Ik heb jaren geleden een keer meegemaakt dat mijn (inmiddels overleden) hond Douwe werd aangevallen door 2 bouviers. Samen met een vriendin was ik aan het schaatsen op een vijvertje, hondje gezellig mee en duiken er opeens uit het niets twee bouviers op mijn hondje af (bastaard terrier). Hij werd helemaal verscheurd leek het: als een dood konijn heen en weer geslingerd totdat die man de bouviers weer onder controle had. Het waren niet zijn eigen honden en hij was zich ook rot geschrokken. Vriendin op schaatsen naar haar huis om dierenambulance te bellen en ik op schaatsen met mijn hond in de arm ook richting haar huis. Twaalf hechtingen had hij en hij heeft er geen blijvend letsel aan overgehouden. Ik helaas wel; ik ben daarna altijd bang gebleven als er onbekende honden op hem af kwamen. Lekker relaxed wandelen was er niet meer bij

.
Gelukkig is het daarna niet meer mis gegaan.
Met de komst van Jip heb ik mijzelf echt ertoe moeten dwingen om daar anders mee om te gaan en hem veel in contact met ander honden gebracht. Helaas bleek Jip als volwassen hond erg dominant te zijn tegen andere (vooral grote

) honden; dezelfde angst stak weer de kop op......Ik heb Jip toen op hoop van zegen laten castreren en dat heeft uitstekend geholpen

. Het is nu een hele lieve hond die alleen aangelijnd vervelend tegen andere honden kan doen. Dat komt door een vervelende ervaring:
Zo'n drie jaar geleden is Jip plotseling (aangelijnd) voor ons huis aangevallen door een loslopende rodhesian ridgeback. Die sprong zo bovenop hem en beet hem een gat in zijn nek. Moet je je hond los laten lopen zei de eigenaresse tegen mij (ze is getrouwd met een politieman

), dan gebeurt dat niet (die vrouw spoort niet helemaal, volgens mij denkt ze dat ze in de rimboe woont ipv in de bewoonde wereld). Dat vond ik toch echt de omgedraaide wereld worden. In de bebouwde kom hoort de hond aangelijnd te zijn en mijn Jip luistert niet zo geweldig dat ik hem dan los vertrouw.
Overigens hapt haar hond naar meerdere honden en kinderen :x .
Beide keren is overigens de nota van de dierenarts netjes vergoed.