Verandering in gedrag
-
Renate
Verandering in gedrag
Ik zie de laatste weken een verandering in Phoebe's gedrag.
Voorheen was ze onstuimig in haar ontmoeting met andere honden. Overal rende ze blind op af. De laatste weken is ze wat gereserveerder geworden. Ze speelt nog steeds erg graag, maar rent niet meer op elke hond af. Ze komt eerst terug bij mij. Als we samen de hond naderen bekijkt ze de hond kwispelend op een afstandje. Vervolgens wordt er uitgebreid gesnuffeld en gekust voordat ze gaat spelen. Bij bekende honden heeft ze dat niet. Dan weet ze niet hoe snel ze met ze moet gaan spelen.
Ook hoef ik haar niet meer zo 'kort' te houden in het bos (dat was nodig nadat ze dit voorjaar een keer een konijn te pakken heeft gehad). Ze houdt mij heel goed in de gaten.
Ook het eigenzinnige van voor de loopsheid is weer wat afgezwakt. Ze plast en snuffelt nog wel naar hartelust en lijkt erg aantrekkelijk voor de reutjes, dus lang zal het niet meer duren voor ze weer loops wordt.
Het lijkt wel of onze Phoebe langzaam volwassen wordt.
Voorheen was ze onstuimig in haar ontmoeting met andere honden. Overal rende ze blind op af. De laatste weken is ze wat gereserveerder geworden. Ze speelt nog steeds erg graag, maar rent niet meer op elke hond af. Ze komt eerst terug bij mij. Als we samen de hond naderen bekijkt ze de hond kwispelend op een afstandje. Vervolgens wordt er uitgebreid gesnuffeld en gekust voordat ze gaat spelen. Bij bekende honden heeft ze dat niet. Dan weet ze niet hoe snel ze met ze moet gaan spelen.
Ook hoef ik haar niet meer zo 'kort' te houden in het bos (dat was nodig nadat ze dit voorjaar een keer een konijn te pakken heeft gehad). Ze houdt mij heel goed in de gaten.
Ook het eigenzinnige van voor de loopsheid is weer wat afgezwakt. Ze plast en snuffelt nog wel naar hartelust en lijkt erg aantrekkelijk voor de reutjes, dus lang zal het niet meer duren voor ze weer loops wordt.
Het lijkt wel of onze Phoebe langzaam volwassen wordt.
Re: Verandering in gedrag
Zou het de leeftijd zijn?
Een ochtendrondje hoeft niet voor 10 uur, dan heeft Pim nog geen zin.
Er is sinds januari een extra wandeling bijgekomen in de avond. Sinds kort
hoeft het korte nachtrondje voor we naar bed gaan ook niet meer.
Je staat met zijn riem bij de deur, hij moet komen en loopt dan heel droog
de trap op en gaat naar bed.
Een ochtendrondje hoeft niet voor 10 uur, dan heeft Pim nog geen zin.
Er is sinds januari een extra wandeling bijgekomen in de avond. Sinds kort
hoeft het korte nachtrondje voor we naar bed gaan ook niet meer.
Je staat met zijn riem bij de deur, hij moet komen en loopt dan heel droog
de trap op en gaat naar bed.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
Het is een bijzondere hond en dat is 't.
Eigenwijzigheid, dacht ik zo....
Eigenwijzigheid, dacht ik zo....
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Hier ook eigenwijze luitjes. 's Avonds als Bert het laatste rondje wil lopen, duikt Roosje nogal eens de bench in of mijn schoot op.
Toch opvallend hoe de honden bij het ouder worden veranderen in hun gedrag. Ik vind dat de twee hier meer en meer een eenheid gaan vormen: hetzelfde doen, naast elkaar lopen, samen slapen op de picknicktafel

Ha...bij het avondrondje hier vond Roosje het ook vaak onzin.
Deed ze een plas en hup weer terug..
We dachten dat ze misschien gewend was even de tuin in te gaan voor de nacht.
Deed ze een plas en hup weer terug..
We dachten dat ze misschien gewend was even de tuin in te gaan voor de nacht.

Ja, hij moet nodig iets doen aan zijn overwicht. 
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Voor mij zijn smouzen pas met een jaar of 4 af.
Bert gaat 5x per dag met de honden weg en alleen het 1e en laatste rondje zijn korter. Nu logeert Flo hier (is een zusje van Jip en dus tante van Roosje en Stapper) en die vindt dat allemaal veel te veel, met haar eigen baas speelt ze altijd met een bal en ze zwemt tegenwoordig graag, maar zoveel lopen.....ze zou er nog mager
van worden. 's Avonds zou ze ook het liefst lekker blijven liggen. Die van ons, ook Adah, gaan nog steeds graag uit.
Bert gaat 5x per dag met de honden weg en alleen het 1e en laatste rondje zijn korter. Nu logeert Flo hier (is een zusje van Jip en dus tante van Roosje en Stapper) en die vindt dat allemaal veel te veel, met haar eigen baas speelt ze altijd met een bal en ze zwemt tegenwoordig graag, maar zoveel lopen.....ze zou er nog mager
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
-
ewhuitema
Ik weet niet of het allemaal met leeftijd te maken heeft, Rosa is nog maar 1 jaar en heeft er nooit van gehouden om 's avonds de deur uit. Ze duikt dan snel de bench in (waar we langs lopen, op weg naar de achterdeur) en we moeten haar er bijna uit slepen....
Overdag is het een en al enthousiasme!
Om deze reden zijn wij gestopt met het late rondje, doen dit nu na het avondeten.
Om een uur of 11 inderdaad even de tuin in, als we haar zover kunnen krijgen tenminste...
Overdag is het een en al enthousiasme!
Om deze reden zijn wij gestopt met het late rondje, doen dit nu na het avondeten.
Om een uur of 11 inderdaad even de tuin in, als we haar zover kunnen krijgen tenminste...
Die Pim, dat zal in de winter wat worden. Of heeft het met de regen te maken? Want dan denkt Lisa ook altijd, ga jij maar lekker alleen naar buiten, ik blijf wel hier.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Bickel wil altijd wel graag uit alleen Wiskie niet meer en die is daar nooit echt een fan van geweest nog het laatste rondje, maar Bickel gaat wel altijd Wiskie halen dan trekt die aan zijn oor van kom nou gisteravond nam Bert Wiskie niet mee hij lag zo lekker en had totaal geen zin maar Bickel vond het nix is wel drie keer naar Wiskie toegelopen.
Groetjes, Andrea
Bickel-Gijs van Nerdinck geboren op 26/11/ 2009 Blufpoker's O'Quinta - Toby Hannes.
Labrador Wiskie 16-12-'98 overleden 29/10/2012
Bickel-Gijs van Nerdinck geboren op 26/11/ 2009 Blufpoker's O'Quinta - Toby Hannes.Labrador Wiskie 16-12-'98 overleden 29/10/2012
Bickel is zo gewend dat Wiskie er is, het zou voor Bickel juist goed zijn om hem ook te wennen alleen mee te gaan. Een tweede hond zoekt altijd bescherming-houvast bij de oudere hond. Maar er komt een tijd dat de oudere hond er niet meer is, in dat geval is het prettig dat hij ook alleen kan zijn-mee gaat.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Aan z'n oor trekken...wat een ventje...
Niet zo'n gek idee om regelmatig iets met Bickel alleen te doen.
Ooit zal hij in z'n eentje zijn. Dat het maar heel lang mag duren.
Niet zo'n gek idee om regelmatig iets met Bickel alleen te doen.
Ooit zal hij in z'n eentje zijn. Dat het maar heel lang mag duren.
Roosje's gedrag klinkt me erg bekend in de oren. Zusje Woezel kan er ook wat (niet) van. Ze moet, net als de andere twee 's avonds laat nog een keertje mee naar buiten, maar doet dat zeer ongaarne en inmiddels heb ik me erbij neergelegd, dat ze echt niets, helemaal niets, geen drupje nog, doet! Of we 5 minuten of een half uur gaan: Het maakt allemaal niet uit. En denk maar niet, dat ze 's morgens dan op klappen staat.... Echt niet, ze loopt rustig de eerste 5 minuten mee, voor ze eindelijk eens hurkt. De andere twee doen keurig wat er van ze verwacht wordt. Apart he?
Twee smousjes: Tuuntje Jip en Woezel van Abtswoude.
Nu is Missy erg gericht op Boy maar wat er de laatste weken gebeurt... ze doet hem in alles na,Boy niet eten zij ook niet.Boy plassen,zij ook plassen zelfs met poot omhoog
.Iets wat Boy wel lust en Missy niet,nu eet ze het wel en andersom ook natuurlijk.En zo gaat het de hele dag door met alles.
Nu gaat Boy wel beetje bij beetje achteruit en begint er aan toe te geven.Wat denken jullie heeft dit veranderde gedrag van Missy hier mee te maken
Nu gaat Boy wel beetje bij beetje achteruit en begint er aan toe te geven.Wat denken jullie heeft dit veranderde gedrag van Missy hier mee te maken
Laatst gewijzigd door rini op 08 feb 2013, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Poeh...Rini...ik denk dat je dat aan een hondenfluisteraar zal moeten vragen.
Het kan natuurlijk, maar misschien zien we het dan niet 'honds' genoeg.
Het kan natuurlijk, maar misschien zien we het dan niet 'honds' genoeg.
Wel bijzonder, maar of het daardoor komt
Geen idee.
De enige keer dat ik dat zo sterk gezien heb, was toen Stella net bij ons in huis was. Zij deed alles netjes na wat Mijntje en Lienke deden, want die wisten hoe het bij ons hoorde. Na twee weken wist ze het zelf ook en begon toen juist te proberen waar de grenzen lagen..........
Maar dat kan het bij Missy en Boy niet zijn.
De enige keer dat ik dat zo sterk gezien heb, was toen Stella net bij ons in huis was. Zij deed alles netjes na wat Mijntje en Lienke deden, want die wisten hoe het bij ons hoorde. Na twee weken wist ze het zelf ook en begon toen juist te proberen waar de grenzen lagen..........
Maar dat kan het bij Missy en Boy niet zijn.
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )
Nu Adah ouderdomskwaaltjes krijgt zoals doofheid doet Fija ook anders tegen haar, ze wil haar bijvoorbeeld vaak helemaal aflikken.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
Ik ben er heilig van overtuigd dat honden meer zintuigen dan wij hebben en zo meer kunnen waarnemen dan wij.
Wellicht voelt Missy inderdaad dat er iets staat te gebeuren met Boy en reageert ze er zo op. Wel heel aandoenlijk en bijzonder als dit het zou zijn, maar ik ben geen hondenpsycholoog natuurlijk...
Ik zou het gewoon maar even aankijken en Missy misschien proberen wat af te leiden van Boy.
Wellicht voelt Missy inderdaad dat er iets staat te gebeuren met Boy en reageert ze er zo op. Wel heel aandoenlijk en bijzonder als dit het zou zijn, maar ik ben geen hondenpsycholoog natuurlijk...
Ik zou het gewoon maar even aankijken en Missy misschien proberen wat af te leiden van Boy.
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes