Lik je suf...

Plaats voor algemene vragen, opmerkingen en ideeën rond opvoeding & gedrag
Gesloten
Eveline

Lik je suf...

Bericht door Eveline »

Hoi,

Ben even niet op het forum geweest en zie allerlei nieuwe berichtjes. Ik geloof dat ik mensen mag feliciteren met geboren kleinzonen, dat er misschien weer een smouzennestje is.....leuk hoor allemaal!! Proficiat :jeah:

Ik heb zelf weer een vraag over gedrag van Pip. Ik las al ergens op dit forum dat Smoushondjes heel graag likken. Pip dus ook. Wij vinden het bij ons zelf geen ramp en zelfs lief, maar andere mensen hebben het niet graag, ook kleine kinderen vinden het vaak wat eng. Pip echter stopt niet als je haar bij andere mensen probeert weg te halen. In het gastgezin (waar ze nu een paar dagen is geweest) ging ze telkens weer terug naar het bezoek die het nou net niet wilden. En omdat ze zich niet liet weghalen heeft het baasje van het gastgezin haar uiteindelijk in de bench gedaan.
Hier thuis leiden we haar af met een botje en meestal lukt dat wel. Maar zodra iemand opstaat en loopt enz. gaat ze er weer op af. Bij kleine kindjes ook in het gezicht dus....tja....In het gastgezin worden geen botjes aangeboden omdat er te veel honden bij elkaar zijn en de baas daar geen strijd wil krijgen over botjes, hetgeen ik goed kan begrijpen.

Benen en tenen zijn zeker in dit seizoen dus de klos. Wat is jullie ervaring en advies hoe we dit met Pip kunnen aanpakken? :?:

Groetjes, Eveline

Ariënne

Re: Lik je suf...

Bericht door Ariënne »

Hoi Eveline! Nou, er valt natuurlijk erg veel lekkers te halen. Vooral als er kleine kinderen zijn: snottebellen...zalig! :hihi: En zelfbelonend. :| Maar, ik weet het niet hoor, maar het zou ook onderdanigheidsgedrag kunnen zijn. Hoe meer je moppert en bozig reageert, hoe meer ze zal laten zien hoe onderdaniig ze is door bijv. te likken. :scratch: Negeren, niet aankijken, je omdraaien zou dan moeten helpen. En inderdaad afleiden. Maar pas spelen of een botje geven als ze dat niet als beloning ervaart voor het likgedrag.
Nou ja, dit is even een theorie van de koude grond...
Onze Beppie deed het ook veel.
Afbeelding

Mary

Bericht door Mary »

Bij de een wel, de ander niet. Daar kan een hond geen touw aan vastknopen.
Afleren zal dus de meest voor de hand liggende optie zijn. Met alleen negeren
heb ik niets, dat vind ik niet duidelijk. Een kort en laag NEE. Daarna afleiden
met iets anders met opgewekte stem. Consequent volhouden. Zo zou ik het
doen.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

corrie

Bericht door corrie »

Ik ben voor Mary's aanpak. Je moet hierover duidelijke afspraken maken met de gastouder. Op alle locaties dezelfde manier moet werken.
Succes!
Hieke Frouckje van de Liefelijke 15-11-2002
Frouckje Babbe-Bo van de Liefelijke x Sam

Jutte van Hieke 26-4-2005
Hieke Frouckje van de Liefelijke x Abe Mozes van het Hollands Koetsiertje

ewhuitema

Bericht door ewhuitema »

Rosa is ook een likker. Wij verbieden het maar de kinderen niet!
Het is soms lastig om dat soort dingen uit te leggen aan kinderen, zij redeneren: "als ik het nou niet erg vind en Rosa wil het graag, wat geeft het dan?"
Blote benen zijn erg in trek, ook bij bezoek. Ik heb wel het idee dat ze het langzaamaan wat af begint te leren. Geduld is een schone zaak....

Mary

Bericht door Mary »

Het voordeel van NEE is dat het zoveel lijkt op HE.
Als de hond dan op iemand afgaat kun je dat nog even meegeven.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Gesloten