Jagen
Re: Jagen
En dat je er vreselijke lintworm van kunt krijgen...?
Ik snap Roosje wel hoor; die ligt liever veilig onder haar dekentje het muisje weg te jagen met haar staart...
Ik snap Roosje wel hoor; die ligt liever veilig onder haar dekentje het muisje weg te jagen met haar staart...
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes
Had ze maar een rat moeten nemen. Die zijn pas echt lief en heel schoon. Muisjes schijnen zich niet aan hun eigenaren te hechten.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Ratten zijn inderdaad ontzettend leuke, intelligente, aanhankelijke dieren. Wij hebben er ooit 2 gehad.
Ons hondje Boomer is 9 maanden geleden doodgereden. Hij was een kruising Maltezer/Shih Tzu, een echt gezelschapshondje dus. Maar ontzettend fel op konijnen en vogels. Toch liep hij altijd los op de dijk bij ons, om naar het hondenspeelveld te rennen. Hij luisterde heel goed en kwam altijd als je hem riep. Tot die zondagochtend vroeg. Hij rende vooruit en bleef rennen, de hele dijk af. Aan het eind een fietspad en daarnaast de weg. Hij leek echt doof. Wat had hij geroken of gezien? Een konijn? Een loopse teef? Een kat? Een vogel?
Geloof me, alle scenario's zijn doorgenomen. Maar we kwamen er niet achter.
Je denkt je hond zo goed te kennen, maar tegen het (jacht)instinct van een dier leg je het meestal af. Ons nieuwe hondje zal alleen nog maar los mogen op het hondenstrand, in de tuin of op een grote open vlakte. Helaas. Maar dit nooit meer.
Ons hondje Boomer is 9 maanden geleden doodgereden. Hij was een kruising Maltezer/Shih Tzu, een echt gezelschapshondje dus. Maar ontzettend fel op konijnen en vogels. Toch liep hij altijd los op de dijk bij ons, om naar het hondenspeelveld te rennen. Hij luisterde heel goed en kwam altijd als je hem riep. Tot die zondagochtend vroeg. Hij rende vooruit en bleef rennen, de hele dijk af. Aan het eind een fietspad en daarnaast de weg. Hij leek echt doof. Wat had hij geroken of gezien? Een konijn? Een loopse teef? Een kat? Een vogel?
Geloof me, alle scenario's zijn doorgenomen. Maar we kwamen er niet achter.
Je denkt je hond zo goed te kennen, maar tegen het (jacht)instinct van een dier leg je het meestal af. Ons nieuwe hondje zal alleen nog maar los mogen op het hondenstrand, in de tuin of op een grote open vlakte. Helaas. Maar dit nooit meer.

Ik kan me daar wel iets bij voorstellen, het is zo verschrikkelijk dat dit jullie is overkomen.
Ik hoop dat jullie wel een veilig losloopgebied bij jullie in de buurt hebben, want een hond heeft het nodig om te kunnen rennen.
Onze vorige smous kwam nooit als je haar riep, was wel in de buurt maar je kon haar niet aanlijnen. Ze was ook wel eens een poosje uit zicht, ook toen het nog een pupje was. Vond dat altijd doodeng.
Tirza was niet makkelijk, en dat ging dan toch tussen de oren zitten. Ze is 12 jaar geworden.
Door de wachtlijst daarna een paar jaar zonder hond, en toen kwam Lisa in ons leven.
Ik dorst Lisa de eerste week niet los te laten, heb het aan Corrie (fokker) te danken dat ik het daarna wel heb gedaan. En Lisa liep niet weg, wat een verademing was dat.
Lisa is inmiddels 5.5 jaar en heeft het jagen ook ontdekt. Ze gaat voluit achter de konijnen aan, en in onze vakantie een keer achter een ree. Meestal blijft ze wel redelijk in de buurt, is wel uit zicht maar nooit erg lang. Ik laat Lisa ook alleen maar los daar waar het voor haar veilig is. Ook nooit voor de deur, want dan gaat ze achter de katten aan.
Ik hoop dat jullie wel een veilig losloopgebied bij jullie in de buurt hebben, want een hond heeft het nodig om te kunnen rennen.
Onze vorige smous kwam nooit als je haar riep, was wel in de buurt maar je kon haar niet aanlijnen. Ze was ook wel eens een poosje uit zicht, ook toen het nog een pupje was. Vond dat altijd doodeng.
Tirza was niet makkelijk, en dat ging dan toch tussen de oren zitten. Ze is 12 jaar geworden.
Door de wachtlijst daarna een paar jaar zonder hond, en toen kwam Lisa in ons leven.
Ik dorst Lisa de eerste week niet los te laten, heb het aan Corrie (fokker) te danken dat ik het daarna wel heb gedaan. En Lisa liep niet weg, wat een verademing was dat.
Lisa is inmiddels 5.5 jaar en heeft het jagen ook ontdekt. Ze gaat voluit achter de konijnen aan, en in onze vakantie een keer achter een ree. Meestal blijft ze wel redelijk in de buurt, is wel uit zicht maar nooit erg lang. Ik laat Lisa ook alleen maar los daar waar het voor haar veilig is. Ook nooit voor de deur, want dan gaat ze achter de katten aan.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Wij laten Suske in de buurt ook nooit loslopen, veel te veel auto's. We hebben gelukkig wel een hondenlosloopbos in de buurt, maar net te ver voor de gewone wandelingen. Een paar keer per week gaan we daarheen.
groetjes, Karin
Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)
Hollands Koetsiertje's Suske 08-06-09 (Do Fija van Horst en Voorde x Bobbie)
Blufpoker's Fien 13-05-2013 (Hollands Koetsiertje's Suske x Teun-Gijs)
Vreselijk om je hond zo te moeten verliezen.
Dat jagen is een ellende.
Bijna geen enkele hond is er helemaal vrij van.
Onze eerste twee smouzen jaagden zo goed als niet.
In hun jonge jaartjes gingen ze wel even een klein stukje het bos in, maar kwamen direct terug.
Onze Stapper jaagt volop achter reeën aan.
Die kan echt alleen maar los op het strand of op een zeer ruim overzichtelijk stuk.
Als er ooit weer een pup komt, gaa we er driedubbel aandacht aan besteden.
Dat jagen is een ellende.
Bijna geen enkele hond is er helemaal vrij van.
Onze eerste twee smouzen jaagden zo goed als niet.
In hun jonge jaartjes gingen ze wel even een klein stukje het bos in, maar kwamen direct terug.
Onze Stapper jaagt volop achter reeën aan.
Die kan echt alleen maar los op het strand of op een zeer ruim overzichtelijk stuk.
Als er ooit weer een pup komt, gaa we er driedubbel aandacht aan besteden.
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Het geeft wel aan dat je bijna geen enkele hond hier voor 100% op kunt vertrouwen. Wij hebben toch wel enige tijd met een schuldgevoel gezeten. Van hadden we maar dit....en hadden we maar dat.... Maar dat is ons (gelukkig) goed uit ons hoofd gepraat door andere hondenbezitters. Wij, en vooral Boomer hadden de domme pech dat er net een auto aankwam.
Ik heb me wel voorgenomen met ons toekomstige hondje een zo lang mogelijke lijn te gaan gebruiken. Zodat hij toch lekker kan rennen. Dan ren ik er wel achteraan hoor!
Het is niet mijn bedoeling angst aan te jagen, maar het blijft gewoon oppassen. Wij hebben gelukkig een hondenstrand vlakbij en ik hoop toch zo dat het een waterratje wordt!
We zullen hem in ieder geval van kleins af aan met water vertrouwd proberen te maken. O, jeetje, ik moet nog zo lang wachten! Maar plannen zat hoor 
Ik heb me wel voorgenomen met ons toekomstige hondje een zo lang mogelijke lijn te gaan gebruiken. Zodat hij toch lekker kan rennen. Dan ren ik er wel achteraan hoor!

Boy is absoluut geen jager ( houdt niet van hardlopen
) en luistert hartstikke goed,weet precies wat wel en niet mag .Wim heeft hem altijd los,ik dus niet
De angst dat hij alles "vergeet" en toch over zou steken ..........
Zou er zelf ook wakker van liggen als er met onze honden iets akeligs zou gebeuren.
Zou er zelf ook wakker van liggen als er met onze honden iets akeligs zou gebeuren.

Tja, dat jagen....
Die van ons weten ook wat het is.
Wat dat waterratje betreft, onze Guusje is een kei in combineren.
Die ging eens achter een stel reeen aan die over een heel brede sloot sprongen.
Guusje zwom gewoon naar de overkant en ging verder met haar aktie.
Wij hebben ons ook voorgenomen, bij een evt. toekomstig pupje, heel veel en lang een lange lijn te gebruiken.
José van Sammy heeft dat advies van ons opgevolgd, en blijkt te werken....
Die van ons weten ook wat het is.
Wat dat waterratje betreft, onze Guusje is een kei in combineren.
Die ging eens achter een stel reeen aan die over een heel brede sloot sprongen.
Guusje zwom gewoon naar de overkant en ging verder met haar aktie.
Wij hebben ons ook voorgenomen, bij een evt. toekomstig pupje, heel veel en lang een lange lijn te gebruiken.
José van Sammy heeft dat advies van ons opgevolgd, en blijkt te werken....
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
-
Mieke
Wat vreselijk voor jullie, Yvonne om je hond zo te verliezen. Wat zal je een schuldgevoel hebben gehad.
Onze Boomy loopt eigenlijk altijd los: in 't dorp en ook in het bos. Ben ook al 3x bekeurd in het bos
. Ze luistert altijd, ook als ze achter een konijn aangaat. Ik gebruik wel een fluitje. Sinds die bekeuringen gaan we toch maar dagelijks naar het losloopbos. Dat betekent wel dat we met de auto moeten gaan. Is maar 10 minuten rijden maar voor de fiets is het net te ver.
Als we binnenkort een pup krijgen, wil ik wel proberen haar zo snel mogelijk los te laten in het bos. Op straat niet hoor. Wat bedoelen jullie met een lange lijn?
Is dat om te trainen of voor altijd?
Groet, Mieke.
Onze Boomy loopt eigenlijk altijd los: in 't dorp en ook in het bos. Ben ook al 3x bekeurd in het bos
Als we binnenkort een pup krijgen, wil ik wel proberen haar zo snel mogelijk los te laten in het bos. Op straat niet hoor. Wat bedoelen jullie met een lange lijn?
Is dat om te trainen of voor altijd?
Groet, Mieke.
Een lange lijn tijdens het uitlaten. Wij hadden voor Boomer zo'n uitrollijn, maar die was maar 5 meter. Ik weet dat ze er ook langer zijn. Maar goed stevig touw is ook een optie hoor, het is een beetje meer gedoe als je het zelf op moet rollen, maar ja da's toch ook niet zo heel erg, lijkt me.
Ik zou zowiezo in de buurt van verkeer mijn hond kort houden.
Ik zou zowiezo in de buurt van verkeer mijn hond kort houden.

Wij hebben er een van acht meter. Dat is ook een heel gewone maat.
Je hebt ook heel lange 'jacht' lijnen. Dunne leren riemen die gewoon achter de hond aan hangen. Zo blijft de hond los lopen...maar als het nodig is kun je er snel op stappen of pakken.
http://www.hondenshop.nl/shop/product_i ... cts_id=419
Je hebt ook heel lange 'jacht' lijnen. Dunne leren riemen die gewoon achter de hond aan hangen. Zo blijft de hond los lopen...maar als het nodig is kun je er snel op stappen of pakken.
http://www.hondenshop.nl/shop/product_i ... cts_id=419
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dat lijkt me zeker wel wat, zo'n lijn van 20 meter. Voor bij ons op het hondenveld in ieder geval. Het is niet officieel een hondenspeelveld, want het is niet omheind. Maar alle buurthonden treffen elkaar daar vaak.
Ik lees toch wel vaak dat Smousjes achter reeën aangaan. Ligt dat aan de reeën of gaan ze gewoon achter alles aan?
Charlotte, ik zie het helemaal voor me, jouw Guusje
Ik lees toch wel vaak dat Smousjes achter reeën aangaan. Ligt dat aan de reeën of gaan ze gewoon achter alles aan?
Charlotte, ik zie het helemaal voor me, jouw Guusje