Binnen heel gehoorzaam, buiten een stuk minder
-
Renate
Binnen heel gehoorzaam, buiten een stuk minder
Onze Phoebe is een schat van een hondje. Binnen is ze ontzettend makkelijk en luistert ze beregoed. Maar buiten lijkt ze alles vergeten. Als we haar los laten lopen, lijkt ze wel bloemkool in haar oren te hebben. Ze suist door het bos, de heide of over het grasveld. Vaak gaat ze zover dat we haar niet eens meer zien. Ze lijkt niks te horen, maar komt wel regelmatig netjes terug om zich te melden. Alleen zou ik zo graag zien, dat ze netjes komt als wij haar roepen of fluiten. Dit probleem is pas ontstaan nadat 6 a 7 maanden oud was. We hebben al van alles geprobeerd. Uiteraard een lekker beloning, maar ook hebben we haar beertje meegenomen om uitgebreid met haar te spelen. Niets helpt, buiten wil madammeke op avontuur. In sneltreinvaart...
Ik hoop maar dat het puberteit is en dat het van voorbijgaande aard is.
Groetjes, Renate
Ik hoop maar dat het puberteit is en dat het van voorbijgaande aard is.
Groetjes, Renate
-
Renate
Wat bedoel je daarmee, Erna?
Want ik heb begrepen dat ik niet mag mopperen als ze uiteindelijk toch terug komt (ook al heb ik daar wel eens zin in)? Ik beloon Phoebe altijd als ze terug komt.
Heb jij een goed idee?
Misschien moeten we weer terug op cursus. We zijn toen gestopt omdat we het geen van beiden leuk vonden om te doen en omdat Phoebe goed luisterde (toen ook nog buiten). Ik heb niet het idee dat we soepeler zijn geworden sindsdien.
Groetjes, Renate
Want ik heb begrepen dat ik niet mag mopperen als ze uiteindelijk toch terug komt (ook al heb ik daar wel eens zin in)? Ik beloon Phoebe altijd als ze terug komt.
Heb jij een goed idee?
Misschien moeten we weer terug op cursus. We zijn toen gestopt omdat we het geen van beiden leuk vonden om te doen en omdat Phoebe goed luisterde (toen ook nog buiten). Ik heb niet het idee dat we soepeler zijn geworden sindsdien.
Groetjes, Renate
Lastig Renate.
Zelf zou ik haar nu niet meer laten loslopen.
Even los om te spelen met een ander hondje en dan weer aan de lijn.
Het eigenzinnige gedoe om te ver weg te gaan zou ik dan willen
doorbreken. Het moeten zorgen dat je het leukste bent onderweg
klinkt goed maar volgens mij werkt het beslist niet bij iedere hond.
Ik hoop ook voor je dat het de puberteit is, maar ben daar helemaal
niet zeker van. Ik zie genoeg mensen de hond uitlaten terwijl de hond
nergens te bekennen is.

Zelf zou ik haar nu niet meer laten loslopen.
Even los om te spelen met een ander hondje en dan weer aan de lijn.
Het eigenzinnige gedoe om te ver weg te gaan zou ik dan willen
doorbreken. Het moeten zorgen dat je het leukste bent onderweg
klinkt goed maar volgens mij werkt het beslist niet bij iedere hond.
Ik hoop ook voor je dat het de puberteit is, maar ben daar helemaal
niet zeker van. Ik zie genoeg mensen de hond uitlaten terwijl de hond
nergens te bekennen is.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
Hoi Renate,
Misschien wel een goed idee, weer op cursus.
We zijn met Stapper niet op cursus geweest. Nu heb ik spijt. Hij luistert n.l. binnen en als we oefeningen met hem doen op een ree-vrij stuk, prima. Maar als hij afgeleid is of zijn eigen plan trekt, gaat hij er dus ook vandoor. Zo rond zijn eerste verjaardag ontwikkelde zich dat tot jagen en niet meer terugkomen.
Het voordeel van cursus is, denk ik, dat ze leren te gehoorzamen met allerlei afleiding om ze heen.
Nu hij wat groter is, komt hij nadat hij even mag spelen, wel goed mee. En omdat we hem nu altijd aanlijnen, is het nu goed zo.
Maar als Phoebe geen jager is, zou het fijn zijn als ze los kon blijven lopen.
Misschien zijn er leukere cursussen in de buurt????
Misschien wel een goed idee, weer op cursus.
We zijn met Stapper niet op cursus geweest. Nu heb ik spijt. Hij luistert n.l. binnen en als we oefeningen met hem doen op een ree-vrij stuk, prima. Maar als hij afgeleid is of zijn eigen plan trekt, gaat hij er dus ook vandoor. Zo rond zijn eerste verjaardag ontwikkelde zich dat tot jagen en niet meer terugkomen.
Het voordeel van cursus is, denk ik, dat ze leren te gehoorzamen met allerlei afleiding om ze heen.
Nu hij wat groter is, komt hij nadat hij even mag spelen, wel goed mee. En omdat we hem nu altijd aanlijnen, is het nu goed zo.
Maar als Phoebe geen jager is, zou het fijn zijn als ze los kon blijven lopen.
Misschien zijn er leukere cursussen in de buurt????
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Ik bedoel ook niet dat je moet mopperen op haar. Mary heeft het al een beetje verwoord. Ik zou haar vaker bij me roepen, dan weer een stukje los, dan weer een stukje vast. Laat haar niet merken wat je van plan bent. Verander de route zodat ze niet zelf al haar rondje gaat lopen. Ik heb me ook wel verstopt voor Lisa als ze te ver was gegaan, dat vond ze niet zo leuk en bleef beter bij mij in de buurt. Keer ook zonder iets te zeggen om, Phoebe moet op jouw letten en kijken waar je naar toe gaat. Ik weet ook wel dat de ene hond de andere niet is. Ik bof met Lisa dat ze altijd komt als ik haar roep. Ik weet maar al te goed hoe je je voelt als Phoebe niet komt. Tirza reageerde vroeger al net zo. Ik had met Tirza ook wel met een lange lijn geoefend, dat kan je het beste proberen op een grasveld of ander open stuk. Je kan Phoebe laten loslopen met die lijn aan haar tuig, als het komen niet lukt kan je op de lijn gaan staan zodat ze niet verder kan lopen. Dan is zij maar een paar meter van je vandaan en kan je haar nog eens roepen. Misschien kan je het op deze manier proberen.Renate schreef:Wat bedoel je daarmee, Erna?
Heb jij een goed idee?
Groetjes, Renate
Ik weet niet of Rita al weer de stukjes leest, zij heeft het erg druk met de verhuizing heb ik begrepen. Rita kan je misschien goede tips geven, zij is instructeur bij KC Rijssen.
Of anders toch wat tips vragen bij je eigen club. Ik vond de gehoorzaamheidslessen ook nooit leuk, daar kan ik me wel in vinden.
Sterkte met die eigenwijze Phoebe, het komt vast wel in orde.
Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
-
Renate
Bedankt voor jullie meedenken.
Ik hoop toch dat Phoebe straks weer 'gewoon' los kan lopen. Aangelijnd wandelen vind ik op de een of andere manier toch minder leuk/gezellig.
Ik ga eens nadenken over een nieuwe cursus. Ik vind ze echt niet leuk, maar Phoebe en wij hebben wel veel geleerd in korte tijd.
Tis jammer dat Phoebe niet zo gek is op eten/koekjes. Het zou een stuk makkelijker belonen zijn, als ze een moord zou doen voor een bepaald koekje/worstje/snoepje.
Groetjes, Renate
Ik hoop toch dat Phoebe straks weer 'gewoon' los kan lopen. Aangelijnd wandelen vind ik op de een of andere manier toch minder leuk/gezellig.
Ik ga eens nadenken over een nieuwe cursus. Ik vind ze echt niet leuk, maar Phoebe en wij hebben wel veel geleerd in korte tijd.
Tis jammer dat Phoebe niet zo gek is op eten/koekjes. Het zou een stuk makkelijker belonen zijn, als ze een moord zou doen voor een bepaald koekje/worstje/snoepje.
Groetjes, Renate
Hele kleine stukjes kaas ook niet? Het maakt het inderdaad wel lastiger op deze manier.Renate schreef: Tis jammer dat Phoebe niet zo gek is op eten/koekjes. Het zou een stuk makkelijker belonen zijn, als ze een moord zou doen voor een bepaald koekje/worstje/snoepje.
Groetjes, Renate
Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
-
Renate
Ook ik heb er een hekel aan als honden te ver uit de buurt gaan en pas(te) dezelfde methode als Erna toe: achter een boom verstoppen, de andere kant heenlopen, maar ik weet niet of het bij elk type hond werkt. Adah is zo'n hondje, dat ook bij Smouzenwandelingen, waar we meestal niet tegelijk oplopen, dan weer eens bij de één komt buurten en dan weer bij de ander. Ze houdt ons goed in de gaten, maar ook bij die wandelingen zijn er soms honden, die plotseling "kwijt" zijn, omdat ze hun eigen plan getrokken hebben...
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
-
Renate
Phoebe en ik komen net terug uit het bos en weilanden en het is buitengewoon goed gegaan vandaag. Phoebe gaat nog wel iets te ver weg naar mijn zin, maar ze komt zich nu tenminste regelmatig melden. Phoebe rent graag door de weilanden en nu laat ik haar een paar minuten rennen, dan roep en fluit ik haar en loop door. Ze komt dat als een raketje aangevlogen. Heerlijk. We hebben weer genoten. Heel anders dan de stress-wandelingen van de laatste tijd, waarbij we ons elke keer afvroegen of we met of zonder hond thuis zouden komen.
Hopelijk is dit weer een begin voor een hoop prettige wandelingen.
Hopelijk is dit weer een begin voor een hoop prettige wandelingen.
Gelukkig Renate, zo zie je maar dat het gewoon weer goed komt.
Je bent heel erg met Romy bezig geweest de laatste tijd, zorgen gemaakt of ze het naar haar zin zal hebben op het MKD. Misschien heeft Phoebe iets van een verandering bij jou bemerkt en daardoor wat meer haar eigen gang is gegaan.
Groetjes, Erna.
Je bent heel erg met Romy bezig geweest de laatste tijd, zorgen gemaakt of ze het naar haar zin zal hebben op het MKD. Misschien heeft Phoebe iets van een verandering bij jou bemerkt en daardoor wat meer haar eigen gang is gegaan.
Groetjes, Erna.
-
Renate
Mooi gezegde, Mary. Ik kende hem nog niet.Mary schreef: Fijn Renate, maar....
prijs de dag niet voor het avond is.
Ze is nog steeds maar 9 maanden oud.
Ik weet het, maar ik was zo blij dat het wandelen eindelijk weer eens leuk was voor ons allebei! Ik heb sinds een paar weken een hondenfluitje. Dat werkt als een trein. Phoebe reageert er heel goed op.
We blijven eraan werken, want ik hoop toch dat ze tzt een beetje in het zicht blijft.
Ook zou ik graag eens een smouzenwandeling meewandelen. Dat lijkt me zo leuk, maar met een wegloper heb ik daar weinig trek in.
Bij de wandelingen hebben we meestal de ervaring, dat zeker de jongere honden, die zo'n groep nog fantastisch vinden, niet heel bewust weglopen. Adah is er zo eentje, die elke keer even komt zeggen: ik ben er nog, dus ik krijg toch wel wat lekkers?? Die moet je dan zelfs afremmen. Op het strand moet je als het een beetje drukker is in de gaten houden, dat er geen hond met een andere groep of familie meehobbelt. Zou ze als er een groep met diverse speelse jonge smouzen een bepaalde richting uitloopt, dan toch zo maar heel ergens anders heengaan, ook waar ze helemaal de weg niet weet? Is ze dan aan het jagen? Omdat Fija ook nog jong is (3 weken jonger dan Phoebe) en heel anders van karakter dan Adah houden we haar ook scherper in de gaten. Bij Phoebe is het wel een voordeel, dat ze lichter is dan de meeste andere smouzen, dus door iedereen goed in de gaten te houden
.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
H K Jelle 13-5-2004
H K Jelle 13-5-2004
-
Renate
Ik denk ook niet dat Phoebe weg zal lopen met zoveel soortgenootjes in de buurt, maar ze moet me nog even overtuigen de komende weken. Als het zo goed blijft gaan, wil ik graag meelopen in Beesel.
Zou het kunnen dat Phoebe wat minder goed naar haar naam luistert omdat Dana haar zovaak roept tijdens het wandelen? Dat ze zoiets heeft, van ja hoor.... Dana vindt het namelijk geweldig om met Phoebe de bossen in te gaan, maar roept haar wel erg vaak uit enthousiasme. Leuk hè, Phoebe? Kijk eens, Phoebe? Kom eens Phoebe...enz Nu ik een hondenfluitje gebruik gaat het een stuk beter. Het hondenfluitje mag niet door Dana en Romy worden gebruikt.
Zou het kunnen dat Phoebe wat minder goed naar haar naam luistert omdat Dana haar zovaak roept tijdens het wandelen? Dat ze zoiets heeft, van ja hoor.... Dana vindt het namelijk geweldig om met Phoebe de bossen in te gaan, maar roept haar wel erg vaak uit enthousiasme. Leuk hè, Phoebe? Kijk eens, Phoebe? Kom eens Phoebe...enz Nu ik een hondenfluitje gebruik gaat het een stuk beter. Het hondenfluitje mag niet door Dana en Romy worden gebruikt.
-
Renate
Nou het vele roepen van Dana (misschien in combinatie met haar leeftijd) is echt de oorzaak geweest van het niet luisteren. Phoebe luistert mbv roepen en het fluitje perfect. Het is zo'n braaf hondje.........
Heerlijk om weer zonder stress te kunnen wandelen.
Heerlijk om weer zonder stress te kunnen wandelen.
Laatst gewijzigd door Renate op 13 sep 2007, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.