Een kat erbij?!

Forum voor vragen en ideeën over de plek in de rangorde
Maria
Contacteer:

Re: Een kat erbij?!

Bericht door Maria »

Hoi Ariënne,

Ik dacht dat het Roosje's voorrecht was, lekker hoog op tafel te zitten! Jaja, ik heb goed opgelet tijdens de Zwiggeltewandeling!
Wat heel leuk was: Roosje herkende ons aan onze stem en vloog enthousiast op ons af. Trouwens wel weer handig voor de clubmatch, dat tafelgedrag. Je hebt dat er zeker expres ingetraind?
Katten....tsja, alle eigen honden wennen er wel aan (en andersom), wat niet wegneemt, dat vreemde katten ineens wél tot achterna jagen schijnen uit te lokken.
Bijlagen
Roosje is liever óp de tafel, dan ónder de tafel. (Zwiggelte)
Roosje is liever óp de tafel, dan ónder de tafel. (Zwiggelte)
1.jpg (15.13 KiB) 4281 keer bekeken
Twee smousjes: Tuuntje Jip en Woezel van Abtswoude.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Precies: jij hebt het helemaal door Maria! :P We trainen het er expres in!
Het verbaast mij niet, dat ze jullie nog herkent! Leuk! Dus af en toe maar eens contact zien te houden!

Aha: dàt is goed om te weten: de katjes staan dus al hoger in rang! (Ik moet Bets toch eens lezen!)
Jeanette, ik probeer inderdaad maar te voorkomen dat de hondjes er achteraan scheuren.
Het gaat hier met de dag beter. Vera kwispelt en kliert wat, maar is niet fel. Roosje is wat pieperig soms. Ze weet nog niet goed wat ze ermee aan moet... (Oei eet ze net even het kattenvoer op.)
Afbeelding

Mary

Bericht door Mary »

Ariënne schreef: Ze weet nog niet goed wat ze ermee aan moet...
Ze is gewoon bang dat die katten groter worden dan zij.
Zou zo maar kunnen. En dat op die tafel, ongelovelijk hoe vanzelfsprekend
ze dat aan iedereen verkoopt. En.... het wordt nog gepikt ook.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Maria
Contacteer:

Bericht door Maria »

Wees blij dat ze het bij kattenvoer houdt! Ik ken honden....Jammie, een lekkere kattendrol gaat er altijd in! Zoals mijn eigen kattenjagertje Jip. Ook Woezel is er niet vies van. En ze weten precies buiten, waar ze deze lekkernij kunnen vinden. Daarna kan je thuis aangekomen, rustig weer een likje krijgen.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Ik weet het: zo smerig! Beppie was er ook dol op. :( Ik probeer het te voorkomen dat ze het te pakken krijgen, maar dat zal moeilijk worden zodra de katjes het buiten doen.
Afbeelding

Ariënne

Bericht door Ariënne »

De kleine streepjes-poes vindt de laptop erg interessant. Vooral de muis :!: het pijltje ervan dan en de smilies. Het toetsenbord is ook leuk om overheen te wandelen. Leuk ook om hem uit te doen als het vrouwtje net inlogt bij het smoushondenforum!
Verder hoorde ik vanmorgen vroeg een gegraaf op m'n dekbed. Ja hoor: weer een plasje. :? Beneden was Roosje inmiddels weer gaan slepen met haardhout.
Tijd om grenzen te stellen. Japie mag ook niet meer in m'n vetplant klimmen... Ik houd de bloemenspuit in de aanslag!
Verder slapen de poesjes maar niet meer op m'n bed en ga ik achter een bench aan!

Wat doe ik vekeerd ivm de hondjes, vraag ik me af. Waarom doet Roosje zo nerveus?? :scratch:
Afbeelding

Mary

Bericht door Mary »

Naar mijn idee wacht je te lang hoe dingen vanzelf lopen.
Dan moet je dingen gaan afleren i.p.v. verbieden. Dat is een stuk lastiger.
Maar het is nog niet te laat voor die bench. Neem er ruimschoots de tijd
voor om dit alsnog gewoon te maken. Het zal je een hoop ruimte geven
op onverwachte momenten.

Jajo

Bericht door Jajo »

Wil je de katjes dan in de bench laten slapen? Ben benieuwd wat dat oplevert.
Als je dat doet, moet het wel een grote bench zijn en moet je er beslist plankjes in aanbrengen, zodat ze verdiepingen hebben om te slapen. Hangmatjes aan de spijltjes hangen werkt ook goed.
Ik denk, maar misschien mag ik dat niet zeggen, dat Roosje jouw onzekerheid ten aanzien van het totaalpakket aan dieren oppikt en daar naar begint te handelen.
Ga er eens voor zitten en schrijf op wat je ergert en wat je daar voor maatregelen tegen kunt nemen. Doe je slaapkamerdeur dicht, want een katje dat op bed plast blijft dat doen. Dat is een vorm van claimen, machtsvertoon dus. Ze zijn met drie weken echt wel zindelijk en dit soort gedrag komt voort uit ongenoegen.
Dek de aarde in je plantenbakken binnen bijvoorbeeld af met grote keitjes, zodat er niet meer in de aarde kan worden gegraven. Stuur ze weg als ze over je toetsenbord lopen, want dat blijven ze doen en kan je nooit meer rustig posten. Leuk als ze klein zijn, maar onmogelijk als ze groter worden.
Precies wat Mary zegt: niet de boel op zijn beloop laten, maar nu ingrijpen. Goed over de oplossingen nadenken, zodat je morgen niet weer anders moet handelen. Ik probeer met je mee te denken hoor! Dit is dus opbouwende kritiek, maar dat weet je hopelijk wel.

Succes Ariënne.
Groetjes, Jozé

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Mary schreef:Naar mijn idee wacht je te lang hoe dingen vanzelf lopen.
Dan moet je dingen gaan afleren i.p.v. verbieden. Dat is een stuk lastiger.
Maar het is nog niet te laat voor die bench. Neem er ruimschoots de tijd
voor om dit alsnog gewoon te maken. Het zal je een hoop ruimte geven
op onverwachte momenten.
Ik dacht dat ik er al was met Roosje en heb een tijdje terug de bench teruggegeven aan Jeanette. Ik denk wel dat ze er zo weer aan gewend is. Inderdaad heeft ze in de tussentijd sloop-gedrag aangeleerd. :|
Voorkomen is weer eens beter dan genezen. Dat klopt Mary!
Afbeelding

Mary

Bericht door Mary »

Zelf reken ik anderhalf jaar, voor ik denk dat het gedrag stabiel is.
Bij veranderingen, zoals de poesjes, is het extra opletten.
Het is dus ook dikke pech dat je juist op dat moment veel afwezig was.

Erna

Bericht door Erna »

Jammer dat het niet loopt zoals je zou willen Ariënne, Mary en Jozé hebben gelijk, jij moet je grensen stellen en niet zij.
Een kat die op mijn bed zou plassen, gatver. Ik zou de katten al eerder naar buiten hebben verbannen.
En een bench voor Roosje is goed, zij zal er aan wennen en het zien als haar eigen plek-hol. Leg er een kleed overheen. Lisa vindt nog steeds haar hok het einde, hok is nooit meer dicht. Onze slaapkamerdeur staat vaak open en zij verkiest haar hok boven ons bed. Ben het trouwens volkomen met haar keuze eens.
Sterkte met de opvoeding.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Jozé, heel fijn dat je meedenkt! Dat heb ik juist even nodig!
Nee, de bench is niet voor de katjes, maar voor Roosje en ik denk dat je helemaal gelijk hebt wat dat gedrag van de katjes betreft. Dat zo'n poesje het nou nodig vindt om op bed te plassen... Ja, dat is ongewenst claimgedrag/machtvertoon waarschijnlijk.
Zou het voor Roosje moeilijk zijn om de poesjes boven te horen rennen (houten vloer) en te weten dat ze daar bij ons ook evt. slapen? Waarschijnlijk ook wel... :scratch:
En dan mijn eigen onzeker gedrag: een extra reden om grenzen te stellen!

En Mary, inderdaad dat kwam wat ongelukkig uit.
Goede tip om van 1 1/2 jaar uit te gaan. Dat vroeg ik me ook al af.

Erna, ook bedankt voor het meedenken! Ideaal toch zo'n forum! We gaan grenzen stellen (en leuke dingen doen natuurlijk) :!: (Riep ze...)

Bedankt dames! :boeketje:
Afbeelding

Mary

Bericht door Mary »

Het opnieuw trainen met een bench zou ik dan alleen met Roosje doen.
Als dat goed lukt lijkt het mij niet onwaarschijnlijk dat Vera het nodig zal
vinden om dat lekkere plekje in te pikken. Twee vliegen in een klap, maar
daar is wel tijd voor nodig.

Jajo

Bericht door Jajo »

Ariënne, Roosje zal echt niet begrijpen dat zij niet boven mag en de poesjes wel. Niet te veel vermenselijken, honden denken zo niet.
Mijn kat mag tussen de planten lopen en liggen, Nala mag dat niet, die moet op de paadjes blijven. Klaar, uit. Geen dier dat daar over gaat nadenken. Dus zijn ze samen in de tuin en ieder dier tot waar hij mag.

Ik wil altijd dat de poezen in huis blijven tot ze 10-11 maanden zijn. Misschien wat lastig, maar daarna poepen ze niet meer in de tuin van de buren en komen daarvoor binnen zoals ze gewend zijn. Bovendien blijven ze korter bij huis en is de kans dat ze overreden worden nihil, omdat ze niet gaan zwerven (tenzij je een krolse poes hebt natuurlijk).
Bij jullie zal dat anders zijn, omdat jullie in een andere omgeving wonen. Begrijpelijk, maar je krijgt dan toch veel meer uithuizige poezen die bij jullie niet, bij ons wel, een last zijn voor de buren. Mijn kat is daardoor liever binnen dan buiten. Maar dit is allemaal zeer persoonlijk.

Groetjes, Jozé

loes

Bericht door loes »

Die 1 1/2 jaar vind ik ook een aardige benadering. 1x in de week ga ik een hele ochtend naar cursus en tot vóór de zomervakantie gingen Fija en Adah altijd nog in de bench (met het al besproken bevroren gevulde bot),van de zomer liet ik ze gewoon in de kamer als ik eens ergens iets langer naar toe ging en nu de cursus weer begonnen is, blijven ze gewoon los in de kamer. De kamerdeur gaat dicht, zodat de katten de rest van het huis hebben (en over beide kattenbakken kunnen beschikken) . 's nachts slapen ze nog steeds in de bench, deur dicht, huiskamerdeur dicht en de katten gaan in de grote hobbykamer (was onze slaapkamer, maar in het vroegere hobbykamertje slapen we nu, want och, je hebt toch je ogen dicht :wink: ), die we ook dicht houden. Andersom werkte niet, want dan krabbelden ze aan onze slaapkamerdeur en sprongen de deurkruk open, maar omdat met name Ramses bovenop je gaat liggen (alsof hij op een muurtje ligt) en zo tussen de 5 en 6 kg weegt, was dat ondoenlijk.
Ariënne, je niet laten inpakken, hoor, door je vee, het moet wel leefbaar blijven.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Maria
Contacteer:

Bericht door Maria »

Ariënne, Roosje lag hier al met 3 weken in de bench! En het deurtje was geregeld dicht. Je zult haar er zo weer aan gewend hebben. Probeer een wat grotere bench te lenen. Loes heeft bijv. de bench ingebouwd in een soort kast, waardoor hij minder ruimte lijkt in te nemen. En Roosje hoeft er toch geen úren in. Behalve dan 's nachts. Je zou, als je hoofdzakelijk iets voor de nacht zoekt, ook weer van vooraf aan met benchtraining kunnen beginnen. Dus bench en hond naast je bed en steeds wat verder weg.
Sliepen de smouzen vóór de komst van de katten wel bij jullie op de slaapkamer? En beviel dat? Als dat zo is, dan zou ik de katten verbannen naar een plek buiten jullie slaapkamer.
Als je toch bezwaren blijft houden t.a.v. een bench, dan zou je ook nog een harmonikahek kunnen zetten en zo een veilige ruimte afscheiden. Als je dan weer thuiskomt, is zo'n harmonica zo weer ingevouwen.
één troost: Ik heb twee keer een enorme sloper gehad, Ilja de schapendoes en Otje, de moeder van Nina en Norma. Otje vrat hele gaten, ter grootte van een skippybal, in de banken! Maar dan ineens, als ze 1,5 jaar zijn, zijn het de liefste niet slopende hondjes!
Bijlagen
Dit is de grote bench van Loes, past prima in het interieur, zoals je ziet. Foto heb ik ook in gesloten deurtje-versie!
Dit is de grote bench van Loes, past prima in het interieur, zoals je ziet. Foto heb ik ook in gesloten deurtje-versie!
benchloes.jpg (49.44 KiB) 4272 keer bekeken
Kijk Roosje heerlijk dutten!
Kijk Roosje heerlijk dutten!
bench.jpg (31.23 KiB) 4284 keer bekeken

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Ja Maria, ik weet het, het ging ook prima in de bench, maar het omdat het verder goed leek te gaan en omdat we hier weinig ruimte hebben, hebben we de bench weer ingeleverd. Slopen is vervelend, maar ook omdat de hond dat toch vanuit stress doet, hè.
De honden slapen gewoon beneden in de huiskamer. De katjes 's nachts bij ons en op de gang en in Nina's nu nauwelijks bewoonde kamer. Juist om de poppenkast met de honden te voorkomen. Maar daar komt nu dus verandering in! Ik houd ze nog wel gescheiden van de honden, maar ze komen niet meer in onze slaapkamer.
Zo'n harmonicahekje lijkt me ook nog wel aardig. Alleen is Roosje wel een klein :sortof: slangen-hondje. Kan al gauw ergens onder- of tussendoor!
Ik kan ook een grotere bench neerzetten en de 'woonboot-mand' wegdoen naar een vriendin met Herder.
Wel een prettig idee, dat het vast goed komt als ze wat ouder is! Wat een gaten maakten Nina, Otje en Ilja! :schrik:

Trouwens: heel mooi opgelost met dat hout om de bench, Loes!

Jozé, de katten zullen hier vrij snel (als ze Buizerd-proof :scratch: zijn) naar buiten gaan.
Afbeelding

Maria
Contacteer:

Bericht door Maria »

Ik moet toch even voor mijn onvolprezen Nina opkomen: Die heeft echt nog nooit in haar hele leven iets gesloopt, heeft ook nooit in een bench gezeten. Jaja, zulke hondjes komen voor! Terwijl het toch een kind van onze grote sloper Otje is.
Trouwens, Woezel heeft ook nog nooit iets gesloopt. Heerlijk hoor.
Mijn vroegere katten sloopten erg veel: Hele kerstbomen, die vol hingen, banken, boeken, vazen.....

Jajo

Bericht door Jajo »

Ariënne, graag ook Vossenproof.
Een van de abessijnen van Natascha is vorig jaar gepakt door een vos. Darmen doorboord, 6weken in een bench gezeten om te kunnen genezen. Hebben jullie daar ook vossen?
Natascha woont in een zoddengebied, eigendom van de landschappen. Prachtig, maar er zit van alles en het wemelt er van de vossen en slangen. Buitengebied van Hollandsche Rading.

Ik begrijp best dat je de katten lekker buiten laat hoor!
Jozé

Erna

Bericht door Erna »

Lisa heeft ook nooit iets stukgemaakt, op een paar kleine autootjes van de kleinkinderen na. Ze zat op onbewaakte ogenblikken wel in haar hok.
Sarie de poes heeft toen ze jong was alle ballen uit de kerstboom geslagen, ze klom tot het topje om er bij te kunnen. Verder nooit iets stukgemaakt.
Ariënne je hebt het er maar druk mee, laat je niet gek maken. Stel duidelijke regels, is niet zielig hoor. Ze krijgen er niets van.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Gesloten