puppycursus
puppycursus
Zoals gewoonlijk op zaterdag was het vandaag weer puppycursusdag. Gerrit had zijn huiswerk maar half gedaan, hij had namelijk het balletje balletje wel geoefend. Het andere deel van het huiswerk was oefenen met los-vast bij het flostouw. Maar onze dame is heel erg aan het wisselen en vond dat gedoe aan het bekje niet fijn. Dat zal dus even moeten wachten....
Volgende week kan Gerrit niet, en eigenlijk vind ik dat wel fijn. Ze moesten namelijk voor volgende week borstels meenemen om te oefenen met borstelen. Nu had ik begrepen, dat je smousjes beter niet kan borstelen, dus niet handig om dat op cursus wel te moeten doen.
Ik vind het trouwens wel een beetje vreemd, alle honden in die groep zijn ongeveer van dezelfde leeftijd, er zullen toch wel meer honden zijn die wisselen... Geen handige periode voor zo'n opdracht.
Volgende week kan Gerrit niet, en eigenlijk vind ik dat wel fijn. Ze moesten namelijk voor volgende week borstels meenemen om te oefenen met borstelen. Nu had ik begrepen, dat je smousjes beter niet kan borstelen, dus niet handig om dat op cursus wel te moeten doen.
Ik vind het trouwens wel een beetje vreemd, alle honden in die groep zijn ongeveer van dezelfde leeftijd, er zullen toch wel meer honden zijn die wisselen... Geen handige periode voor zo'n opdracht.
groetjes, Karin
Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)
Re: puppycursus
Volgens mij kan alles gewoon doorgaan, wisselen of niet.
Soms is een zetje extra (b.v. bij een hoektand) best handig.
Over het borstelen zou ik mij ook geen zorgen maken.
Dat heb ik ook wekelijks gedaan het eerste jaar.
Daarmee doe je de vacht geen geweld aan.
Soms is een zetje extra (b.v. bij een hoektand) best handig.
Over het borstelen zou ik mij ook geen zorgen maken.
Dat heb ik ook wekelijks gedaan het eerste jaar.
Daarmee doe je de vacht geen geweld aan.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
Het is juist wel handig als ze er nu aan went, mocht je het later nodig hebben. Tegen de tijd dat ze plukrijp worden, is een borstelbeurt soms nodig om de dan onstane klitten en losse haren te verwijderen. Hiervoor gebruik ik zo'n poedelborstel met van die kromme metalen speldjes als borstelharen. Zo heb ik mijn beide honden als kleine pup ook laten wennen aan wassen in bad, gewoon met water, ondanks het negatieve advies hierover. Gisteren had ik daar weer profijt van; ze waren beiden zo smerig van die vieze baggersloot, dat ze echt even in bad moesten en dat ging met beide probleemloos. Ze ondergingen het gelaten en schudden zich niet uit zodat mijn hele plafond onder de modder zou komen te zitten. Dat schudden deden ze nu pas nadat ik ze met een handdoek zoveel mogelijk had drooggewreven. Ik kan je echt aanraden je pup ook hieraan te laten wennen...
groet, Martine
groet, Martine
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes
Ik snap echt niet dat jouw honden gewassen moeten worden, Martine. Maar dat komt misschien wel juist omdat je ze regelmatig wast 

Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Als ik ze 2 x per jaar door het water haal, is het veel...
Ik heb ze gisteren eerst 2 uur in de bench gehad, maar de modder (en takjes en bladafval) zat nog net zo vast. Normaal valt het er in de bench wel uit. Ik weet zeker dat jij hetzelfde gedaan zou hebben, want het alternatief was de rest van de dag in de bench en dat vond ik gewoon zielig...
In de kamer mochten ze zo echt niet, tenminste niet in mijn huis.
Borstelen was in elk geval geen optie; daarvoor was het een te dikke brij. Persoonlijk zie ik geen verschil tussen zwemmen in water en wassen in water hoor. Alleen kan ik de watertemperatuur lauw maken, wat in de natuur niet lukt.
Maar je mag Adah en Fija altijd even komen laten spelen in onze leegstaande sloot met alleen een teer-achtig laagje op de bodem hoor; ik zie heel graag hoe jij dat dan oplost.
groet, Martine
Ik heb ze gisteren eerst 2 uur in de bench gehad, maar de modder (en takjes en bladafval) zat nog net zo vast. Normaal valt het er in de bench wel uit. Ik weet zeker dat jij hetzelfde gedaan zou hebben, want het alternatief was de rest van de dag in de bench en dat vond ik gewoon zielig...
In de kamer mochten ze zo echt niet, tenminste niet in mijn huis.

Maar je mag Adah en Fija altijd even komen laten spelen in onze leegstaande sloot met alleen een teer-achtig laagje op de bodem hoor; ik zie heel graag hoe jij dat dan oplost.
groet, Martine
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Met Pim hebben we dat ook een keer gehad.
Op een dijk in de polder. Aan de ene kant helder stromend water,
aan de andere kant een stilstaand laagje modder, onzichtbaar voor
Pim. Daar viel hij dus in. Geen nood, dat pikzwarte geval gelijk in het
schone water gegooid. Het zwarte verdween prima, de lucht niet echt.
In de auto werden we er al naar van, dus toch maar gewoon onder de
douche meteen thuis.
Op een dijk in de polder. Aan de ene kant helder stromend water,
aan de andere kant een stilstaand laagje modder, onzichtbaar voor
Pim. Daar viel hij dus in. Geen nood, dat pikzwarte geval gelijk in het
schone water gegooid. Het zwarte verdween prima, de lucht niet echt.
In de auto werden we er al naar van, dus toch maar gewoon onder de
douche meteen thuis.
Finny en Guusje hebben regelmatig een borstelbeurt gehad toen ze pup waren.
En nog doe ik het af en toe. Ze weten ook precies hoe ik het hebben wil.
Zitten/plat links/plat rechts/oren schoonmaken/staan. Kop als laatste en dan tandjes kijken; als beloning een koekje.
Toen ze klein waren deed ik dat heel kort natuurlijk.
Los/vast met flostouw? Het gaat toch om de oefening "los", dan hoef je niet te trekken, en kan geen kwaad voor de tandjes. Trouwens zelf nooit op gelet.
Tijdens de wandeling in Belfeld namen ze beiden een modderbad. Van die plakkerige zwarte smurrie. Duurt een week voor dat het vanzelf weer weg is.
Dus hebben we ze gespoeld in de Maas.
En nog doe ik het af en toe. Ze weten ook precies hoe ik het hebben wil.
Zitten/plat links/plat rechts/oren schoonmaken/staan. Kop als laatste en dan tandjes kijken; als beloning een koekje.
Toen ze klein waren deed ik dat heel kort natuurlijk.
Los/vast met flostouw? Het gaat toch om de oefening "los", dan hoef je niet te trekken, en kan geen kwaad voor de tandjes. Trouwens zelf nooit op gelet.
Tijdens de wandeling in Belfeld namen ze beiden een modderbad. Van die plakkerige zwarte smurrie. Duurt een week voor dat het vanzelf weer weg is.
Dus hebben we ze gespoeld in de Maas.
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
De los-vast oefening hebben we wel geprobeerd, en normaal gaat dat super, ze kan het gewoon, maar nu was ze erbij aan het piepen en liet ze meteen weer los. Geen probleem verder, dan maar niet hoor. Inmiddels is alles tussen de hoektanden gewisseld, maar kan me voostellen dat als de blauwe plekken op je tandvlees staan, je dat minder prettig vind. Ze pakte in dat "wisselweekje" ook minder naar haar andere speelgoed.
Nu wel weer, van Loes kregen wel een pluchen tuimelaar mee, het ding op de bal heeft ze eraf gesloopt en met de zware bal die over is sjouwt ze nu door het hele huis. Dus ik denk dat ze er geen last meer van heeft.
Nu wel weer, van Loes kregen wel een pluchen tuimelaar mee, het ding op de bal heeft ze eraf gesloopt en met de zware bal die over is sjouwt ze nu door het hele huis. Dus ik denk dat ze er geen last meer van heeft.

groetjes, Karin

Gelukkig bleef Eddie wel liggen, terwijl hij nu alle hondjes heerlijk heeft geknuffeld toen hij moest komen uit de groep!
Laatst gewijzigd door Desi op 01 jun 2010, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gefeliciteerd. Het moet natuurlijk wel een beetje spannend blijven.
Alles doen zoals gedacht is toch maar saai.
Alles doen zoals gedacht is toch maar saai.

groetjes, Karin
Toen we met Pip bezig waren met Vervolg 1 (eerstvolgende gehoorzaamheidstraining na de puppylessen) was ze net loops. Alles gezwollen en gevoelig....En Pip heeft bijna geen enkele keer tijdens die 8 lessen Af willen gaan liggen, voelde blijkbaar niet fijn. Nadat alles achter de rug was, ging het weer als vanzelf. Ook het borstelen en tandjes poetsen doen we nu nog heel regelmatig: het "borstelen" met een breedtandige kam met een elastiekje erdoor geweven: haalt de losse haartjes eruit en laat de vacht lekker zoals die is. Maar voor Pip toch weer een oefenmomentje.
Gr. Eveline
Gr. Eveline
Hieperdepiep voor Eddie en Leentje
Pip heeft misschien de eerste onaangename keer niet uit haar koppie kunnen zetten. Mooi dat het nu weer prima gaat.

Pip heeft misschien de eerste onaangename keer niet uit haar koppie kunnen zetten. Mooi dat het nu weer prima gaat.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Nu met een mini tandenborsteltje met hondentandpasta. We zijn begonnen met wat tandpasta op een vinger, toen een vingertandenborstel gebruikt (een soort grote vingerhoed met rubber borstelgedeelte) en nu een "echte" tandenborstel. Ze heeft er niet altijd zin, wel in de tandpasta die schijnt heerlijk te zijn, maar de ene keer kom ik beter in het bekje dan de andere keer. Blijven herhalen dus.ewhuitema schreef:Waar doe je dat mee, dat poetsen van de tanden?
Groetjes, Eveline
De
uit voor Leentje en Eddie
.

Charlotte
Een vriendin van mij gaat met haar jonge markiesje op cursus bij een Martin Gaus-school. Een onderdeel van de puppycursus is daar de hydrotherapie. Ze stuurde me vanmiddag een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=6xj2tAPz ... er&list=UL
Wel grappig. Loekie is aan het eind maar een paar tellen in beeld, maar ik vond het toch wel leuk om te zien. Suske hebben we heel behoedzaam het water in gekregen. Zelfs zonder zwemvest....
http://www.youtube.com/watch?v=6xj2tAPz ... er&list=UL
Wel grappig. Loekie is aan het eind maar een paar tellen in beeld, maar ik vond het toch wel leuk om te zien. Suske hebben we heel behoedzaam het water in gekregen. Zelfs zonder zwemvest....

groetjes, Karin
Leuk idee Karin. Suske heeft het als waterrat niet nodig. Voor Lies zou het wel wat geweest zijn denk ik, die is niet zo gek op water.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.