Plukken?

Forum voor vragen, tips & trucs betreffende de plukvacht van een Smoushond.
Louise

Bericht door Louise »

Je hebt helemaal gelijk, Renate, dat je voor discussies naar een Forum gaat, daar is dat voor bedoeld. Een gastenboek in principe niet, al is er natuurlijk geen bezwaar tegen als die scheiding niet zo scherp is. De club heeft voorlopig gekozen voor een gratis, beperkt gastenboek en het is aan de beheerder om dat te "beheren". Natuurlijk ieder zijn mening, maar zoals Jeanette al aangaf, waarom moet je die mening op zo'n ruzieachtige toon uiten?
Overigens draaien het Forum en de Fotosite extern, dus niet op de website zelf. Het is je misschien niet opgevallen , maar ook de fotosite wordt regelmatig opgeruimd, maar door het grote aanbod is dat zo weer aangegroeid.

Wat dat strippen betreft, ook Mary doet dat bij Pim toch? Ik pluk gewoon door, dus regelmatig even trekken en eruit halen wat los zit. Hoe het strippen bij een smous met een echt mooie harde vacht gaat, weet ik niet; ik heb altijd de "pech" gehad smouzen te hebben met een (wat) te zachte vacht. :? :roll:

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Louise,

Het GASTENBOEK en de fotosite zul je bedoelen ipv FORUM!
Anders krijgen we toch nog verwarring: hé is het forum van de site van de club?
Nee, niet dus!

:)
Afbeelding

Louise

Bericht door Louise »

Ja, sorry Arienne, ga ik er ook nog een spraakverwarring van maken :oops: . Is toch prima zo, een forum, waar info gehaald kan worden én geklessebest?

Renate

Bericht door Renate »

Een discussie is hartstikke leuk zolang je maar respect hebt voor elkaars mening. Ik begrijp wel dat een gastenboek daar niet voor bedoeld is, maar om nu meteen alles te wissen vind ik wel heel drastisch. Er stonden ook hele leuke dingen op, zoals bijvoorbeeld de felicitaties voor Hiske en Jelle. Die zijn ook allemaal weg. Jammer.
Maar goed, we beginnen opnieuw! Met een schone lei.

Groetjes, Renate

Monique

Bericht door Monique »

Maar om op je vraag over het strippen terug te komen Renate......onze trimster, die onze cairn altijd stript en nu dus ook onze smous gaat plukken (of strippen?), zegt altijd over het strippen (bij de cairn dan, maar is volgens mij goed vergelijkbaar met de smouzenvacht): eenmaal strippen altijd strippen, dat is beter voor de vacht, je kunt het niet om en om doen. De technische uitleg is mij toen ontgaan maar ik ga binnenkort toch weer voor Jojo en dan zal ik het nog eens even vragen.

De vacht van Jojo vervilt zo onder de buik, borst en in de 'oksels': hebben jullie honden dat ook? Dat wordt denk ik nog een hele toer om dat straks weer mooi te krijgen.... :(

Renate

Bericht door Renate »

Oh dat wist ik niet. Daar zei de trimster van Phoebe niks over. Als ik het zelf beredeneer kan ik niet bedenken waarom je plukken en strippen niet kan afwisselen? Toch nog eens informeren dan.
Want Phoebe's vacht moet natuurlijk wel goed onderhouden worden. Dat staat voorop.

Groetjes, Renate

Jeanette

Trim-lijst

Bericht door Jeanette »

Veel stof om over na te denken, bedankt voor alle reacties.
Misschien is het inderdaad wel zo, dat ondanks het feit dat ik zo'n trimmers-lijst wel zou willen samen stellen en op verzoek sturen, mensen toch een link leggen tussen club en advies.
Dan zou, bij een niet zo'n succesvolle plukbeurt, de club er misschien op aangesproken worden????
Ik zou er bij kunnen zetten, adres van....., dus informatie in te winnen bij......., maar mensen lezen daar snel overheen en spreken de club of de lijstbeheerster :hmm: er dan op aan, zit ik plotseling met boze mailtjes.... :schrik:
Bovendien heb ik een beetje het gevoel dat de club er niet op zit te wachten, :? , ofzoiets, :( , misschien, :x , wellicht... :?: , dus........................of leek het er alleen maar een beetje op :wink:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Ten overvloede, misschien is het beter dat smouzenbezitters die hulp of advies willen dat of in het gastenboek van de club vragen of hier bijvoorbeeld :lol:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Dan toch maar een link naar het forum!
Nee, hoor grapje! :wink:

Als je echt hulp wil, is dat wel te vinden dmv bijv.telefoon, email (club) of de verschillende fora.
Eigenlijk is een gastenboek daarvoor niet direct geschikt, lijkt mij. Je moet de vraag maar net lezen als webmaster of hoe die ook heet.
Afbeelding

Desi

plukken van Desi

Bericht door Desi »

Op de site van de vereniging heb ik gevraagd naar plukadvies. Oei, wat een reactie's hier.(kom ik nu net achter) Wij zijn dolgelukkig dat we Desi hebben laten plukken en er, zeker deze eerste keer niet zelf aan begonnen zijn. Desi is lekker aan het puberen en als wij het fout (met pijn) hadden gedaan, had ze er ons op aangekeken. Nu was een vreemde die har geplukt heeft! Gelukkig heeft Desi het plukken goed ondergaan. Na 14 dagen heeft Desi de trimster weer gezien en ze had geen haatgevoelens ten opzichte van haar. Dus de behandeling is geslaagd! Nu moet ik wel vermelden dat Desi volgens een ieder een bijzonder mooie vacht heeft. Ik kan daar als leek nu nog geen oordeel over vellen, want hoe vachten er van smouzen uitzien is voor mij als nieuwe smous-eigenaar volledig onbekend.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Hoi!

Hartstikke goed dat je ook hier (weer) mee komt praten! Dat praat makkelijker.
En het is heel fijn om een goede trimster te hebben natuurlijk!
Vera heb ik de eerste keer naar een goede trimster gebracht en heeft de eerste plukbeurt redelijk doorstaan. Veel geduld had Vera niet :oops: . Ik ben er toen ook bijgebleven om nog eens de fijne kneepjes van het vak te bewonderen en te onthouden.
Daarna heb ik het twee keer zelf gedaan en het is een ontzettende klus bij onze Veertje.
Ik ben er dagen mee bezig geweest.
Vera vindt het niet leuk, maar weet inmiddels dat ze het gewoon moet ondergaan. Je leest wel -en dat geloof ik ook- dat je juist een nog sterkere band kunt krijgen met je dier als je hem zelf plukt. Natuurlijk moet je zelf wel geduldig blijven en blijven belonen!
Haatgevoel is eerder iets menselijks (helaas) dan iets dat honden kunnen voelen, denk ik.
Zo mooi hoe ze alles nemen zoals het is en komt! :)
Afbeelding

Desi

Bericht door Desi »

Ariënne,

Fijn dat je reageerde op mijn eerste berichtje. In de ogenblikken dat ik niet met allerlei andere noodzakelijke werkzaamheden zoals werk, thuis etc, bezig ben, ben ik liever met Desi en Janka bezig dan dat ik achter de computer zit. Zeker met dit mooie weer! Maar ik heb vandaag een beetje tijd over. Ik heb meteen maar een paar foto's van Desi geplaatst!

Ik vond het zoeken naar goed trimadvies heel moeilijk. Je krijgt zeer uiteenlopende reactie's van trimmers en eigenaren van honden welk getrimd moeten worden. Zo van : koop een scheermesje en dan is de hele klus binnen een uur gedaan, voor het beest is het maar even en die haren groeien wel weer aan! Ttot pas op met de vacht verzorging . Doe het voorzichting , let op dat de hond niet gewassen wordt enz. En bij trimmers, Oh ik heb nog nooit een smous getrimd , maar dat is geen probleem. Je brengt hem en na ongeveer 1.5 uur haal je het beest weer op!
Ik denk dat heel veel nieuwe smous-eigenaren tegen dit probleem aanlopen. Iemand die toch bijna 2 jaar op een jonge smous heeft gewacht, heeft toch het beste met dat beestje voor! Natuurlijk is zelf plukken voor de hond het fijnst. Maar om het plukschema van de vereniging te hanteren en het zelf te doen, terwijl je nog nooit een goed geplukte smous gezien hebt lijkt mij geen verstandig idee.
Je krijgt dan geen directe bevestiging dat je het goed hebt gedaan! Want zoveel smouzen lopen er niet rond! (Maar ong.1200 heb ik begrepen!)

Gelukkig heeft Desi haar eerste trimbeurt goed ondergaan en wij hebben er ook een goed gevoel aan overgehouden!

Sinds het weekend is Desi voor het eerst loops! Ze is heel rustig en slaapt veel. Weer een hele ervaring voor ons.

Groetjes,

Anja

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Hoi Anja,

Leuk die foto's!
Misschien ook wel even leuk als je je nog even voorstelt onder "nieuwe leden".
Want is Janka jullie oudere hond? Een teefje? En Desi is nu voor het eerst loops, begrijp ik. En dus pas geplukt.
Is ze nu een half jaar?
En wie zijn de ouders van Desi? Enz. enz.
Ik ben benieuwd!

:)
Afbeelding

Erna

Bericht door Erna »

Monique schreef: De vacht van Jojo vervilt zo onder de buik, borst en in de 'oksels': hebben jullie honden dat ook? Dat wordt denk ik nog een hele toer om dat straks weer mooi te krijgen.... :(
Monique daar heeft Lisa ook wel last van. In ieder geval is het bijna niet te plukken. Ik knip daar gewoon alles kort.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Mary

Bericht door Mary »

Renate schreef: Voor Phoebe zou het dan uitkomen op het plukken in mei en strippen in november en februari.

Groetjes, Renate
We zijn weer thuis. Heb dus gelijk weer commentaar.
Het is of plukken of strippen. Beiden werkt echt niet en is ook helemaal
niet nodig. Bij strippen, zoals ik doe, 3 x per jaar, wordt de helft verwijderd.
Iedere haar blijft zodoende 8 maanden zitten en is dan dus goed plukrijp.
Het zou dan echt zonde zijn om daarna weer de hele vacht te plukken. Niet
doen dus, gewoon kiezen voor het een of het ander. Vanuit een geheel geplukte
vacht een stripvacht te maken is helemaal niet eenvoudig.
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

wubke

Bericht door wubke »

Ik vind een kale smous eigenlijk ook niks, dus het strippen spreekt mij erg aan. Alleen is het mij nog niet helemaal duidelijk hoe het nu precies gaat. Ik heb het eerdere berichtje even teruggelezen, maar hoeveel haar moet ik nu precies wegplukken? En dat moet dan 3 keer per jaar? Ik blijf het een lastig onderwerp vinden. Wel, geen trimmer? Wat is goed? en waarmee verpest je de vacht? Ik hoop nog veel adviezen te lezen, en daar het voor ons (Jules en mij) best passende te kunnen gebruiken. :dog:
Groet, Wubke,
Vigo Julius van Abtswoude 30 april 2006
(Jules) en
Siem-Simon 1 december 2007

Mary

Bericht door Mary »

[quote="wubke"]En dat moet dan 3 keer per jaar? Ik blijf het een lastig onderwerp vinden. Wel, geen trimmer? Wat is goed? en waarmee verpest je de vacht? quote]

Met een beetje zelfvertrouwen en voorzichtig uitproberen kom je echt een heel
eind. Met weghalen van plukrijp haar verpest je echt geen vacht. Gewoon beginnen
met de allerlangste haren weg te halen en dan kijken of het opknapt. Het hoeft ook
niet in een dag. Doe eerst maar eens een brede baan van hals tot staart.

Monique

Bericht door Monique »

Jojo is gisteren geplukt (stripvacht) maar de trimster zei meteen al dat het haar nog erg vast zat dus dat ze er niet teveel uit kon halen. Geeft niet, mij ging het ook vooral om de buik en okselstreek waar de vacht erg aan het vervilten en verklitten was :cry: . Dat is nu weer allemaal netjes kort :) en nu maar hopen dat ik het voor een volgende keer kan voorkomen :!:
Ze zei trouwens ook dat Jojo een hele zachte vacht had (klopt ook) en dat ze niet dacht dat-ie ooit ruwer zou worden :( . Zelf vind ik hem wel al ruwer geworden sinds een aantal maanden.
Jojo ziet er nu wel een beetje oenig uit (foto volgt nog): een wit gezicht (net Phoebe) en een bruin lijf :? . Net onze Mart :mrgreen: , die wordt ook overal bruin behalve in zijn gezicht :roll:

Mary

Bericht door Mary »

Wubke, hoe is het?
Heb je al besloten of je het zelf aandurft?
:roll:

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Kun je nu wel of niet een hond strippen, die eerder gewoon geplukt is??

:roll: :)
Afbeelding

Gesloten