Plukken?
Ja, dat kan wel, maar is niet eenvoudig.
Dat moet dan gedaan worden door een trimster die dat kan.
De kunst is om dan de vacht te halveren, dus na de eerste keer
strippen blijft er plukrijp haar zitten. De volgende keer gaat dat
er pas af en dan wordt het pas goed zichtbaar waar de nieuwe
vacht zit. Daarom is het veel eenvoudiger om met een ongeplukte
hond daarmee te beginnen.
Dat moet dan gedaan worden door een trimster die dat kan.
De kunst is om dan de vacht te halveren, dus na de eerste keer
strippen blijft er plukrijp haar zitten. De volgende keer gaat dat
er pas af en dan wordt het pas goed zichtbaar waar de nieuwe
vacht zit. Daarom is het veel eenvoudiger om met een ongeplukte
hond daarmee te beginnen.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)
Ik ga het inderdaad zelf proberen. Volgens mij heeft Jules een hele makkelijke vacht om zelf bij te houden. De haren zijn vrij hard en steken alle kanten op. Het is dus goed te zien welke je weg kunt plukken. Van klitten heeft Jules helemaal geen last, enkel boven op zijn kop een beetje. Alleen het haar op de flanken blijft vrij kort. Ik ga het gewoon proberen.
Groet, Wubke,
Vigo Julius van Abtswoude 30 april 2006
(Jules) en
Siem-Simon 1 december 2007
(Jules) en
Wubke, jouw Jules is al ruim een jaar.
Dan zou het toch echt wel hoog tijd moeten zijn om te plukken.
Is hij niet heel erg aan het verharen?
Wanneer je er niets afhaalt komt de nieuwe vacht ook niet op gang.

We willen ook graag een foto zien

Dan zou het toch echt wel hoog tijd moeten zijn om te plukken.
Is hij niet heel erg aan het verharen?
Wanneer je er niets afhaalt komt de nieuwe vacht ook niet op gang.
We willen ook graag een foto zien
Ik heb hem al een keer zelf geplukt voor een groot deel, samen met mijn dochter. Maar ik vind een kaal hondje helemaal niet leuk. Bovendien groeit het haar erg langzaam. De flanken staat nog bijna niets op, alleen de baan op zijn rug is mooi lang. Daar zou ik inderdaad wat kunnen strippen. Ik ben wel aan het proberen of het loslaat, maar dat gaat nog niet echt makkelijk.
Wordt vervolgd.......

Wordt vervolgd.......
Groet, Wubke,
(Jules) en
(Jules) en
O...foto's, ik ben een verschrikkelijke kneus wat betreft de computer. Ik heb een echtgenoot die dat soort dingen voor mij doet, maar ik wil hem hier niet mee lastigvallen. Aangeleerde hulpeloosheid noemen wij dat in vaktermen.
Op het moment ben ik erg druk met andere dingen, maar als het vakantie is wil ik best eens wat gaan proberen.

Op het moment ben ik erg druk met andere dingen, maar als het vakantie is wil ik best eens wat gaan proberen.
Groet, Wubke,
(Jules) en
(Jules) en
Hoi Wubke, ik ben erg benieuwd naar een gestripte Jules.
Het klinkt alsof Stapper net zo'n vacht heeft. Ik heb hem trouwens laat geplukt en vond zijn ondervacht al direkt ook heel hard. Ik zal hem toch niet per ongeluk gelijk al gestript hebben
Ik verheug me op alle nestgenoten met de Ritsdag

Het klinkt alsof Stapper net zo'n vacht heeft. Ik heb hem trouwens laat geplukt en vond zijn ondervacht al direkt ook heel hard. Ik zal hem toch niet per ongeluk gelijk al gestript hebben
Ik verheug me op alle nestgenoten met de Ritsdag
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14
-
mirjam
strippen
ik reageer wat laat maar toch ,
ik heb wel eens gelezen dat er pluk dagen gegeven worden, zou niet zo verkeerd zijn om mee te maken, kan ik misschien leren strippen,heb gemerkt dat de haren inderdaad heel langzaam groeien,ze groeien nu pas ect weer goed aan.max( westy) is heel mooi als hij geplukt wordt niet zo kaa, een verschil met whoopi, maar gelukkig blijft ze net zo lief hahaha
l
ik heb wel eens gelezen dat er pluk dagen gegeven worden, zou niet zo verkeerd zijn om mee te maken, kan ik misschien leren strippen,heb gemerkt dat de haren inderdaad heel langzaam groeien,ze groeien nu pas ect weer goed aan.max( westy) is heel mooi als hij geplukt wordt niet zo kaa, een verschil met whoopi, maar gelukkig blijft ze net zo lief hahaha
De hele zomer heb ik z'n oren met regelmaat gekamd met een stofkam.Mary schreef:De oren van Pim pluk ik normaal 1 keer per jaar.
Dat doe ik dan ruim voor het voorjaar, zodat er in mei
een keurig laagje haar op zit.
Dit keer ben ik dat vergeten, waarbij het dus ook gebeurde
dat het al zo snel warm werd. Hij is dus nu helemaal gestript
maar heeft lang haar op zijn oren. Ik ben bang dat zijn oren
verbranden wanneer ik nu dat haar weg haal. Poezen krijgen
ook nogal eens huidkanker op die schelpjes. Hebben honden
daar ook last van?
Heel fijn dus. Dan komt alles wat echt los zit er met beetjes uit.
Nu heb ik alleen de hele lange haren verwijderd (echt wel 10 cm) en
heb nu dus keurige oortjes over de helemaal niet kaal zijn. Wat wil
zeggen dat nu ook op zijn oren een stripvacht zit. Perfect, ik ga ze
nooit meer helemaal plukken.
Voor de RITS mogen de honden drie maanden niet geplukt zijn.
Maar Stapper begint al een beetje in scheiding te vallen (nou ja, z'n haar dan
)
Dus heb ik hem een beetje bijgeplukt. Tegen het licht in stak er zo'n centimeter dun haar uit boven zijn vacht. Die heb ik er maar even uitgeplukt. toch een tikje opgefrist. Al zal het over ruim een maand toch wel echt plat liggen.
Heb ik nu gestript of gewoon wat aan gerommeld
Maar Stapper begint al een beetje in scheiding te vallen (nou ja, z'n haar dan
Dus heb ik hem een beetje bijgeplukt. Tegen het licht in stak er zo'n centimeter dun haar uit boven zijn vacht. Die heb ik er maar even uitgeplukt. toch een tikje opgefrist. Al zal het over ruim een maand toch wel echt plat liggen.
Heb ik nu gestript of gewoon wat aan gerommeld
Ariënne, Hennie is met Frodo bij de door jou aanbevolen trimster geweest en hij is beslist geknipt de vorige keer/keren. In november gaat ze hem onder handen nemen en ze hoopt via deelpluk het stugge haar weer terug te krijgen.
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004
Jammer dat Frodo zijn vacht was geknipt. Ik zie ook heel duidelijk het verschil bij Lisa wat ik heb geplukt en wat ik heb geknipt. Wel jammer eigenlijk. Lisa heeft niet zo'n makkelijke vacht om te plukken, en ik ben ook niet van plan om haar pijn te doen. Vandaar dat ik tot nu toe sommige delen heb geknipt. Wil toch de volgende keer proberen of ik iets meer kan plukken dan voorheen. Het gaat om de overgang van de buik naar haar flanken, en het borsthaar. De buik wil ik blijven knippen, dat haar vervilt heel erg als het iets langer wordt. Wat me opvalt bij Lisa d'r borsthaar, ik kan daar geen onderhaar ontdekken. Zou ik het niet goed kunnen zien of zou er echt geen onderhaar zitten en kan dat dan komen doordat ik het daar tot nu toe heb geknipt?
Groetjes, Erna.
Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Erna, dat haar op die borst wat zich niet laat plukken zou ik niets aan doen.
Ook niet knippen. Er komt beslist een moment dat je de meest lange haren
wel kunt plukken. Iets vaker even doorkammen zal ook helpen. Een overgang
van een geplukt stuk naar een ongeplukt stuk is met een paar weken al niet
meer te zien. Dat geldt ook voor de zijkanten richting buik. Wat er nodig uit
moet komt ook los met een kam.
Ook niet knippen. Er komt beslist een moment dat je de meest lange haren
wel kunt plukken. Iets vaker even doorkammen zal ook helpen. Een overgang
van een geplukt stuk naar een ongeplukt stuk is met een paar weken al niet
meer te zien. Dat geldt ook voor de zijkanten richting buik. Wat er nodig uit
moet komt ook los met een kam.
Mary bedankt voor de tip. ( Hebben jullie je droomdorp al gevonden, of wordt er nog gezocht?)
De buik van Lisa wil ik dus blijven knippen zoals ik schreef, de flanken en de borst niet meer als dat mogelijk is. Met de flanken gaat het wel lukken heb ik gemerkt, moet eigenlijk gebeuren, maar ik laat het nu zitten tot de rest er ook af moet. Je ziet wel duidelijk het verschil omdat die haren veel lichter van kleur zijn en een stukje langer.
Het borsthaar is heel erg dun, zal het op jouw advies laten staan, ook al wordt het langer. Nu maakt het niet zo uit, maar als Lisa over een maand of twee moet worden geplukt en het borsthaar kan niet geplukt worden is het natuurlijk een gek gezicht.
Ik overweeg om Lisa toch een keer bij een trimster te brengen. Kon nooit een goeie vinden hier in de buurt. Er zit een nieuwe hond bij ons in het fly ball team en haar baas is trimster. Van haar heb ik ook al verschillende tips gehad. Misschien vraag ik haar of zij Lisa een keer wil plukken.
Groetjes, Erna.
De buik van Lisa wil ik dus blijven knippen zoals ik schreef, de flanken en de borst niet meer als dat mogelijk is. Met de flanken gaat het wel lukken heb ik gemerkt, moet eigenlijk gebeuren, maar ik laat het nu zitten tot de rest er ook af moet. Je ziet wel duidelijk het verschil omdat die haren veel lichter van kleur zijn en een stukje langer.
Het borsthaar is heel erg dun, zal het op jouw advies laten staan, ook al wordt het langer. Nu maakt het niet zo uit, maar als Lisa over een maand of twee moet worden geplukt en het borsthaar kan niet geplukt worden is het natuurlijk een gek gezicht.
Ik overweeg om Lisa toch een keer bij een trimster te brengen. Kon nooit een goeie vinden hier in de buurt. Er zit een nieuwe hond bij ons in het fly ball team en haar baas is trimster. Van haar heb ik ook al verschillende tips gehad. Misschien vraag ik haar of zij Lisa een keer wil plukken.
Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.
Hoi Erna,
Borst en buik is bij al onze smouzen altijd moeilijker/geweest. Het lijkt ook wel lichter en minder contrasterend. Ik moet altijd heel goed in het licht gaan zitten om de dubbele vacht te zien en dan nog...... Misschien ook geen slecht idee om die stukken wat vaker te kammen.
Ik ga het proberen. Bij mijn laatste bijpluk heb ik borst, buik en poten nog niet gedaan. Alleen maar de dode haren op de rug, staart en de flanken.
Als het niet mooi overloopt frutsel ik er wat aan, tot het redelijk egaal is.
Jammer dat we niet een strip/plukdag extra in kunnen lassen. Je leert vast veel van elkaar, al die verschillende vachten.
Borst en buik is bij al onze smouzen altijd moeilijker/geweest. Het lijkt ook wel lichter en minder contrasterend. Ik moet altijd heel goed in het licht gaan zitten om de dubbele vacht te zien en dan nog...... Misschien ook geen slecht idee om die stukken wat vaker te kammen.
Als het niet mooi overloopt frutsel ik er wat aan, tot het redelijk egaal is.
Jammer dat we niet een strip/plukdag extra in kunnen lassen. Je leert vast veel van elkaar, al die verschillende vachten.
Lisa d'r borst en buikharen zijn inderdaad veel lichter en heel erg dun. Bij Tirza was dat ook wel zo maar ik kon dat haar bij Tirza toch nog redelijk plukken. Op de buik niet hoor, ook bij haar knipte ik dat.
Groetjes, Erna.
Groetjes, Erna.