bijten

Plaats voor algemene vragen, opmerkingen en ideeën rond opvoeding & gedrag
Monique

bijten

Bericht door Monique »

Wat ik nu toch meemaakte met Jip :oops: :oops: :o . Ik was aan de wandel en wij passeerden een mevrouw met een beetje wapperende broekspijpen. Hapt Jip zomaar in haar been bij het voorbij gaan, en niet een beetje, nee, de tandafdrukken zaten diep in het been (nog net niet tot bloedens toe) en de broek was flink gescheurd :x . Wij waren beiden stomverbaasd, waarom deed die hond dat? En nog erger: hoe voorkom ik dat hij het nog een keer doet?

Ik ga een hondengedragstherapeut raadplegen, want hij heeft hier altijd een handje van gehad bij voorbij rijdende fietsers/scooters en soms ook bij hele vreemde mensen (uitheemse types, die ziet hij niet zo vaak). Dan ben ik er ook op verdacht, maar zomaar een passerende wandelaar.....? Zo erg wapperden de broekspijpen niet, ik had net zo'n soort broek aan. Zij liep wel met een krant in haar hand (maar had de krant in de andere hand als wij haar passeerden, bovendien meppen wij nooit met kranten....). Het lijkt net alsof iets wat in de kern (bij de cairn :wink: ) aanwezig is nu opeens toeneemt. Dat verontrust mij wel en ik wil het probleem bij de bron bestrijden, liever dan met een gemuilkorfde hond te moeten rondlopen.

Ariënne

Re: bijten

Bericht door Ariënne »

Oei wat vervelend Monique! :schrik:
Echt balen zulke geintjes!
Goed om er hulp bij in te schakelen!
Ik ben benieuwd. Hoop dat Jip dit gauw afleert.
Afbeelding

Mary

Bericht door Mary »

Wat een gewaarwording zeg. Hopelijk kan een gedragstherapeut er een
beetje inzicht in krijgen hoe het in zijn koppie werkt. Dat zal vast niet
eenvoudig zijn. Voorlopig maar ruim om iedereen heen :?
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Erna

Bericht door Erna »

Nou Monique, daar schrik je ook van. Goed dat je er meteen een gedragstherapeut bij haalt die hopelijk boven water kan krijgen waarom Jip dit doet.
Je loopt toch niet zo lekker buiten met hem op deze manier.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Renate

Bericht door Renate »

Tjonge Monique wat een vervelende situatie. Wat zal jij je rot gevoeld hebben.

Goed dat je meteen een gedragstherapeut inschakeld. Ik hoop dat hij je kan helpen met Jip.

Succes.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Ik hoop eigenlijk, voor jullie, dat het een 'vreemd' incident blijkt te zijn.
Ooit heeft Ayla een trimster in de kuit gebeten. Die mevrouw kwam aanholen, haar benen heel erg optrekkend en roepend : hou die hond vast, 4x !!!!
Ayla deed nooit iets. Maar voor deze vreemde vrouw trok ze een sprintje en beet haar belerend in de kuit....zo !!
Erg vervelend.
Misschien was er aan deze mevrouw ook toch iets raars, wat een mensen oog en neus niet opgevallen is !? Mensen kunnen ook heel 'fout' ruiken.
Jip heeft toch nooit gegromd of onaardig gedaan tegen passerende mensen ????
Ik ben benieuwd wat de therapeut ervan zeggen zal.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Ariënne

Bericht door Ariënne »

O, o! Ik zie het voor me Jeanette! Ayla nog wel!
Vera doet wel onaardig tegen trimmers :( maar het blijft nog bij blaffen...
Lastig hoor Monique!
Afbeelding

Monique

Bericht door Monique »

Nou, Jip heeft wel eens in de broekspijpen van een voorbijrijdende fietser gehapt, of jogger, maar dan voelt hij zich bedreigd. Misschien rook of zag hij inderdaad iets vreemds en wilde hij mij beschermen. Hij doet het ook wel eens heel 'voorzichtig' bij Doeke in huis als hij te dicht langs hem loopt. Dus het zit er wel een beetje in :( .
Ik heb die mevrouw een bloemetje gebracht, dat vond ze in ieder geval al heel erg fijn.

Jip was vandaag bij de hondentrimster en haar viel het op dat zijn huis (bij buik en oren) zo zwart werd. Dat was mij zelf ook al opgevallen. Volgens haar kon dit duiden op een gebrek aan bepaalde voedingsstoffen of een allergie, bijvoorbeeld door langdurig hetzelfde voer te geven (lam of kip & rijst). Ik vind hem ook wat sloom de laatste tijd en hij springt moeilijk in en uit de auto, heeft minder energie. Misschien heeft die plotselinge beet in de kuit van die vrouw daar ook mee te maken (uit irritatie?). Je weet het niet, hè? Morgen maar eens bellen met: De hondentherapeut!

Nog meer slecht nieuws: Remy (onze jonste boerderijkat -weten jullie nog?- is overreden en Piet de wei op :cry: . Ik wilde hem net maandag laten castreren, chippen en inenten :scratch: ......Gek genoeg zijn ik en de kinderen vooral blij dat niet Binky is die onder de auto gekomen is en blijkt Doeke meer dan hij verwacht had verdrietig te zijn om het verlies van Remy. Hij was het er eigenlijk niet mee eens toen ik met die kat kwam aanzetten. Het kan verkeren.

Erna

Bericht door Erna »

Monique het gaat wel moeizaam daar in het noorden bij jullie, er moet toch ook een keer een eind komen aan al die nare dingen. Je hebt de laatste tijd heel wat voor je kiezen gehad. Nu Remy weer, afschuwlijk.
Sterkte met alles.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Wat jammer van Remy, Monique. Wat verdrietig nou weer.
Heel veel sterkte voor jullie allemaal. :kus:

Het klinkt inderdaad we als een soort angstbijten wat Jip doet, lijkt mij.
Toevallig zat ik net Vera's buik te bestuderen en vond hem ook al zo donker geworden. Die van Roosje is ook niet echt licht.
En Jip lijkt dus niet echt fit...
Het zijn soms wel raadsels die je moet oplossen hè.
Afbeelding

Mary

Bericht door Mary »

Ik weet niet beter dan dat Pim zijn buik iedere zomer zwart wordt.
Volgens mij komt dat gewoon door de zon. Bij een beetje mooi weer
(al vanaf februari) gaat hij er heerlijk voor liggen. Na de zomer zie je
dat langzaam maar zeker weer verdwijnen.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Wat ontzettend sneu, dat Remy overreden is.
Hij heeft in ieder geval een kans gehad bij jullie.
Heel veel sterkte ermee en ook met de zorgen om Jip.
Denk je dat hij iets onder de leden heeft ???

Mary

Bericht door Mary »

Ariënne schreef:
Het klinkt inderdaad we als een soort angstbijten wat Jip doet, lijkt mij..
Ben benieuwd wat de therapeut hieruit haalt.
Ik ga voor dominantie, geen angst.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Aha Mary. Ik ben ook zeer benieuwd.
Afbeelding

Monique

Bericht door Monique »

Ja Mary, dat vrees ik ook. Maar omdat hij gecastreerd is.....zou ik dat toch niet meer verwachten na zoveel jaar. Dat hapje naar Doeke is dominantie, dat vind ik overduidelijk en dan wordt hij ook flink terecht gewezen.

Ik heb Purina pro-plan zalm en rijst gekocht op aanraden van de trimster. De mevrouw in de dierenwinkel wist ook meteen te vertellen waarom dit voer dan geschikter kan zijn. In ander voer zit vaak teveel eiwitten en dat kan die huidverkleuring veroorzaken. Maar het kan natuurlijk ook van de zon zijn :) . Dat hoop ik dan maar! Ze hebben er lekker van gesmikkeld :P (mag ook wel voor die prijs :roll:

Op haar aanraden heb ik overigens ook exil-spray tegen teken gekocht. Zij bivakkeert altijd in Drenthe in de bossen waar haar hond onder de teken komt te zitten. Met dit middel op zich gaan de teken zich niet hechten (vastzuigen) en vallen ze er gewoon af. Het was iig een stuk goedkoper dan de scaliborband.

Bedankt voor jullie medeleven met Remy, ik merk aan Binky dat die hem mist en het was Jojo zijn favoriete 'speeltje', dus die zoekt nu meer Jip op. Op de boerderij hebben ze weer een nestje, misschien dat we toch weer een nieuw katje 'adopteren' (en dan maar hopen dat die een langer leven beschoren is).
Wij wonen helaas vlabij een drukke Rijksweg. De ene kant op is allemaal weiland, de andere kant op is druk verkeer; waarom ze dan toch nog voor 'de andere kant' kiezen? Joost mag het weten :scratch: . Binky heeft iig zijn lesje geleerd, die blijft nu steeds in de tuin of rond het huis.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Hoe is het nu met jullie allemaal Monique ??? Zijn de 'rollen' al weer helemaal verdeeld na de dood van Remy ?
En hoe is het met Jip nu ???
Is hij weer helemaal de oude? Heb je nog een gedragsdeskundige geraadpleegd?

Monique

Bericht door Monique »

Ik heb (nog) geen gedragsdeskundige geraadpleegd maar ben wel al overgestapt op ander voer en houd nu eerst zijn gedrag goed in de gaten. Hij is al wat actiever vind ik, minder chagrijnig. De plek van Remy is inmiddels ingenomen door Chicky, een nieuw katje (afkomstig van de kippenboer waar Elles haar pony gestald staat; die heeft voortdurend nestjes en vandaar de naam :wink: ). Chicky is 8 weken oud, een miniatuur kopie van Binky en ook weer heel erg lief. Het valt ons iig al op dat Jip leuker reageert op Chicky dan hij op Remy heeft gedaan (dus ook hier: minder chagrijn?).
Ik heb wel de naam van iemand in Warffum die ik ga bellen, ook om dat rare gedrag naar fietsers eruit te krijgen (want dan hapt hij dus ook naar broekspijpen).

Ik ben niet zo actief op zoek naar iets anders, komt ook omdat het wisselend leuk/niet leuk is op mijn werk. Nu komt er weer een leuke periode aan (heel veel vacatures te vervullen, en werving en selectie vind ik erg leuk om te doen). In de zomervakantie ga ik mijn CV eens bijwerken en rondsturen naar buro's die mij aanspreken. Dan gaan er vanzelf wel balletjes rollen (of niet :( ).
Het is ook maar net hoe je jezelf voelt op dat moment. Voel je je goed dan heb je geen last van vervelendde situaties op je werk, voel je jezelf niet zo lekker, dan kun je ook dat niet naast je neerleggen of relativeren.

Gelukkig gaat het hier nu weer (even) goed!

wubke

Bericht door wubke »

Veel geluk met met Chicky. Hopelijk heb je wat langer plezier van hem dan van Remy. Met katten is dat altijd heel onvoorspelbaar. Wij hebben er twee al meer dan 10 jaar. De oudste is samen met zijn broer bij ons komen wonen. Net nadat ik ze had laten castreren was broerlief verdwenen, nog geen jaar oud. Wij woonden doen vrij dicht bij de spoorlijn en toen ik m ging zoeken vond ik hem. Een botsing gehad met een trein........ Inmiddels zijn we verhuisd naar de andere kant van de spoorlijn. Katten mee, eerst en tijdje binnen, toen aan een lijn naar buiten, omgeving verkennen, daarna los. Toet (oudste broer) was binnen de kortste keren verdwenen. Terug naar het oude huis......toegangsweg naar het dorp en spoorlijn oversteken.
Zo'n keer of 10 heb ik hem teruggehaald, tot hij na een tijdje doorhad dat er alleen nog maar eten bij het nieuwe huis kwam...ik ben nog steeds verbaasd dat hem tijdens zijn zwerftochten niets is overkomen. Een dezer dagen viert hij zijn 11e verjaardag. De andere kat, Piraat wordt binnenkort 10. Hij is eigenlijk altijd bij ons in de buurt. Hij maakt een ommetje naar de buren, als het mooi weer is slaapt hij in de tuin en wordt het kouder komt hij naar binnen. Ik denk dat het bij buitenkatten een kwestie van geluk is, hoe lang je ervan kunt genieten......
Groet, Wubke,
Vigo Julius van Abtswoude 30 april 2006
(Jules) en
Siem-Simon 1 december 2007

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Veel geluk met Chicky van de kippenboer!! :wink:
Wat leuk dat het klikt met Jip!
Hopelijk wordt deze kat gezond oud. En dat hoop ik ook voor die van Wubke natuurlijk. (Akelig om zelf je dode kat terug te vinden, maar ja, je wil het weten. Ik heb zelf ooit een kat opgegraven om te weten of het de mijne was. En dat was helaas zo.)
En nou op en buiten je werk je balans maar weer terugvinden, Monique.
Ik heb zomaar het gevoel dat ze op je werk aan jou wel een hele goeie hebben!
Succes in ieder geval!
Afbeelding

Mary

Bericht door Mary »

Maar toch, of ze nu wel of niet oud worden, hebben deze katten toch een
prachtleven. Rondom huis, of altijd de hort op, ze worden geaccepteerd
zoals ze zijn en kunnen gewoon doen waar ze zin in hebben.

Gesloten