GEK op soortgenootjes

Plaats voor algemene vragen, opmerkingen en ideeën rond opvoeding & gedrag
Gesloten
Renate

GEK op soortgenootjes

Bericht door Renate »

Phoebe is - voor ons - echt een ideaal hondje. Ze luistert goed, kent de basiscommando's, was vrij snel zindelijk (11,5 wk), kan goed alleen zijn en is superlief voor alles en iedereen. We zijn nog geen hond tegengekomen die niet in de smaak valt.
En dat is tegelijk mijn probleem. Ik laat Phoebe graag loslopen (in het bos en tussen de weilanden) maar zodra er een andere hond in zicht is, kan ik het wel schudden. Dan luistert ze helemaal niet meer en denkt alleen maar aan spelen, spelen en spelen. Als Phoebe het soortgenootje en baas eerder ziet als ik, moet ik haar vangen en aanlijnen, want ze peinst er niet over om met me mee te komen. Kan ik dit afleren? En hoe? Ik probeer haar andere honden te laten negeren als ze aan de riem loopt, maar als andere honden loslopen, kan ik niet voorkomen dat ze toch spelen/snuffelen. Ik vind het erg jammer, want ik vind het niet prettig dat ze zomaar op andere honden en mensen afrent en opspringt natuurlijk.
Gisteren hadden we een Paaswandeltocht vanuit de puppycursus. Erg leuk en gezellig (hè Wendy?). Phoebe heeft naar hartelust gespeeld (met name met Pepper van Wendy) maar luisteren ho maar. Ze had het veel te druk. Haha.
Hopelijk wordt ze wat minder enthousiast als ze ouder wordt. Ik ben namelijk stikjaloers op die mensen die hun hond lekker los hebben lopen en die super luisteren naar hun baas. Die na een enkel KOM netjes met de baas meegaan :!:

Mary

Re: GEK op soortgenootjes

Bericht door Mary »

Ze is nog piepjong. De honden die keurig meegaan zijn echt wel ouder.
Gewoon stug doorgaan met oefenen en opvoeden. Het zal steeds beter
gaan. :D
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Erna

Bericht door Erna »

Lisa is ook zo'n hond die alle mensen en andere honden erg leuk vindt. Ze springt als ze de kans krijg tegen iedereen op. Het is wel zo dat Lisa komt als ik haar roep.
Komt Phoebe wel als je alleen met haar bent, en ze niet wordt afgeleid. Je zou met haar met een lange lijn kunnen oefenen. Eerst alleen met haar, roep haar steeds bij je, goed belonen als ze komt. Maak er een spelletje van zodat ze het leuk vindt om naar je toe te komen. Als dat goed gaat kan je het proberen met 'n andere hond erbij. Misschien kan je met een bekende met hond afspreken om te oefenen. Je moet haar alleen maar roepen op een moment dat het spel stil ligt en ze niet al te ver bij je vandaan staat. Als ze komt belonen, en als het mogelijk is nog even laten spelen, zodat ze weet dat als ze komt het spel niet over hoeft te zijn. Door de lange lijn blijft ze bereikbaar voor je.
Dit natuurlijk niet oefenen in de dekking, want dan komt ze met haar lijn vast te zitten.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Gesloten