Opvoeden

Plaats voor algemene vragen, opmerkingen en ideeën rond opvoeding & gedrag
Renate

Re: Opvoeden

Bericht door Renate »

Ja. Leuk om te zien hoe doorstastend dat ze soms kunnen zijn.

Maar ik :sortof: erger me snel aan dit soort gedrag en dus valt het me al gauw op. Vlug aanpakken en weer vrolijk verder gaan.

Monique

Bericht door Monique »

Bij Jojo heb ik precies hetzelfde! Ook bij hem heb ik mij vorige week voorgenomen strenger te worden en hem 'hondser' te gaan behandelen, want hij neemt een loopje met me :oops: . In het bos is hij o.i. doof geworden, komt alleen als hij het wil en rent vrolijk in z'n uppie het hele bos(je) door. Niet zo leuk voor loopse teven die daar ook wandelen met hun baasje. Tot nu toe zijn we die nog niet tegen gekomen, maar ik voel mij alvast zo'n foute baas :( die z'n hond absoluut niet onder controle heeft.
Thuis eist hij mij bijna op: zodra ik zit, zit hij meteen stijf tegen mij aan. Het wordt te gek. Ik ga strenger worden en hem meer zijn plaats wijzen. Het boek van de hondenfluisteraar heb ik besteld, ter inspiratie en motivatie. Morgen wordt het bezorgd, dat hij zijn borst(je) maar alvast nat maakt :P !
Het is de leeftijd, zullen we maar zeggen......

Mary

Bericht door Mary »

Ach gossie, zul je hem niet te veel in verwarring brengen?
Besef wel dat een nieuwe houding t.a.v. hem je goed zal moeten voegen.
Het is wel de bedoeling dat veranderingen blijvend zijn en niet snel verwateren
omdat het je niet past. Succes met je :sortof: hondse aanpak :sortof:
We zijn benieuwd naar de resultaten.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Monique

Bericht door Monique »

Natuurlijk word ik niet opeens een ander mens :P (voor sommigen: helaas :oops: ),
maar ik herken het van Jip: even weer puntjes op de 'i' zetten zodat weer duidelijk is wie de baas is. Bij Jojo merk ik echter dat hij, zodra we buiten zijn, hij nauwelijk meer op mij gericht is (en dat is Jip wel, totdat er een hert of konijn of een fietser in het vizier verschijnt). Dat ga ik eerst beter trainen, daarna volgt de rest min of meer vanzelfsprekend. En natuurlijk mag hij nog wel bij mij op schoot (vind ik zelf nl. veels te gezellig), maar ik bepaal wel zelf wannéér, en niet hij :wink: .

Erna

Bericht door Erna »

Komt door het weer denk ik dat de honden dwarser zijn en minder luisteren.
Lisa ging vanmiddag weer behoorlijk achter de konijnen aan. Ze blijft altijd bij me in de buurt, en houdt me heel goed in de gaten. Vanmiddag was ze ineens weg. Fluiten, roepen, geen Lisa. Heb een minuut of 6 staan wachten, zie ik haar ineens voorbij schieten en meteen weer de dekking in. Geen reactie op mijn roepen, ik de pest in. Na nog eens een minuut of 6 komt madam aangerend en doet net of er niets aan de hand is. Het enige dat ik gezegd heb tegen haar is dat ze naast moest blijven lopen. We moesten nog een minuut of 10 tot de auto. Heb haar wel goed in de gaten gehouden of ze hem niet weer wilde smeren, want haar neus wees alle kanten op. Morgen mag ze weer iets verder, maar wel in zicht. Ik vind het niet zo erg dat ze achter de konijnen aan gaat, ze doet ze n'l' niets. Maar als ik haar roep moet ze wel komen, ik heb geen zin om wortel te schieten op een bospad.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Renate

Bericht door Renate »

Phoebe's konijnenjacht heb ik gelukkig grotendeels af kunnen leren. Het is een instinct dus helemaal zal het er niet uit gaan.
Maar ik heb altijd het idee dat ze tijdens de jacht zo geconcentreerd is op haar prooi, dat ze me ook echt niet hoort. Hebben jullie dat ook?

Jeanette

Bericht door Jeanette »

:crazy: :mrgreen: :mrgreen:
Volledig van de wereld .............
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Mollen en muizen?! Stokdoof!
Afbeelding

Mary

Bericht door Mary »

Muizen en kippen? Gaaaaaaan !!!!

Erna

Bericht door Erna »

Konijnen en katten. Voor katten krijgt Lisa de kans niet, want hier in de buurt loopt ze altijd aan de riem. Kippen kom ik hier niet tegen.
Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

We kwamen hier pas onverwachts een kat tegen. Roosje deinsde achteruit en piepte het uit van schrik! :schrik:
Afbeelding

Alma

Bericht door Alma »

Hoi wijze mensen,

hebben jullie ervaring met een clicker of fluitje of beide???
Is dit handig?
Vroeger hadden we geen van beide en dat ging redelijk maar nu lijkt me dit eigenlijk wel wat.
Graag ervaringsdeskundigen aan het woord!!
Ook zal ik op een puppycursus gaan en dan vraag ik me af of ik dan wel met een clicker kan werken als ik op de cursus wat anders leer.....

Zo denk je wat af in de zon met een bak koffie en een aantal boeken op schoot.

groetjes, Alma

Erna

Bericht door Erna »

Ik werk niet met een klikker, maar heb wel een jachtfluit.
Heb ik haar vanaf het begin aan laten wennen. Lisa is regelmatig uit zicht, als ik fluit komt ze aangerend. Alleen niet als ze achter de konijnen aan zit, dan wil ze de klus eerst afmaken. (ze rent er alleen maar achteraan, en vangt ze tot nu toe niet)

Mary

Bericht door Mary »

Of het handig is hangt van de gebruiker af. Je moet hem altijd bij je hebben
en precies op het juiste moment geluid geven.
Alleen al daardoor is het voor mij helemaal niks. Ik heb wel altijd mijn mond
bij me. Dat werkt voor mij beter.

loes

Bericht door loes »

Maria doet klikkertraining. Met Adah was ik er ooit eens aan begonnen, maar ik ben gewoon niet zo snel e.d. Toch vond ik pas die klikker en drukte er automatisch op...Pats, daar zat Adah verwachtingsvol : klikker: lekkers, terwijl ze inmiddels haast 10 jaar is en die hele korte klikkertijd heel in het begin was.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Ja, ik heb ook met de clicker gewerkt met Vera en Roosje. Pas mee begonnen op de puppycursus en daarnaast thuis. Maar alleen in de beginperiode eigenlijk. Je kunt er heel ver in doorgaan, als je dat zou willen, zoals Maureen dat bijv. doet.
Het is prima, zolang je niet te veel eist van je pup. Het mag leuk blijven, niet te fanatiek ermee, vind ik.
Er zal wel hier ergens wel meer over te vinden zijn, dacht ik.
Afbeelding

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Misschien kun je eens gaan kijken op zo'n training.
Even 'voelen' of het iets voor je is.
Dat mag zeker wel bij de hondenschool.
Zo kun je bij andere trainingen ook gaan kijken.
Kun je bij de mensen uit de praktijk direct te horen krijgen wat zij nu zo fijn vinden aan hun manier van trainen.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Renate

Bericht door Renate »

Ik heb ook een jachtfluit. Aangeschaft in Phoebe's puberteit (toen was ze een 'rot-hondje' :boos: "ik-doe-lekker-wat-ik-wil-en-jij-moet-maar-even-wachten-tot-ik-klaar-ben-hondje :?). Gek werd ik van dat puberende ding. Ik heb haar zelfs 2x in het bos achtergelaten toen ze weer eens niet wilde luisteren. Gelukkig is het weer helemaal goed gekomen. Ze luistert nu prima. Het zal ook wel aan mij liggen. Ik heb echt een hekel aan van die eigenzinnige honden. En dan te bedenken dat Martijn graag een beagle wilde :hihi:

De fluit werkt op zich goed, maar als ik hem weer eens vergeten was... :niks:

Dus toch maar weer overgestapt op mijn stem. Werkt na de puberteit weer prima en die vergeet ik nooit.

Succes met zoeken, Alma. Ik ben benieuwd. Als Odie op zijn moeder lijkt heb je een goede opvoeding in de puberteit wel nodig.

Alma

Bericht door Alma »

Dan heb ik jouw opvoedadviezen nodig.....dat is nu weer het 'nadeel' van samen op het forum zitten. :hihi:

Alma

Renate

Bericht door Renate »

Even als vervolg op het stukje 'zitten' van Charlotte in de topic 'Aan de beurt'. Het valt mij op dat Phoebe niet echt gaat zitten als het buiten nat is. Ze maakt dan haar zitbeweging niet af, maar blijft met haar kont net boven de grond zweven. Ik moet er altijd om lachen. Geen natte kont willen krijgen, maar wel door de vieze eendepoep rollen???? Vast hondenlogica.

Toen ik van de winter in de sneeuw 'zit' zei tegen Phoebe, keek ze me echt aan of ik gek geworden was. Ga zelf maar in die koude rommel zitten!

Gaan jullie hondjes wel zitten als het geregend of gesneeuwd heeft?

Gesloten