Phoebe

Forum voor vragen, tips & trucs betreffende de plukvacht van een Smoushond.
Jeanette

Nog even wat

Bericht door Jeanette »

Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

Erna

Bericht door Erna »

Zo leer je weer wat bij. Ik wist dit ook niet. Lisa heeft ook een kaal plekje op haar staart. Op dezelfde plek als bij Phoebe, leuke foto's Renate.
Jeanette ik heb de vrolijkeviervoeters bij mijn favorieten gezet, is altijd makkelijk als je iets na wil kijken.

Groetjes, Erna.
Lisa 26-04-05. Hieke Frouckje v.d. Liefelijke en Hollands Koetsiertje's Abe-Mozes.

Ariënne

Bericht door Ariënne »

Leuk hoor Renate, die foto's van de metamorfose van Phoebe!
Met zorg geplukt, dat zie je zo!
En wat kan zo'n trimster het snel! De volgende keer laat ik het ook maar weer eens doen. Ik ben toch benieuwd of Vera's vacht gewoon lastiger te plukken is. Of misschien ligt dat toch echt aan mij. Ik doe er zó lang over.
En die klier heeft Vera ook.
Met plukken, heb ik dat te laat in de gaten, dus loopt ze even wat kaal rond.
Maar ja mag je best trots op zijn: een Wolfsteken! :wink:
Ik herken de plek ook bij katten, inderdaad.

Vera is begin januari geplukt en heeft zo'n volle vacht. Het gaat nu pas een beetje "golven". Dat rommelige vind ik ook wel zo leuk.
Afbeelding

Renate

Bericht door Renate »

Goh, ik had er nog nooit van gehoord. En de trimster blijkbaar ook niet. Ze vond het een vreemde plek omdat Phoebe verder zo'n mooie ondervacht had. Als ik haar volgende week op het schoolplein tref, zal ik haar vertellen wat het is. Ze was ook erg blij met de pluk-handleiding, want in haar eigen boeken stond maar een heel klein stukje over onze smousjes.

Ze had me al met Phoebe zien wandelen en zich afgevraagd wat voor hondje Phoebe was. Nu maakt Phoebe het natuurlijk extra moeilijk met die hoogblonde kleur.

Een wolfsteken. Vreemd op een hond die eigenlijk meer op een knuffelbeer als een wolf lijkt!

Ik had verwacht dat Phoebe wat kouwelijker zou zijn, nu ze geplukt is, maar ze heeft er totaal geen last van.
Ze is wel een stuk aerodynamischer zo :wink: . Toen ik haar ging uitlaten na haar plukbeurt heeft ze me toch hard gelopen zeg! Ik wist niet dat smouzen zo snel waren. Zo hard had ik Phoebe nog nooit zien lopen.

Ik ben reuze benieuwd hoe Phoebe's zusjes Whoopi en Pepper eruit zien als ze straks geplukt zijn.

Groeit de vacht trouwens weer snel aan na het plukken? Ik mis het rommelige uiterlijk van mijn hondje wel een beetje.

Groetjes, Renate

Louise

Bericht door Louise »

Ik vind aan een geplukte smous niks moois en kan me voorstellen, dat je het ruwe , warrige vachtje mist. Als ik een gladharige hond had gewild, had ik die wel genomen, toch? Ik vind ook altijd, dat het lang duurt voor ze er weer echt als een smous uitzien en dan gaan de meeste smouzen al weer naar de trimmer :cry: Zelf heb ik altijd gestript, al noemden we dat vroeger "doorplukken", maar om een goede vacht te krijgen naderhand schijnt kaalplukken wat gunstiger te zijn. Maar och, de meeste smouzen hoeven niet naar de show en dan is de hardheidsgraad niet zo belangrijk. Er zijn veel verschillende soorten vachten, sommige hondjes hebben weinig of een heel dunne ondervacht en dan zijn ze na een fikse plukbeurt letterlijk kaal, niet alleen lelijk, maar ook zielig (kou, verbranden etc)
Smouzen zijn zoals ze er uitzien, tamelijk puur, dus vaak inclusief wolfsring en eten uitbraken voor de pups (doen overigens niet alle moeders)

Mary

Bericht door Mary »

Ik durf het bijna niet te zeggen :oops: :oops: :oops:
maar ik ben het 100 % met je eens.
:wink: :wink: :wink:
Pim - 27 december 2000. - 31 maart 2014.
Aard (Anna de Zwarte Fruinen x Stef van Doirne)

Renate

Bericht door Renate »

Joehoe :wave:

Phoebe's vacht begint eindelijk weer mooi te worden. Ik vind haar rommelige uiterlijk toch een stuk leuker dan zo netjes geplukt. Misschien ben ik toch meer voor het strippen. Komend najaar kan ik haar toch niet laten plukken, want dat zou in november vallen en eind januari is waarschijnlijk Phoebe's RITSdag.

Ik ben weer helemaal in mijn sas met m'n ruige hondje :wink:

Lies

Bericht door Lies »

Ik heb nu net dit topic pas gezien, en ik las over de vioolklier....

Zo'n klier zit er bij katten ook! Bij kortharige katten valt het niet op, maar bij langharige katten zie je het beter. Vooral als ze gewassen moeten worden voor de show. Dan haal je de vettigheid uit de vacht, waardoor de hele vacht mooi valt, alleen bovenop de staart blijft zo'n vettige plek zitten. Het is er haast niet uit te krijgen. Als ik met een kat naar een show ga die er veel last van heeft zet ik die plek op de staart eerst een minuutje of 5 in de vloeibare Dreft (afwasmiddel, dat ontvet heel goed!), en daarna was ik de hele kat met normale kattenshampoo om de Ph van de huid weer op een 'kattenniveau' te krijgen.
Bij katten heet het een katerstaart, omdat open katers er het meeste last van hebben. Maar ook poezen en gecastreerde katers kunnen een katerstaart hebben. Bij witte langharige katten zie je op die plek ook een bruinige smurrie in de staartharen zitten, wat dus uit die staartklier komt. Maar ik wist niet dat honden diezelfde klier hebben....

Weer wat geleerd :-)

groetjes, Lies

PS: als ik foto's zie van Smousjes zijn in mijn ogen ook de Smousjes met de 'rommeligste' vacht het leukst. Naar mijn idee is dat een typisch Smouzen uiterlijk. Maar misschien moet ik gewoon wennen aan de 'nette' Smous voordat ik dat leuk ga vinden.

Mary

Bericht door Mary »

Lies schreef: groetjes, Lies

PS: als ik foto's zie van Smousjes zijn in mijn ogen ook de Smousjes met de 'rommeligste' vacht het leukst. Naar mijn idee is dat een typisch Smouzen uiterlijk. Maar misschien moet ik gewoon wennen aan de 'nette' Smous voordat ik dat leuk ga vinden.
Het went nooit. :P :P :P

Lies

Bericht door Lies »

Mary schreef:
Lies schreef: groetjes, Lies

Het went nooit. :P :P :P
:lol: :lol: :lol:

Jeanette

Bericht door Jeanette »

Volgens mij is strippen echt een hele goede manier om je smousje toch wat rommeliger te houden. Loes stript! Maat hoe je dat precies moet doen?????
Ayla stripte ik ook, omdat de vacht er pas uitging als de nieuwe vacht goed doorgekomen was. Maar dat was specifiek voor haar vacht. Haar moeder werd geschoren (niet mooi :x ), waarschijnlijk had ze ook zo'n vacht. Ik wist niet eens dat ik dat deed, het ontstond al doende.
Maar hoe gewoon gecontroleerd strippen wordt gedaan :?: :?: :?:
Bloemetje (Coco x First / Loebas) geb. 09-04-2011
Dieuwertje Bloem van Katoen (Bloemetje x Bram) geb. 22-12-14

loes

Bericht door loes »

De enige honden, die ik gehad heb, zijn plukhonden (cairn en smous). juist ook om het rommelige uiterlijk en ik vind pas geplukte honden beslist niet mooi. Ik heb altijd zelf de vachten gedaan, maar altijd gestript. Dan maar een wat minder hardere vacht, het zijn geen showhonden. Maar Fija's vacht is nog zachter en voller en nog steeds niet volledig plukrijp. Volgens de fokster heeft ze haar moeders vacht en zou die na een keer of 3 plukken beter geworden zijn, dus voorlopig kijk ik het nog een poosje aan. Ook Fija zal begin volgend jaar naar de RITSdag moeten (ik denk gelijk met Grada's nest), dus als ze kaal zou moeten (ik moet er niet aan denken :evil: ) dan ook pas begin volgend jaar.
Ik lees net Jeanettes commentaar, dat binnenkomt nu ik zit te tikken. Eerlijk gezegd weet ik ook niet hoe je gecontroleerd zou moeten strippen, want bij mij is het net als bij Jeanette gewoon ontstaan. Zie ik dat er dode haren zitten, dan ga ik dat er uit plukken. Nu heeft Adah niet veel ondervacht, dus dan zou het helemaal een afschuwelijk gezicht zijn, zo'n donsvachtje met het vel er helemaal doorheenschijnend. Als het warm is dat sowieso een ramp, want dan verbranden ze en wordt de huid ook nog helemaal zwart.
Kaalscheren is bij de huidige smous niet meer nodig, want tijdens de plukinstructie vorig jaar werden zelfs vrij donzige hondjes gewoon geplukt, al is het wel meer werk. (zie ook clubfotosite)
Catrijn 19-12-1978/30-6-1995
Norma van Abtswoude (Otje van Adhair x Pucky) 10-10-1995 /4-3-2002
Hollands Koetsiertje's Adah (Norma van Abtswoude X Kai) 6-6-1999/4-9-2015
Do Fija van Horst en Voorde 30-11-2006 (Noorderlicht X Rauzer)
H K Jelle 13-5-2004

Mary

Bericht door Mary »

Het strippen is bij mij ook gewoon ontstaan.
Wat hier trouwens niets te maken heeft met een te zachte vacht.
Wat ik overigens niet doe is hier en daar wat weghalen.
Ik doe hem helemaal om de vier maanden ongeveer.
Ik doe daar vaak een week over.
Dan is hij dus de buitenste vacht kwijt en is het nieuwe haar eronder
ook vier maanden oud. Dat is dan niet te kort en mooi van kleur.
Het maakt niet uit of er precies 4 maanden tussen zitten, gewoon
wanneer het makkelijk loslaat en dan ook helemaal. Alles wat niet wil
is voor de volgende keer.

loes

Bericht door loes »

Bij mij heeft het in principe ook niets te maken met het feit, dat de vachten van al mijn smousjes niet superhard zijn/waren, maar dat soort vachten zou van kaal plukken na een paar maal enorm opknappen volgens de kenners :sortof: .
Ik pluk eens in de zoveel tijd alles wat los zit, maar wat daar onder zit, is dus niet de ondervacht, dus ook al nieuw haar. Ik neem aan, dat het principe hetzelfde is/we het over dezelfde methode hebben :wink: Adah ziet er eigenlijk altijd naar m'n zin uit, lekker smouzig met haar en ze heeft geen last van jeuk, haaruitval o.d., dus voor mij :thumbsup:
Fija's vacht is heel anders en zachter, dus dat is nog een beetje afwachten.
H K Jelle 13-5-2004

wubke

Bericht door wubke »

Van de week was er iemand bij mij aan de deur, die vroeg aan Jules of hij in de regen gelopen had omdat hij er zo verfroemeld uit zag :o :o :o
Ik heb die man maar verteld dat dat zo hoorde.. :lol: :lol: :lol:
Volgens mij vond hij het maar niks!
Loes je moet me op de ritsdag nog eens even voordoen hoe je de vacht stript. Ik heb Jules een keer voor een groot deel geplukt, maar ik vind het niks, zo'n kale hond. En volgens mij heeft Jules een hele mooie, niet zo'n lange harde vacht.
Groet, Wubke,
Vigo Julius van Abtswoude 30 april 2006
(Jules) en
Siem-Simon 1 december 2007

Lies

Bericht door Lies »

wubke schreef:Van de week was er iemand bij mij aan de deur, die vroeg aan Jules of hij in de regen gelopen had omdat hij er zo verfroemeld uit zag :o :o :o
Ik heb die man maar verteld dat dat zo hoorde.. :lol: :lol: :lol:
Volgens mij vond hij het maar niks!
Loes je moet me op de ritsdag nog eens even voordoen hoe je de vacht stript. Ik heb Jules een keer voor een groot deel geplukt, maar ik vind het niks, zo'n kale hond. En volgens mij heeft Jules een hele mooie, niet zo'n lange harde vacht.
Waar en wanneer is die Ritsdag? En als jullie laten zien hoe je moet strippen, mag ik dan over jullie schouder meekijken?

Groetjes, Lies.

wubke

Bericht door wubke »

De RITS-dag is op 6 oktober in Zeewolde. Meer info kun je vinden op de website van de club. Smoushond.nl Als je dan niet kunt is er later in het jaar nog een geloof ik. Maar dit is de dag dat Jules aan de beurt is. En een week later is de clubmatch in Zaltbommel. Ook niet zo gek ver van Utrecht, dus mogelijkheden genoeg om nader kennis te maken binnenkort. :)
Groet, Wubke,
(Jules) en

loes

Bericht door loes »

Op de RITSdag zal ik je in ieder geval wel zien Wubke, maar dat is een flink drukke bedoening altijd en ik probeer zoveel mogelijk familiefoto's te maken voor de site, want iedereen belooft altijd wel te sturen, maar daar blijft het meestal bij, dus een demonstratie??. Maar misschien zien we elkaar al eerder op de wandeling van Charlotte en Peter in Beesel de 16e september? Wij proberen in ieder geval te komen.
Van de week komt als het goed is het clubblad (wel met charlotte en Peters oude emailadres, het nieuwe heb jij wel, maar als andere Forumleden mee willen wandelen: groen-peeters@hetnet.nl)
Bij Susie wordt van de week een echo gemaakt, dus ook spannend.

Nou, dat zijn eigenlijk onderwerpen voor 3 categorieën in 1 bericht :oops:
H K Jelle 13-5-2004

Renate

Bericht door Renate »

Tja, ik zou ook graag meewandelen in Beesel, maar dan zal Phoebe toch snel beter moeten gaan luisteren, want ik heb weinig zin om op dat madammeke te gaan wachten. Dus ik vrees dat er deze keer geen smouzenwandeling voor mij inzit. :(

wubke

Bericht door wubke »

Ik ben bang dat ik 16 sept. niet mee kan wandelen. Maartje heeft dan een wedstrijd met haar paard in Venlo. Helaas kan ik mij niet in 2en delen. Het was ook niet de bedoeling dat je een demonstratie zou geven, maar even laten zien welke haren je dan wegplukt en welke je laat zitten. Maar een heleboel leuke foto's zijn ook belangrijk! Ik zie het wel. Kom je ook naar de clubmatch? Het is toch de bedoeling om daar ook heen te gaan. Wel jammer 2 weken achter elkaar, maar het komt nu eenmaal zo uit.
Groet, Wubke,
(Jules) en

Gesloten