Boswachter

Plaats voor algemene vragen, opmerkingen en ideeën rond opvoeding & gedrag
Renate

Re: Boswachter

Bericht door Renate »

Wat jammer, Erna. Ik begrijp de overlast van een loslopende hond niet zo goed.

Hier in 'ons' bos mogen geen honden komen vanwege de reeën. Er staat een verbodsbordje in het park. Gelukkig zijn ze aan de andere kant van het bos (bij het tuincentrum) vergeten om een bordje te plaatsen. Het is nu dus gewoon een kwestie van in de juiste richting lopen en je van de domme houden, mocht dat nodig zijn. Ik had er net 7 los...
;)
En de honden mogen hier wel een stelletje konijnen komen vangen. Tjonge jonge, wat zitten er veel.

Erna

Bericht door Erna »

Ik heb me van de week ook van de domme gehouden, maar dat kan ik vast niet voor een tweede keer verkopen. :fluit:
Charlotte had het al over een bekeuring, die ga ik vast krijgen als ik daar nog eens met een losse Lisa loop.

Ik heb vanwege de fly ball bewust in de winter voor een nestje gekozen, maar zoals Charlotte en jij heerlijk met de pups naar buiten kunnen heeft erg zijn voordeel.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Erna

Bericht door Erna »

Erna schreef: Gisteren zag Pim een jonge vogel in het gras zitten (groter dan een pulletje van een eend) en wilde Pim Lisa aan lijnen vóór zij het beestje in de gaten kreeg. Helaas, te laat, Lisa had het diertje ook ontdekt. Maar tot Pim zijn grote verbazing ging Lisa het beestje aan alle kanten likken. Dat bleef eerst in doodsangst zitten. Even later toch een stukje opgeschoven en Lisa begon het opnieuw te likken.
Helaas had ik vandaag een andere ervaring met Lisa.
Ik liep met haar in het Vaartsluisbos toen er ineens zo'n zelfde vogel als de vorige keer uit de dekking van het hoge gras het pad op kwam. Binnen twee tellen had Lisa het te pakken, riep haar naam nog maar mocht niet baten.
Het moet op slag dood geweest zijn want het koppie bungelde meteen naar beneden. Lisa wilde het wel meteen ruilen voor een brokje, helaas voor haar heb ik haar meteen aangelijnd en pas een heel eind verder weer losgelaten. Ze heeft zeker vijf minuten om lopen kijken. Vond het wel jammer dat het gebeurde.
Als het beestje stil was blijven zitten net als de vorige keer had Lisa het misschien weer niets gedaan. Maar het begon helaas te rennen. :cry:
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Martine

Bericht door Martine »

Wat zul je geschrokken zijn Erna! :(:)
Lisa's instinct had dit keer de overhand...
Wij zitten hier niet bij water, dus ik heb geen idee wat mijn honden zouden doen, maar ik vrees dat ze net zo zouden reageren als Lisa... :oops: Hier wordt namelijk druk gejaagd op kraaien en zeemeeuwen; die vliegen namelijk zo leuk weg als je aan komt rennen... Het eendje bleef echter keurig zitten...

groet, Martine
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes

rini

Bericht door rini »

Jammer van dat beestje dan ging het hier van de week anders,Boy sprong in de sloot precies tussen moedereend met pulletjes.

Kwam van schrik bijna de sloot niet uit maar moest rennen ze zat hem echt achterna :hihi:

De hondjes op het veld kwamen allemaal kijken wat er loos was maar volgens mij lachten ze hem allemaal uit :!:

Het was ook geen gezicht.
Afbeelding

Mary

Bericht door Mary »

Van je vrienden moet je het hebben :?
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Erna

Bericht door Erna »

Boy op de loop voor moedereend, tsja die moeders kunnen behoorlijk fel reageren.
Gisteren was er geen moeder te zien, bovendien ging het zo snel dat ik denk dat het jong het evengoed niet had overleefd.

Charlotte

Bericht door Charlotte »

Niet leuk om mee te maken Erna.
Lisa kan het verder natuurlijk ook niet helpen, maar een leuk trekje van haar is het niet :cry: .

Guusje heeft toch ook wel een jonge vogeltjes te pakken gehad hier in de tuin :boos: . Die zijn dus ook gaan hemelen :cry: .
Charlotte

Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje

Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie

Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver

Mary

Bericht door Mary »

Aangezien het toch muizenvangers horen te zijn zit er nu eenmaal vangdrift in.
Ik zou het ze maar niet kwalijk nemen.

Erna

Bericht door Erna »

Ik neem het Lisa ook niet kwalijk, vind het wel jammer dat ze het gedaan heeft.
Ze gaf het jong heel makkelijk af voor een brokje, vind ik dan weer netjes van haar. Maar misschien doet ze dat een eventuele volgende keer ook niet meer toen ze ontdekte dat het daarna niet meer terug kreeg.

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Stapper is ze, toevallig, nog niet tegengekomen......
Het blijven toch jagertjes...... :cry:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Renate

Bericht door Renate »

Hè wat naar om mee te maken, Erna. Maar zo is de natuur nu eenmaal. Zou Lisa in de gaten hebben dat je niet trots was op haar vangst?

Erna

Bericht door Erna »

Wat ik gek vind is dat Lisa een stil zittend beestje niets doet. De vorige keer liet ze het jong met rust, ging het zelfs likken. Ze heeft ook al eens tegenover een stilzittend konijn gestaan, daar heeft ze toen tegen staan blaffen maar verder niets gedaan.
Ik heb haar nog nooit een konijn zien vangen, maar vrees nu dat ze dat ook zou doen als ze de kans krijgt. Gelukkig heeft een gezond konijn altijd wel een hol in de buurt. Een ziek dier komt misschien niet op tijd weg.

Erna

Bericht door Erna »

Renate schreef:Hè wat naar om mee te maken, Erna. Maar zo is de natuur nu eenmaal. Zou Lisa in de gaten hebben dat je niet trots was op haar vangst?
ik denk dat Lisa zich niets aantrekt van mijn reactie op zo'n moment. Als ik haar niet een poosje aangelijnd had gehouden zou ze zo weer teruggegaan zijn naar de plek des onheils. Ze heeft nog een poosje om lopen kijken.

Renate

Bericht door Renate »

Een gezond konijn vangen ze echt niet hoor. Die zijn razend snel. Phoebe heeft ooit 1x een konijn te pakken gekregen, maar die is vast ziek geweest. Die heb ik overigens zelf met pijn in mijn hart en klotsende oksels uit zijn lijden verlost.

Mary

Bericht door Mary »

Een heel enkele keer moet ik dat met een muis :(

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Erna schreef:Wat ik gek vind is dat Lisa een stil zittend beestje niets doet. De vorige keer liet ze het jong met rust, ging het zelfs likken. Ze heeft ook al eens tegenover een stilzittend konijn gestaan, daar heeft ze toen tegen staan blaffen maar verder niets gedaan.
Honden schijnen bewegende objecten ook beter te zien.
Dus als een beestje rent, vliegt...dan is het pas meer zichtbaar en interessant.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

loes

Bericht door loes »

Ik heb nog nooit anders meegemaakt, de grootste kattenjagers doen een rustig zittende of een kat die op ze af komt niks, ze zijn er eerder bang van. Het vluchten wakkert het jachtgedrag aan. Honden zonder enige jachtdrift zullen er niet op reageren, maar in de smous zit meestal nog een flinke portie jachtdrift zelfs die , die niet direct van de oorspronkelijke rattenvangers af stammen, de meesten hebben toch een flinke dosis terriërbloed in de aderen.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Sneu... :?
Ik heb hier twee poezenjagers met belletjes om... :niks:
Onze vorige poes heeft misschien één keer in haar leven een vogeltje gevangen, maar deze! :o Pas lag er keurig netjes een jong eendje (nijlgans of waterhoen?) op de bank. :cry:

Tegen de hondjes zeg ik wel eens dat ze moeten kijken of er geen konijntjes zijn... Dat gaan ze dan doen, hoewel ze er hier nog nooit één gezien hebben en ze niet eens weten wat dat mag zijn. ;) We hebben trouwens wel een boshaas.
Afbeelding

wubke

Bericht door wubke »

Siem loopt tegenwoordig aan een uitrollijn. Het is een ozo lief gehoorzaam hondje, behalve als er een konijnenluchtje in zijn neus teruchtkomt. Dan wordt alles en iedereen vergeten en de oren doen het ook niet meer. Hij verdwijnt dan gewoon!
Waar heb ik dat meer gehoord?
Ik vind dat heel vervelend. Ik ben ook bang dat hij, als hij iets achterna jaagt een weg oprent. Op kleine stukken in open veld laat ik hem nog wel eens los. Dan kan ik 'm zien en hij loopt toch niet heel ver. Maar in het bos zit hij aan de lijn.
Jules heeft dat in het begin ook gedaan, maar blijft nu voortaan netjes op het pad. Ik hoop dat ik het bij Siem ook nog ingeprent krijg, maar ik ben er bang voor.....
Groet, Wubke,
Vigo Julius van Abtswoude 30 april 2006
(Jules) en
Siem-Simon 1 december 2007

Gesloten