Een hond erbij?!

Forum voor vragen en ideeën over de plek in de rangorde
Monique

Bericht door Monique »

De hondse variant op een kuisheidsgordel :?: :?: :lol:

Mary

Bericht door Mary »

http://www.dierenartsabc.nl/geboortenbe ... _frame.htm

Opent nog een deur.
Sterilisatie van de reu.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Mary

Bericht door Mary »

Na alles lezen komt het er toch op neer dat een hond castreren kan worden
overwogen bij probleemgedrag. Zonder bestaande problemen is het dus helemaal
niet nodig. Het chemisch castreren is ook niet goed wanneer dat vaker zou moeten.
Dat laten doen voor hij door de club is ingezet als dekreu lijkt mij ook geen goed
idee, vanwege de kans op verminderde vruchtbaarheid. Daar zitten de te dekken
teefjes ook niet op te wachten. Dus met een loops teefje in je eigen huis is dat
badpakje voor de reu wat mij betreft toch de beste oplossing.

Renate

Bericht door Renate »

Haha, ik heb nog 2 schattige nijntje-badbakjes liggen. Ben wel benieuwd hoe ze een smousje zullen staan :crazy:

Ik heb trouwens nooit geweten dat castratie zulke gevolgen kan hebben voor een hond. Naar mijn idee wordt er altijd zo makkelijk over gedaan.

Bij teefjes ook trouwens. Hier in de buurt zijn de meeste teefjes al gesteriliseerd voordat ze voor de eerste keer loops zijn geweest.

Groetjes, Renate

Louise

Bericht door Louise »

Ook bij teefjes pakt het niet altijd goed uit (kunnen een stuk dominanter worden), maar daar ken ik zelf v.w.b. karakter eigenlijk alleen maar goede verhalen, dus is kennelijk minder ingrijpend. Wat je vaak hoort, is dat ze zoveel vrolijker zijn geworden en weer veel speelser. Die hormonencyclus werkt daar dus op ( :?: :?: ).
Het is inderdaad zo, dat dierenartsen tegenwoordig al bij de 1e enting vragen of je al over steralisatie hebt gedacht :o . Tja, het is een beroep en er moet verdiend worden en je ontloopt diverse risico's (baarmoederontsteking-kanker).

Monique

Bericht door Monique »

Bij gesteriliseerde teefjes kan het ook vervelende gevolgen hebben: minder speels, luier en dikker worden. Soms ook dominanter inderdaad.

Louise

Bericht door Louise »

Dat minder speels gaat misschien op voor de heel jong gesteriliseerde teefjes, maar als ze gesteriliseerd worden voor de 1e loopsheid zijn het echt nog pups, dus superspeels en veel honden van diverse rassen zijn sowieso niet zo speels meer als ze eenmaal volwassen zijn. Smouzen gelukkig wel en uit ervaring weet ik, dat de meeste smouzeneigenaren juist constateren, dat een wat ouder teefje na sterilisatie juist vrolijker wordt.... :boogie:
En wat dat dik worden, daar ben je zelf bij, regelmatig ribbetjes en ruggengraat voelen, niet zoveel voeren als op het pak staat, niet te veel extra's en genoeg beweging. Te dik betekent ook: lui, minder speels.
En bij zeer dominante teefjes is de kans inderdaad groot, dat dat erger wordt

rita

Bericht door rita »

Jessy was vorige week loops en van donderdag tot dinsdag had Castor heel veel interesse. door ze goed uit elkaar te houden is het heel goed te doen met een loopse teef in huis.

Castratie van zowel reu als teef ben ik niet voor. Heb een vriend met een gecastreerde cairn terrier reu: en idd. zoals het verhaal al beschrijft heeft hij heel veel geur van een dekrijpe teef. zelfs Duco was totaal onder de indruk van de geur dat dit hondje verspreide. ik heb ze met veel pijn en moeite uit elkaar kunnen houden.

Reuen onderling vechten wel om te kijken wie hoger in rangorde is, maar vaak gaat het niet tot bloedens toe. helaas met 2 teven kan het lijden tot de dood van 1 van hun.
vaak wordt aangeraden om een reu en teef te nemen, dit gaat bijna altijd goed.

om op het probleem terug te komen: laat de honden het zelf uitzoeken, ik denk dat het nu zover komt omdat de pup volwassen wordt. de oudere hond wil alles in de hand houden en moet optreden tegen de jongeren.
Heel vaak zien wij mensen niet wat er altijd gebeurt, de lichaamstaal is zo belangrijk en vaak missen wij dan een stukje "tekst"

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Op een site van een dierenhulp stichtng vond ik een aardig stukje over een tweede hond erbij:

http://www.dierenhulpcadiz.nl/html/hond_erbij.html
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Als er geen fokplicht was geweest voor de smouzen, hadden wij denk ik nooit twee honden gehad.
Met vier kinderen hebben wij heel lang één hond genoeg gevonden.
Nadat Finny twee nesten heeft gahad, en wij later naar haar kleinkinderen gingen kijken, begon het ineens te kriebelen. Onze kinderen werden groter, en een klein of achterkleinkind van Finny leek ons erg leuk. We zijn toen alle voor en nadelen gaan afwegen, want dan zouden ze b.v. mee op vakantie moeten, terwijl Finny altijd naar vrienden ging, en ook de kosten namen we mee.
Finny is toen voor het eerst mee op vakantie gegaan als proef; dat beviel zo goed dat we daarna ons verder zijn gaan verdiepen in het hebben van een tweede hond. Ondertussen stonden wij opnieuw op de wachtlijst. Zo kwam in december 2004 Guusje in ons leven, een kleinkind uit Finny's tweede nest.

Finny is thuis de hoogste in rang, maar buiten speelt Guusje de eerste viool.
Binnen houden wij dit in stand, altijd eerst Finny en dan Guusje.
Ze hebben wat afgespeeld die twee, nu na drie jaar is dat bijna niet meer, problemen zijn er gelukkig nooit geweest.
Wij hebben er nog geen moment spijt van gehad, dat we er een hondje bij hebben genomen. Als Finny er niet meer is, komt er weer een hondje bij hoor. Twee is zo ontzettend leuk...
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Nu Roosje er een poosje is, gaan we de dag steeds meer aanpassen/ veranderen.
's Morgens een klein stukje samen los. Dan heeft Roosje het wel gehad.
Daarna gaan we even met Stapper fietsen. Zo leuk. Erg veel hebben we het niet geoefend, maar hij gaat voorbeeldig naast de fiets. Fijn ook om even iets met onze grote kerel te doen.
's Middags een wandeling met de mopsjes, waarbij Roosje grotendeels in de tas meegaat. Maar ze blijft allert, dus in slaap vallen is er niet bij.
Later op de middag een klein los rondje en 's nacht ook. (Stoer hoor, in het pikkedonker :o )
In mijn album Roosje met Balloo. Als ze wakker is, probeert ze hem, tevergeefs, 'dood' te krijgen :mrgreen:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Mary

Bericht door Mary »

Je hebt het maar druk met je nieuwe baby :lol:

Erna

Bericht door Erna »

Ha, ha, Baloo "dood" maken zal nog niet lukken. Wacht maar tot Roosje wat groter is.
Stoere meid dat ze in het donkere bos durft te lopen.
Wat fijn dat het met Stapper zo goed naast de fiets gaat, :fiets: :dog: kan hij toch zijn beweging krijgen want die rondjes met Roosje er bij zijn voor hem natuurlijk niet genoeg.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Fijn als iedereen het op die manier naar z'n zin heeft! Behalve Baloo dan soms. Maar die kan vast wel een stootje hebben. :wink:
Afbeelding

rini

Re: Een hond erbij?!

Bericht door rini »

ls er iemand binnenkomt zijn er 2 smouzen blij alleen krijgt Boy(5 jr) niet de kans om iemand te begroeten want Missy(1,5 jr) hangt Boy in zijn nek ze doet hem wel geen pijn maar ik weet niet of ik dit mag laten gaan of in moet grijpen.Ook vinden we plukken haar van Boy die ze er gewoon uittrekt ze hangt hem echt de hele dag aan zijn nek.En die goedzak vindt het allemaal wel best en als hij het zat is grijpt hij haar wel maar ik vind het niet leuk om te zien.
Loops worden moet ze pas in augustus dus dat is het ook niet.Verder hebben ze het heel gezellig samen
Afbeelding

loes

Bericht door loes »

Rini, dat is hier ook. Niet zozeer Adah en Fija, want ik denk dat Adah dat niet toelaat, maar nu is Jelle er sinds gisteren en het viel me toevallig op, dat Fija flink bazig en opdringerig is t.o.v. Jelle, inderdaad flink aan zijn bakkenbaarden hangen e.d. Ik denk, dat het iets te maken heeft met het :sortof: heerzijn van de reu. ( :?: )
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Hoi Rini,

Gezellig dat je mee komt praten op dit forum! Misschien wil je je even onder "Nieuwe leden" voorstellen? Dat kletst wat gemakkelijker hè. Jullie hadden ook een hond met Addison toch?

Een antwoord op je vraag, heb ik verder niet. Geen reu in huis. Hoewel dames natuurlijk ook wel kunnen klieren en elkaar als floss kunnen gebruiken. :?

Groetjes,
Ariënne
Afbeelding

Erna

Bericht door Erna »

Toen we Saartje te logeren hadden hing ze Lisa ook behoorlijk in haar vacht. Ik heb het afgedaan als jeugdige overmoed.
Verder zou ik het niet weten, we hebben zelf alleen Lisa.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

rini

Bericht door rini »

We grijpen maar in als Missy weer aan Boy hangt want plukken doen we zelf maar Missy heeft zo goed "geholpen "dat het op sommige plekken niet meer nodig is !!!
Afbeelding

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Heel gezellig zo: twee hondjes!
Vera wil Roosje (nu bijna een half jaar) tegenwoordig nog weleens helpen als er kleefkruid-balletjes in Roosje d'r vacht zitten of als ze bij haar een teek vindt. Leuk hoe vanzelf dat gaat.
Verder is Roosje de laatste tijd Vera wat uit de tent aan het lokken door steeds voor haar neus met een kauwbotje (als een sigaar in haar bekje) langs te paraderen. Als Vera er dan op afkomt, duikt Roos onder de bank met het botje. Nu kan dat nog net. :wink:
Afbeelding

Gesloten