Plukken?
Re: Plukken?
...wat een lieffie...! 
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Frouckje Babbe-Boo van de Liefelijke x Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes
Hé, hé, klaar met plukken. Ben er nog nooit zo lang mee bezig geweest als deze keer. Heb het record van 12 uur verbroken. Het is bijna niet te doen.
Hele stukken haartje voor haartje, dat schiet natuurlijk niet op.
Ik heb haar hele hals en borst kunnen plukken, buik en tussen haar achterpoten en in haar liezen is het geknipt. Ik moet ook altijd een deel bij haar oren knippen, maar nu piepte ze bijna bij heel haar kop en ook een deel van haar nek. Nek wel heel voorzichtig geplukt. Maar haar kop heb ik voor een groot deel geknipt deze keer.
Ik heb de uren over drie dagen verdeeld. Tussendoor ook nog naar de DA voor haar jaarlijkse vaccinatie.
Was dus niet zo'n prettige week voor Lisa. Ze ziet er weer netjes uit, mooi in haar ondervacht, koppie een beetje vreemd, maar niets aan te doen.
Vanavond naar de training, als het tenminste niet onweert op het moment van haar training. Ze geven slecht weer af, ik vind het momenteel erg drukkend weer.
Hele stukken haartje voor haartje, dat schiet natuurlijk niet op.
Ik heb haar hele hals en borst kunnen plukken, buik en tussen haar achterpoten en in haar liezen is het geknipt. Ik moet ook altijd een deel bij haar oren knippen, maar nu piepte ze bijna bij heel haar kop en ook een deel van haar nek. Nek wel heel voorzichtig geplukt. Maar haar kop heb ik voor een groot deel geknipt deze keer.
Ik heb de uren over drie dagen verdeeld. Tussendoor ook nog naar de DA voor haar jaarlijkse vaccinatie.
Was dus niet zo'n prettige week voor Lisa. Ze ziet er weer netjes uit, mooi in haar ondervacht, koppie een beetje vreemd, maar niets aan te doen.
Vanavond naar de training, als het tenminste niet onweert op het moment van haar training. Ze geven slecht weer af, ik vind het momenteel erg drukkend weer.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Weer een rotklus geklaard
Boy was dit jaar een makkie natuurlijk en met Missy zijn we gestopt want die heeft op een paar plekken geen onderhaar meer 

Lekker alle plukstress er af trainen vanavond.
Hoop dat jullie geen last krijgen van het slechte weer.
12 uur geplukt pfff.....
Hoop dat jullie geen last krijgen van het slechte weer.
12 uur geplukt pfff.....
Charlotte
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Finny (25-7-1998 /08-09-2012)= Shaffie× Ben v.h. Brammersweidje
Guusje (30-10-2004)=Casper× Joepie
Stien (21-11-2012)= Rolly v.d. Heideakkers x Stien Op de Ruiver
Wat is het bij Lisa toch elke keer weer een bevalling zeg.. 
Ik zou niet met je willen ruilen... Ik zou er misschien wel voor kiezen haar een volgend keer naar een plukster te brengen. Gewoon om de band tussen jullie goed te houden. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat Lisa je dit in dank afneemt. Wat snapt zij nou van de beste bedoelingen...?
die heb je wel verdiend!
Ik hoop dat jullie training gewoon lekker door kan gaan; even lekker wat afleiding!
Ik zou niet met je willen ruilen... Ik zou er misschien wel voor kiezen haar een volgend keer naar een plukster te brengen. Gewoon om de band tussen jullie goed te houden. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat Lisa je dit in dank afneemt. Wat snapt zij nou van de beste bedoelingen...?
Ik hoop dat jullie training gewoon lekker door kan gaan; even lekker wat afleiding!
Bobbie "Jonas Mozes van de Liefelijke" - 30-10-2006
Ik wil het heel graag leren zelf te doen, maar 12 uur daar moet ik even niet aan denken. Nu heb ik niet zo'n grote smous, dus dat zal wel meevallen, maar respect hoor! 

Het zit hem niet of de hond groot of klein is. Lisa heeft een hele mooie vacht om te zien, maar vreselijk om te plukken.
Een trimster zal er niet zolang bezig mee willen zijn. Daar gaat al veel eerder het trimmes of schaar in de vacht. Dat wil ik toch wel voorkomen. maar het blijft elke keer weer een enorme klus.
Lisa is niet anders tegen mij tijdens of vlak na het plukken. Ze probeert natuurlijk wel haar snor te drukken als de pauze om is, dan schiet ze snel in haar hok in de gang. Om dat te voorkomen zette ik haar op de trap, dan ging ze wel naar boven.
Ging ze ook wel snel haar mand in, maar daar kan ik haar zo uit tillen.
We hebben lekker getraind vanavond, wel erg benauwd en warm weer.
Nu ligt ze gewoon naast me in haar mand, dus het vertrouwen is er nog steeds.
Een trimster zal er niet zolang bezig mee willen zijn. Daar gaat al veel eerder het trimmes of schaar in de vacht. Dat wil ik toch wel voorkomen. maar het blijft elke keer weer een enorme klus.
Lisa is niet anders tegen mij tijdens of vlak na het plukken. Ze probeert natuurlijk wel haar snor te drukken als de pauze om is, dan schiet ze snel in haar hok in de gang. Om dat te voorkomen zette ik haar op de trap, dan ging ze wel naar boven.
Ging ze ook wel snel haar mand in, maar daar kan ik haar zo uit tillen.
We hebben lekker getraind vanavond, wel erg benauwd en warm weer.
Nu ligt ze gewoon naast me in haar mand, dus het vertrouwen is er nog steeds.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Aha! Wat is het moeilijke bij het plukken van haar? Ze heeft inderdaad een prachtige vacht om te zien.

Ze moet met ieniemienie plukjes geplukt worden, soms een paar haren tegelijk. Dan schiet het niet echt op. Als haar vacht rijp is begint ze hier en daar plukken te verliezen. En schuurt ze overal tegenaan en zit maar te krabben.
Maar als ik pluk laten de haren niet makkelijk los. Ik had er nu zeven maanden tussen zitten. De volgende plukbeurt zal ik pas over acht maanden doen. Dan maar wat langer schuren en krabben. Ik hoop dan dat de vacht iets lossen zal zitten.
Er staan twee foto's in mijn album van voor en na de plukbeurt. De foto's nu niet genomen, maar ze ziet en nu net zo uit. Alleen haar koppie ziet er iets anders uit, dat is wel jammer. Ze zit heel goed in haar ondervacht, geen kaal plekje te zien.
Kwam tijdens het plukken een kleine teek tegen aan de binnenkant van haar voorpoot. Met die lange haren had ik die over het hoofd gezien. Is de eerste teek dit jaar.
Maar als ik pluk laten de haren niet makkelijk los. Ik had er nu zeven maanden tussen zitten. De volgende plukbeurt zal ik pas over acht maanden doen. Dan maar wat langer schuren en krabben. Ik hoop dan dat de vacht iets lossen zal zitten.
Er staan twee foto's in mijn album van voor en na de plukbeurt. De foto's nu niet genomen, maar ze ziet en nu net zo uit. Alleen haar koppie ziet er iets anders uit, dat is wel jammer. Ze zit heel goed in haar ondervacht, geen kaal plekje te zien.
Kwam tijdens het plukken een kleine teek tegen aan de binnenkant van haar voorpoot. Met die lange haren had ik die over het hoofd gezien. Is de eerste teek dit jaar.
Sjonge, wat een enorme, lastige klus, Erna!
Weer lekker als het achter de rug is.
Ik heb gisteren Vera voor 2/3 in drie uur geplukt. Gaat best redelijk, gelukkig. Was ook al zo'n maand of 8 geleden.
Kleine Roosje geeft meer werk, maar is nu nog niet aan de beurt.
Zo weer verder, dan ikzelf (knippen, niet plukken) en dan de heggen. :wink2:
Ik heb gisteren Vera voor 2/3 in drie uur geplukt. Gaat best redelijk, gelukkig. Was ook al zo'n maand of 8 geleden.
Kleine Roosje geeft meer werk, maar is nu nog niet aan de beurt.
Zo weer verder, dan ikzelf (knippen, niet plukken) en dan de heggen. :wink2:

Nu begrijp ik waarom je er zo lang mee bezig bent. Tjonge wat een werk. Ik zou ook nog een maandje langer wachten, in de hoop dat het losser gaat zitten. Ik heb net de foto's in je album even bekeken. Ze heeft best wel een lange ondervacht zo te zien, of heeft ze een stripvacht?

Nee ik strip haar vacht niet, al zou dat waarschijnlijk makkelijker zijn. Maar het lijkt me zo moeilijk om daar een begin mee te maken.
Ik ga er in ieder geval langer mee wachten, dan heeft Lisa maar een maandje jeuk. Is ook niet leuk, maar dan gaat het plukken waarschijnlijk sneller.
Ik schrijf de datum van plukken altijd op, de kortste tijd dat er tussen zat was 6.5 maand, en de langste tijd was 8 maanden. Ik had haar op 11 november geplukt, 7.5 maand geleden.
De vorige smous, Tirza, kon ik in heel wat minder uur van haar vacht ontdoen.
In mijn album staat er een foto'tje van Tirza met Sarie tussen haar voorpoten. Staat naast de foto van geplukte Lisa.
Heerlijk Ariënne dat je Vera al zo'n eind geplukt hebt in een paar uur.
Ik ga er in ieder geval langer mee wachten, dan heeft Lisa maar een maandje jeuk. Is ook niet leuk, maar dan gaat het plukken waarschijnlijk sneller.
Ik schrijf de datum van plukken altijd op, de kortste tijd dat er tussen zat was 6.5 maand, en de langste tijd was 8 maanden. Ik had haar op 11 november geplukt, 7.5 maand geleden.
De vorige smous, Tirza, kon ik in heel wat minder uur van haar vacht ontdoen.
In mijn album staat er een foto'tje van Tirza met Sarie tussen haar voorpoten. Staat naast de foto van geplukte Lisa.
Heerlijk Ariënne dat je Vera al zo'n eind geplukt hebt in een paar uur.
Veertje is weer klaar.
Roosje nog ietsjepietsje nageplukt.
Kan m'n rug weer bijkomen. Poehpoeh! Zal jou ook veel energie hebben gekost, Erna.
Kan m'n rug weer bijkomen. Poehpoeh! Zal jou ook veel energie hebben gekost, Erna.

Ja dat klopt, kon van de week geen kant meer op van de pijn in mijn rug.Ariënne schreef:Zal jou ook veel energie hebben gekost, Erna.
Is nu weer goed hoor.
Fijn dat Veertje en Roosje weer klaar zijn voor de komende tig maanden.
Lisa heeft de looks van haar mams. alleen heeft Hieke een veel stuggere vacht. Die is zo geplukt. Daar zit wel altijd een maand of 9 tussen. Ze is nu 7 maanden geleden onder handen genomen, heeft een enorme jas aan. het haar zit nog niet los.Zus Jutte is ook een ramp om te doen. Gaat wel steeds sneller. Die kan voorlopig nog helemaal niet gedaan worden. Daar zat verleden keer 11 maanden tussen.Niet 1 vacht is hetzelfde bij de smouzen....
Hieke Frouckje van de Liefelijke 15-11-2002
Frouckje Babbe-Bo van de Liefelijke x Sam
Jutte van Hieke 26-4-2005
Hieke Frouckje van de Liefelijke x Abe Mozes van het Hollands Koetsiertje
Frouckje Babbe-Bo van de Liefelijke x Sam
Jutte van Hieke 26-4-2005
Hieke Frouckje van de Liefelijke x Abe Mozes van het Hollands Koetsiertje
Wij leggen een kleed over de bank en dan kunnen ze liggen terwijl ze geplukt worden.En dat gaat prima
De honden liggen ontspannen(vaak te slapen
) en Wim heeft alleen blaren op z'n vingers
maar geen pijn in z'n rug!

Snap echt niet waarom jullie dan niet 'te hooi te gras' plukken/strippen zoals ik altijd doe en heb gedaan. Ze zijn nooit zo onnatuurlijk kaal. Want zeg nu zelf als ze in het wild hadden geleefd was er toch echt niks of niemand die ze tot op hun onderhemd kaal zou maken. Losse plukken verliezen als ze door het struikgewas struinen, verder zouden ze toch niet komen. Mijn honden hebben nooit jeuk gehad, geen enge kale plekken of helemaal roze vel wegens te dunne ondervacht. En het zijn altijd smouzen om te zien en geen enge kale muizen.
Misschien soms flink slordig maar dat bevalt me wel 
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Zucht... ik ben waarschijnlijk de enige die echt snapt wat je bedoelt.
Maar ik geef het op hoor, men snapt niet dat bij strippen de vacht net
zoveel kans krijgt om te verbeteren als bij plukken.
Zo ook de mand voorop de fiets, niet aan het stuur of op het wiel maar
aan het frame. Onbekend is onbemind, maar in mijn ogen stom, sorry
Maar ik geef het op hoor, men snapt niet dat bij strippen de vacht net
zoveel kans krijgt om te verbeteren als bij plukken.
Zo ook de mand voorop de fiets, niet aan het stuur of op het wiel maar
aan het frame. Onbekend is onbemind, maar in mijn ogen stom, sorry
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)