Warmte
Re: Warmte
Plukken kan alleen wanneer de vacht plukrijp is.
Wanneer je dat niet zelf kunt beoordelen moet je dat even laten
bekijken door een trimster.
Niet gaan plukken als de vacht daar nog niet aan toe is.
Dat is heel pijnlijk.
Wanneer je dat niet zelf kunt beoordelen moet je dat even laten
bekijken door een trimster.
Niet gaan plukken als de vacht daar nog niet aan toe is.
Dat is heel pijnlijk.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
-
Renate
-
Louise
Overigens is het niet zo, dat een hond het met een geplukte vacht minder warm zou hebben. Integendeel, is de ondervacht erg dun, dan kunnen ze zelfs verbranden. Bovendien werkt een vacht ook isolerend (de bedoeïnen in de Sahara dragen niet voor niets een dikke wolle boernoes
).
Alle honden/smouzen, die ik ken, kunnen slecht tegen de warmte.
Misschien komt Phoebe nog wel eens tot zwemmen, vaak als ze de smaak te pakken hebben, vinden ze het heel leuk (ook moddersloten
)
Alle honden/smouzen, die ik ken, kunnen slecht tegen de warmte.
Misschien komt Phoebe nog wel eens tot zwemmen, vaak als ze de smaak te pakken hebben, vinden ze het heel leuk (ook moddersloten
-
rita
Allemaal anders, die smouzebeesten
Stapper was pas met een maand of 9/10 plukrijp.
Ik meen me te herinneren dat Sam en Ayla ook al echt 9 mnd. waren vóór de eerste plukbeurt.
Normaal geldt, als de vacht op de rug duidelijk in een scheiding valt, is de vacht plukrijp.
Maar....als je smousje een wat meer afwijkende vacht heeft, heel zacht b.v., dan kan het best al in een scheiding vallen en nog niet rijp zijn. Als je een pluk haar tussen je vingers omhoog houdt, zie je het ondervachtje mooi in een rijtje van 1 à 2 cm. al klaar staan.
Misschien komt haar vacht bij de fokker meer voor en weten die hoe je er mee om moet gaan?
Ayla had een 'strip'vacht. Die kon ik niet plukken vóórdat de nieuwe vacht er al echt goed doorkwam. Voordeel was, dat ze er altijd lekker smouzig uitzag. Nadeel, je moest heel goed kijken wat je deed. Voor zover ik weet heeft geen van haar kindertjes die geerfd. haar moeder werd geschoren, omdat ze zo slecht te plukken was (dus waarschijnlijk hetzelfde) dat zag er niet uit en was heel dik, kort en knoperig.
Misschien zijn er smous mensen bij jou in de buurt die eens een deskundige blik op haar vacht willen werpen??
Ik meen me te herinneren dat Sam en Ayla ook al echt 9 mnd. waren vóór de eerste plukbeurt.
Normaal geldt, als de vacht op de rug duidelijk in een scheiding valt, is de vacht plukrijp.
Maar....als je smousje een wat meer afwijkende vacht heeft, heel zacht b.v., dan kan het best al in een scheiding vallen en nog niet rijp zijn. Als je een pluk haar tussen je vingers omhoog houdt, zie je het ondervachtje mooi in een rijtje van 1 à 2 cm. al klaar staan.
Misschien komt haar vacht bij de fokker meer voor en weten die hoe je er mee om moet gaan?
Ayla had een 'strip'vacht. Die kon ik niet plukken vóórdat de nieuwe vacht er al echt goed doorkwam. Voordeel was, dat ze er altijd lekker smouzig uitzag. Nadeel, je moest heel goed kijken wat je deed. Voor zover ik weet heeft geen van haar kindertjes die geerfd. haar moeder werd geschoren, omdat ze zo slecht te plukken was (dus waarschijnlijk hetzelfde) dat zag er niet uit en was heel dik, kort en knoperig.
Misschien zijn er smous mensen bij jou in de buurt die eens een deskundige blik op haar vacht willen werpen??
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
-
Wendy
Ik vroeg me ook al af wanneer de vacht klaar is voor plukken...
De haren van Pepper vallen nog lang niet in een scheiding op haar rug...ze zijn nog lang niet zo lang....
Als ik naar een trimster ga, moet ik dan nog ergens op letten??
Weet iedere trimster hoe ze moeten plukken??
Ik ben echt een leek op dit gebied !!!
Dat krijg je met labradors...die hoeven dat allemaal niet....
Ik heb ook de indruk dat onze Pepper niet goed kan tegen de warmte..
Over het zwemmen.....
Ze hebben wel zwemvliezen tussen de tenen hé..
Het zouden dus eigenlijk hele goeie zwemmers moeten kunnen zijn.
Onze Pepper loopt ook nog met een bocht om water heen, en aan zee wist ze niet hoe snel ze weg moest lopen van de golven. :D
Zou wel leuk zijn als ze gaat zwemmen 8)
De haren van Pepper vallen nog lang niet in een scheiding op haar rug...ze zijn nog lang niet zo lang....
Als ik naar een trimster ga, moet ik dan nog ergens op letten??
Weet iedere trimster hoe ze moeten plukken??
Ik ben echt een leek op dit gebied !!!
Dat krijg je met labradors...die hoeven dat allemaal niet....
Ik heb ook de indruk dat onze Pepper niet goed kan tegen de warmte..
Over het zwemmen.....
Ze hebben wel zwemvliezen tussen de tenen hé..
Het zouden dus eigenlijk hele goeie zwemmers moeten kunnen zijn.
Onze Pepper loopt ook nog met een bocht om water heen, en aan zee wist ze niet hoe snel ze weg moest lopen van de golven. :D
Zou wel leuk zijn als ze gaat zwemmen 8)
Een trimster hoeft niet vanzelfsprekend goed te zijn.
Informeer in je omgeving bij andere eigenaren van honden.
Ook zullen ze niet allemaal een hollandse smous onder handen krijgen.
Dan wordt het al snel gewoon kaal, ook de kop.
Wel of niet zwemmen maakt toch echt je smous zelf uit.
Pim zwemt uitsluitend wanneer hij er invalt.
Zelfs om te drinken zal hij er geen poot inzetten.

Informeer in je omgeving bij andere eigenaren van honden.
Ook zullen ze niet allemaal een hollandse smous onder handen krijgen.
Dan wordt het al snel gewoon kaal, ook de kop.
Wel of niet zwemmen maakt toch echt je smous zelf uit.
Pim zwemt uitsluitend wanneer hij er invalt.
Zelfs om te drinken zal hij er geen poot inzetten.
-
mirjam
plukken
hoi,
ik ga met Whoopy dinsdag naar de plukster voor haar nagels die zijn zo scherp,iedereen die hier komt krijgt een poot tekening
ik laat haar ook meteen kijken of ze al plukrijp is ,ik wil whoopy eerst laten wennen aan de plukster met de nagels knippen,onze andere hond max (westy) gaat daar ook altijd heen voor zijn plukbeurten,overigens met veel plezier dus denk dat het wel goed zit.
ik neem wel het plukschema mee van de smous voor de zekerheid moet wel een smousje blijven he.
groetjes mirjam
ik ga met Whoopy dinsdag naar de plukster voor haar nagels die zijn zo scherp,iedereen die hier komt krijgt een poot tekening
ik neem wel het plukschema mee van de smous voor de zekerheid moet wel een smousje blijven he.
groetjes mirjam
Re: plukken
Dat doe je goed

-
mirjam
plukken
hoi,
ben met whoopi naar de plukster geweest,haar nagels zijn geknipt waren zo scherp,
ze heeft meteen gekeken of whoopi plukrijp was,en ja hoor ze is er helemaal klaar voor,
na de hemelvaart gaat het gebeuren,we gaan eerst nog een paar dagen weg, dus kan ze zich lekker smerig maken
en bij de plukster lekker in bad en een schoonheids behandeling krijgen, ik ben we benieuwd hoe ze eruit gaat zien na de plukbeurt,
ze zal een heel stuk lichter worden aan de onderharen te zien dus is best spannend,
groetjes mirjam
en een pootje van whoopi
whoopi 04-11 2006
Grada x Vito vd schelpenbuurt
ben met whoopi naar de plukster geweest,haar nagels zijn geknipt waren zo scherp,
ze heeft meteen gekeken of whoopi plukrijp was,en ja hoor ze is er helemaal klaar voor,
na de hemelvaart gaat het gebeuren,we gaan eerst nog een paar dagen weg, dus kan ze zich lekker smerig maken
ze zal een heel stuk lichter worden aan de onderharen te zien dus is best spannend,
groetjes mirjam
en een pootje van whoopi
whoopi 04-11 2006
Grada x Vito vd schelpenbuurt
Laatst gewijzigd door mirjam op 01 mei 2007, 17:57, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Louise
Precies, Pim is nu zes jaar en slechts twee maal gewassen.
Koppie onder in een prutsloot en gerold in een dode vis.
Maar behalve dat het volgens mij lastiger plukt, lijkt het mij
voor de huid helemaal niet fijn.
Koppie onder in een prutsloot en gerold in een dode vis.
Maar behalve dat het volgens mij lastiger plukt, lijkt het mij
voor de huid helemaal niet fijn.
Smousjes zijn echt zelfreinigend hoor!
Ik was ze dus nooit. Hooguit wat afspoelen of plaatselijk poetsen.
Ik bracht Beppie wel eens naar een trimmer, die haar waste na het plukken. Dat wist ik niet, maar ik kwam erachter omdat Beppie daar beslist niet tegenkon. Enorme irritatie had dat tot gevolg!
Ik heb begrepen dat er door dat plukken hele kleine wondjes ontstaan en dat je ze daarom niet moet wassen na het plukken.
Er schijnt wel een goede shampoo daarvoor te bestaan. Het moet dus wel kunnen, maar ik waag het er niet op!
Ik was ze dus nooit. Hooguit wat afspoelen of plaatselijk poetsen.
Ik bracht Beppie wel eens naar een trimmer, die haar waste na het plukken. Dat wist ik niet, maar ik kwam erachter omdat Beppie daar beslist niet tegenkon. Enorme irritatie had dat tot gevolg!
Ik heb begrepen dat er door dat plukken hele kleine wondjes ontstaan en dat je ze daarom niet moet wassen na het plukken.
Er schijnt wel een goede shampoo daarvoor te bestaan. Het moet dus wel kunnen, maar ik waag het er niet op!

Ik was Lisa ook nooit, soms gedeeltelijk schoonmaken als ze in iets vies heeft gerold.
Lisa houd beslist niet van zwemmen, maakt wel haar voeten nat als ze water gaat drinken. Aan het strand vergeet ze de vloedlijn nog wel eens als ze met haar kop omhoog achter de meeuwen aan jaagt. Op het moment dat ze ontdekt dat ze in het water terecht komt gaat ze volledig in de remmen en keert in haar sprong om. Ben dan heel verbaast dat ze bijna niet nat is geworden van haar capriolen.
Lisa kan ook niet tegen de warmte, daarom vind ik het wel jammer dat ze niet wil zwemmen als het zo warm is.
Groetjes, Erna.
Lisa houd beslist niet van zwemmen, maakt wel haar voeten nat als ze water gaat drinken. Aan het strand vergeet ze de vloedlijn nog wel eens als ze met haar kop omhoog achter de meeuwen aan jaagt. Op het moment dat ze ontdekt dat ze in het water terecht komt gaat ze volledig in de remmen en keert in haar sprong om. Ben dan heel verbaast dat ze bijna niet nat is geworden van haar capriolen.
Lisa kan ook niet tegen de warmte, daarom vind ik het wel jammer dat ze niet wil zwemmen als het zo warm is.
Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Info over trimsalons kan je nu nog vinden op doggy.net, straks ook op hondenplaza. Hier staan alle trimsalons vermeld die aangesloten zijn bij de A.B.H.B. Dit is de Algemene Belangen vereniging van het HondentoiletteerBedrijf ( de hondentrimsalons dus). Bij deze vereniging mag je je alleen aansluiten als je in het bezit bent van een diploma . Het diploma Hondentoiletteerbedrijf.
Verder mag iedereen zich trimmer noemen, ook zonder diploma.
Mocht het lastig zijn om een trimmer uit te zoeken is het misschien beter om er
een te nemen die bij deze vereniging is aangesloten. Daar moet de kennis
per ras aanwezig zijn.
Verder mag iedereen zich trimmer noemen, ook zonder diploma.
Mocht het lastig zijn om een trimmer uit te zoeken is het misschien beter om er
een te nemen die bij deze vereniging is aangesloten. Daar moet de kennis
per ras aanwezig zijn.