We zijn met onze Pepper naar de puppy-cursus aan t gaan.
Daar leer ik veel, en ook over de rangorde.
O.a. dat de hond als laatste door de deur gaat, hij niet tegelijk met ons, of eerder dan ons mag eten, enz. enz. enz.
De theorie erachter snap ik helemaal.
Maar in de praktijk komt er toch niet altijd zoveel van terrecht.
En soms denk ik ook...ach......je weet je plekje wel....maar dat komt ook door t volgende:
Onze Pepper was/is een onzeker hondje, maar tegelijkertijd kan ze ook heel veel dominanite-gedrag laten zien.
Ze kruipt (althans dat probeert ze) bovenop de rug van andere honden, ook bij de kids, als die op de grond aan t spelen zijn, ze doet als een reutje overal 3 druppels plassen, en ga zo maar door....
Tegelijkertijd kan ze bijna kruipend naar je toe komen als je haar roept, of helemaal niet komen....
Dus ik ben als opvoeder van mijn hond steeds de balans aan t zoeken tussen het niet accepteren van haar dominanite gedrag, maar ook om haar toch enthousiast te houden, en niet met haar staart tussen haar benen bij wijze van.. als ik haar roep.
Bij mijn weten zijn er nooit vervelende dingen gebeurd, dat dit "kruipgedrag" zou kunnen verklaren.
We hebbben van dag 1 af aan haar altijd erg veel beloond, zowel met stem als met een lekker brokje/snoepje.
het enige is dat ze als pup van 7 weken, toen ze bij ons kwam, 2 weken erg "geprotesteerd" heeft tegen de bench.
Ze huilde veel, bevuilde de bench helemaal, en bleef dit consequent de gehele nacht doen, met tussen pozen van soms wel 15 minuten(!!), meestal korter!
Dus stressgedrag !
We hebben de bench toen verplaatst naar de keuken, en sindsdien gaat het beter. Ze is rustig, slaapt de hele nacht, en bevuild de bench ook niet meer.
Nu staat de bench inmiddels in de garage, en is het helemaal geen probleem meer.
Ook het blaffen zodra ze ons hoorde in de ochtend is helemaal over !! (gelukkig !!!!)
Ze wacht rustig af. Ze gaat er ook regelmatig uit haarzelf in liggen, of komt er niet uit als we thuiskomen.
Gelukkig is ze de meeste tijd van de dag een heerlijk vrolijk opgewekt hondje.
Herkent iemand dit?
Kan iemand mij hier advies in geven?
Gaat dit weer over?
Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?