Geen smous?

Plaats voor algemene vragen, opmerkingen en ideeën rond opvoeding & gedrag
Jajo

Bericht door Jajo »

Ariënne,

Je bent het toch met me eens dat het niet alleen een oppasdienst moet zijn. Opvoeden is heel persoonlijk. Kan je verwachten dat anderen zoveel voor jouw pup over hebben? Vriendin, moeder, zus, buurvrouw?? Dan mag je ze bijna wel gaan uitbetalen!

Als je een pup wilt, moet het ook op eigen kracht kunnen, anders maar niet. Dat is mijn stelregel. Hard hè. :wink:

Jozé

Margaret

Bericht door Margaret »

Ja, 2 maanden a la, maar ze hebben het over een jaar lang! Een jaar lang thuis blijven voor je pup. Daar leert zo'n pup dan toch ook niet alleen thuis zijn mee? Ik ben best bereid om de eerste weken/maanden vanalles opzij te schuiven voor een pup, en omdebeurt vakantie te nemen en veel thuis te werken, maar een jaar lang thuisblijven voor je pup vind ik echt overdreven.

Begrijp ik goed dat jullie allemaal niet (buitenshuis) werken dan?

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Reactie op Jozé:

Nou ja, het grappige is dat het vanzelf ook zo doe! Maar daarbij was ik er niet vanuit gegaan dat anderen het ook zo zouden doen. Ik ben nogal een softie van mezelf. :mrgreen:
Maar daar is dus niks mis mee! :wink:

Reactie op Margaret:
Maar als je het echt zou willen, zullen er toch ook hele lieve/goede mouwen aan te passen moeten zijn. :roll:

Wat ben ik weer lekker aan het schipperen... :zeilen: of zoiets.
Afbeelding

Margaret

Bericht door Margaret »

Ja, dat vind ik ook! En genoeg mouwen hier :lol: .Alleen jammer dat zo´n Stichting dat niet ziet.

Het lijkt wel of je eerst heilig verklaard moet zijn, voordat je een hond mag nemen. :wink:

Mary

Bericht door Mary »

Ik ben gestopt met werken en nam toen een hond.
Het zal goed te combineren zijn wanneer je thuis werkt voor je eigen bedrijf.
Een jaar lang opvoeden is echt niet veel. Dan zijn de honden nog niet eens
volwassen. Benchtraining is ook zoiets. Als dat niet heel langzaam wordt aangeleerd
is het geen training meer, maar doodgewone opsluiting. Daarmee voorkom je geen
ongewenst gedrag. Bij mij waren de pups heel snel zindelijk. Dat betekent dus niet
meer dan dat de hond aangeeft dat hij naar buiten moet. Dan is er geen tijd om
nog even te wachten. Binnen een paar maanden 4 uur zindelijk, terwijl je alleen
thuis bent, het lijkt mij niet te doen.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Mary

Bericht door Mary »

Nog maar een, over mouwen aanpassen.
Hier in de straat nam iemand een pup, had overal te gemakkelijk over gedacht.
Ik liet 2 x per week haar hondje uit tussen de middag.
Twee jaar later werd dat 3 x per week. (ik dacht dat ze zou stoppen met werken)
Weer een jaar later werd dat 4 x per week. Ik loop inmiddels 8 jaar met dat hondje.
Ze is dolblij met me, want vind maar eens iemand zo vaak zo lang.
Maar eerlijk is eerlijk, het komt mij inmiddels mijn neus uit.
Ik zal daar nooit meer intrappen. Je moet je eigen zaakjes acceptabel regelen
en anderen alleen nodig hebben voor uitzonderingen of noodgevallen.

Mary

Bericht door Mary »

Ik zit hier bekaf te wezen van het klussen,
maar dat is geloof ik aan de toon wel te zien :oops:

Jajo

Bericht door Jajo »

Inderdaad Margaret, ik werk niet. Tenminste....niet buitenshuis. Ik zit al dik in mijn AOW, dus is mijn levensritme ook wat bedachtzamer. Anderzijds heb ik genoeg mensen over het hebben van een hond zien struikelen en heb ik gewacht tot ik er tijd en ruimte voor had en dat heeft alles bij elkaar 43 jaar in beslag genomen.

Ik heb geleerd om geen olifanten in eierdopjes te stoppen, dan barst het eierdopje.

Jozé

Margaret

Bericht door Margaret »

Ik snap het wel hoor. Ik vind ook dat je niet over één nacht ijs moet gaan, maar het is ondertussen toch wel duidelijk dat ik dat niet doe? Ik zit al een jaar vrijwillig op een hondenforum, dat zegt volgens mij wel genoeg :lol: .

Uiteindelijk gaat het erom of de balans klopt, en dat kan ik het beste zelf beoordelen. Ik weet genoeg van honden en van mezelf om dat te kunnen. En ook al snap ik dat asiels, fokkers en stichtingen ergens regels willen stellen, voelt het niet prettig dat iemand dit voor mij beslist, met name zonder zich in mijn situatie en plannen te verdiepen. Daar blijf ik bij. Maar goed, ik ben mezelf aan het herhalen volgens mij, haha, ik laat het hier maar bij.

Ik vroeg me af hoe jullie dan tegen ouders aankijken die kinderen krijgen en dan bv enkele dagen per week blijven werken, waarbij de kinderen naar de creche gaan? Het lijkt me toch dat deze mensen niet ook tot hun AOW moeten wachten totdat ze kinderen krijgen :lol: En financieel zijn er denk ik erg weinig mensen die het kunnen veroorloven dat één van de twee fulltime thuis zitten.

Mary

Bericht door Mary »

Nou Margaret, daar ben ik heel antiek in.
Sommige kinderen zitten zo vaak bij anderen, dat ik dat geen opvang meer noem.
Dan zou het opvoeden moeten worden en dat werkt niet altijd goed.
Het is nu heel gewoon dat beide ouders werken, zal meestal wel moeten,
maar voor kinderen vind ik het nog steeds niet geweldig.
Nog afgezien van alle oppas oma's en opa's, die er niet altijd blij mee zijn
maar hun kinderen niet teleur willen stellen. Daar ben ik al jaren duidelijk
over tegen mijn kinderen. Ik pas niet op.

Desi

Bericht door Desi »

Margaret,

Henk en ik werken beiden. Net zoals vele smouze en andere hondebaasjes. Desi is nu 16 maanden en vanaf het eerste ogenblik ging het goed met haar. De banch is NOG STEEDS de plaats van Desi. Zodra ik mijn jas pak 's morgens om naar mijn werk te gaan, gaat Janka (13 jaar) spontaan de hal in, in haar mand en Desi gaat rechtop in de banch zitten. Deze staat in de woonkamer. Ik hoef niet te zeggen dat ze rustig moet zijn of wat dan ook. Na maximaal 6 uur is de eerste van ons weer thuiis. Die gaat dan een lekkere wandeling maken met de beesten.
Toen Desi pup was kwam Jan Hein tussen de middag thuis om haar even uitlaten en eten te geven. Maar sinds de zomer doen we dat bewust niet meer. 's Nachts zijn ze te toch ook 6 uur alleen. Want mee naar boven: echt niet!! Het is net wat je een hond leert!

Wij merken aan Desi en Janka niet dat ze iets tekort komen. Integendeel. En wat ook heel fijn is zowel Janka als Desi hebben nog nooit ergens hun tanden ingezet terwijl we niet thuis waren. Alle stoelpoten zijn nog heel!! Al ruim 13 jaar lang!!

Maar tijdens onze vakantie's gaan ze dan wel altijd mee!! Janka eerst in de tent, later in de caravan en nu samen met Desi in de camper! Een feest voor ons en hen. En een voordeel : ze kunnen op vakantie ook een tijdje alleen zijn!!

Maar als je een hond vanaf het allereerste begin niet leert om alleen te zijn, is het moeilijk om dat op latere leeftijd te leren.

Wanneer je een hond aanschaft die uit het buitenland komt, weet je niet wat die aleemaal heeft meegemaakt. In andere landen zijn vaak andere gewoontes als hier. Ik kan me voorstellen als je z'n hondje in huis haalt dat je er dag en nacht mee bezig moet zijn, want nare ervaringen vergeet een hond niet snel. Vandaar misschien dat ze van je verlangen dat je thuis blijft! Honden met een trauma??

wubke

Bericht door wubke »

Ik vind dat 4 uurtjes per dag alleen gewoon moet kunnen. Als je de rest van de dag voldoende tijd inruimt om met je hond bezig te zijn en te zorgen dat hij zijn energie kwijt kan, dan is er volgens mij niets aan de hand. Ik denk dat ze bij de stichting AAI willen voorkomen dat honden die misschien al een trauma hebben en veel aandacht nodig hebben, nog grotere problemen krijgen, met alle gevolgen van dien. Ik denk dat menig hond zich zou wensen dat zijn baasje maar 4 uur per dag zou werken.
Groet, Wubke,
Vigo Julius van Abtswoude 30 april 2006
(Jules) en
Siem-Simon 1 december 2007

loes

Bericht door loes »

Janken en blaffen is misschien geen probleem (hoewel ik het "hondtechnisch " gezien wel een probleem vind) als je geen buren hebt, maar in een wijk is het een ramp. En er zijn heel veel honden, die niet vanzelfsprekend alleen kunnen zijn. Een andere hond in huis, zelfs als die in een andere ruimte verblijft, maakt vaak al het verschil. Als die tenminste wel zonder bezwaar en herrie alleen gelaten kan worden.
Bobbie van Martine kan (kon??) ook moeilijk alleen thuis blijven, terwijl het verder een wereldhond is. Ja, toch Martine??
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Martine

Bericht door Martine »

Hoi Loes,

Bobbie is zeker een wereldhond!
Het janken terwijl ik elders in huis ben, lijkt voorbij te zijn...
De laatste tijd heb ik erg weinig tijd gehad om met hem het alleen thuisblijven te trainen; ik nam hem gewoon met me mee, want ik wil niet dat hij zich "vergist".
Een uurtje in de auto zitten moet nu nog kunnen, met deze buitentemperatuur...
Raam op een kier en auto in de schaduw.
Binnenkort zal ik weer aandacht gaan besteden aan het alleen blijven. Ik wil dat namelijk langere tijd achter elkaar kunnen doen, en die langere tijd had ik nu gewoon even niet.

groet, Martine
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

Gesloten