Happen in de broek?!

Plaats voor algemene vragen, opmerkingen en ideeën rond opvoeding & gedrag
Eveline

Happen in de broek?!

Bericht door Eveline »

Hoi,

Toen Pip een pupje was tussen de 12 en 18 weken kon ze flink in je broek, enkels enz. hangen. Niet fijn natuurlijk. We hebben gezocht naar manieren om haar dit af te leren. Hierbij was het voor ons heel belangrijk dat we dit niet via een "fysieke" aanpak zouden doen. We ontdekten dat het bij Pip goed werkte om haar een time-out in de gang te geven van meestal zo'n 5 minuten. Daarna negeerden we haar nog even om vervolgens met een oefeningetje weer even de rangorde duidelijk te krijgen. Dit werkte heel goed. Het bijten was er op een weekje helemaal uit.
Nu is Pip onlangs loops geweest en komt dit gedrag weer terug....tot onze spijt...maar misschien ook wel heel natuurlijk gedrag voor een pup wiens hormonen overhoop zijn gehaald en die de puberteit induikt. Ze kan vanuit het niets (ogenschijnlijk voor ons althans) op je afspringen en grommend en happend naar broek/schoenen uithalen. Ook nu weer reageren we met een time-out. Het werkt maar het gedrag zou ik graag beter willen begrijpen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes, Eveline

Mary

Re: Happen in de broek?!

Bericht door Mary »

Ach, beter begrijpen. Zolang je haar iets, wat je niet wilt, kunt afleren gaat
het toch goed? Volgens mij vallen ze allemaal een keer terug op pupstreken. Gewoon opnieuw beginnen met opvoeden. Wat Jeanette trouwens dan doet
is hele hoge geluidjes maken, als een piepende pup.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Ja, het is herkenbaar. We hebben het hier wel besproken. Als je bovenaan bij "Zoeken" een woord intypt en daarna op Enter drukt, kun je veel vinden.

Het klinkt wel prima, zoals jullie het oplossen. En het gaat echt over!!
Afbeelding

karin73

Bericht door karin73 »

Dat deden wij inderdaad ook met Suske, toen ze wat jonger was, had ze ook van die "hapaanvallen". Vooral naar bewegende dingen, wapperende armen, een wijde broek. Met een paar kinderen was dat dus regelmatig raak. Maar hoog gillen hielp wel, maar als bij jullie die time-out toen werkte, gewoon weer proberen.
Ik denk dat mevrouw inderdaad lekker aan het puberen is en uitprobeert hoe ver ze kan gaan.
groetjes, Karin

Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)

Eveline

Bericht door Eveline »

Het piepen hebben we in het begin ook geprobeerd, daar werd ze alleen maar meer door geprikkeld en dus bijteriger (is dat Nederlands?!)....gek he hoe dat toch kan werken bij al die honden, zo veel verschillende karaktertjes en zoveel verschillende methodes. Vandaar dat wij dus uitkwamen op de time-out. Ik denk dat ik me op die momenten het meest zorgen maak over het feit of onze Pip happerig is/blijft of niet. Ik lees in dit forum best wel wat verhalen van pups die allemaal happerig waren, maar waren ze dat ook nog toen ze zo'n 8 maanden oud waren?
Wat betreft rangorde zit het wel snor: alle regels van wij eerst eten, eerst door een deur, niet grommen tijden spel, niet op bank of in bed enz. passen we consequent toe. En als ik Pip zo verder zie is dit ook wel heel duidelijk voor haar, ze weet waar ze aan toe is.
Met de opmerking "ik wil het begrijpen" bedoel ik vooral: is het passend bij een 8 maanden oude pup, in de puberteit, is het ontlading, spanning kwijtraken enz. De momenten zijn heel wisselend waarop ze het doet, aan het begin, halverwege of einde van een wandeling, spelend in de tuin enz.

Oh, ik zie nu ik het bericht wil plaatsen dat er al wat reacties zijn, fijn. Wat een snel forum!!!

Mary

Bericht door Mary »

Maak je geen zorgen. Blijf consequent en het gaat allemaal over.

loes

Bericht door loes »

Troost je, er is vrijwel geen smous die happerig blijft of er moet nooit wat aan gedaan zijn. Al ken ik er wel 1 die wat dat betreft een rare gewoonte heeft, hè Karin en Renate :hihi:
Tijdens de pubertijd lijkt het vaak of ze al het geleerde compleet vergeten zijn en 10x ondeugender zijn, maar zo na een jaartje merk je ineens dat het lek boven is en krijg je er een echte hond aan. Heb je ze als pup dan maar laten aanrommelen dan pluk je daarvan ook de wrange vruchten. Maar gelukkig weten de meeste mensen tegenwoordig beter.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

karin73

Bericht door karin73 »

Ja, die ken ik ook.... :hihi:
groetjes, Karin

Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)

Eveline

Bericht door Eveline »

Bedankt voor jullie reacties! Ik weet nu in ieder geval zeker dat we niet aanrommelen, dat we goed bezig zijn en het happen in ieder geval niet tolereren en dat op een :sortof: hondvriendelijke manier laten weten aan Pip. Dan moeten we rond de leeftijd van 1-1,5 jaar wel een superhond hebben omdat ze voor de rest zo'n heerlijk beestje is :jeah2: !!! We zijn in ieder geval heel blij met onze keuze voor dit ras! Fijne jaarwisseling iedereen, het is nu aftellen geblazen :dog: :boogie:

Eveline

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Zo te lezen heb je het toch behoorlijk op de rit.
Vooral doorgaan op de ingeslagen weg en consequent blijven.
Is soms heel moeilijk, en gaat vaak met vallen en opstaan.
Vrijwel iedere pupeigenaar heeft momenten gehad waarop ie zich afvroeg "waar ben ik aan begonnen?".
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Alma

Bericht door Alma »

Boester heeft niet veel gehapt maar ik liet de kinderen altijd stilstaan en negeren als het dan toch gebeurde en als hij dan stopte liepen ze weg en mochten ze niet iets gaan doen met Boester.
Nu (hij wordt 28 maart 1 jaar) heeft hij ook de neiging om af en toe in mn hand te happen als hij iets niet wil wat ik wel wil, bv een 'kunstje' doen.....
Of tegen mijn been duwen als hij wat wil, dit negeer ik nu ook weer meer sinds deze week omdat ik denk dat we wat makkelijker geworden zijn.
Maar dan hebben de smousjes het ook weer snel door wie de baas in huis is :shock:

gr, Alma

Eveline

Bericht door Eveline »

Hoi,

Pip is volgens mij nu met bijna 9 maanden echt in de puberteit. Vandaag tijdens het wandelen, ze mocht "los" aan de lange lijn (voor wie wil ... dat kan ik uitleggen! ), en vanuit het niets springt ze naar mijn schoen, daar zeg ik "nee" op en vervolgens hangt ze vol overgave in de lijn, grommend en bijtend. Ze raakte hierbij mijn hand vol met haar tanden, ze beet niet in mijn hand, maar raakte hem dus wel flink. Ik heb meteen de lijn weer ingekort zodat ze naast me moest komen lopen en heb haar de rest van de route genegeerd, alleen de nodige commando's gegeven om over te steken enz. Thuis ook genegeerd en na zo'n 3 kwartier een spelletje gedaan om de verhoudingen weer even duidelijk te krijgen. Ik heb gewonnen. Toch voelt het heel dubbel: ik begrijp de fase waar ze in zit, maar kan het ook weer niet leuk vinden dat ze zo fel reageert. Ik heb vandaag voor het eerst eigenlijk echt zelf even moeten afkoelen, ik was gewoon pissig :boos: . En nu ze lekker in haar mandje ligt te slapen en me tussendoor likjes is komen geven voel ik me weer schuldig :shy: . Hoe doen jullie dat?

Groetjes, Eveline

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Hetzelfde... :|
Al is het al weer een poosje geleden.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Mary

Bericht door Mary »

Kan er ook niets aan toevoegen of iets anders van maken.
Gaat weer voorbij.

Eveline

Bericht door Eveline »

...en dit in tegenstelling tot mijn idyllische bericht van gisteren..Pip gelukzalig slapend op mijn schoot.... :wink2:

sammydesmous

Bericht door sammydesmous »

Met Pip is niets aan de hand hoor . Pip is duidelijk in de puberteit. Sammy is sinds vorige week ook weer begonnen met in de riem te bijten en hangen als we net buiten zijn. Ook na het oversteken van de weg. Gewoon negeren. Riem naar beneden drukken met je hand. Commando Laag en dan is het weer goed. Happen naar de benen deed ze wel toen ze klein was. Dan gewoon van haar weglopen. Op de cursus vroeg iemand "hoe lang duurt dan de pubertijd" antwoord van de cursuslleider was "zo lang als je er zelf van maakt. Heb je ze niet in de hand dan duurt het eeuwig. " Trouwens "los aan de lange lijn doen wij ook. Ideaal. En ze vind het heerlijk. Ze komt steeds naar je toe. Als we haar echt los zouden laten zit ze zo in een konijnenhol of onder een auto of ander vervoermiddel. :niks: Ze gaat wel los als er meerdere honden bij zijn.In het bos of strand. En dat gaat prima.

Groetjes
José en een pootje voor Pip van Wieske op de Ruiver- Sammy de smous :dog:
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)

Eveline

Bericht door Eveline »

Hoi,

Ah, bekend met los aan de lange lijn! Ja, voor Pip werkt het goed. Ze ontwikkelt zo toch minder zelfbelonend gedrag door naar Jan en alle"hond" af te kunnen springen. En als er niemand in de buurt is, laat ik de lange lijn gewoon achter haar aan slingeren (het is geen officiele rollijn, maar een 8 mtr. nylon lijn van de bouwmarkt), dus niet zwaar of zo. Met en met korten we hem in en al die tijd kunnen we oefenen met hierkomen, naast enz.
Fijn dat jullie reageerden over Sammy, José, heel herkenbaar dus. Ik negeer vooral, hou inderdaad de lijn kort (met zo'n lange lijn lijkt het wel alsof je je hond aan het ophengelen bent...!), maar vandaag ontviel me toch ook een potver.... en dat is aandacht. Dat merk je meteen, dan gaat ze met nog meer energie door. Ook nee of los op dat moment werken averechts. Zodra ze weer "erbij" is, geef ik haar wel meteen een commando zit, af of naast zodat ze weer even voor mij heeft moeten werken.
Fijne avond allemaal, en thanx,

Eveline

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Misschien ook wel iets voor ons, die lange lijn. Roosje gaat tegenwoordig achter de reeën aan. Vooral als mijn aandacht net even verslapt. Alleen moet ze dan niet mèt die lange lijn de pootjes nemen. :o :scratch:
Bovendien zijn hier nu in het bos de bordjes geplaatst, waarop staat dat er alleen aangelijnde honden mogen lopen.
Afbeelding

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Ha, mooi zo'n lange lijn.
Er staat niet dat je hem ook vast moet houden teslotte :mrgreen:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Precies! :fluit: :hihi:
Als Veertje aan de riem loopt en ik laat het ding per ongeluk los, dan stopt ze braaf. Ik weet dus niet of dat wel werkt. Maar ook handig voor haar bij interessante fietsers en trimmers.
Afbeelding

Gesloten