee naast elkaar, heel bijzonder.
Boven de Moskee en een stukje van de Synagoge.
Onder de Synagoge nog een keer.
Er zijn veel moskeën in Suriname, voor verschillende bevolkingsgroepen. Dit is de mooiste die ik gezien heb.
Ook kerken, maar minder in aantal.
Aan de kust een groot tempelcomplex voor de Hindoes die daar hun doden verbranden.
Er zijn heel veel supermarkten in Suriname, allemaal gerund door Chinesen.
Laatst gewijzigd door Erna op 11 dec 2013, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Het zijn, geloof ik, kikkers.
Zou er ook van schrikken als ik er een in m'n schoen trof, hoewel ik er echt niet bang voor ben.
Er zijn trouwens wel giftige soorten, die hun gif op de huid hebben. Die raak je dus liever niet met blote handen of voeten aan. Maar ik weet dan weer niet of die in Suriname of Curacao voorkomen. Het zijn wel tropische soorten.....
Ook mooi die Moskee en Shul naast elkaar
Zou er ook van schrikken als ik er een in m'n schoen trof, hoewel ik er echt niet bang voor ben.
Er zijn trouwens wel giftige soorten, die hun gif op de huid hebben. Die raak je dus liever niet met blote handen of voeten aan. Maar ik weet dan weer niet of die in Suriname of Curacao voorkomen. Het zijn wel tropische soorten.....
Ook mooi die Moskee en Shul naast elkaar
Maureen
-
sammydesmous
Ha de foto van de vaas staat er weer op. Wat een mooie Erna! En zeker met het bijzondere verhaal er bij. Dat is straks een mooie herinnering aan jullie heerlijke vakantie. Leuk om je belevenissen weer te lezen. We beleven het gewoon met je mee. Behalve al die enge beesten, daar heb ik het niet op. Dat zou mij tegenhouden om die kant op te gaan.
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
Wat leuk om weer even mee te mogen genieten!
Grappig om te lezen dat je broer daar tot een absolute minderheid behoort...

Grappig om te lezen dat je broer daar tot een absolute minderheid behoort...
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Op veel plekken heb ik plantjes van ananassen in de electriciteitsdraden zien hangen. De zaadjes worden door de wind omhoog geblazen en blijven dan in de draden hangen.
Op de bovenste foto zie je links bovenaan (stipjes) de plantjes in de draden hangen. Op de onderste foto kan je duidelijk zien dat het ananasplantjes zijn.
Op de bovenste foto zie je links bovenaan (stipjes) de plantjes in de draden hangen. Op de onderste foto kan je duidelijk zien dat het ananasplantjes zijn.
Laatst gewijzigd door Erna op 13 dec 2013, 00:31, 1 keer totaal gewijzigd.