Vreemde honden.

Forum voor vragen en ideeën over de plek in de rangorde
Ariënne

Vreemde honden.

Bericht door Ariënne »

Vera is meestal reuze blij als ze tijdens het wandelen andere honden tegenkomt. Het liefst wil ze spelen. Meestal dan. Een enkele keer reageert ze heel fanatiek blaffend en lelijk eigenlijk naar een andere hond. :x Ik heb de indruk dat dat dan soms een onderdanige hond is ( in dit geval in de vorm van een Ierse Setter), maar soms ook wel juist een met meer pit, ogenschijnlijk dan.( Bijv. een Rhodesian Ridgeback, die we een enkele keer tegen komen.)
Toch gewoon met rangorde te maken?
Afbeelding

Mary

Bericht door Mary »

Daar heb ik werkelijk geen enkel idee van. De ontmoeting met Pim was toch wel
dolenthousiast. Even stoer doen tegen een onderdanige hond kan ik mij ook nog
wel wat bij voorstellen. Maar tegen iets wat aanmerkelijk groter is?
Aanval is de beste verdediging?
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Ja, gelukkig is het meestal prima!
Ze is soms gewoon een heldin op sokken, denk ik.
Afbeelding

Erna

Bericht door Erna »

Ik heb de indruk dat het formaat van een hond niet mee speelt in de rangorde. Wel de houding naar een andere hond toe.
Tirza vloog vroeger andere honden gewoon naar de strot als ze ze niet mocht. Het maakte haar daarbij echt niet uit hoe groot die hond was. Ik heb wel eens gedacht als die andere, veel grotere hond net zo lelijk tegen haar deed, dan kon het wel eens verkeerd met haar afllopen. Meestal waren die andere honden zo beduusd van haar aanval dat ze weggingen. Tsja, Tirza. Lief voor ons, maar zo moeilijk buiten de deur.

Groetjes, Erna.
Laatst gewijzigd door Erna op 03 feb 2008, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Monique

Bericht door Monique »

Ik denk ook dat het met de houding van de andere hond te maken heeft en vind het zelf altijd een mooi gezicht hoe Jojo daarop reageert: zodra hij een andere hond in het vizier heeft huppelt hij er enthousiast op af, totdat hij iets 'leest' in de houding van de andere hond en dan schakelt hij over op 'even afwachten, voorzichtig benaderen en indien toegestaan proberen te spelen'. Jip was voor zijn castratie net als Tirza: de ene labrador was favoriet en de andere labrador zijn grootste vijand, je kon er niet meer van op aan en als hij eenmaal in de aanval ging was hij ook heel fel (gewoon doorgaan en geen genoegen nemen met de overgave van de andere hond, ook bij hele jonge honden :oops: ). Gelukkig is dit gedrag helemaal verdwenen na de castratie en wil hij alleen nog gaan vechten als hij zichzelf bedreigd voelt (ingsloten voelen door een hele roedel honden) of als Jojo ruzie met een andere hond heeft. Ook bij pups lijn ik hem uit voorzorg maar aan omdat dat drukke gedrag hem snel irriteert.

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Finny is niet altijd even vriendelijk naar andere honden toe, zij heeft zoiets van; ík ruik wel aan jou, maar jij níet aan mij. :roll: Een voor haar té onstuimig geval krijgt een snauw, en daar is vaak de kous mee af. Ze heeft gelukkig nog nooit gevochten, maar leuk vind ik het niet.
Guusje doet niets liever dan spelen, en is ook altijd de vriendelijkjheid zelve.
Als ze los lopen en er zijn andere wandelaars met honden roep ik ze in eerste instantie even bij me, om ze daarna "vrij"te geven als ik weet wie het zijn.
Bij vreemden, laat ik ze vaak "af" liggen, en laat de anderen passeren. Ik wil niet dat ze zomaar naar vreemde honden toe gaan, je weet maar nooit.
De afmeting van de hond lijkt in Finny's geval wel mee te werken. Vooral grote en zwarte honden (vaak Labradors) moeten het ontgelden. Klein uitgevallen beestjes is meestal geen probleem. Of het mee speelt dat ze eens door twee herders is gebeten toen ze nog klein was, weet ik niet, maar ik denk van wel.
Ook lijkt het of ze Guusje wil beschermen(of is ze jaloers?), want toen ik laatst twee loslopende grote jachthonden tegenkwam waarvan het baasje in geen velden of wegen te bekennen was, joeg Finny de beide heren weg. Guusje was toen in haar dekrijpe dagen, en ik heb haar tijdens die afsnauwerij beloond, want ik kreeg het even spaans benauwd. Toen de baas van het stel al bellend na een hele poos aan kwam lopen, kreeg die van mij een(?) snauw!!! :x :x
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Constance

Bericht door Constance »

Nou wat denken jullie hiervan: held op sokken van 9 weken ! of een gevaarlijke wolf ? :wink:
[IMG:257:228]http://img.photobucket.com/albums/v84/s ... kleind.jpg[/img] [IMG:384:288]http://img.photobucket.com/albums/v84/s ... week92.jpg[/img]

Faya gromt en bijt ook wel eens om haar heen als ze zich bedreigd voelt, écht uit angst !
is toch meestal wel naar de "grote honden" . Uit voorzorg alvast denk ik ! :schrik:
Afbeelding

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Ze ziet er mak als een lammetje uit, Constance!
Wat bedoel je met bijten? Gewoon een beetje schijnhappen en grommen? Dan herken ik dat wel van Vera. Ook echt een heldin op sokken!
Afbeelding

Constance

Bericht door Constance »

Ariënne schreef:Ze ziet er mak als een lammetje uit, Constance!
Wat bedoel je met bijten? Gewoon een beetje schijnhappen en grommen? Dan herken ik dat wel van Vera. Ook echt een heldin op sokken!
Ja Arienne, gewoon een beetje schijnhappen en grommen :wink:
Afbeelding

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Oh dan is het goed! :) :wink:
Afbeelding

Erna

Bericht door Erna »

Leuke foto's Constance. Twee uitingen van Faya.
Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Ellen L

Bericht door Ellen L »

Ik had dit weekend ook even grote schrik bij het bepalen van de rangorde op een speelveldje.
We waren in Belgie bij vrienden. Ja er was wel een leuk afgeschermd speelplekje in de buurt. Ik daar heen, open heel naief het poortje. We zijn nog niet binnen het hek of er komen 5 grote honden op ons afgerend. Ik kreeg met moeite Leike van de lijn (al piepend). Mijn grote vriend Leike heeft gelukkiig al heel wat van de hondentaal geleerd en gedroeg hoe hij zich moest gedragen, onderdanig naar de hoogste in rangorde.
Uiteindelijk heeft hij heel leuk gespeeld met 1 hond, maar ik vond het zo dom van mezelf dat ik er van te voren niet over na had gedacht. natuurlijk zou dit gebeuren, wat dacht je wij als vreemde in zo'n vriendenclubje.
Leike is vreselijk brutaal/opdringerig naar andere honden, maar hij heeft nog nooit gegromd, gebeten of vals gedaan. Dar ben ik altijd heel blij om.

Zouden jullie naar zo'n afgeschermd speelveldje gaan wat voor jullie beide vreeemd is??

Mary

Bericht door Mary »

Toen Pim zes maanden was stonden wij op een kamping met mensen die
vier teefjes hadden. Met twee daarvan was het dikke pret, maar op de
kamping aan de lijn. In het weekend kwamen daar ca. 30 honden bij.
Met z'n allen naar een veilig losloopgebied. Van spelen kwam de hele
middag niets meer. Iedere reu kwam telkens terug om te laten zien wie
de baas was. Pim deed wat er van hem verwacht werd, dat was wel prima.
Hij heeft dus uitsluitend op zijn rug gelegen en heeft geen enkele kans
gekregen om nog te spelen. Ik heb vreselijk spijt dat ik daar aan meegedaan
heb, hij doet nu zelf ook heel bazig tegen (niet alle) reuen. Goed voorbeeld?
Daarnaast zijn de bazen van die reuen mij ook behoorlijk tegengevallen.
Handen in je zakken en goed de andere kant opkijken.
:x

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Ja hoor, zeker met Stapper. Hoe Roosje zich zal ontwikkelen is afwachten.Stapper heeft, net als Leike, genoeg gezond hondenverstand en is ook van zichzelf niet macho, opdringerig of grommerig. Hopelijk kun je de honden die aan komen rennen zelf goed inschatten en ik neem ook aan dat, met elkaar loslopende honden, niet gedrags-gestoord zijn. Zo'n speciaal veldje zal toch hopelijk niet bezocht worden door agressieve honden roedels ????Zo snel mogelijk los maken is wel belangrijk. Vervelend als je dat niet zo gauw kan, best spannend.Zo'n hele grote groep, zoals bij jou Mary, lijkt me voor zo'n jonge hond ook te veel van het goede. Eigenaren moeten wel zorgen dat hun hond geen overlast geeft. Zo'n jonge hond de hele tijd op zijn rug dwingen vind ik over de grens.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Dan zal je het hart wel in de keel hebben geklopt Ellen. :shock2:
Eng hoor.
Wat mij altijd opvalt als we op het strand lopen, dat er bijna nooit onenigheid is onder de honden. En daar loopt wat los.....
Een afgeschermd speelveldje ok., maar niet zonder eerst de boel te bekijken.
Waren er geen eigenaren bij die honden?
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Jajo

Bericht door Jajo »

Een afgeschermd speelveld zou ik met een nieuwe hond nooit opgaan als er andere honden aanwezig waren. Die honden hebben namelijk het recht hun territorium te verdedigen. Dat kan en mag je ze net kwalijk nemen.

Zolang een pup zo kwetsbaar is en niet uitgegroeid met spierkracht, is het best goed om ze even onderdanig te laten zijn, maar langer dan 5 minuten levert ook geen zelfvertrouwen op. Ik zou dan maken dat ik weg kwam. Je kunt dan ook de eigenaren van de grote honden niet kwalijk nemen dat hun honden de kleine pup onderwerpen, dat is gewoon hondentaal. Bescherm ze (die kleintjes) door gedoseerd aanwezig te zijn bij grote honden en alleen dan wanneer je absoluut weet dat die grote honden te vertrouwen zijn.

Aan het strand zijn geen territoriumgeuren, de zee spoelt ze weg. Daar is nooit ruzie of hoogstzelden.

Dit is mijn mening over het speelveld. Ik kies liever de ruimte en is dat er niet, dan liever een straatje om.

Groetjes, Jozé

Margaret

Re: Vreemde honden.

Bericht door Margaret »

Ik ben benieuwd hoe Mozes zich gaat gedragen als hij ouder wordt. Tot nu toe reageert hij vooral erg enthousiast op andere honden. Behalve op honden achter een hek die blaffen om hun territorium te verdedigen, lijkt me logisch. Ik vind het overigens wel mooi hoe die volwassen honden dat gespring van zo'n pup gewoon toelaten, of er met een boog omheen lopen, er wordt nog niet gecorrigeerd.

Monique

Bericht door Monique »

Over het algemeen niet Margaret, maar ik houd Jip altijd heel goed in de gaten als er een pup op hem af komt. Hij vindt het namelijk al heel gauw irritant worden en zet de pup dan flink op zijn plaats. In mijn ogen gaat hij daar dan al gauw té ver in en ik wil voorkomen dat die pup één of andere traumatische ervaring opdoet :oops:

Ellen L

Bericht door Ellen L »

Wat een dotje zeg die Mozes. Heel veel plezier ermee. Mijn ervaring is toen Leike nog een pup was dat er best wel veel honden zijn die niets van een pup moesten hebben. Vooral veel oudere honden konden Leike behoorlijk afsnauwen. Nou is Leike een hond die echt nergens wakker van ligt, dus hij heeft geen trauma opgelopen.

Ik hoor in de wandelgangen (hier in het park dus) steeds vaker dat de honden rond de tweede jaar veranderen kwa gedrag naar andere honden toe.

Hebben meer mensen die ervaring??

Mary

Bericht door Mary »

Wij hebben nu onze derde hond, altijd een reu.
De laatste twee hebben die gedragsverandering zeker laten zien.
Van de ene op de andere dag, je weet niet wat je meemaakt.
Gelukkig is het bij Pim niet ten opzichte van iedere reu, maar toch,
leuk is het niet en ook beslist niet handig. Je valt dan gelijk in een
nieuw tijdperk met opvoeden. Reuen passeren zonder grommen of
zelfs er maar naar kijken. :twisted: :twisted: :twisted:

Gesloten