Hondje aaien

Plaats voor algemene vragen, opmerkingen en ideeën rond opvoeding & gedrag
Gesloten
Mary

Hondje aaien

Bericht door Mary »

Vanmiddag zat er in het winkelcentrum een hondje bij de balie van AH.
Heel zoet op de baas te wachten. Ik keek naar het hondje, vond hem leuk
en liep gewoon door. Achter mij liep een vader met een heel klein kind.
Het kindje wilde naar de hond. Ik keek om en stopte. Vader moedigde zijn
kindje aan om te gaan aaien. Gelukkig durfde hij niet zo goed. Het hondje
liet gelijk een rij tanden zien. Ik riep naar vader dat hij zijn kindje er bij vandaan
moest halen. Die deed niets en keek met een gezicht dat ik mij er niet mee
moest bemoeien. Dus nog maar eens, maar dan dwingender.
Daarna moest ik hem nog uitleggen dat een kindje nooit een vreemde hond
zonder baas mag aaien. Hij keek of hij water zag branden.
:x :x :x
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Erna

Bericht door Erna »

Mary je was op het juiste moment bij AH. Je hebt dat kindje misschien wel voor een hondenbeet behoed. Lang niet alle ouders weten dat je een vreemde hond niet zomaar moet aaien. Mijn kind doet toch niets, hij wil hem alleen maar aaien.

Het kan ook in een onbewaakt ogenblik verkeerd gaan. Vorig jaar, Bart was toen vier jaar. Jeanette was met Bart een winkel binnengegaan, Bart had naast de ingang een hond zien zitten. Bart is helemaal gek op dieren, dus hij loopt meteen weer naar buiten om die hond te aaien. Voor dat Jeanette het in de gaten had, had die hond al in Bart zijn armpje gebeten. Ze had vaak genoeg gezegd dat je vreemde honden niet zomaar moet aaien. Bart zijn onderarm in het verband, zaten toch een aantal gaatjes in van de hondentanden. Bart heeft en niets aan overgehouden, arm is netjes genezen en hij is nog steeds gek op dieren.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Mary

Bericht door Mary »

Gelukkig dat het toch nog goed afliep.
Maar het is zo jammer. Net zo gemakkelijk is het kind ernstig gewond en heeft
levenslang een angst voor honden. Bovendien vindt men dan de bewuste hond
gelijk een rothond, terwijl het vaak alleen maar angst is voor het onbekende.
Dit was ook gewoon een pittig hondje, wat heel goed zat op te letten wanneer
de baas weer terugkwam. Ik hoop dat ik heel duidelijk ben geweest voor deze
vader. ( :crazy: ) (kan bijna niet missen) :crazy:

Erna

Bericht door Erna »

Mary schreef: Ik hoop dat ik heel duidelijk ben geweest voor deze
vader. ( :crazy: ) (kan bijna niet missen) :crazy:
Mary ik denk dat jij iemand iets heel duidelijk aan zijn verstand kan brengen.
Als die vader het nog niet snapt heeft hij een :stupid: voor zijn kop.
Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Het zal voor heel traumatische gebeurtenissen niet gelden, maar ik heb eens een onderzoek naar de relatie tussen honden beten en angst voor honden gelezen. Daaruit bleek dat mensen zonder angst voor honden vroeger net zo vaak gebeten waren dan die met. ( Ietwat bang hondje wordt benaderd door ietwat bang/ onhandig kindje en hap!!! Angst. Niet bang kind staat per ongeluk op staart en hap!!! Kind denkt, logisch, ongelukje.Zoiets )
Maar zo'n vader :? Wat een oen.
Op het werk heb ik eens een leerpakket gehad voor de lagere school: Hoe ga ik om met dieren.
Misschien niet zo gek om dat, toegespitst op dieren die je tegen kunt komen, vrijwillig verplicht :wink: te stellen op school.
Maar dit doet me ook denken aan onze discussie, laat ik mijn hondje alleen bij de supermarkt. Niet dus!!!
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Renate

Bericht door Renate »

Niet zo slim van die vader, maar ja hij zal het niet met opzet gedaan hebben. Hij zal wel geen kennis hebben van honden denk ik.

Persoonlijk vind ik dat je - als je hond snel gromt of hapt naar kinderen - je hem/haar al helemaal niet onbeheerd moet achterlaten bij/in een supermarkt. Daar lopen altijd wel kleine kinderen. Een hond die ik hier uit de buurt ken is totaal niet te vertrouwen met kinderen (als pup zeer waarschijnlijk mishandeld), maar zijn vrouwtje zet hem gerust vast naast de snoepautomaat of het 50-centautootje. Ik heb daar al eens iets van gezegd. Wel netjes hoor, maar de kinderen moesten maar leren dat niet iedere hond een kindervriend is. Ik heb gezegd dat ik een andere mening heb en heb het daar maar bij gelaten. Het blijft moeilijk kind en hond. Voorheen trok ik meestal partij voor de kinderen, maar nu ik zie hoe Dana soms met Phoebe omgaat, heb ik mijn mening flink bij moeten stellen. Ik moet haar regelmatig terugfluiten omdat ik vind dat ze tever gaat met in haar spel met Phoebe. Phoebe's grens heeft ze gelukkig nog nooit bereikt.

Bianca

Bericht door Bianca »

Ik heb zelf ook 3 kleine kinderen, in de leeftjid van bijna 2 jaar, bijna 4 jaar en 5,5 jaar oud. Wij hebben zelf 2 honden, waarvan 1 duitse herder, dus ze zijn niet bang aangelegd naar honden toe. Ze zijn gek op vreemde honden en stormen er nogal eens op af. Gelukkig heb ik de oudste 2 nu aangeleerd dat ze eerst aan het baasje moeten vragen of je de hond mag aaien en als er geen baas is, dat je dan de hond met rust moet laten. Kinderen zien het gevaar niet, maar de hierboven genoemde vader had dat wel kunnen bedenken. Zeker als een hond zijn tanden ontbloot, dan is het mis.

Gisteren had ik zelf een rare situatie. Wij gingen met ons gezinnetje bij het water vliegeren. Daar liepen 2 honden, middelmaatjes ook los, in de verte. Op een geven moment zet mijn zoontje (bijna 4) het op een rennen en liep 1 van de honden op een meter afstand van hem al grommend richting hem. Zijn eigenaresse gaf een brul en ik ook, want je schrikt. Maar ik word er ook wel boos om. Als je hond zo reageert, hoort hij niet los te lopen. Voor hetzelfde geldt had hij wel gebeten. Maar goed, het is met een sisser afgelopen.

Lies

Bericht door Lies »

Jeanette schreef:Maar dit doet me ook denken aan onze discussie, laat ik mijn hondje alleen bij de supermarkt. Niet dus!!!
Een van de puppy eigenaren van mijn zusje's honden heeft het gehad dat hij zijn hond bij de Albert Heijn buiten aan zo'n haak had neer gelegd en eventjes een snelle boodschap was gaan halen. Tijdens het wachten in de rij voor de kassa zag hij ineens 2 jongens met zijn hond weglopen....! Hij heeft zijn boodschap neergegooid en is er al rennend achteraan gegaan. Hij heeft zijn hond wel terug gekregen, maar voor mij staat ook vast dat je een hond nooit alleen laat ergens... Je weet nooit wat voor gek er langs komt!

Groetjes, Lies.

Lies

Bericht door Lies »

Renate schreef:Voorheen trok ik meestal partij voor de kinderen, maar nu ik zie hoe Dana soms met Phoebe omgaat, heb ik mijn mening flink bij moeten stellen. Ik moet haar regelmatig terugfluiten omdat ik vind dat ze tever gaat met in haar spel met Phoebe. Phoebe's grens heeft ze gelukkig nog nooit bereikt.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd partij kies voor de hond, tenzij echt bewezen kan worden dat de hond fout zat.... maar volgens mij zit het kind vaker fout. (Zal wel komen omdat ik geen kinderen heb.) Maar ik zie zo vaak kinderen met honden 'spelen' waarvan ik me afvraag of de hond dat net zo leuk vind als het kind? En als de ouders al in de buurt zijn dan doen ze vaak niets. Ja, als de hond het zat is en zijn tanden laat zien. Want een hond mag niet bijten!

Een vriend van mij is dierenarts, en hij hoorde van een collega een verhaal over een hond die werd binnengebracht om te laten inslapen omdat hij zonder aanleiding het kind uit het gezin gebeten had. Bij nader onderzoek bleek de hond een stuk of 15 nietjes in zijn oor te hebben....

Groetjes, Lies.

Mary

Bericht door Mary »

Ach Lies, wij hebben twee kinderen (nou ja, inmiddels 28 en 25).
Maar ook wij trekken altijd partij voor de hond. Kinderen zonder
toezicht bedenken hele rare dingen. En kinderen die zelfs een beetje
bang zijn, daarvan zou je dan denken dat ze gewoon uit de buurt blijven,
bedenken hele vervelende dingen voor een hond als ze de kans krijgen.

Renate

Bericht door Renate »

Ik ging net naar de bakker en het postkantoor met Phoebe. Ik sta bij de bakker in de rij. Phoebe zit netjes naast het fietsenrek te wachten. Een oudere mevrouw voor mij is klaar en staat buiten wat tegen Phoebe te kletsen (kwispel, kwispel).
Ineens zie ik dat ze Phoebe wat geeft, dus ik naar buiten en vraag wat ze gegeven heeft. Ik zeg erbij dat ik het wel lief vind maar niet gepast om andermans hond brood te voeren. Ik wil niet dat Phoebe brood eet. Dan heb ik het nog niet eens over een of ander dieet ofzo.
Het was een echte Helmondse of 'Hellemonse' zeggen ze hier: "Wette, vrouwke. Vruuger at onzen 'ond altiet de kliekskes. En die jis wel zeuvetien jaor geworre. Nog nooit wah gehad"
Ik kan er wel om lachen. Er zit ook geen kwaad in, maar toch vind ik het niet juist. Ik zal een vreemde hond nooit wat geven. Als Phoebe met andere honden speelt vraag ik altijd nog of ze een brokje of koekje mogen als Phoebe wat krijgt.

Mary

Bericht door Mary »

Postbodes zijn nogal eens de klos bij honden.
Hier zijn ze daar kennelijk een nieuwe aktie tegen begonnen.
De postbodes in onze wijk hebben allemaal hondekoekjes op zak.
Je loopt dus nu te wandelen, de hond kijkt om, ziet een brommer met
een postbode erop aankomen. Hij gaat gelijk zitten en wacht tot de
postbode bij hem is. Zelfs bezorgers van folders, met van die grote
tassen aan hun fiets, worden goed bekeken. Je weet maar nooit.
Mijn golden had ik vroeger geleerd niets van vreemden aan te pakken.
Lijkt mij bij Pim een nutteloze bezigheid. Geen kans van slagen vrees ik.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Ik moet eerlijk toegeven dat ik meestal hondenbrokjes (kleintjes hoor) in mijn zak heb en die soms ongevraagd uitdeel aan smachtende bruine oogjes.
Maar je hebt natuurlijk wel gelijk Renate. Eigenlijk is het ongepast om vreemde honden zonder iets te vragen, iets te geven :oops: :oops:
Dat van die postbode aktie begrijp ik wel. Regelmatig worden die onheus bejegend door honden, dus positief omkopen is dan wel menselijk...
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Renate

Bericht door Renate »

Zelf doe ik het niet, maar dan vind ik hondenbrokjes nog steeds iets anders dan een boterham, Jeanette. Phoebe is gelukkig gewend aan afwisselend eten, maar je heb natuurlijk ook honden die ontzettend aan de diarree gaan van iets anders als hun eigen voer.

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Vooral tijdens smouzenwandelingen maak ik mij schuldig aan het uitdelen van lekkers :oops:, vooral op het strand. Als ik onze honden "even" wat lekkers wil geven, staan er heel wat uitgehongerde :wink: andere smousjes bij, en dan kan ik die toch niet overslaan? Trouwens, als er eens een brokje valt, en dat gebeurt regelmatig, is die weg voordat je met de ogen geknipperd hebt.
Hier vraag ik altijd of ze wat mogen.

Waar ik nog steeds erg om moet lachen is het volgende;
Tijdens een van onze strandwandelingen lang geleden, zat er een moeder met haar kindjes lekker in het zonnetje van hun boterhammetjes te genieten. Hun trommeltje stond op de grond. Enkele smousjes hadden daar lucht van gekregen, en stalen zomaar het brood uit dat trommeltje :roll: . Het was zielig voor dat gezinnetje, en dat moedertje was boos :x , maar oh, wat hebben wij daar om gelachen.... :lol: :lol:
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Renate

Bericht door Renate »

Haha, leuk verhaal.

Mijn oppaskindje (2) heeft zelf geen huisdieren om zich heen en toen ik haar een keer een boterham in haar handjes gegeven had omdat we Dana moesten gaan halen, heeft ze hem even op de grond gelegd om iets te pakken....
Phoebe is sindsdien DOL op Mare. Rarara

Op een smouzenwandeling geef ik ook altijd de andere hondjes wat als ze iets komen halen. Dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen om er eentje over te slaan. Maar ik heb met een smouzenwandeling enkel gewone brokjes bij me, van een merk wat Phoebe normaal niet krijgt (meestal merk SuperLekker). Zo heeft ze toch het idee dat ze iets anders krijgt.
Ik zou een vreemde hond geen kaas of worst geven zonder het te vragen.

Als baasjes hebben gezegd dat hun hond wel iets mag hebben, vraag ik het niet meer. Zo kom ik altijd een Rodasian Ridgeback tegen die al jaren aan de prednison is. Dat beest heeft altijd honger en weet dat ik altijd iets in mijn linkerjaszak heb zitten :mrgreen:
Hij wil nooit door vreemden geaaid worden, maar voor mij (n brokjes) maakt hij een uitzondering. Geweldig leuk beest.

Gesloten