De gedragstest.

Plaats voor algemene vragen, opmerkingen en ideeën rond opvoeding & gedrag
Ariënne

De gedragstest.

Bericht door Ariënne »

Vera heeft meegedaan aan een gedragstest toen ze nog niet volwassen en loops was. (Verzachtende omstandigheden. :wink: )
Heeft het zin haar nog een keer mee te laten doen, nu ze 2 1/2 jaar is? Of zou ze dan weer precies weten, waar ze beland is, nl. bij die 'enge' :schrik: gedragstest?
Het zou in ieder geval fijn zijn om haar te laten zien aan deskundigen om te kijken of ze niet wat te nerveus en onzeker is om mee te fokken. Ik denk eigenlijk dat het wel meevalt, maar wil het dan ook graag duidelijk hebben.
:hmm:
Afbeelding

loes

Bericht door loes »

Ook de gedragstesten worden door Fredie gecoördineerd, dus stel je vraag aan haar. De testen worden door een heel grote groep mensen afgenomen.
Het is inderdaad de bedoeling, dat de honden volwassen zijn, dus 2 jaar of ouder (dacht ik) .
Omdat je zelf graag duidelijkheid wilt, zou ik zeker vragen of ze nog eens mag, maar ik weet natuurlijk niet of ze daar de ruimte voor hebben (qua tijd) . Zoals al dit soort testen, RITSdagen etc zit er een heleboel organisatie en menskracht aan vast.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Prima Loes, ik zal het Fredie vragen.
Afbeelding

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Hoi hoi,
Wij zijn ook benieuwd hoe Stapper het doet op zo'n test, dus hadden we net Fredie gevraagd. 3 nov. a.s. is er een testdag. Maar zoals Loes al zegt, het moeten volwassen honden zijn. Dan is 1,5 jr. wel de minimum leeftijd. Dus wachten we even en gaan Stapper volgend jaar laten testen. Ook leuk/nuttig voor de club en het programma om het karakter van de smous te volgen.
Als ik jou was zou ik het er op wagen met Veertje.
Waarschijnlijk legt ze het verband niet. Zeker als je er zelf ook ontspannen naar toe gaat. Tenslotte is Veertje jullie eigen lieve schat, dus ze is altijd geweldig toch !!!
Maar omdat je aan een nestje zit te denken en het daarom toch duidelijk wilt hebben, zou ik zeggen......ga er voor Veertje :!: :!:
Stapper is ook erg benieuwd :wink: :kus:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Ben je er wel eens bij geweest, Jeanette?
Het maakt het zo moeilijk dat je je hond niet aan mag kijken! Veertje snapte er niks van!
Maar inderdaad zal ik zelf wel wat zekerder naartoe gaan, omdat ik nu weet wat het verder inhoudt.
Ik zou inderdaad 3 november kunnen gaan. Ook wel weer leuk om andere honden te zien. Maar ik heb wel gemengde gevoelens. Ze zal er weer niet heel zeker uit komen.
Dat zal niet nieuw zijn, maar waar ligt de grens. Dat is de vraag.

Waar wordt het ook alweer gehouden??
Afbeelding

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Hoi Ariënne,
Nee, ik weet niet waar het is, want wij wachten er toch nog even mee. Ik dacht bij Zeewolde???
Alle puppies zijn getest toen ze zeven weken waren. Wij konden heel voorzichtig om een hoekje kijken. Erg spannend. geen heel verrassende dingen, maar toch kwam er hier en daar wel iets uit wat we niet gezien hadden.
Leuk leuk !!!
Maar Sam en Ayla hebben geen echte gedragstest gedaan.
Bij Stapper hebben ze bij de RITS al wel een vragenlijst ingevuld, waardoor ze al een globale indruk van zijn karakter hebben. Maar ja, dat kun je natuurlijk altijd per ongeluk opleuken omdat je zo gek op je hond bent. Of ...natuurlijk ook mogelijk, een gewoon hondentrekje niet begrijpen en als fout zien. b.v aanslaan of beetje rijden in de pubertijd. Dan is het weer een opluchting als je merkt dat het reuze meevalt.
Dus zo'n test willen we ook wel eens meemaken.
Vera zal het nu zeker anders doen, meer volwassen en niet loops...
Wat doen ze op zo'n volwassen gedragstest????
Ook geluiden, enge beesten e.d. ????

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Oei, hoe goed is mijn geheugen?! (En dat terwijl er hier gesjoeld wordt!)

De test bestaat uit twee delen.
Een deel binnen een 'markt'situatie: de hond wordt tussen de mensen gebracht. Ze lopen op hem/haar af, sluiten haar in, maken lawaai. Het baasje loopt met de hond tussen de mensen door, zonder aandacht aan hem/haar te schenken.
Deel twee bestaat uit een soort parcours met 'hindernissen' inderdaad met plotselinge bewegingen en geluiden. Het baasje loopt met een lange riem, dacht ik. En mag de hond niet leiden of aankijken. (Heel moeilijk!)
In beide situaties wordt de hond natuurlijk geobserveerd door de deskundigen.

Verbeter me maar als het niet helemaal klopt!
Afbeelding

loes

Bericht door loes »

Nee, het is niet in Zeewolde, maar op een hondenterreintje in de buurt van Deventer.
Het leek mij ook allemaal eng :schrik: , maar met de test van Jelle zijn we mee geweest en waren toen ook een deel van het publiek en het viel heel erg mee. Al weet ik wel, dat op het ogenblik, nu ze nog geen jaar is, Fija beslist van sommige dingen heel erg zou schrikken (ze is nog steeds bang van een paraplu ), maar ik hoop haar toch zover te kunnen begeleiden, opvoeden, dat ze als ze volwassen is, ze daar stabieler in is.
Om regelmatig publiek te zijn, is het voor ons net te ver, wat ik eigenlijk wel jammer vind.
Ariënne, ik denk, dat je je er te druk over maakt en een hond voelt dat ook . En niet aankijken hoort bij de moderne opvoeding ; op cursus moet ik daar ook aan wennen.
H K Jelle 13-5-2004

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Oh ja! :oops: :)

Op zich vind ik het wel leuk om mee te doen, maar Veertje was inderdaad nog niet volwassen en werd er onzeker en bangig door. Dàt is natuurlijk niet echt leuk.
Loes, ik wist niet dat dat de moderne manier is - dat niet aankijken.... :scratch:
Afbeelding

Mary

Bericht door Mary »

Ariënne schreef: Loes, ik wist niet dat dat de moderne manier is - dat niet aankijken.... :scratch:
Nee, dat wist ik ook niet. Zal daar alvast niet aan mee doen.
Ongewenst gedrag op straat heb ik onder de knie gekregen door op tijd zijn
aandacht te vragen en vast te houden. Daarbij kijkt hij mij heel blij aan en
zwaait met zijn staart. Niks meer aan doen.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

loes

Bericht door loes »

Als je wilt, dat ze iets niet doen, bijv. teveel negatieve aandacht op een andere hond richten, dan is de aandachtvragen methode natuurlijk uitstekend :thumbsup: , maar wil je dat ze een bevel opvolgen, dan moet je de hond niet aankijken, want dat is dan een beloning voor niet opvolgen van een bevel (zoiets tenminste). Maar zo nu en dan vind ik die hele training moeilijk. Ik praat graag tegen mijn honden en vond dus dat geklets van "dat is braaf, jij kan mooi lopen, zeg" helemaal niet gek, maar voor GH mag je weer niks zeggen, want hij moet al zo ver zijn (Fija is nota bene de oudste, er is een pup van 5 1/2 maand bij) , dat praten niet nodig is.... :hmm: .
1 december zouden we examen moeten doen :scratch:
H K Jelle 13-5-2004

Desi

Bericht door Desi »

Loes heb je ook een adres van dat hondeterreintje bij Deventer? Deventer is bij ons maar 15 km rijden. Dus als ik tijd hem, denk ik dat ik gewoon eens ga kijken.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Dat is toch weer wat :hmm:
Denk je net, dit is een goede methode en hups....raakt er weer iets anders in de mode :wink:
Veel gezond hondenverstand gevraagd :shock:

Erna

Bericht door Erna »

Als het tussen Lisa en mij werkt ben ik niet van plan om iets anders te proberen.
Misschien is de nieuwe methode meer bedoeld voor mensen waar de vorige methode niet bij werkte. Of voor nieuwe hondeneigenaren, zij moeten nog met de opvoeding beginnen.

Ik ben met Lisa nooit naar de gedragstest geweest. Misschien ben ik eigenwijs, maar ik denk dat ik heel goed kan overbrengen hoe Lisa reageert of zal reageren op bepaalde testen.
Lisa is bang voor vuurwerk en onweer, houdt beslist niet van harde geluiden. Stel dat ze daar in een test mee gekonfronteerd wordt, dat zal haar dan geen goed doen.
Ik weet wel dat mevr. van de Giessen gelijk heeft door te zeggen dat als het er niet in zit er ook niet uit komt. Voor mij hoeft iets dat er wel in zit niet altijd uit te komen.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Ik geloof dat ik niet zo nodig een goede Alpha teef hoef te zijn. Een gewoon leuke smouzenbaas lijkt me wel oké.
Ik heb het met Stapper besproken en je raad het al.....helemaal mee eens. :)
Dus blijf ik hem gewoon in zijn iets te lichte mooie bruine ogen kijken. :roll:

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Ja, de waarheid zal wel weer in het midden liggen. :scratch:

Het is natuurlijk wel weer goed om te bedenken dat aankijken belonend kan werken.
Wat je er dan mee doet mag iedereen gelukkig zelf weten.

Erna jij kunt het ook mooi formuleren:
"Ik weet wel dat mevr. van de Giessen gelijk heeft door te zeggen dat als het er niet in zit er ook niet uit komt. Voor mij hoeft iets dat er wel in zit niet altijd uit te komen." :!:

Het terreintje is geloof ik in Epse, Anja. Waarschijnlijk ga ik 3 november dus wel. Zou leuk zijn je te zien!

Het zou misschien goed zijn als bijv. Bert met Vera de test gaat doen, maar die krijg ik niet zover, denk ik. Hij is aardig stress-bestendig nl.
Afbeelding

wubke

Bericht door wubke »

Ik geloof dat ik het niet allemaal meer kan volgen.....
Jules mag ook voor nakomelingen zorgen maar er werd ook gesproken over een gedragstest :o
Is dit dan verplicht? Moet dat eerst voordat hij ergens op de lijst komt te staan?
Jules zijn ogen waren ook niet conform de rasstandaard :cry:
Maar ik vind ze prachtig. Ik krijg er altijd een kriebel van als ik aangekeken wordt, zeker als er nog zo'n klein ondeugend wit randje onder zit :wink:
Groet, Wubke,
Vigo Julius van Abtswoude 30 april 2006
(Jules) en
Siem-Simon 1 december 2007

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Volgens mij is dat niet verplicht hoor Wubke!

En zoals ik al eerder hoorde: er zullen maar weinig perfecte hondjes zijn.
Geniet maar van Jules z'n mooie ogen! :wink:
Afbeelding

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Wat was er nog meer over Jules gezegd Wubke ????
Ja, hij had geloof ik dezelfde lieve oogjes als Stapper :roll:
Nee, test is niet verplicht. Maar de club vindt het wel fijn om de karakters van de hondjes ook wat beter vast te leggen door de jaren heen. Toch ook wel belangrijk.

Desi

Bericht door Desi »

Arienne, Ik kan eventueel Jan Hein meenemen, hoe hij met Desi bij de clubmatch stond met de hand in de zak, keek alle kanten uit maar niet naar Desi. :o En Desi maar op hem letten! En danbn staat in het keuringsrapport: Wordt prima voortgebracht!! :lol:

Gesloten