plukken van een oude smous

Plaats voor algemene vragen, opmerkingen en ideeën rond opvoeding & gedrag
Gesloten
mapieterse

plukken van een oude smous

Bericht door mapieterse »

Onze smous is inmiddels bijna 18 jaar oud en het wordt steeds moeilijker om haar te plukken. Het lijkt alsof de haren steeds vaster gaan zitten. Daar komt bij dat ze door haar ouderdom het plukken steeds onplezieriger gaat vinden en ze zich steeds heftiger gaat verzetten.
Is er een andere manier om onze smous te ontdoen van het oude haar, zodat we haar niet 2x per jaar hoeven te "pesten" met een plukbeurt?

loes

Re: plukken van een oude smous

Bericht door loes »

Wat een oudje, wie is het ?
Moeilijk te beoordelen hoe je de vacht van haar zou moeten behandelen.
Onze Adah, ruim 15, pluk ik niet meer (echt geplukt is ze nooit, ik stripte haar), ze vindt het nu ook verschrikkelijk. Sinds vorig jaar heeft ze een vlooienallergie en veel wratjes, die ze kapot bijt. Ik fatsoeneer haar inmiddels tamelijk dunne vacht en knip elk klitje er uit.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Maureen

Bericht door Maureen »

Onze Mijntje haalde bijna 17 jr. maar is nooit geplukt. Ze was te glad. Alleen had ze een soort leeuwenmanen in haar nek. Die plukte ik wel. Toen ze een echt oudje werd kamden we de manen alleen nog maar omdat de vacht inderdaad minder los zat. Wat met de kam meekwam zat los genoeg en de rest mocht blijven zitten.
Maar dat was geen klittende vacht. Leek een beetje Border Terriervacht.....
Maureen
Bikkel (Stijnke) (10-11-2010: Bella (Kiep) X Berend (Bobbie)) en
Baukje ( 7-11-2000 tot 6-12-2017 : Baukelien (Lienke)X Auke Indy of the Frisian Homestead )
Harm (Dorus)(31-8-2014 : Bikkel (Stijnke) X Jaap (Lou) )

rini

Bericht door rini »

Ook bij Boy zitten de haren steeds vaster :ja: en is het plukken steeds onaangenamer voor hem.Dus gaat 2x per jaar de tondeuze er over heen.
Mag natuurlijk niet maar in dit geval ,nood breekt wetten toch :fluit:

Hij heeft nu een super zacht vachtje :hihi:
Afbeelding

Erna

Bericht door Erna »

Ma Pieterse ? ik zou ook knippen of met een tondeuze bij zo'n oudje als de vacht zo vast zit.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Martine

Bericht door Martine »

Ik denk dat ik tegen die tijd over zou gaan op regelmatig borstelen. Alle losse haren komen dan vanzelf mee.
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

sammydesmous

Bericht door sammydesmous »

Met borstelen of nog beter is het om met een trimmes te kammen haal je in iedergeval de losse haren eruit. Bij alleen maar scheren of knippen blijven de haren van de ondervacht zitten. Ze worden immers alleen maar ingekort en niet verwijderd. Gevolg hiervan is dat de vacht alleen maar voller wordt met kans op jeuk, vervilting en kans op schurftmijt. De structuur verander door het scheren ook, het wordt zachter en vaak krulliger. Als ik jou was zou ik hem dus met een trimmes doorkammen.

José, Sammy & Lieveke :dog: :dog:
Wieske (Sammy) Op de Ruiver (Guusje-Blufpokers O'Terry) & Lieveke Op de Mookerhei
22-05-11 Wieske-Sammy Op de Ruiver X Jurre-Joris) 1-5 Lieveke Loetje Mariken Esther Silke & Sanne
02-04-15 W-Sammy X Pip 2-1 Jochie Noortje Timmy(+Froukje +Ciske)

Trix

Bericht door Trix »

Toen mijn norwichterrier ouder werd , was plukken ook een ramp. Ik deed het de laatste tijd ook met een trimmes en dat ging prima . Wel uit kijken dat de haren niet breken . Er is een demonstratie filmpje op YouTube , die laat goed zien hoe je met een trimmes moet werken.
Jolanda en Trix

Bero vh Hooge Nest van Kaatje/BeerxRoef/Ozzy 25-03-2015
Billie vh Hooge Nest van Indy vh Hooge NestxBoef 04-05-2017

Gesloten