Rangorde gedrag en knokken
Rangorde gedrag en knokken
Toen ik Stapper aan het plukken was ontdekte ik een paar schaafwondjes.
Stapper heeft vorige week een aanvaring gehad met Jasper, een 14 mnd. oude Australian Shepherd.
Het ging er, volgens Lex, heftig aan toe. Ze hebben ze uit elkaar moeten halen. Daarna wilde Jasper nog steeds op Stapper af en heeft zijn bazin hem plat op de grond geduwd met haar hand op de kop. Toen was het over. (Ik was er niet bij hoor)
Vanmiddag liepen we de hei op en daar kwam Jasper aan..........
Stapper bleef onmiddelijk staan. Jasper kwam op hem af, ze draaiden even om elkaar. Jasper werd weggeroepen en ging ook. Daarna bleef Stapper ver uit de buurt. Hij wilde wel met ons mee, maar met een grote boog en bleef op 15 tot 20 mtr.van ons af in de hei zitten, tot Jasper met zijn vrouwtje uitgepraat en verder weg was. Dat hebben we nog nooit mee gemaakt. Ik vond het wel een prettig idee dat Stapper heel goed weet wie hem de baas is. Vorige week was er nog enige twijfel over wie er was begonnen, maar ik twijfel niet. Die Jasper is me er een. Toe hij naar zijn vrouwtje terug rende sprong hij hoog tegen haar op, met zijn kop boven haar uit, haar recht aankijkend.
Pff...........dominante jongen hoor.
Ik heb even met Jasper geoefend, zit en af, deed hij direct. Da's dan wel prettig. Goed te weten bij een eventuele andere confrontatie als er andere honden bij zijn.
We wandelen soms met een hele ploeg hier. Twee Mopsjes, waarvan een blafferig is tegen grote honden en zodoende al twee maal gebeten. Een enthousiaste grote reu van iets onbestemds en een jong volwassen Cane Corso teef, die dikke maatjes is met Stapper en er volgens mij geen been in ziet om hem echt te verdedigen. Kijk...dat zijn dan spannende dingen als je zo'n Jasper tegenkomt.
Stapper heeft vorige week een aanvaring gehad met Jasper, een 14 mnd. oude Australian Shepherd.
Het ging er, volgens Lex, heftig aan toe. Ze hebben ze uit elkaar moeten halen. Daarna wilde Jasper nog steeds op Stapper af en heeft zijn bazin hem plat op de grond geduwd met haar hand op de kop. Toen was het over. (Ik was er niet bij hoor)
Vanmiddag liepen we de hei op en daar kwam Jasper aan..........
Stapper bleef onmiddelijk staan. Jasper kwam op hem af, ze draaiden even om elkaar. Jasper werd weggeroepen en ging ook. Daarna bleef Stapper ver uit de buurt. Hij wilde wel met ons mee, maar met een grote boog en bleef op 15 tot 20 mtr.van ons af in de hei zitten, tot Jasper met zijn vrouwtje uitgepraat en verder weg was. Dat hebben we nog nooit mee gemaakt. Ik vond het wel een prettig idee dat Stapper heel goed weet wie hem de baas is. Vorige week was er nog enige twijfel over wie er was begonnen, maar ik twijfel niet. Die Jasper is me er een. Toe hij naar zijn vrouwtje terug rende sprong hij hoog tegen haar op, met zijn kop boven haar uit, haar recht aankijkend.
Pff...........dominante jongen hoor.
Ik heb even met Jasper geoefend, zit en af, deed hij direct. Da's dan wel prettig. Goed te weten bij een eventuele andere confrontatie als er andere honden bij zijn.
We wandelen soms met een hele ploeg hier. Twee Mopsjes, waarvan een blafferig is tegen grote honden en zodoende al twee maal gebeten. Een enthousiaste grote reu van iets onbestemds en een jong volwassen Cane Corso teef, die dikke maatjes is met Stapper en er volgens mij geen been in ziet om hem echt te verdedigen. Kijk...dat zijn dan spannende dingen als je zo'n Jasper tegenkomt.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
14 maanden pas,
daar krijgt die mevr. nog moeilijkheden mee. Wees maar blij dat Stapper ontzag voor hem heeft. Ik hoop voor Jasper dat hij de vriendin van Stapper niet tegenkomt, want dat is een zwaar meisje.
Groetjes, Erna.
Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Maar toch....Mary....
Als het geknok wordt in zo'n roedel, weet ik niet zeker of Diesel (zo heet het Cane Corso meisje
) niet haar vriendje volop gaat verdedigen. Als ze Jasper alleen tegen komt zal het geen probleem opleveren denk ik. Ze is vriendelijk en speels.
Maar ik merk dat ze meer volwassen begint te worden. Ze begint beschermend gedrag te vertonen t.o.v. het wandelroedel als er vreemden aan komen lopen b.v. Blaffend erop af rennen
Ook op fietsers en trimmers. Nou ik kan je verzekeren, ze staan stokstijf stil hoor
Ik zou zelf denken, tijd voor een cursusje 
Als het geknok wordt in zo'n roedel, weet ik niet zeker of Diesel (zo heet het Cane Corso meisje
Maar ik merk dat ze meer volwassen begint te worden. Ze begint beschermend gedrag te vertonen t.o.v. het wandelroedel als er vreemden aan komen lopen b.v. Blaffend erop af rennen
-
Jajo
Hond, die de leiding over neemt
Als die hond straks hetzelfde gedrag naar de baby toe gaat vertonen ( beschermen dus) ben je nog niet jarig. Dit is eens te meer een reden om een cursus of therapeut te raadplegen. Ik heb een herder gekend, die de ouders niet eens meer bij de baby liet.
Als je haar daar zachtjes voor waarschuwt, gaat ze misschien tot actie over.
Jozé
Als je haar daar zachtjes voor waarschuwt, gaat ze misschien tot actie over.
Jozé
Naar mijn idee wordt bij een cursus of iets dergelijks het meest de baas opgevoed.Jeanette schreef:Dat denk ik ook. Maar ja, haar echte baas heeft net een babytje en Diesel logeert daarom door de weeks bij opa. Dus wie gaat dat goed oppakken
Wanneer de oppas-opa dat zou aanpakken wordt er niet genoeg bereikt. Dat zal
de houding en de manier van doen van de echte baas niet veranderen. Ze zal er
voor mij gewoon zelf op af moeten. En die baby kwam toch niet uit de lucht vallen?
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
Tsja....het moest er blijkbaar eens van komen.
Vanmiddag liep Jasper mee met de roedel uitlaat honden. O.a. een reu en teef Tatrahonden met twee pups. De Tatra dame ruikt erg lekker. Jasper zag haar helemaal zitten en Stapper wilde ook wel even bij de dame.
Knokken. Jasper pakte Stapper. Lex heeft hem er van af gehaald en is door Jasper gebeten. Niet zo groot, 1,5 cm., maar wel diep. Dus maar even naar de huisarts
Jasper wordt nu geweerd bij de uitlaters. Zonde hè. Ze hadden hem beter even aan kunnen lijnen.
Vanmiddag liep Jasper mee met de roedel uitlaat honden. O.a. een reu en teef Tatrahonden met twee pups. De Tatra dame ruikt erg lekker. Jasper zag haar helemaal zitten en Stapper wilde ook wel even bij de dame.
Knokken. Jasper pakte Stapper. Lex heeft hem er van af gehaald en is door Jasper gebeten. Niet zo groot, 1,5 cm., maar wel diep. Dus maar even naar de huisarts
Jasper wordt nu geweerd bij de uitlaters. Zonde hè. Ze hadden hem beter even aan kunnen lijnen.
Ja, dat is balen.
Beter even aanlijnen? Volgens mij wel, maar er zijn maar weinig mensen
die die mening delen. Die hoor ik altijd roepen dat er niets aan de hand is
wanneer ze los lopen. :x
Met een reu in een groep wandelen, mij niet gezien.
Beter even aanlijnen? Volgens mij wel, maar er zijn maar weinig mensen
die die mening delen. Die hoor ik altijd roepen dat er niets aan de hand is
wanneer ze los lopen. :x
Met een reu in een groep wandelen, mij niet gezien.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Potverdorie nog, da's niet misselijk zeg!
Van zo'n gebeuren wordt de sfeer in een uitlaat groep er bepaald niet beter op!
Het is ontzettend jammer dat men met een jonge hond niet een x aantal cursussen volgt, zodat ze hem of haar samen goed door de pubertijd heen kunnen loodsen en ongewenst gedrag de kop in kunnen drukkken.
Vaak stoppen ze na een puppy of beginnerscursus, met alle gevolgen van dien!
Van zo'n gebeuren wordt de sfeer in een uitlaat groep er bepaald niet beter op!
Het is ontzettend jammer dat men met een jonge hond niet een x aantal cursussen volgt, zodat ze hem of haar samen goed door de pubertijd heen kunnen loodsen en ongewenst gedrag de kop in kunnen drukkken.
Vaak stoppen ze na een puppy of beginnerscursus, met alle gevolgen van dien!
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Hij loopt ook bijna nooit mee.
De eigenaresse pakt hem ook wel aan. Maar hij is gewoon té macho.
Hij springt ook hoog voor haar op, op ooghoogte...daar houd ik ook niet van.
Affijn. Stapper heeft niks. Lex had Stapper al weggehaald, maar Jasper ging er gewoon weer bovenop. Toen heeft Lex Jasper gepakt. (En hij Lex
)
Twee dagen een nat verband en vet balen.
Ik zou voor castreren gaan, in combinatie met cursussen.
De eigenaresse pakt hem ook wel aan. Maar hij is gewoon té macho.
Hij springt ook hoog voor haar op, op ooghoogte...daar houd ik ook niet van.
Affijn. Stapper heeft niks. Lex had Stapper al weggehaald, maar Jasper ging er gewoon weer bovenop. Toen heeft Lex Jasper gepakt. (En hij Lex
Twee dagen een nat verband en vet balen.
Ik zou voor castreren gaan, in combinatie met cursussen.
-
Renate
Jee, die arme Lex. Hoe is het zijn hand afgelopen?
Ik moet eerlijk bekennen dat wij ook alleen maar een puppycursus met Phoebe gedaan hebben. Zowel Martijn als ik vonden er niks aan.
Toen Phoebe afgelopen zomer zo slecht luisterde (achteraf gezien moest ze loops worden) heb ik wel weer op het punt gestaan om een cursus te gaan doen, want een slechtluisterende hond vond ik echt een ramp. Phoebe is altijd erg sociaal in een groep. Ik heb nog nooit geen probleem gehad, maar ik moet daar wel bij zeggen dat Phoebe één van de weinige teefjes in de buurt is. Met een reu is het vast anders. Op het veldje hier wordt ook nog wel eens om Phoebe's aandacht gestreden
Ik moet eerlijk bekennen dat wij ook alleen maar een puppycursus met Phoebe gedaan hebben. Zowel Martijn als ik vonden er niks aan.
Toen Phoebe afgelopen zomer zo slecht luisterde (achteraf gezien moest ze loops worden) heb ik wel weer op het punt gestaan om een cursus te gaan doen, want een slechtluisterende hond vond ik echt een ramp. Phoebe is altijd erg sociaal in een groep. Ik heb nog nooit geen probleem gehad, maar ik moet daar wel bij zeggen dat Phoebe één van de weinige teefjes in de buurt is. Met een reu is het vast anders. Op het veldje hier wordt ook nog wel eens om Phoebe's aandacht gestreden
Dat kan toch wel? Er waren volgens mij geen problemen tussen de reutjes op de wandeling in Sevenum.Met een reu in een groep wandelen, mij niet gezien.
-
Renate
-
Monique
Ik heb 2 reuen, eentje gecastreerd om te dominant/agressief gedrag naar andere honden (met succes geholpen!), de andere reu Jojo is heel sociaal met alle honden. Pas afgelopen zondag was het even vechten met een bazige oude dwergpincher (die overigens begon en niet van ophouden wist). Ik laat Jojo ook gewoon met alle honden spelen en zijn gedrag corrigeren. Hoe het echt wordt is nog maar afwachten, hij is tenslotte nog maar 14 maanden. Tot nu toe reageert hij heel goed op correcties van andere honden en is behoorlijk onderdanig. Teven kunnen ook behoorlijk kattig en venijnig reageren.
Nee, Stapper is ook geen aanvaller gelukkig. Maar van een lekkere dame is hij niet vies. En dat gaf dus mot in de tent. Volgens Lex was Jasper de hele tijd vervelend naar de jonge teef. Hij werd daarop ook niet gecorrigeerd. Dat doe ik altijd wel met Stapper. Beetje is soms o.k., maar als ik het genoeg vind moet hij dat accepteren. Ik denk dat je bij zo'n hond als Jasper het helemaal niet moet toestaan. Hij ontleent er teveel status aan. Stapper zoekt hem uit zichzelf ook nooit meer op...maar, de vrouwen hè....
Stapper is na zijn 1,5 jr. nog wel iets meer op zijn poot gaan spelen, dus ik zou het bij Jojo nog niet helemaal uitsluiten.
Teven kunnen inderdaad heel agressief zijn naar elkaar.
Maar op de wandeling heb ik eigenlijk nog nooit knokkende dames meegemaakt. Toevallig wel eens twee heren.
Stapper is na zijn 1,5 jr. nog wel iets meer op zijn poot gaan spelen, dus ik zou het bij Jojo nog niet helemaal uitsluiten.
Teven kunnen inderdaad heel agressief zijn naar elkaar.
Maar op de wandeling heb ik eigenlijk nog nooit knokkende dames meegemaakt. Toevallig wel eens twee heren.